دانش و سلامت

آخرین وضعیت واکسن کرونای انستیتو پاستور / قدرت تغییر واکسن در برابر جهش‌های ویروس

مدیر پروژه فاز سوم آزمایش بالینی واکسن کرونا مشترک ایران و کوبا در توصیف آخرین اخبار مرحله سوم آزمایشات انسانی این واکسن گفت: تولید واکسن با مطالعه آغاز شده ، انستیتو پاستور ایران و توسعه زیرساخت ها در جریان است.

دکتر احسان مصطفویک در مصاحبه با مجله ایرانی وی افزود: واکسن تولید مشترک موسسه FINLA کوبا در ایران و کوبا با مشارکت انستیتو پاستور ایران در حال آزمایش بالینی است و پس از مشخص شدن نتایج مطالعه تولید خواهد شد. و هر دو کشور به مردم ارائه می شوند “

وی گفت: این واکسن مراحل یک و دو آزمایش بالینی را در کوبا پشت سر گذاشت و مرحله سوم آن از 26 مه در اصفهان ، ایران و بعداً در هفت شهر دیگر آغاز شد: زنجان ، حمدان ، بنداباس ، کارامان ، یزد ، بابل و ساری واکسیناسیون نیز آغاز شده است.

وی افزود: در این مطالعه 24000 نفر از افراد 18 تا 80 ساله شرکت کردند و طی یک دوره 4 هفته ای در شهرهای هدف واکسینه شدند. از چهارم خرداد ، تزریق واکسن دوم در اصفهان از سر گرفته شد و بعداً در شهرهای زنجان و حمدان ، طی چند روز گذشته ، بیش از 1000 هموطن واکسینه شدند.

این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون بجز برخی از افراد که پس از واکسن به درمان دارویی خاصی احتیاج نداشتند و تاکنون مشخص شده است که این واکسن کم خطر است و همچنین حتی پس از پایان تزریق دوم واکسن ، این مرحله از مطالعه پیگیری برای ارزیابی اثر بخشی واکسن به عنوان هدف اصلی است.

مدیر پروژه فاز سوم آزمایش بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا بر موارد زیر تأکید کرد: با این مطالعه ، تولید واکسن در انستیتوی پاستور در ایران آغاز شده و زیرساخت ها در دست توسعه است. ما امیدواریم که بتوانیم روز به روز ظرفیت تولید را افزایش دهیم تا بخشی از نیازهای کشور را برآورده کنیم.

مصطفوی گفت: لازم به ذکر است که در دو شهر یزد و زنجان علاوه بر دو دوز تزریق ، دوز سوم نیز به عنوان دوز یادآوری تزریق می شود. ما امیدواریم که این تزریق تقویت کننده اثر واکسن را افزایش دهد ، که در این مطالعه نیز بررسی خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که مانند اکثر واکسنهای دیگر در جهان ، این واکسن ممکن است در ماهها یا سالهای آینده به تزریق تقویت کننده نیاز داشته باشد.

وی درباره زمان ارسال نتایج مطالعه کارآزمایی بالینی فاز III به سازمان غذا و دارو تصریح کرد: پس از تزریق دوز دوم واکسن و زمانی که نتایج واکسن مشخص شود ، نتایج به غذا ارسال می شود و اداره دارو برای واکسیناسیون عمومی. آن را برای تأیید مصرف کنید.

وی افزود: مطالعات در كوبا حاكی از آن است كه این واكسن همچنان مصونیت خود را در برابر جهش شایع حفظ می كند و همچنین اگر یك جهش موثر بر ویروس برای جلوگیری از ایمن سازی واكسن وجود داشته باشد ، این احتمال در واكسن وجود دارد. در مدت زمان نسبتاً کوتاهی تغییر ایجاد کنید تا بتواند به جهش های جدید پاسخ دهد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا