استان ها

زاهدان ۲۴ بهمن میزبان جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و برنامه‌های عروسکی شد

زاهدان ۲۴ بهمن میزبان جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و برنامه‌های عروسکی شد

نشست خبری «سومین جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و برنامه های عروسکی ایران» ظهر امروز در اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری «سومین جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و برنامه های عروسکی ایران» ظهر امروز در اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسن عابدینی معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما عنوان کرد: این جشنواره از بیست و چهارم تا بیست و ششم بهمن در زاهدان برگزار خواهد شد. این که چرا سیستان و  بلوچستان را برای این جشنواره انتخاب شده دلیلش این است که جام سفالین شهر سوخته نماد پویانمایی است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نخستین پویانمایی تاریخ است که توسط ساکنان منطقه باستانی شهر سوخته طراحی شده است.

وی افزود:۷۰۰ ساعت برنامه پویانمایی به این جشنواره ارسال شده که یک حدنصاب جدید است.

عابدینی گفت: متاسفانه شاید کمتر از یک درصد از پویانمایی‌هایی که در ده سال اخیر در کشورهای غربی تولید شده، در رسانه ملی قابلیت پخش دارد، چرا که این تولیدات با فرهنگ ملی و دینی ما همخوان نیست. بسیاری از این پویانمایی‌ها به خاطر انحرافات اخلاقی و اعتقادی قابلیت استفاده در رسانه ملی و ارائه به خانواده‌های ایرانی را ندارد. شاید افرادی که از انیمیشن‌های دهه‌های پنجاه تا شصت خاطرات خوبی دارند بهتر این موضوع را درک کنند.

در ادامه، علیرضا کیخا مدیرکل صدا و سیمای استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: ما از روایت تمدن غنی و پیشینه بسیار غنی استان سیستان و بلوچستان در رسانه غفلت کردیم. با توصیه آقای دکتر جبلی و  پیگیری‌های آقای دکتر عابدینی فرصتی به دست آمد تا پس از سال ها میزبان این رویداد هنری و رسانه‌ای باشیم. این یک اتفاق ویژه است چون متاسفانه ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی سیستان و بلوچستان به خوبی روایت نشده است. این جشنواره از دو منظر حائز اهمیت است یکی احیای جایگاه پویانمایی و نمایش عروسکی در رسانه و دیگری پرداختن به ظرفیت‌های غنی فرهنگی استان سیستان و بلوچستان.

وی افزود: برای برگزاری این جشنواره سیزده کمیته از دوماه پیش تشکیل شد. تندیس و تیزر جشنواره هم آماده شده است. داوری جشنواره از هفته آینده آغاز می‌شود و حدود ۶روز طول خواهد کشید و ان شاالله ۲۴بهمن ماه میزبان هنرمندان و مدیران مراکز صداو سیما خواهیم بود.

محمدصادق باطنی مدیر شبکه پویا نیز عنوان کرد: در حوزه تولیدات کودک رونق خوبی قابل مشاهده است .در یک سال و نیم گذشته قریب به ۱۱۰میلیارد تومان فروش آثار انیمیشین‌های ایرانی در سینماها بوده و یکی از عوامل این اتفاق همراهی شبکه کودک با این محصولات است. مدتی بود که نمایش های عروسکی به سمت مخاطبان بزرگسال رفت اما تلاش ما این است که مخاطبان خردسال را پای کارهای عروسکی بیاوریم.

وی افزود: تدبیر کرده‌ایم که جشن بزرگ ملی ویژه کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان داشته باشیم. قرار است آثار برگزیده در شبکه کودک به نمایش درآید و حداکثر حمایت را از گروه‌های برگزیده خواهیم داشت.

کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: استان سیستان و بلوچستان به عنوان جوان‌ترین و پهناورترین استان کشور شرایط بسیار خوب فرهنگی برای فعالیت در این حوزه دارد.شاید نگاه‌های نامناسبی از بیرون هست که باید اصلاح شود نگاه ما فرهنگی است و تلاش ما این است که جوانان و نوجوان خلاقیت و نوآوری خودشان را در این جشنواره متبلور کنند.

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا