اقتصادی

بیش از ۴۵ درصد ارز صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی‌هاست

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: بیش از ۴۵ درصد ارز صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی‌هاست و موضوعاتی که در مورد کاهش ارزآوری این بخش مطرح می‌شود، منطقی نیست.

احمد مهدوی ابهری در گفت‌وگو با مجله ایرانی، با بیان اینکه ارزآوری در صنعت پتروشیمی کاهش نیافته است، اظهار کرد: سه اتفاق در صنعت پتروشیمی رخ داده است؛ اول اینکه قیمت‌های محصولات صادراتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده و همین مساله موجب کاهش ارز شده، موضوع دوم این است که ما کالای بیشتری از تولیدات خودمان را در بورس کالا عرضه می‌کنیم.

وی افزود: باتوجه به اینکه مشتری در بورس کالا افزایش یافته و محصولات با ارز ۲۸۵۰۰ فروخته می‌شود و خرید رقابتی وجود دارد، این اتفاق افتاده است، در شرایط فعلی ۳۰ درصد محصولات پلیمری نسبت به مدت مشابه را بیشتر در بورس کالا عرضه می‌کنیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه تصور نمی‌شود که این ۳۰ درصد تبدیل به کالای نهایی شود و به دست مردم برسد، گفت: موضوع دیگر قطع خوراک و گاز در زمستان بوده که اثرات ارزآوری آن اکنون نمایان می‌شود، ۲.۵ میلیون تن صادرات صنعت پتروشیمی به خاطر قطع گاز در متانول و اوره کاهش پیدا کرده که می‌توانست ۷۰۰ میلیون دلار ارز وارد کشور کند.

مهدوی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها آنچه که صادر کردند و آنچه ارز آوردند را به نیما می‌دهند و هیچ کوتاهی از سمت پتروشیمی‌ها صورت نگرفته است و اگر کاهشی در فروردین ماه داشتیم ناشی از این سه موضوع بوده است، تصریح کرد: می‌توان تمام محصولات را در بورس کالا عرضه کرد، به دلیل اینکه عرضه با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان انجام می‌شود و کنترلی وجود ندارد، اکنون با چنین چالش‌هایی مواجه هستیم اما آنطور که باید به آن توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این سه عامل موجب شده که در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش عرضه ارز داشتیم، گفت: پتروشیمی‌ها به وظیفه خود عمل می‌کنند، میزان صادرات و ارز حاصل از صادرات معلوم است که به سامانه نیما عرضه می‌شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به نقش پتروشیمی‌ها در اقتصاد کشور، گفت: ۳۰ درصد بازار سرمایه مربوط به پتروشیمی‌ها و بالای ۴۵ درصد ارز صادرات غیر نفتی نیز مربوط به این بخش است. کاهش ارزآوری پتروشیمی‌ها به قیمت‌های جهانی ربط دارد، زمانی که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند ارز نیز کاهش می‌یابد، اگر به ما فشار بیاورند و بگویند به بورس عرصه کنید میزان صادرات کاهش می یابد.

وی ضمن انتقاد از افزایش ۳۰ درصدی عرضه محصول به بورس، گفت: اگر این شرایط سامان بخشد قطعا وضعیت ارزآوری بهتر خواهد شد اما در شرایط فعلی نیز پتروشیمی‌ها نقش ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا