دانش و سلامت

لنت‌های ترمز دوستدار محیط‌زیست ساخته شد

به گزارش مجله ایرانی و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آیدا مویز پور مدیر عامل شرکت دانش سازان لنت مهراد با اعلام اینکه مراحل تحقیقاتی تولید این محصول در دو قسمت انجام شد، افزود: در قسمت اول بر روی امکان استفاده از مواد لیگنوسلولزی در لنت ترمز و واس مربوطه تحقیق شد. آزمایش تا سال 2016 به طول انجامید و نمونه هایی از مواد ساینده برای ساخت چندین مجموعه پد استفاده شد و از نظر کیفیت مورد تایید قرار گرفت.

حذف مواد مضر

در بخش دوم تحقیق به منظور بهینه سازی فرمولاسیون با توجه به مواد موجود و قابل دسترس از منابع داخلی جهت حفظ محیط زیست و حذف مواد مضر انجام شد.

در این بخش به منظور رعایت قوانین جدید زیست محیطی و کاهش قیمت تمام شده، مس از فرمولاسیون حذف و کلیه آزمایشات لازم بر روی نمونه های ساخته شده انجام شد.

این بخش از تحقیقات از سال 1397 تا 1399 به طول انجامید که طی آن تیم تحقیقاتی توانستند ترکیبی از مس بدون اصطکاک و پنبه نسوز، ماده ای سرطان زا را با تمام خواص آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد ارائه دهند. زمان ترمز را ایجاد نمی کند و افت ضریب اصطکاک آن در دماهای بالا مناسب بوده است.

بر اساس استاندارد ملی ایران

در قسمت اول نمونه های لنت ترمز کاملاً به صورت صنعتی با فرمولی که از ضایعات کشاورزی استفاده می شود در کارخانه تلدا خاوران قزوین و پس از ارسال نمونه به ساپکو که از ایران خودرو تهیه شده بود. لنت ترمز در شرکت آکرودیت لنتوساز مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج نشان داد که مشخصات مورد مطالعه مطابق با استاندارد ملی ایران است.

پس از این مرحله، نمونه‌هایی با همان فرمول قبلی ساخته شد و آزمایش‌های تکمیلی روی آن‌ها انجام شد تا عملکرد واقعی لنت‌های ترمز ساخته شده از مواد لیگنوسلولزی بررسی شود.

سفارشی سازی فرمولاسیون

سپس با توجه به اینکه قوانین زیست محیطی جدیدی در سطح بین المللی برای کاهش میزان مس مصرفی در ساخت مواد ساینده وضع شد و به دلیل محدودیت های اعمال شده و عدم دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز در ساخت، فرمول انطباق داده شد. و یک نمونه جدید ساخته شد. و آزمون را کامل کرد.

ارزانتر از نمونه های مشابه خارجی

در این مرحله نمونه ها در شرکت اتحاد لنت ساخته و مورد آزمایش قرار گرفتند. حتی نمونه های ساخته شده با آنلاین و موم کردن آنها روی دستگاه آزمایش شدند.

قیمت تمام شده فرمولاسیون نیز محاسبه شد و مشخص شد که با وجود کیفیت بسیار خوب، قیمت تمام شده ماده ساینده نسبت به نمونه های مشابه خارجی ارزان تر است.

پروژه ساخت لنت ترمز دوستدار محیط زیست با اخذ تسهیلات مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نوآوری و تجاری سازی فناوری پشتیبانی می شود.

46

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا