اقتصادی

احتمال واریز عیدی کارمندان تا پایان هفته بعد/ امسال بیش از ۹۰ درصد درآمدهای مالیاتی تحقق یافت

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلاش می‌کنیم تا آخر هفته آینده عیدی کارمندان دولت را پرداخت کنیم‌. رقم عیدی کارکنان دولت هنوز قطعی نیست و آن را بعدا اعلام می‌کنیم.

به گزارش مجله ایرانی، «داوود منظور» اظهار کرد: تحقق درآمدهای مالیاتی براساس پیش‌بینی قانون بودجه امسال بیش از  ۹۵ درصد بوده است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، اظهار کرد: دولت در بودجه ۱۴۰۳، درآمدها را واقعی و شفاف دیده و سهم درآمدهای نفتی در سال آینده را نسبت به بودجه امسال کاهش دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: تحقق درآمدهای دولت در ۱۰ ماهه، نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

منظور همچنین تصریح کرد:  حساب ارزی تحت ضوابط با همکاری بانک مرکزی انجام می‌گیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: بودجه کشور ریالی است و حساب ارزی برای دستگاه‌ها تحت ضوابطی توسط بانک مرکزی ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، این حساب برای دستگاه‌هایی که مراودات بین‌المللی و خرید ارزی دارند با همکاری بانک مرکزی ایجاد خواهد شد.

منظور همچنین یادآور شد: امسال بیش از ۹۰ درصد درآمدهای مالیاتی تحقق یافت. تحقق درآمدهای مالیاتی براساس پیش‌بینی قانون بودجه امسال بیش از  ۹۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: تحقق درآمد دولت در حقوق مالکانه معادن حدود ۶۰ درصد و در بخش درآمدهای گمرکی ۴۸ درصد است.

 منظور ضمن تاکید بر اینکه باید درآمدها در بودجه واقعی دیده شود، گفت: دولت تلاش کرد بودجه را تراز تدوین و مصارف و منابع را با هم معادل کند.

وی افزود: تلاش کردیم منابع را بر اساس میزان تحقق، برآورد کنیم بعد به هزینه‌ها بپردازیم؛ یعنی تقدم درآمدها بر هزینه‌ها را انجام دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: باید درآمدها در بودجه واقعی دیده شود و بیش برآوردی نداشته باشیم؛ زیرا در صورت عدم تحقق به کسری بودجه تبدیل می‌شود.

به گفته او، دولت در بودجه ۱۴۰۳، درآمدها را واقعی و شفاف دیده و سهم درآمدهای نفتی در سال آینده را نسبت به بودجه امسال کاهش داده است.

منظور با بیان اینکه درآمدهای نفتی متعلق به نسل های آینده است، افزود: دولت در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش کرد یک گام به سمت عملیاتی شدن اصلاح ساختار بودجه همان طور که مقام معظم رهبری تکلیف کرده بودند، حرکت کند.

وی گفت: اتکا بودجه به منابع پایدار و جدا شدن تدریجی از درآمدهای نفتی، مهم‌ترین بخش اصلاح ساختاری در بودجه است، معتقدیم که درآمدهای نفتی متعلق به نسل‌های آینده است و می‌بایست این درآمد به سمت صندوق توسعه ملی هدایت شود و با مولدسازی آن بتوانیم برای منابع خوبی را برای آینده تامین کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه منظور یادآور شد: هزینه‌ها باید متناسب با درآمدها و منابع باشد وگرنه در سال آینده دچار کسری بودجه خواهیم شد. نمایندگان مجلس در بودجه ۱۴۰۳، هزینه‌های دولت را افزایش دادند که تحقق آنها امکان‌پذیر ‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد مجلس حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جدید تصویب کرده و مجلس منابع و درآمدهای جدیدی برای آن شناسایی نکرده است.
انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا