عمومیمجله کسب و کار

مزایای نصب سایبان پاسیو برای ساختمان‌ها و محیط زیست

امروزه سایبان برقی یکی از عناصر محبوب در طراحی فضا‌های مختلف هستند که به عنوان یک پوشش محافظتی عمل می‌کنند و از مزایای بسیار برخوردارند. به‌طورکلی سایبان وسیله بسیار کاربردی برای محافظت و در امان ماندن در مقابل تابش نور خورشید در فصل تابستان و یا پوششی مناسب برای جلوگیری از بارش برف و باران در فصل زمستان به‌شمار می‌رود و دارای انواع مختلفی مانند است . اما مسئله‌ای که شاید در اینجا ذهن شمارا به خود مشغول کرده باشد، میزان تاثیر سایبان روی کاهش حرارت کلی ساختان است، در این مطلب هم ما تصمیم داریم در این مورد با شما صحبت کنیم. همراه ما باشید!

پاسیو چیست؟

پاسیو یا نورگیر یک بخش برای فضای داخلی ساختمان است که باعث می‌شود نور به محیط های بسته‌تر و کم‌نور برسد. پاسیو در جای مشخصی از خانه قرار ندارد، در برخی ساختمان‌ها پاسیوها را در قسمت‌های پشتی و در برخی دیگر در قسمت‌های جلویی ساختمان می‌سازند.جنس سقف پاسیو معمولا از شیشه یا متریال نورگیر و شفاف است که در گذشته نور بیشتر از قسمت سقف پاسیو وارد منزل میشد اما در حال حاضر علاوه بر سقف، قسمت‌هایی مانند دیواره‌ها هم از شیشه یا متریال نور‌گیر و شفاف ساخته می‌شوند تا نور را از جایی به غیر از سقف وارد میحط منزل کنند.

پاسیو در زیبا سازی خانه هم نقش مهمی دارد و دارای کاربردهای بسیار است، برای مثال می‌توانید در این بخش به پرورش گیاهان زینتی هم بپردازید. وجود پاسیو از گذشته تاکنون در معماری ایرانی نقش مهمی داشته به همین دلیل یک بخش خیلی مهم در طراحی خانه‌های چند طبقه و ویلایی به‌شمار می‌رود.

The benefits of installing patio awnings for buildings and the environment

آشنایی با انواع سایبان

قبل از آنکه در مورد میزان تاثیر سایبان پاسیو روی کاهش حرارت ساختمان با شما صحبت کنیم، می‌خواهیم شما را با انواع سایبان‌هایی که به‌طور کلی برای فضاهای مختلف به خصوص فضای  پاسیو آشنا سازیم.همانطور که گفته شد سایبان‌ها برای محافظت از محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال اگر شما بخواهید در یک روز تابستانی در حیاط و یا محوطه تراس یا پاسیو و یا هر محوطه‌ بیرونی دیگری از از ساختمانتان استراحت کنید، بدون شک نور خورشید این اجازه را نمی‌دهد؛ از همین‌رو ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از سایبان برای رقم زدن تجربه‌ای لذت بخش و استراحت زیر نور آفتاب استفاده نمایید.

البته که نصب سایبان تنها به فصل تابستان محدود نمی‌شود و شما می‌توانید در فصول سرد سال هم با نصب سایبان روی پنجره، پارکینگ، پاسیو، درب مغازه یا فروشگاه از محیط در برابر عوامل محیطی محافظت نمایید.اما انواع سایبان‌های پاسیو را به‌طورکلی می‌توان به دو دسته ثابت و متحرک یا سایبان جمع شونده تقسیم‌بندی کرد. انواع سایبان‌های ثابت و متحرک در طرح و رنگ‌های مختلف در بازار موجود هستند و توسط تولید کنندگان به‌نامی همچون تولید می‌شوند. انواع سایبان ها از نوع ثابت و یا متحرک، می‌توانند در ایجاد یک فضای مناسب و سایه موثر باشند. ضمن اینکه سایبان‌های متحرک خود دارای انواع مختلفی است و می‌توان آن را به دو دسته و سایبان دستی تقسیم کرد.

سایبان‌های ثابت بعد از نصب دیگر قابل جا به جایی نیستند در حالی که بعد از نصب سایبان‌های متحرک شما می توانید در هر زمان که دوست داشتید سایبان‌تان را ببندید و از تابش نور خورشید لذت برید و یا می‌توانید آن را باز کرده و از سایه آن استفاده‌ای که مورد نظرتان است را داشته باشید. در نوع دستی با حرکت یک اهرم از سایبان استفاده می‌شود اما در نوع برقی که دارای یک موتور الکترکی است با ریموت می‌توانید سایبان را باز و بسته نمایید.

متریالی که برای سایبان ها مورد استفاده قرار می گیرند، باید از جنس مقاوم و با کیفیت انتخاب شوند، در غیر این صورت نمی‌توانند در برابر باد و باران و برف و حتی نور خورشید محافظت لازم را به‌عمل آورند.  همچنین اندازه سایبان ها متفاوت بوده و اندازه آن‌ها با توجه به ابعاد و اندازه پاسیو طراحی گردد.

