دانش و سلامت

این موجودات وحشتناک، کوسه‌ها را خوردند!/عکس

به گزارش خبرگزاری مجله ایرانی، برای سال‌ها، کوسه‌های سفید بزرگ مرده در False Bay و سواحل گانسبای آفریقای جنوبی دیده می‌شدند و اکثرا چیز مهمی را از دست داده بودند: کبدشان. نهنگ‌های قاتل جگر کوسه‌ها را با دقت در می‌آورند و در این فرآیند آنها را می‌کشند. این اتفاق موجب شده‌است تا کوسه‌های سفید از شنا کردن در این منطقه خودداری کنند.

این موجودات وحشتناک، کوسه‌ها را خوردند!/عکس

ناپدید شدن مرموز دسته جمعی

میشل جول، بوم‌شناس موزه دانشگاه ایالتی میشیگان، گفت:«کاهش کوسه‌های سفید آنقدر چشمگیر و آنقدر سریع بود که تئوری‌های زیادی شروع به انتشار کردند.» مردم نگران بودند که صید بیش از حد مواد غذایی که کوسه‌ها می‌خورند باعث شده است که خود کوسه‌ها تعداد زیادی از جمعیت را از بین برده باشند. اما یک مطالعه جدید نشان داد که کوسه‌ها نمرده بودند. آنها فقط در قسمت جدیدی از شهر پنهان شده بودند و سعی می‌کردند از مشکل خورده شدن توسط نهنگ قاتل جلوگیری کنند.

جایی که کوسه‌های سفید بزرگ برای نجات جان خود فرار کردند

با پیگیری گزارش‌های مربوط به حوادث انسان و کوسه، دانشمندان مشخص کردند که جمعیت کوسه‌های آفریقای جنوبی به سمت شرق و به مکان‌هایی مانند خلیج آلگوا و خط ساحلی کوازولو-ناتال منتقل شده‌اند. جول گفت:«ما می‌دانیم که شکارچیان تأثیر زیادی بر حرکت و استفاده از زیستگاه طعمه خود دارند، بنابراین این واقعاً تعجب آور نیست.»

این موجودات وحشتناک، کوسه‌ها را خوردند!/عکس
نوعی نهنگ به نام «اورکا»

دانشمندان در مطالعه‌ای که در رابطه با سبک زندگی آنها داشتند شاهد اتفاقاتی از جمله کاهش طعمه در منطقه‌ای که کوسه‌ها ناپدید شدند، بودند. در نهایت، آنها به این نتیجه رسیدند که محتمل‌ترین توضیح این است که کوسه‌های سفید بزرگ برای اجتناب از ادامه حملات «نهنگ‌های قاتل» فرار کردند. همچنین دانشمندان بیان کردند که این مطالعه و نتیجه‌گیری آن با استفاده از رفتار سایر کوسه‌های سفید در سایر نقاط جهان پشتیبانی می‌شود.

بیشتر خوانید:

رمزگشایی از حکاکی اسرارآمیز در صحرای عربستان / عکس

پروتئینی که راز دایناسورها را فاش کرد!/ عکس

برای مثال، در آمریکای شمالی، در جزایر فارالون جنوب شرقی، کوسه‌های سفید بزرگ در حال فرار از مناطق شکار پس از حضور نهنگ‌های قاتل شده‌اند. اگرچه بسیاری از مردم، کوسه سفید بزرگ را یک شکارچی راس می‌دانند، اما این مطالعه نمونه بارز این ضرب المثل است که «همیشه یک ماهی بزرگتر وجود دارد.» و همچنین در این مطالعه آمده است که «اثر غیرمستقیم شکار یا ترس از شکار عمیقاً بر رفتار حیوانات تأثیر می‌گذارد.»

منبع: sciencealert

۲۲۷۳۲۳

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا