دانش و سلامت

ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش

روند ساخت مریضخانه در ایران از ابتدا تاکنون با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است؛ اما در تمام ۱۵۰ سال گذشته صفت “وقفی” در کنار نام بیمارستان‌های مهمی در کشور به چشم می‌خورد؛ چنانچه بیمارستان محله “سادات آباد” که این روزها با عنوان سعادت‌آباد از آن یاد می‌کنیم هم از این قاعده مستثنی نیست…

به گزارش مجله ایرانی، اگر همچنان هم مفهومی تحت عنوان “وقف” یا مکان “وقفی” به گوش‌مان می‌خورد خوب است بدانیم این موضوع نشات گرفته از سنتی است که تقریبا از دوره قاجارها به بعد بیش از گذشته رونق گرفت. در این بین موضوع بهداشت و درمان، بیماری‌های واگیرداری همچون وبا، سل و… از مهم‌ترین عوامل موثر بر زندگی مردمان در این دوره زمانی بود که مورد توجه کافی قرار نمی‌گرفت و همین امر هم برخی از افراد سرشناس این دوره را مجاب به وقف زمین برای ساخت مریضخانه می‌کرد؛ چنانچه همچنان‌ هم بیمارستان‌های مهمی در پایتخت همچون بیمارستان امیراعلم، شفایحیائیان، فارابی و … یادگار وقفی برخی از افراد دغدغه‌مند آن روزگار است.

پس از آن نیز هرچند که عمده تمرکز مریضخانه‌های وقفی در محدوده مرکزی پایتخت بود اما بعدتر بیمارستان‌های دیگری در سایر مناطق نیز ساخته شد. بیمارستان سعادت‌آباد سابق و شهید مدرس امروزی هم از جمله همین مراکز درمانی است که حدود نیم قرن قبل در زمین‌های وقفی سیدضیاالدین طباطبایی (سیاست‌مدار ایرانی و نخست‌وزیر ایران در دوره احمدشاه قاجار) در محله “سادات آباد” که در آن کشاورزی،‌ باغ‌داری و پرورش خرگوش انجام می‌شد، ساخته شد؛ محله‌ای که اکنون با نام “سعادت‌آباد” شناخته می‌شود.

ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش
دکتر سیدامیرحسین خادمی – مدیر بیمارستان شهید مدرس
محتوای این مطلب پنهان

تاریخچه ساخت بیمارستان سعادت‌آباد

دکتر سید امیرحسین خادمی – مدیر بیمارستان شهید مدرس تهران در گفت‌وگوی تفصیلی با مجله ایرانی، با اشاره به اینکه طی دو بازه زمانی مختلف مسئولیت مدیریت بیمارستان شهید مدرس را بر عهد گرفته است، درباره تاریخچه شکل‌گیری این مرکز درمانی، توضیح داد: بیمارستان شهید مدرس در ایام قدیم با نام بیمارستان سعادت‌آباد نام‌گذاری شده بود. کار ساخت بیمارستان از سال ۱۳۴۷ آغاز می‌شود اما در گذر زمان با گسترش فضای فیزیکی بیمارستان مواجه بودیم؛ چنانچه در دهه ۸۰ خورشیدی ساختمان شماره دو ساخته و به محیط بیمارستان اضافه شد.

وی با ذکر این نکته که بیمارستان شهید مدرس از اولین بیمارستان‌هایی است که تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (ملی سابق) به جرگه آموزش پزشکی پیوسته است، ادامه داد: در نهایت این مرکز سال ۱۳۵۴ به شکل کامل با بخش‌های قلب، اورولوژی، نفرولوژی، جراحی عمومی، داخلی، بخش‌های مراقبت‌های ویژه CCU و ICU، دیالیز و اتاق عمل‌ها افتتاح شده است. در گسترش بیمارستان طی سالیان اخیر نیز بخش‌های دیگری مانند پیوند کلیه، پیوند قلب، جراحی پلاستیک، جراحی قلب اطفال، طب فیزیکی و توانبخشی، فیزیوتراپی و … هم به بخش‌های ما اضافه شده است.

چالش عدم ثبت‌سند بیمارستان‌های وقفی

وی افزود: از آنجایی که عمده بیمارستان‌های دولتی قدیمی در کشور، موقوفه هستند، یکی از معضلاتی که بیشتر این بیمارستان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این است که افراد و مسئولین، چندان به دنبال مستندسازی و ثبت سند بیمارستان نبودند و این موضوع می‌تواند یک چالش باشد. بر اساس یافته‌هایی که در مورد بیمارستان شهید مدرس وجود دارد، می‌دانیم که زمین‌های این منطقه جزو موقوفات سیدضیاالدین طباطبایی و حتی در روایتی دیگر مرحوم عبدالحسین میرزا فرمانفرما (یکی از رجال قاجاری) بوده است. در حال حاضر سندی نداریم اما با سازمان اوقاف هم دچار مشکل نشده‌ایم، هرچند معارض‌هایی طی سالیان اخیر داشتیم اما، بافت قدیمی و اصلی بیمارستان حفظ شده است.

ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش
تصویر سمت راست: مرحوم عبدالحسین میرزا فرمانفرما

تصویر سمت چپ: مرحوم سیدضیاالدین طباطبایی

وضعیت ارائه خدمت به بیماران با ۲۸۴ تخت فعال

وی با اشاره به اینکه تعداد تخت مصوب برای بیمارستان شهید مدرس ۲۶۵ تخت است،‌ تاکید کرد: اما خوشبختانه در حال حاضر ۲۸۴ تخت در بیمارستان فعال است که ۸۲ تخت مربوط به بخش ویژه است؛ در واقع قریب ۳۰ درصد تخت‌های مرکز را تخت ویژه تشکیل می‌دهد؛ درحالی که معمولا در بیمارستان‌های عمومی و عادی این عدد بین ۱۰ تا ۱۵ درصد متغیر است. همچنین ۱۰ تخت فعال اتاق عمل داریم که در دو طبقه مشغول به فعالیت هستند.

خادمی با اشاره به اینکه در بیمارستان شهید مدرس ۷۷۰ پرسنل و ۱۰۲ پزشک مشغول به کار هستند، در خصوص میزان مراجعات به این مرکز، تصریح کرد: آمار مراجعات اورژانس در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۸ هزار مورد و مراجعه به درمانگاه حدود ۷۴ هزار نفر بوده است. از آنجایی که بسیاری از مراجعین ما بیماران قلبی و عروقی هستند، طبیعتا میانگین سنی هم بالا می‌رود؛ به شکلی که میانگین سنی مراجعات در سال قبل، ۵۴ سال بود.

جذب ۱۳۸ بیمار خارجی طی ۵ ماه

وی با اشاره به اینکه بیمارستان شهید مدرس از سال گذشته موفق به کسب جواز IPD برای فعالیت توریسم سلامت شده است، اظهار کرد: درحالی که در سال ۱۴۰۰ کلا دو مورد بیمار تحت عنوان توریسم سلامت در مرکز پذیرش شدند اما در ۶ ماهه دوم سال قبل که این مجوز اخذ شد، ۵۸ بیمار و در ۵ ماهه اول سال جاری موفق به جذب ۱۳۸ بیمار خارجی شدیم. عمده مراجعین خارجی ما از کشور عراق هستند اما به طور کلی اکثر مراجعات از کشورهای همجوار اتفاق می‌افتد.

رونق گردشگری سلامت عاملی مهم در ارزآوری بیمارستان

وی درخصوص نوع خدماتی که عموما در بخش IPD بیماستان ارائه می‌شود، بیان کرد: از افتخارات ما این است که یکی از مراکز مهم پیوند کلیه در ایران هستیم و همیشه جزو دو یا سه مرکز اول کشور از نظر تعداد و موفقیت این عمل بوده‌ایم. ما تیم مجهزی داریم که به شدت فعال عمل می‌کنند و به شکل میانگین ماهانه ۸ مورد پیوند کلیه اتباع در مرکز انجام می‌دهیم که به ارزآوری هم کمک می‌کند؛ چراکه انجام عمل پیوند برای اتباع ۵ برابر تعرفه عادی برای یک فرد ایرانی است.

ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش

وی با تاکید بر اینکه در بحث پیوند، دهنده و گیرنده هر دو باید از یک کشور باشند،‌ اظهار کرد: هماهنگی این موضوع بسیار سخت است اما توانستیم آن را اجرایی کنیم. از سه تا شش ماه قبل از انجام پیوند، کارهای درمانی در کشور مبداء آغاز می‌شود و افراد آزمایشاتی که مورد تایید ما باشد را انجام می‌دهند و نتایج را برای پزشکان مرکز ارسال می‌کنند و سپس ویزیت آنلاین انجام می‌شود. در صورتی که بررسی‌های اولیه مساعد باشد سپس بیمار به ایران می‌آید. به همین دلیل آمار لغو عمل پیوند در میان اتباع بسیار پایین و کمتر از ۵ درصد بوده است. در نهایت اتباع جهت انجام عمل حدود ۴۰ روز تا ۲ ماه نیز در ایران اقامت دارند.

تبدیل ارز به ریال و چالشی از جنس بروکراسی‌های اداری

مدیر بیمارستان شهید مدرس در خصوص میزان ارزآوری ناشی از رونق گرفتن بخش IPD بیمارستان شهید مدرس،‌ توضیح داد: متاسفانه یکی از مشکلات ما در این زمینه، بروکراسی‌های اداری مختلف است. خوشبختانه این کار درآمد نقدی ما را بیش از ۲ میلیارد تومان افزایش داده است؛ البته ما امکان جذب مستقیم ارز را نداریم و بیماران ارز را تبدیل کرده و به صورت ریالی برای بیمارستان واریز می‌کنند چون ما در سیستم دولتی هستیم هنوز حساب ارزی تعریف نشده است. هرچند در هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت بهداشت پیرامون این موضوع صحبت‌هایی شده است ولی مشکل موجود این است که هنوز مکانسیم خاصی برای پرداخت‌ها و دریافت‌ها به صورت جامع در نظام سلامت عمومی دولتی تعریف نشده است.

افزایش ۳۰ درصدی نقدینگی بیمارستان با توسعه بخش IPD

وی با اشاره به اینکه رونق گرفتن بخش IPD، میزان نقدینگی این مرکز را تا حدود ۳۰ درصد افزایش داده است، اظهار کرد: این نقدینگی بعد از یک ماه به چرخه مالی بیمارستان بازمی‌گردد. این درحالی است که گردشگری سلامت به طور کلی در سایر بخش‌های کشور هم به ارزآوری و هم به فرهنگسازی کمک می‌کند.

انجام ۲۰۴ عمل پیوند کلیه طی سال گذشته

وی درباره پیوند اعضا برای ایرانیان در این مرکز، تصریح کرد: تعداد پیوند قلب در این مرکز طی سالیان اخیر ۹ مورد بوده است. سال قبل میزان پیوند کلیه در این مرکز ۲۰۴ مورد بود. خوشبختانه یکی از مراکزی هستیم که درصد پیوند موفق بالایی هم داریم و رَد پیوند کم بوده است. عمده موارد پیوند کلیه در این مرکز از فرد زنده بوده است.

ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش

و داستان تکراری بدهکاری بیمه‌ها…

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بیمارستان‌ها بدهکاری سازمان‌های بیمه‌گر است، ادامه داد: برخی بیمه‌ها ۸ ماه در پرداخت‌های خود به ما تاخیر دارند و این در حالی است که هنگام پرداخت هم حدود ۳ تا ۸ درصد کسورات می‌زنند و این معضل اکثر بیمارستان‌ها است.

خودگردانی بیمارستان‌ها؛ فرصت یا تهدید؟

خادمی با اشاره به اینکه طرح خودگردانی بیمارستان‌ها که از اوایل دهه ۷۰ آغاز شد، در ابتدا یک فرصت بود، تاکید کرد: اما متاسفانه این طرح اکنون یک تهدید برای نظام سلامت کشور است که متاسفانه دولت‌ها و مجلس‌ها به آفت‌های این قسمت نپرداختد. در حال حاضر ۸۵ درصد هزینه‌های بیمارستان‌های دولتی از محل درآمدهای اختصاصی تامین می‌شود و تنها حدود ۱۵ درصد از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند که این امر نشان دهنده وابستگی بیمارستان‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر است.

بدهی ۲۰۰ میلیاردی بیمه‌ها به بیمارستان

او تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به سیاست عدالت محور و مهم کاهش پرداخت از جیب مردم، از آن ۸۵ درصد باز حدود ۷۰ درصد در اختیار بیمه‌ها قرار دارد؛ به شکلی که وقتی می‌گوییم بیمه‌ها به طور میانگین ۸ ماه به بیمارستان بدهکار هستند یعنی میزان این بدهی فقط در این مرکز به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که عدد بزرگی است.

وضعیت مالی مراکز درمانی دولتی

وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه قیمت‌ها ثبات ندارد این میزان بدهی، اعتبار نظام سلامت نزد متولیان ارائه کننده خدمات اولیه مانند شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. هرچند که تراز بیمارستان‌های دولتی اکثرا مثبت است، ولی نقدینگی ندارند؛ در واقع ما در بیمارستان‌ها، پولدارِ فقیر هستیم و این یعنی طلبکاری ما زیاد است. نجات دادن نظام سلامت یا در گرو بروز شدن بدهی‌ها است و یا اینکه دولت و مجلس مجددا به نظام سلامت کمک کنند که باز هم وابستگی مراکز درمانی به بودجه عمومی دولت افزایش می‌یابد.

ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش

معضلی از جنس کمبود نیروی پشتیبانی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت نیروی انسانی در بیمارستان شهید مدرس، توضیح داد: کمبود نیروی انسانی مبتلابه کلیه نظام سلامت است اما ما نسبت به بسیاری از بیمارستان‌های دولتی کشور باز هم وضعیت مطلوب‌تری داریم ولی در خیلی از گروه‌ها در مضیقه شدید هستیم؛ به عنوان مثال سالیان سال است که دولت جذب کافی نیروهای پشتیبانی، کمک پرستار، اداری، مالی، خدمات و… ندارد و در این دسته‌ها معضل زیاد است. در زمینه نیروی پرستاری هم با بحران مواجه نشده‌ایم اما وفور نیرو هم وجود ندارد.

تعرفه‌ها و انگیزه پزشکان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تعرفه‌های درمانی مطابق هزینه‌ها به شکل واقعی دیده نمی‌شود، اظهار کرد: تعرفه‌ها خیلی کم است. پزشک در این مرکز برای یک نصف روز زمانی که برای انجام یک عمل جراحی می‌گذارد کمتر از یک میلیون تومان دریافت می‌کند؛ درحالیکه برای همان عمل می‌تواند در یک بیمارستان خصوصی ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان دریافتی داشته باشد و این طبیعی است که با این شرایط انگیزه پزشک برای ارائه خدمت در بخش دولتی کمتر باشد.

مدیر بیمارستان شهید مدرس تاکید کرد: اقتصاد یک اصلی دارد که اعلام می‌کند اگر قیمت هر خدمتی را به موقع و به جای آن پرداخت نکنیم، مجبور می‌شویم به شکل غیرمستقیم چند برابر آن را پرداخت کنیم. در نظام سلامت هم به همین صورت است؛ به روند چندسال گذشته که نگاه می‌کنیم رشد تعرفه‌ها بسیار کم بوده است؛ به شکلی که در پنج سال گذشته تعرفه‌ها کمتر از ۲ برابر رشد داشته است؛ در صورتی که همه خدمات و نیازهایی که باید پاسخگوی آن باشیم بین ۶ تا ۱۰ برابر رشد داشته است؛ بنابراین یا باید از کیفیت خدمات کم کنیم که این موضوع اصلا پذیرفته شده و امکان پذیر نیست و یا اینکه باید با تاخیر به تعهدات خود عمل کنیم.

امکان کاهش کیفیت خدمات با واقعی نبودن تعرفه‌ها

وی افزود: تبیین تعرفه واقعی نکته خاصی نیست که مسئولین از آن اطلاع نداشته باشند. اگر تعرفه واقعی دیده نشود، خدایی نکرده ممکن است از کیفیت خدمات کم شود. در چنین شرایطی کسی که تمکن مالی دارد به بخش خصوصی مراجعه می‌کند و قشر آسیب‌پذیر هم یا مجبور می‌شود خدمات الکتیو را به تاخیر اندازد و یا اینکه خدمتی با کیفیت پایین دریافت کند که این موضوع مدنظر هیچ کسی نیست. راهکار واقعی شدن تعرفه‌ها این است که بر اساس قیمت تمام شده باشد که استخراج آن کار سختی نیست.

ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش

آثار تحریم‌ها بر تهیه و تعمیر تجهیزات سرمایه‌ای

خادمی با اشاره به آثار تحریم‌ها در تهیه و تعمیر تجهیزات پزشکی، بیان کرد: تحریم‌ها سبب شد مزیت تولید در میان بسیاری از شرکت‌های داخلی ایجاد شود. در تولید خیلی از وسایل پزشکی پیشرفت کردیم ولی برخی اقلام هایتک و منحصر به فرد وجود دارد که یک یا دو کشور در دنیا آنها را تولید می‌کنند که برای تهیه یا تعمیر این نوع دستگاه‌ها دچار مشکلاتی شده‌ایم. به عنوان مثال برای خرابی جزئی از یک دستگاه حدود ۲ میلیارد و۹۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم؛ درصورتی که همان دستگاه را چند سال قبل می‌توانستیم با همین مبلغ خریداری کنیم. ما برای تداوم ارائه خدمت مجبور به تامین این هزینه‌ها هستیم. نمی‌توان گفت در بیمارستان شهید مدرس با محدودیتی در این زمینه مواجه هستیم اما برخی دستگاه‌ها هم وجود دارد که با تاخیر وارد چرخه خدمت می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان شهید مدرس اخطار ایمنی و آتش‌نشانی دارد یا خیر؟، گفت: ساختمان شماره دو بیمارستان در دهه ۸۰ بسیار ایمن و خوب طراحی و ساخته شده است و اکنون در مورد این ساختمان مشکلی نداریم اما ساختمان قدیمی که مربوط به سال ۱۳۴۷ است مشکلاتی دارد هرچند ما هنوز اخطاری نداشتیم.

برای استاندارد سختگیرانه آسانسور بودجه نداریم

وی افزود: مهم‌ترین مشکل تمام بیمارستان‌های دولتی بحث آسانسور است و تقریبا اکثر بیمارستان‌های تهران نمی‌توانند استاندارد آسانسور را بگیرند؛ چون معیارهایی که برای ساخت آسانسور وجود دارد بسیار سختگیرانه است. یکی از اشکالات افراط و تفریط در این زمینه است؛ اگر قرار است سخت‌گیری بیش از حد باشد ما هم برای رسیدن به حد استانداردِ سختگیرانه به بودجه نیاز داریم که از جایی هم تامین نمی‌شود؛ بنابراین باید نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم.

اعلام و اطفاء حریق در بیمارستان‌ها باید اولویت باشد

خادمی ادامه داد: همین الان اگر قرار باشد در مورد آسانسورها مجوزهای کامل را دریافت کنیم، لازم است ۳۶ میلیارد تومان تنها در این بخش هزینه کنیم و این رقمی نیست که خود یک بیمارستان بتواند آن را تامین کند؛ البته امسال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت بهداشت در بودجه‌های خود به ما کمک‌هایی کرده‌اند که به شکل نشان‌دار برای برطرف‌ کردن مشکلات زیرساختی هزینه خواهد شد. بحث اعلام و اطفاء حریق هم در تمام بیمارستان‌ها مشکل دارد و باید این معضل در این مرکز و سایر مراکز در اولویت اجرایی و عملیاتی قرار گیرد.

ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش

وی افزود: بیمارستان شهید مدرس به دلیل موقعیت قرارگیری، نزدیک گسل شمال تهران است و ما را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ بنابراین مشخص است که مقاوم‌سازی هم باید مد نظر قرار گیرد.

آمار ۷۰ درصدی مراجعات استانی به بیمارستان مدرس

او درباره وضعیت مراجعات از سایر استان‌ها به بیمارستان شهید مدرس و وضعیت همراه‌سرای این مرکز، گفت: خود بیمارستان همراه سرا ندارد، ولی با خیرین سلامت طرف قرارداد هستیم و کسانی که باید طولانی مدت در تهران بمانند و مشکل دارند به همراه‌سراها معرفی می‌شوند. گاهی اوقات هم برخی مراجعان یک یا دو روز می‌بایست در مرکز بمانند که برای این افراد معضل اسکان را داریم؛ به عنوان مثال در بخش قلب اطفال این مشکل را می‌بینیم چون عمده مراجعین این بخش از نقاط محروم مانند سیستان و بلوچستان و … به مرکز می‌آیند و چون کودک هستند مادر و خانواده باید کنارشان بماند. به طور کلی سالانه ۱۴ هزار مورد بستری در بیمارستان داریم و ۷۰ درصد این تعداد هم از شهرستان‌ها می‌آیند با این حال معضل حادی در زمینه اسکان همراهان بیماران نداشته‌ایم.

از بین رفتن صف انتظار خدمت پس از کرونا

خادمی درباره آسیب‌های ناشی از کرونا بر این مرکز، بیان کرد: چالش‌های کرونا در ابعاد مختلف همچنان وجود خواهد داشت. بزرگترین چالش ما در این مرکز از دست دادن سه نفر از همکاران‌مان بود. از سوی دیگر صف انتظار ارائه خدمت هم شکل گرفته بود که البته به مرور زمان از بین رفت. متاسفانه تاخیر در تشخیص و درمان یکی از معضلات کرونا بود که سبب شد تا این روزها شاهد افزایش مراجعات بخش داخلی، سرطان و… باشیم. 

لزوم توجه به سرمایه‌های انسانی

وی افزود: کادر درمان هم قشری از جامعه هستند که معضلات کرونا را بیش از سایرین احساس کردند و دچار خستگی و فرسودگی مزمن شدند؛ بنابراین لازم است که این تلاش‌ها به شکل خاص دیده شود که انعکاس خستگی را در روند درمانی شاهد نباشیم. برخی از همکاران ما پس از کرونا یا ترک کار و یا مهاجرت کردند و این اعداد قابل توجه است و باید به فکر حفظ این سرمایه‌های انسانی باشیم.

ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش

و اما «طرح تحول سلامت»

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح تحول سلامت از سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: این طرح با بودجه خوبی آغاز شد که در ابتدا به سیستم درمانی کمک هم کرد اما متاسفانه حدودا ۵ سال است که بودجه طرح تزریق نمی‌شود و یا با تاخیر بیش از یک سال و نیم پرداخت می‌شود. این در حالی است که خیلی از خدماتی که بیمه‌ها پوشش نمی‌دهند، درون این طرح دیده شده است و ارقام هنگفتی دارد؛ به شکلی که مثلا در مورد یک نوع تجهیزات که ۱۰۰ میلیون قیمت دارد بیمه شاید ۲۰ میلیون را تقبل کند و ۸۰ میلیون دیگر باید وارد طرح تحولی شود که تازه یک سال و نیم یا دو سال بعد وجه آن را می‌دهد و این ما را دچار مشکل می‌کند. حتما باید دولت و مجلس برای طرح تحول سلامت فکری کنند. یا باید بودجه مورد نیاز تامین شود و یا اینکه تغییرات و بازنگری در آن صورت گیرد؛ چون درحال حاضر طرح تحول سلامت، نقض غرض می‌کند.

نقش خیرین سلامت در تداوم ارائه خدمات

او درخصوص اقداماتی که خیرین سلامت در بیمارستان شهید مدرس انجام می‌دهند نیز به مجله ایرانی توضیح داد: در سال جاری بخش “سی‌تی آنژیو” جدید مرکز با کمک خیرین سلامت بهره‌برداری شد. در سال جاری ماهانه بیش از ۲ میلیارد تومان کمک مستقیم خیرین را داشتیم؛ این درحالی است که خیلی از خیرین هم به شکل غیر مستقیم کمک می‌کنند، به این صورت که هزینه بیمار را پرداخت می‌کنند و این هم رقم بالایی را شامل می‌شود. به طور کلی خیرین در نقاطی خاص به ما کمک می‌کنند که ما را از تنگناها نجات می‌دهد.

ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش

لزوم تامین بودجه افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت در کشور ما به شکل منحصر به فرد شامل آموزش پزشکی هم می‌شود، بیان کرد: این موضوع در عین حال که مزایایی دارد یک سری تهدیدات هم دارد؛ از جمله اینکه علی‌رغم فعالیت بسیار خوب ما در این بخش، به آموزش سوبسید داده نمی‌شود. آموزش یعنی پرورش نسل آینده و باید این اتفاق به عنوان سرلوحه قرار گیرد. با اینکه خوشحالیم که ظرفیت رشته‌های پزشکی افزایش یافته است اما متاسفانه تامین بودجه لازم را ندیده‌ایم.

خادمی تاکید کرد: ما در این مرکز ماهانه ۱۴۰ رزیدنت آموزش می‌دهیم و ۱۳۰۰ دانشجوی پزشکی و غیر پزشکی در طول سال اینجا آموزش می‌بینند که هزینه زیادی می‌خواهد؛ اما این موضوع هم در بودجه اختصاصی بیمارستان‌ها آمده است و به اندازه این کار و تورم این موضوع دیده نشده است. بودجه‌ بیمارستان‌های آموزشی باید به درستی دیده شود تا پزشکان هم انگیزه کافی آموزش داشته باشند.

مدیر بیمارستان شهید مدرس در خاتمه درباره ارزان‌ترین و گران‌ترین خدمت این مرکز، بیان کرد: ارزان‌ترین خدمت ویزیت و گران‌ترین خدمت هم اعمال پیوند در بخش IPD است که حدودا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. پس از آن اعمال قلب دریچه است که بیمه ها هم بیش از ۹۰ درصد این اعمال را پوشش می‌دهند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا