عمومی

نسل سوخته و قرن پانزدهم

مبتلاشدگان به جنگ مثل مردم سوریه و ایمن و افغان را هم نسل سوخته شمرده اند که مرگ و درد و بی خانمانی و مهاجرت و تخریب همه زیرساخت های کشورشان است که تا دهه های پیش رو هم ساخت و جبران آنها غیر ممکن خواهد بود و این بلیّه همه هستند. آرمان ها و موجودیت آنها را به آتش کشیده است.جوانان عصر جنگ، عصر بیکاری و تبعیض و گرانی و بی هویتی و ناتوانی در ازدواج و تشکیل خانواده و ساخت آینده ای در حالیکه شاهد رشد قارچ گونه آقا نوکیسه ها و آقازاده ها و اختلاس گران و دزدان بیت المال هستند نیز خود را نسل سوخته می خوانند؛ همینطور نسل حاصل از طلاق با هزاران آسیب روانی که آینده شان خانواده را ازدست داده و نیز نسل فقر و تحمل استم و شکنجه و زندان دیکتاتورها و غارت است. غارتگران داخلی و ارجی…

قرآن کریم در مورد ظالم و مستکبر می فرماید:”چون به قدرت و حکومت می رسد برای فساد در زمین و نابودی زراعت ها و نسل ها، کوشش می کند و خداوند فساد را دوست ندارد. النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الْفَسادَ.بقره/۲۰۵).کلمه «تولّی» را دو نوع می‌توان معنا کرد: یکی به معنای قدرت و حکومت است و به معنای اعراض است. فتنه و فساد می‌رود و هم محیط زیست و کشاورزی را نابود می‌کند و هم نسل را به تباهی می‌کشد.در مقابل آن، در آیه می‌فرمایند: صالحان حکومت را می‌گیرند، نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر می‌کنند. معروف و نهی از منکر می‌شوند و رابطه خود را با خداوند و محرومان جامعه حفظ می‌کنند، ولی اگر نا اهل به قدرت رسید و ولایت مردم را گرفت، به خاطر طوفان هووس‌های درونی و ناآگاهی‌ها و فشارهای بیرونی، همه چیز جامعه. را دای ود می ند. نی که با جعل قوانین و تهاجم فرهنگی و تبلیغات و مواد مخدّر، باعث نابودی اقتصاد و نسل‌ نو می‌شوند، مصداق این آیه و مفسد فی الارض هستند. نده است.

مره افراط را مایت ده از سوی دلارهای نفتی و وی استکباری در مین رن ای اشتن نسلی سوا وده. بمبارانی که آور بر خواب کودکان می شود و در مقابل دیدگان میلیون ها انسان در جهان اتفاق می افتد، حلب یا کابل یا یمن یا عراق، نسل کشی، گورهای دسته جمعی، کشتار مردم در گمنامی و تجاوزها که بیش از چند دهه از تجاوز می کنند. ورها ا القاعده و البان و الان. تخم افراط گری در هر زمینی امکان رشد دارد، آن انتقام جوئی که آلمان و فرانسه را هدف انتحار قرار می دهد یا تجمع نمازگزاران در نیوزیلند یا عزاداران در کابل یا کویته و مسجد پیشاور را غرق خون می کند، یا ده هزار نفر را در یمن یا در انتحاری های بغداد، تکه تکه می کند،نه از سوی لشکری ​​بزرگ بلکه از تفکرات رادیکالی به وجود می آید که می تواند خودجوش را در هر نقطه ای از جهان به زندگی بپیوندد.از حلب گرفته تا کابل تا هلمند تا سوریه. ، از هرات تا بدخشان و از بامیان تا بلخ، طی سال ها در تاخت و تاز افراط گری ها ویران شد و جنایت ها و دردهایی رخ داد که هیچ دوربینی برای ثبت آن نبود و در گمنامی گورها دفن تاریخ شدند.

هیلتر، صدام و ملاعمر نه یک روزه، بلکه در مقابل چشمان مردم، مرگ آفرین شدند و حال همان گونه که آنیشتن گفت: دنیا به دست چند تبهکار ویران نمی شود، بلکه به دست اکثریت خاموشی ویران می شود که برای پایان دادن به جنایت، کاری نمی کند. چه اشک هایی که مقامات از سازمان ملل گرفته تا سفیران حقوق بشر نریختند، دو رویانِ صلحی که سفیدی را آلوده به نیرنگ کردند و حال در حاشیه ماتم گرفته اند و در پشت جنایت ها نقش آفرینی می کنند.قرن پانزدهم شمسی نیز چون. رن لی درگیر این وامل واهد ود و نسل ایی در ر این مظالم نسل سوخته واهند د. تباهی نسل ها ثمره ظلمی است که بر نسل می رود چه در داخل یا از خارج، فرقی نمی کند. روزی نسل، ام ند، ا دست انتقام الهی از ستین موعود، رون د، مه نها را واهد سوزاند.

?

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا