دانش و سلامت

سرنخ‌هایی که نشان‌دهنده بیماری قلبی هستند

رژیم غذایی سرشار از چربی، مواد قندی، نمک و کلسترول بالا در کنار بی‌تحرکی، استرس کنترل‌نشده و عصبانیت، خطر بروز بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش مجله ایرانی، حمله قلبی به دلیل انسداد جریان خون به قلب ایجاد می‌شود و معمولا درد شدید، احساس ضعف و ناراحتی در گردن یا فک ایجاد می‌کند.

ایست قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که قلب به‌ دلیل نقص در سیستم الکتریکی از تپش باز می‌ایستد و به از دست رفتن ناگهانی هوشیاری، پایین آمدن نبض و قطع تنفس منجر می‌شود. این حالت گاهی پس از حمله قلبی یا در نتیجه برخی بیماری‌ها به وجود می‌آید.

برای پیشگیری از حملات قلبی توصیه می‌شود فشار خونتان را به صورت منظم کنترل کنید، کشیدن سیگار و مصرف مواد دخانی را کنار بگذارید و فعالیت بدنی را افزایش دهید.

در ادامه به نقل از «وب ام دی» به چند مورد از نشانه‌های بیماری قلبی خواهیم پرداخت.

* آپنه خواب

مغز شما ممکن است در هنگام خواب اکسیژن کافی دریافت نکند. این وضعیت سیگنال‌هایی را به رگ‌های خونی و قلب شما ارسال می‌کند تا برای حفظ جریان خون سخت‌تر کار کنند. این خطر ابتلا به فشار خون بالا، ریتم غیر طبیعی قلب، سکته مغزی و نارسایی قلبی را افزایش می دهد. خوشبختانه، آپنه خواب قابل درمان است.

* ضایعه‌های پوستی ناهموار و زرد-نارنجی

سطوح بسیار بالای تری گلیسیرید می تواند منجر به آن شود. بسیاری از این چربی‌ها در خون شما ممکن است در سفت شدن شریان‌ها نقش داشته باشند و تعداد زیاد آنها اغلب به شرایط دیگری مربوط می‌شود که شما را در معرض خطر بیماری قلبی و سکته نیز قرار می‌دهد.

* قدرت گرفتن ضعیف دست

قدرت دست شما ممکن است چیزی در مورد قدرت قلبتان به شما بگوید. تحقیقات نشان می دهد که توانایی فشار دادن چیزی به خوبی ممکن است با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد. با این حال، بهبود قدرت گرفتن به تنهایی لزوماً قلب شما را سالم تر نمی کند.

* لکه‌های تیره زیر ناخن

اگر اخیراً به انگشت یا پای خود ضربه نزده‌اید یا به آن آسیب نزده‌اید، نقاط کوچکی از خون که در زیر ناخن شما گیر افتاده است می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در دیواره قلب یا دریچه‌های شما باشد که «آندوکاردیت» نامیده می‌شود. شما همچنین می‌توانید این لکه های خونی را زمانی که دیابت دارید هم داشته باشید و افراد مبتلا به این بیماری دو تا چهار برابر بیشتر در معرض بیماری قلبی و سکته هستند.

* سرگیجه

سبکی سر اغلب نتیجه مستقیم مشکلی در قلب شماست زیرا خون کافی به مغز پمپاژ نمی کند. سرگیجه می‌تواند نشانه‌ای از یک ریتم غیرطبیعی به نام آریتمی باشد.

* تغییر رنگ پوست

انگشتان دست و پا آبی یا خاکستری رنگ ممکن است ناشی از گردش ضعیف خون غنی از اکسیژن باشد که اغلب به دلیل نقص قلبی است که با آن متولد شده‌اید یا عروق خونی باریک یا مسدود شده است.

* خونریزی لثه

کارشناسان به طور کامل ارتباط بین بیماری لثه و بیماری قلبی را درک نمی کنند. اما مطالعات نشان می‌دهند که خونریزی، تورم یا حساس بودن لثه‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکل در قلب شما شود. یک نظریه این است که باکتری از لثه وارد جریان خون شده و باعث التهاب در قلب شما می شود.

* لکه های پوستی تیره

هنگامی که بدن شما در استفاده از هورمون انسولین دچار مشکل می شود، ممکن است این لکه های ضخیم را در چین و چروک های پوستی مانند گردن، زیر بغل و کشاله ران پیدا کنید. اگر برای مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک یا دیابت نوع ۲ تحت درمان نیستید، برای کمک به کنترل قند خون و محافظت از قلب به پزشک مراجعه کنید.

* مشکل در تنفس

احساس تنگی نفس می تواند نشانه ای از نارسایی قلبی، ریتم غیر طبیعی قلب یا حمله قلبی باشد. اگر بعد از انجام کارهایی که قبلاً برایتان آسان بود، برای نفس کشیدن مشکل دارید یا اگر هنگام دراز کشیدن نفس کشیدن برایتان سخت است، به پزشک خود اطلاع دهید.

* تورم در ساق پا

زمانی که برای مدت طولانی ایستاده یا نشسته‌اید اتفاق میفتد و در دوران بارداری نیز رایج است. تجمع مایعات همچنین می‌تواند ناشی از نارسایی قلبی و گردش خون ضعیف در پاهای شما باشد. اگر تورم ناگهانی ظاهر شد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

* خستگی

همیشه خستگی را ناشی از بد خوابی ندانید. نارسایی قلبی می‌تواند شما را خسته کند، زیرا عضله دیگر به اندازه کافی برای رفع نیازهای بدن شما پمپاژ نمی‌کند. مراقب علائم دیگر مانند سرفه و تورم نیز باشید، زیرا احساس ضعف می‌تواند علامت هشدار دهنده بسیاری از شرایط مختلف از جمله کم خونی، سرطان یا حتی افسردگی هم باشد.

همچنین کارشناسان سلامت معتقدند که با انتخاب سبک زندگی سالم می‌توان سلامت قلب را بهبود داد.

از جمله توصیه های مفید برای سلامت قلب می توان به این موارد اشاره کرد:

– رژیم غذایی سالم

رعایت سه وعده غذایی سالم در طول روز اهمیت دارد که شامل مصرف میزان بیشتری از میوه های تازه و سبزیجات است. همچنین لازم است سیر و زنجبیل در رژیم غذایی گنجانده شود.

– تحرک کافی

پیاده روی، ورزشی عالی است و یک روش درمانی نیز به حساب می آید. پیاده روی سریع هنگام صبح برای مدت ۳۰-۴۵ دقیقه برای قلب بسیار مفید است.

– بودن در طبیعت

با تنفس در طبیعت، بدن میزان کافی از اکسیژن را دریافت می کند. علاوه بر این، درختان و پوشش گیاهی با جذب آلاینده‌های هوازی، بدن را از تاثیرات آلودگی ها دور ساخته و سلامت ریه ها را حفظ می کند.

– چکاپ مرتب

در صورت ابتلا به دیابت، فشار خون و کلسترول بالا معاینات به موقع و مراجعه به پزشک بیشتر اهمیت پیدا می کند. همچنین درمان استرس توصیه می شود زیرا واکنش‌های بیوشیمی به استرس موجب افزایش فشار خون و بالا رفتن ضربان قلب می شود که در صورت عدم کنترل استرس و گرفتار شدن در چرخه استرس با پیامدهای جدی برای سلامتی همراه است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا