نماد سایت مجله ایرانی

نحوه ثبت بارنامه در حسابداری چگونه است ؟

سند حسابداری چیست؟ 

برنامه اعلام بار نیسان، شناخت اسناد مثبته اولین قدم در ثبت حسابداری است. این اسناد وقایع مالی را که باید ثبت شوند را توصیف می‌کند. فاکتور فروش، رسید بانکی یا هر سند دیگری که نشان دهنده یک رویداد مالی باشد، نمونه ای از اسناد مثبته است.

سند حسابداری مفهوم دیگری است که باید از آن آگاه باشید. اسناد حسابداری برگه‌هایی است که اطلاعات مربوط به یک یا چند رویداد مالی را ارائه می دهد. اطلاعاتی که به عنوان ثبت حسابداری تنظیم می‌شوند از این اسناد حسابداری استخراج می‌شوند. سند حسابداری قبلاً به صورت دستی انجام می‌شد اما اکنون در نرم افزار حسابداری انجام می‌شود.

ثبت سند حسابداری

ثبت اسناد حسابداری و رویدادهای مالی یکی از مهمترین موارد حسابداری است، زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود، مشکلات بعدی را ایجاد می‌کند و در نهایت تمام امور حسابداری اشتباه گرفته می‌شود.

مهمترین هدف از سوابق حسابداری جمع آوری اسناد مالی و ایجاد نظم در آن‌ها است. یکی از اهداف ثبت اسناد حسابداری جلوگیری از تغییر، تحریف یا دستکاری این اسناد و جلوگیری از از بین رفتن این اطلاعات و اسناد است.

در غیر این صورت، یک کسب و کار ممکن است در زمینه مسائل مالیاتی با مشکلات اساسی روبرو شود. مجازات‌های مالی و غیرمالی از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای یک واحد اقتصادی در این مورد ایجاد شود

ثبت اسناد حسابداری و رویدادهای مالی یکی از مهمترین موارد حسابداری است

ثبت سند هزینهحمل و نقل در حسابداری

در شرایط توافق شده بین خریدار و فروشنده مشخص می شود که مسئولیت هزینه حمل‌ونقل کالا یا اعلام بار نیسان بر عهده کیست. اگر خریدار هزینه حمل و نقل را بپذیرد، کالا به صورت FOB (هزینه حمل و نقل به علاوه هزینه حمل و نقل به بندر) بندر مبدا فروخته می شود و اگر هزینه مذکور به عهده فروشنده باشد، کالا FOB بندر مقصد فروخته می شود.

قبول هزینه حمل و نقل توسط خریدار

اگر کالا به عنوان FOB مبدا خریداری شود، هزینه حمل‌ونقل توسط خریدار پرداخت می شود و به حساب خرید کالا واریز می شود.

به همین ترتیب، هزینه حمل‌ونقل برای خرید دارایی های ثابت در حساب دارایی مربوطه گنجانده شده است. در برخی از موسسات، هزینه حمل کالای خریداری شده برای فروش به مشتریان در حسابی به نام حمل بار یا حمل و نقل حفظ می شود و مانده این حساب به مبلغ خرید در حساب سود و زیان در پایان دوره مالی اضافه می شود.

در برخی موارد، فروشنده هزینه حمل‌ونقل را بر اساس توافق قبلی با خریدار می پذیرد و مبلغ پرداختی را به حساب اضافه می کند. اگر شرایط اعتباری تخفیف برای پرداخت زود هنگام را فراهم کند، تخفیف شامل هزینه حمل نمی شود.

قبول هزینه حمل و نقل توسط فروشنده

در مواردی که فروشنده هزینه حمل‌و‌نقل (مقصد بندر مقصد) را بپذیرد، هزینه حمل و نقل پرداخت شده توسط فروشنده به هزینه تحمیل یا هزینه حمل‌ونقل یا سایر موارد مشابه پرداخت می شود. مجموع این هزینه ها در مورد سود و زیان فروشنده به عنوان هزینه های فروش ذکر شده است.

اگر کالا به صورت بندر مبدأ FOB فروخته شود، در صورت پرداخت هزینه حمل‌ونقل توسط فروشنده، هزینه مذکور به حساب مشتری واریز می شود. بدیهی است، همانطور که قبلا ذکر شد، در صورت تعلق به تحقیق به پرداخت های قبل از موعد، تخفیف در رابطه با مقدار فاکتور پس از کسر هزینه حمل و نقل محاسبه می شود.

انواع مختلف هزینه حمل و نقل

حمل و نقل به داخل

این عبارت به هزینه حمل و نقل مواد خریداری شده اشاره دارد که طبیعتاً بخشی از بهای مواد خریداری شده است و در سیستم دائمی در حساب کنترل موجودی بدهکار است.

حمل در داخل

به معنای انتقال مواد از انبار مواد اولیه به خط تولید است که به عنوان هزینه های سربار (تولید غیرمستقیم) در نظر گرفته می شود و بخشی از هزینه کالاهای تولیدی است و در حساب کنترل سربار بدهکار است.

حمل و نقل به خارج

این امر معمولاً برای حمل کالاهای فروخته شده استفاده می شود که بخشی از هزینه های عملیاتی (هزینه های توزیع و فروش) است و در حساب هزینه حمل و نقل کالاهای فروخته شده بدهکار است.

ثبت حسابداری شرکت حمل و نقل

نکات ثبت حسابداری حمل و نقل

در مرحله اول، به عنوان یک حسابدار، باید فرآیند درآمد شرکتی را که در آن کار می کنید کاملاً شناسایی کنید. به عنوان مثال به منظور حمل بار مشتریان، شرکت حمل و نقل از رانندگان می‌خواهد بار را به مقصد برسانند. در طی فرآیند انتقال بار از فروشنده به خریدار، بارنامه باید صادر شود.

چه کسی پیش کرایه و پس از کرایه دریافت می کند؟

کرایه پیش پرداخت توسط فروشنده و پس از پرداخت توسط خریدار به راننده پرداخت می شود.

ارزش افزوده در این اسناد در بخش هزینه اداره راه پرداخت می شود. (اگر شرکت حمل و نقل مورد استفاده شما هر سه ماه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ارسال کند. ارزش افزوده را به طلبکار حساب درآمد بدهکارید)

آیا حق بیمه، هزینه های مدیریت راه و هزینه پایانه متغیر است؟

شما طبق اسناد مثبتی که در اختیار دارید عمل می کنید.

پس کرایه

پس از دریافت هزینه حمل و نقل طبق توافق طرفین از خریدار حمل بار

پیش کرایه

بار را طبق توافق خریدار و فروشنده از فروشنده بار دریافت کنید بارنامه ها به طور جمعی از طریق شماره های ثبت شده در سازمان حمل و نقل و به صورت خام خریداری می شوند که توسط شرکت حمل و نقل پر می شود اگر بارنامه از بین رفت، نسخه آسیب دیده باید به اداره حمل و نقل گزارش شود. بارنامه ها بصورت جمعی پرداخت می شوند

 

ثبت بارنامه‌ در معاملات فصلی یکی از موارد سوال برانگیز و پر ابهام است که با وجود محتواهای آموزشی که تاکنون منتشر شده اما تاکنون روش صحیحی برای این موضوع مشخص نشده و اغلب روش‌های اعلام شده، موسسات باربری را با مشکلات مالیاتی مواجه می‌کند.

ضمن هماهنگی که با یکی از دوستانی که امور مالی و مالیاتی تعداد زیادی از مجموعه‌های باربری را انجام می‌داد این آموزش را تولید کردیم تا برای همیشه این مشکل و ابهام برطرف شود.

 

امور باربری و حمل و نقل بار در ایران به 3 روش اتفاق می‌افتد که بیش از 95درصد این خدمات به شکل روش اول است که در ادامه توضیح داده‌ایم و 2 روش کم کاربردتر دیگر را در بخشی از فیلم آموزشی پایین همین صفحه توضیح داده‌ایم.

پرکاربردترین و پرتکرارترین روش که اغلب مجموعه‌های دریافت کننده خدمات باربری از آن بهره می‌برند به این صورت است که بارنامه توسط موسسه باربری صادر می‌شود و مانند آژانس‌های تاکسی تلفنی سابق، راننده با خودروی شخصی خود به ارائه خدمات باربری به درخواست کننده خدمات می‌پردازد.

در این حالت بخش عمده هزینه باربری مربوط به راننده‌ای است که با وسیله نقلیه خودش موضوع حمل و نقل بار را به انجام رسانده و بعد از دریافت این حق‌الزحمه از مجموعه دریافت کننده خدمات باربری، بخشی از این مبلغ را به‌عنوان کارمزد به موسسه باربری پرداخت می‌کند.

موضوع مهمی که در این میان وجود دارد این است که در بارنامه صادره به صورت آماری میزان کارمزد باربری و مالیات بر ارزش افزوده آن درج می‌شود ولی عملا این کارمزد در سرجمع مبلغ بارنامه منظور نشده و علت اصلی اشتباه اغلب حسابداران و مدیران مالی دریافت کننده خدمات باربری نیز از همین‌جا ناشی می‌شود چرا که برداشت اکثر دوستان این است که در سرجمع مبلغ پرداختی به راننده، مبلغ کارمزد باربری نیز لحاظ شده است در صورتی‌که اینطور نیست!

به عبارتی می‌توانیم بگوییم اصلا از بابت کارمزد باربری مبلغی به راننده پرداخت نشده که بخواهیم این مبلغ را با موسسه باربری در گزارشات فصلی ابراز کنیم. درواقع هیچ رویداد مالی بین باربری و شرکت دریافت کننده خدمات محقق نشده و نیازی هم به هیچ ثبتی از این بابت نیست.

تنها مورد که نیاز به ثبت در معاملات فصلی را دارد، رویدادی است که  بین دریافت کننده خدمات باربری و راننده رخ داده است و این رویداد یک خرید خدمات ساده بوده که با طرفیت راننده در گزارشات فصلی ثبت می‌شود و در این ثبت نیز هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای بعنوان اعتبار مالیاتی برای شرکت دریافت کننده خدمات لحاظ نخواهد شد.

مورد ثبت بعدی در این حالت مربوط به موسسه باربری و راننده است که نیاز به ثبت فروش کارمزد از باربری به راننده را دارد که این موضوع نیز با یک ثبت فروش ساده کارمزد از باربری به راننده به انجام می‌رسد.

همین دو ثبت ساده بین راننده تریلی کفی و شرکت دریافت کننده خدمات و همچنین بین باربری و راننده کفایت موضوع اجرای تکلیف ثبت حسابداری و ثبت معاملات فصلی را به انجام خواهد رساند.

ضمنا این نکته را یادآور می‌شوم که با اجرای از تاریخ 1400/10/13، خدمات حمل بار و مسافر به روش‌های زمینی، ریلی و دریایی معاف از مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد ولی همچنان حمل بار و مسافر به‌صورت هوایی معافیتی از این بابت ندارد.

در ویدیویی که در پایین این صفحه قرار گرفته با جزییات کامل به این موضوع پرداخته‌ام که حتما پیشنهاد می‌کنم آموزش تصویری مربوطه را مشاهده کنید چرا که به غیر از این روش  که به طور کامل توضیح دادم، 2 روش دریافت خدمات حمل و نقل نیز در کشور وجود دارد که برای درک بهتر موضوع به مشاهده این فیلم آموزشی بپردازید.

 

خروج از نسخه موبایل