مزایای سایبان پاسیو

در مطالب فوق شما به خوبی با انواع سایبان‌های پاسیو آشنا شدید، حال می‌خواهیم این سوال را از شما بپرسیم که آیا می‌دانید ساییان‌های پاسیو چه مزایایی دارند؟ اگر در این مورد مطلع نیستید نگران نباشید؛ چرا که در ادامه تصمیم داریم در این رابطه با شما عزیزان صحبت کنیم.

یکی از اصول مهم طراحی در معماری مدرن استفاده از پاسیو در فضای داخلی است. از جمله مزایای سایبان پاسیو می‌توان به تامین آسایش و آرامش فضای پاسیو و تبدیل فضای آن به یک مکان رویایی اشاره کرد. ضمن اینکه استفاده از سایبان پاسیو تا حد زیادی می‌تواند روی دکوارسیون منزل هم تاثیر گذار باشد. با استفاده از سایبان پاسیو این امکان برای شما فراهم می‌شود که از  طرح‌های و رنگ‌های زیبایی در طراحی بیرونی پاسیو بهرمند گردید.

استفاده از فضای آزاد پاسیو ممکن است بدلیل تابش آفتاب در فضا و افزایش دمای داخلی محیط و یا بارش باران و برف امکان‌پذیر نباشد، در این صورت شما می‌توانید با استفاده از یک سایبان پاسیو مشکل را برطرف کرده و با ایجاد محیط مناسب‌تری کارایی محیط پاسیو را بهبود بخشید.از دیگر مزایای سایبان می‌توان به قابلیت باز و بسته شدن آن اشاره نمود. امروزه سایبان‌های متحرک و برقی بسیار پرطرفدار هستند چون شما هر زمانی که دوست داشته باشید می‌توانید تنها بازدن یک دکمه از ریموت سایبان بدون بلند شدن از جای خود از راه دور سایبان را ببندید و از تابش نور استفاده لازم را ببرید. ضمن اینکه در صورت لزوم می‌توانید آن را باز کرده و سایه‌ای دلپذیر در محیط ایجاد نمایید.

همانطور که گفتیم می‌شود از محیط پاسیو به عنوان گلخانه برای نگه‌داری گیاهان استفاده کرد. شما با استفاده از سایبان پاسیو می‌توانید با کنترل میزان دما و رطوبت در فصول مختلف سال شرایط آب و هوایی ایده‌آلی را برای نگه‌داری و پرورش انواع گل و گیاهان و درختچه‌ها فراهم کنید. همچنین با وجود گل و گیاهان اکسیژن هوای محیط خود را افزایش دهید و محیط سالم تری برای زندگی خود داشته باشید.

سایبان پاسیو چگونه بر کاهش تابش حرارتی در ساختمان تاثیر دارد؟

در اوقات گرم سال به دلیل تابش نور خورشید از یا نورگیر دمای داخل منزل بیشتر افزایش یافته و تحمل این گرما طاقت‌فرسا بوده، همچنین باید برای خنک‌تر کردن داخل منزل انرژی زیادی از جمله برق، آب و گاز مصرف شود.

برای جلوگیری از این امر وجود یک سایبان با ابعاد وعمق  مناسب امری الزامی است. منظور از ابعاد و عمق مناسب این است که شما باید سایبانی را انتخاب کنید که محیط پاسیو را کاملا پوشش داده و در جهت مناسبی برای جلوگیری از ورود عوامل بیرونی نصب شود. ضمن اینکه سایبان باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که در فصول گرم سال با ایجاد سایه لازم از تابش نور خورشید به داخل منزل جلوگیری کند، اما در فصول سرد سال هم کاربرد داشته باشد و مانع تابش نور خورشید نباشد ولی از ورود سرما و رطوبت زیاد جلوگیری کند.

وجود یک سایبان پاسیو با طراحی و پوشش مناسب می‌تواند تا 90 درصد، از تابش حرارت نور خورشید به داخل محیط جلوگیری کند. حرارت مربوط به نور خورشید با استفاده از پوشش سایبان جذب شده و به داخل محیط راه نمی‌یابد؛ پس با توجه به این توضیحات می‌توان گفت شما با نصب سایبان پاسیو می‌توانید دمای فضای داخلی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید، همچنین با بهبود شرایط داخلی در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی چشمگیری داشته باشید.

ویژگی‌های یک سایبان پاسیو خوب برای کاهش حرارت محیط

یک سایبان خوب برای کاهش حرارت محیط از ویژگی‌های زیادی برخوردار است، مجموعه این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا یک محصول خوب و با کیفیت ساخته شده که در نهایت رضایت مصرف کننده را به خود جلب نماید. چندی از ویژگی‌های این مدل سایبان‌ها در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • مهم‌ترین ویژگی که می‌توان برای یک سایبان خوب معرفی کرد جنس و کیفیت متریال کاربردی برای بدنه سایبان است. استفاده از متریال درجه یک در ساخت سایبان باعث افزایش رضایت مصرف کننده و ماندگاری طولانی مدت سایبان می شود.
  • بهره‌گیری از تکنولوژی به‌روز در طراحی و ساخت سایبان یکی دیگر از ویژگی‌های یک سایبان خوب است. برای مثال سایبان‌هایی که دارای موتور برقی هستند بسیار پیشرفته‌تر از سایبان‌های ثابت هستند و مزیت‌های بیشتری دارند. به طور کلی می‌توان گفت سایبان‌های مدرن کارایی بیشتری نسبت به سایبان‌های سنتی دارند هرچند از نظر هزینه سایبان‌های مدرن مقداری گران‌تر هستند اما به شما پیشنهاد می‌کنیم با باعث کاهش عملکرد آن نشوید.
  • از دیگر ویژگی‌های یک سایبان خوب جنس روکش آن است. انتخاب جنس مناسب برای روکش سایبان تاثیر مهمی بر کیفیت و کارایی آن دارد. به طور مثال اگر در شمال کشور هستید باید از روکشی برای سایبان استفاده کنید که جذب رطوبت نداشته باشد. استفاده از روکش مناسب باعث می شود از سایبان بهره بیشتری ببرید.

مزایای سایبان پاسیو

خنک شدن محیط با سایبان پاسیو

سایه بان پاسیو باعث کاهش حرارت تابشی خورشید به داخل اتاق میشود. مصرف بهینه انرژی، را می توان با کمک سایه بان های تعبیه شده در قسمت خارجی شیشه به 90 درصد و درسایه بان های تعبیه شده در قسمت داخلی پنجره به 25 درصد بر آورد نمود.سایه بان های داخلی تعبیه شده در فضای محدود باعث انتقال حرارت و محبوس شدن گرما در داخل اتاق  می شوند، که البته  این مشکل با انتخاب صحیح شیشه های انعکاسی  به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.  و همچنین دانش و تبحر کافی طراح در این مواقع کاملا مشهود خواهد بود.

طراحی و انتخاب صحیح رنگ سایبان با فضای مورد نظر، زیبایی و جذابیت خاصی را به بیننده منتقل خواهد کرد و نقش موثر سایه بان در دکوراسیون را به وضوح نشان خواهد داد.طراحی و ساخت سایه بان بالکن، ، چادر حیاط، و… در فصول گرم سال باعث خواهد شد  در طول روز نیز بتوان راحت تر و بهتر ازاین فضاها استفاده کرد و لذت کافی برد.سایه بان پاسیو  با نصبی راحت در تراس و حیاط های کوچک عاملی برای ارامش و زیبایی محیط خواهند شد.

تفاوت سایبان پاسیو با سایبان تراس و سایبان بالکن

معمولا به فضاهایی مانند حیات خلوت و نورگیر خانه ها پاسیو گفته می شود. البته مسقف کردن بخشی از حیاط را نیز که برای نشستن در فضای آزاد و لذت بردن از آن تعبیه شده باشد را نیز پاسیو می گویند. و سایبان پاسیو تفاوتهایی ظاهری با سایبان پاسیو دارند .چند کیفیت مختلف عرضه میشود ، سایبان بازویی کلاسیک،سایبان بازویی مدرن و سایبان بازویی فول باکس که هر سه نوع این سایبانها قابلیت تجهیز به موتور برقی و ریموت کنترل را دارند.سایبان پاسیو را میتوان از نوع سایبان بازویی و همینطور در نظر گرفت.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی داشتیم شما را با انواع سایبان‌ آشنا کنیم. همانطور که دریافتید یکی از مهم‌ترین و محبو‌ترین انواع سایبان‌های خانگی می‌توان به سایبان پاسیو اشاره کرد. این سایبان‌ها با ایجاد سایه بر روی محیط پاسیو می توانند مانع تابش نور خورشید و جذب حرارات آن شده و دما داخلی را تا حد زیادی کاهش دهند. علاوه بر آن سایبان‌های پاسیو روی کاهش مصرف انرژی هم عملکرد موثری دارند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از یک سایبان مناسب تاثیرات مثبتی بر روی محیط زندگی خود بگذارید و از فضای مناسب ایجاد شده نهایت لذت را در زمان‌های مختلف ببرید.

سایه بان پاسیو را می توان در رده یا سایبان بالکن قرار داد. زیرا کیفیت، کارایی و نحوه استفاده از آنها دارای شباهت های بسیار زیادی می باشد. سایبان پاسیو برای مناطقی که دارای آب و هوای گرم می باشند، کاربرد بسیار بیشتری نسبت به مناطق با آب و هوای سرد دارد. زیرا این سایه بان ها از ورود آفتاب و گرم شدن هوا تا حدود زیادی جلوگیری می کنند. نصب و استفاده از سایبان پاسیو مانند سایبان تراس یا بسیار راحت می باشد.

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا