مجله کسب و کار

قند بالا و پایین چه اثراتی در بدن ما دارد؟

قند بالا و پایین چه اثراتی در بدن ما دارد؟

“گلوکز” به سطح قند خون (گلوکز) اشاره دارد. گلوکز از غذاهایی که می خوریم به دست می آید و برای تامین انرژی سلول های بدن استفاده می شود.

به گزارش کارمادیو به نقل از وب سایت تخصصی «وب ام دی»، در قسمت بعدی این مقاله به برخی از عوارض قند خون بالا و پایین می پردازیم. با کارمادیو همراه باشید.

به گفته متخصصان، قند خون بالا می تواند اثرات زیر را بر سلامت ما داشته باشد:

ادرار بیشتر

کلیه های همه باید سخت تر کار کنند تا تمام قند اضافی موجود در خون را پردازش کنند. وقتی کلیه ها نتوانند این مقدار قند را پردازش کرده و به سلول ها برسانند، بدن ناگزیر آن را همراه با آب مورد نیاز خود خارج می کند.

تشنگی بیشتر

برای خلاص شدن از شر قند اضافی، بدن شما آب را از بافت های خود می گیرد. از آنجایی که برای تولید انرژی، انتقال مواد مغذی و خلاص شدن از شر مواد زائد به مایعات بیشتری نیاز دارید، مغز به شما سیگنال می دهد که می خواهید آب بیشتری بنوشید.

دهان خشک

اگر قند خون بالا باشد، دهان ممکن است خشک شود و گوشه ها ممکن است ترک بخورند. بزاق کمتر و قند بیشتر در خون احتمال عفونت را افزایش می دهد. لثه های شما ممکن است متورم شود و ممکن است لکه های سفیدی روی زبان و صورت ایجاد شود که پزشکان به آن برفک دهان می گویند.

مشکلات پوستی

بدن شما از تمام اندام ها و بافت های خود آب می گیرد تا از شر قند اضافی خلاص شود این وضعیت می تواند باعث خشکی، چین و چروک و ترک پوست، به خصوص در پاها، شانه ها و دست ها شود همچنین با گذشت زمان، سطوح بالای گلوکز می تواند باعث آسیب عصبی شود که به عنوان “نوروپاتی دیابتی” شناخته می شود. این وضعیت می‌تواند بریدگی، زخم یا عفونت را برای شما ناراحت‌کننده‌تر کند و بهبودی این آسیب‌ها را سخت‌تر کند. به گفته متخصصان، حتی بدون درمان، این آسیب‌ها یا مشکلات فیزیکی می‌تواند منجر به مشکلات بزرگ‌تری مانند از دست دادن انگشت پا یا در موارد شدیدتر، بخشی از پا یا ساق پا شود.

مشکلات بینایی

بدن شما می تواند مایعات را از عدسی چشم شما خارج کند و تمرکز را سخت تر کند. همچنین قند خون بالا می تواند به رگ های خونی پشت کره چشم (شبکیه) آسیب برساند. این وضعیت می تواند باعث از دست دادن بینایی طولانی مدت و حتی در موارد شدید کوری شود.

خستگی

هنگامی که دیابت نوع 2 دارید و قند خون شما اغلب بالا است، حساسیت بدن به انسولین کاهش می یابد و انسولین به انتقال انرژی به سلول های بدن کمک می کند. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیز می توانند همین خستگی را تجربه کنند زیرا بدن نمی تواند انسولین مورد نیاز خود را تولید کند. پزشک می تواند با تجویز داروها و ارائه پیشنهادهایی برای تغییر سبک زندگی به شما کمک کند.

مشکلات گوارشی

اگر قند خون شما برای مدت طولانی بالا باشد، این وضعیت می تواند به عصب واگ آسیب برساند، که به حرکت غذا در معده و روده کمک می کند. حتی ممکن است وزن کم کنید. ریفلاکس معده، درد عضلانی، استفراغ و یبوست شدید نیز ممکن است رخ دهد.

خستگی

اگر دیابت دارید، انسولین راهی برای کاهش قند خون در زمانی که بیش از حد بالا می‌رود، است. با این حال، اگر انسولین بیش از حد مصرف کنید، می تواند گلوکز را خیلی سریع از خون خارج کند و شما را خسته کند زیرا بدن نمی تواند به سرعت آن را جایگزین کند.

در عین حال سایر بیماری ها و داروها می توانند این چرخه را مختل کنند و باعث کاهش قابل توجه گلوکز خون شوند.

قند بالا و پایین چه اثراتی در بدن ما دارد؟
قند بالا و پایین چه اثراتی در بدن ما دارد؟

ضربان قلب نامنظم

وقتی قند خون خیلی پایین است، هورمون‌هایی که قند خون را بالا نگه می‌دارند نیز می‌توانند ضربان قلب شما را افزایش دهند و باعث می‌شوند قلب شما احساس کند که ضربان نامنظم دارد. پزشکان این وضعیت را “آریتمی قلبی” می نامند. قطره گلوکز اغلب به عنوان یک عارضه جانبی داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت در نظر گرفته می شود.

هیپوگلیسمی با توانایی سیستم عصبی مرکزی که حرکت را کنترل می کند تداخل می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن شما هورمون هایی مانند آدرنالین ترشح می کند، اما همین مواد می توانند بازوها و سایر قسمت های بدن شما را به حرکت وادار کنند.

تعرق مفرط

زمانی که قند خون خیلی پایین باشد، هورمون های ترشح شده توسط بدن می توانند باعث تعریق بیش از حد شوند. این یکی از اولین علائمی است که وقتی سطح گلوکز شما خیلی پایین است متوجه می شوید. پزشک به شما کمک می کند تا سطح گلوکز خود را با دارو، ورزش و عادات غذایی سالم مدیریت کنید تا سعی کنید سطح گلوکز خود را در محدوده طبیعی نگه دارید.

گرسنگی

گرسنگی ناگهانی و شدید، حتی پس از خوردن غذا، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که بدن شما غذا را به درستی به قند خون تبدیل نمی‌کند. سایر بیماری ها یا داروها نیز می توانند این مشکل را ایجاد کنند. اگر دیابت دارید، پزشک ممکن است داروی شما را تغییر دهد که اغلب باعث ایجاد مشکل می شود.

حالت تهوع

در واقع به دلیل قند خون پایین نیست. وقتی قند خون شما خیلی بالا یا خیلی پایین می‌رود، می‌تواند باعث بازگشت مجدد شود. در چنین مواقعی هضم بدن مختل شده و باعث ناراحتی معده می شود.

سرگیجه

سلول های مغز شما برای عملکرد صحیح به گلوکز نیاز دارند. بنابراین وقتی گلوکز کافی وجود ندارد، ممکن است احساس خستگی، ضعف و سرگیجه کنید. ممکن است سردرد هم داشته باشید.

سردرگمی و سردرگمی

وقتی قند خون خیلی پایین است (شرایطی که هیپوگلیسمی نامیده می شود)، شروع به از دست دادن توانایی خود می کند. ممکن است واضح صحبت نکنید یا فراموش نکنید که کجا هستید. همچنین گاهی آنقدر ناگهانی اتفاق می افتد که حتی متوجه رفتار عجیب خود نمی شوید. در موارد شدید، تشنج یا کما ممکن است رخ دهد.

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا