دانش و سلامت

چند نکته حیاتی درباره تغذیه با شیر مادر

مجله ایرانی / خوزستان یک متخصص تغذیه ارشد می گوید: تغذیه انحصاری با شیر مادر حداقل به مدت شش ماه و به دنبال آن تغذیه تکمیلی برای حداقل 12 ماه توصیه می شود. انجام می شود.

معصومه تهرانی در گفت وگو با مجله ایرانی ، با اشاره به برگزاری هفته شیر مادر در هفته اول مرداد ، اظهار داشت: شیر مادر حاوی عوامل ایمنی است که سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می کند و به انواع دستگاه گوارش ، تنفسی کمک می کند ، از عفونت گوش میانی جلوگیری می کند. ، از آسم ، اگزما و آلرژی جلوگیری می کند.

وی گفت: خطر چاقی و سایر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، فشار خون بالا ، سرطان های مختلف و دیابت در نوزادان شیرده تا سن بزرگسالی نیز کاهش می یابد.

این متخصص تغذیه گفت: “مطالعات نشان داده است که تغذیه انحصاری با شیر مادر خطر ابتلا به دیابت را تا 34 درصد و خطر چاقی را در نوزادان شیرده تا 43 درصد کاهش می دهد.” علاوه بر این ، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نسبت به سایر نوزادان کمتر در خطر مرگ ناگهانی قرار دارند.

وی می افزاید: علاوه بر این ، شیردهی برای مادر نیز مفید است. توقف قاعدگی در دوران شیردهی ، کمک به مادر برای کاهش وزن و محافظت از مادر در برابر انواع مختلف سرطان ، به ویژه سرطان سینه ، تخمدان و سرویکس از جمله این موارد است.

تهرانی گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر حداقل به مدت شش ماه و پس از آن همراه با تغذیه تکمیلی حداقل به مدت 12 ماه توصیه می شود. تغذیه انحصاری با شیر مادر به این معنی است که کودک باید تا پایان شش ماهگی به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کند و نباید به او غذا یا نوشیدنی دیگری ، حتی آب داده شود. البته دادن دارو یا مصرف مولتی ویتامین یا شیردهی اشکالی ندارد. اگر این نکات رعایت نشود ، شیردهی انحصاری محسوب نمی شود.

وی می گوید: “شیری که مادر در هفته اول پس از تولد تولید می کند آغوز نام دارد که مایع زرد و زرد رنگی است که نیازهای نوزاد را در هفته اول برآورده می کند.” آغوز سرشار از پروتئین است و کربوهیدرات بیشتری نسبت به شیر کامل مادر دارد و منبع غنی از ترکیبات ایمنی است که نوزاد را از عفونت محافظت می کند.

یکی از اعضای هیات علمی گروه تحقیقاتی آموزش بهداشت جهاد دانشگاهی خوزستان ، گفت: اگر نوزاد در شش ماه اول زندگی به اندازه کافی و به درستی از شیر مادر تغذیه کند ، میزان کالری مورد نیاز او تأمین می شود. ” با این حال ، یک روش م ofثر برای ارزیابی کفایت دریافت کالری نوزادان ، ارزیابی دقیق وزن ، قد ، دور سر و وزن قد و سن و ارتباط آن با منحنی های رشد است.

وی می افزاید: اگر به دلایلی به نوزاد انرژی کافی داده نشود ، می توان از شیر خشک نوزاد استفاده کرد. پروتئین موجود در شیر مادر ، اگرچه کمتر از شیر خشک موجود در بازار است ، اما برای برآوردن نیازهای نوزاد در شش ماه اول زندگی کافی است. با این حال ، در شش ماه دوم ، پروتئین با کیفیت بالا باید از طریق غذاهایی مانند گوشت به غذاهای کمکی نوزاد اضافه شود.

تهرانی گفت: شیر مادر حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6 (لینولئیک اسید و اسید آراشیدونیک) و همچنین اسید چرب امگا 3 دوکوزاهگزانوئیک اسید است. لینولئیک اسید برای رشد و سلامت پوست ضروری است. دوکوزاهگزانوئیک اسید و اسید آراشیدونیک نیز نقش مهمی در بینایی و رشد مغز و حرکات ارادی ، به ویژه در نوزادان نارس دارند.

“آهن موجود در شیر مادر نیز بسیار جذب می شود ، اما نوزادانی که تا سن چهار تا شش ماهگی به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می کنند ، در معرض کمبود آهن هستند و ذخایر بدن آنها در سن شش تا نه ماهگی در خطر کمبود آهن قرار دارد.” ” او گفت. برای همه نوزادان از شش ماهگی (نوزادان کم وزن و رشد ناکافی تا چهار ماهگی) امکان دریافت یک میلی گرم آهن به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (از نظر ذهنی حداکثر 15 قطره در روز) آهن) وجود دارد.

وی گفت: “در کودکان مبتلا به اختلالات رشدی ، همچنین توصیه می شود که همزمان با شروع مکمل در چهار ماهگی ، قطره آهن دریافت کنند.”

وی می افزاید: ویتامین های محلول در آب شیر مادر تحت تأثیر وضعیت تغذیه ای مادر و ویتامین های محلول در آب در رژیم غذایی مادر است. اگر مادر به خوبی تغذیه شود ، شیر او حاوی تمام ویتامین های مورد نیاز نوزاد است ، اما ویتامین D کم است ، بنابراین روزانه به مدت سه تا پنج روز پس از تولد می توان از ابتلا به راشیتیسم و ​​کمبود ویتامین D در نوزادان جلوگیری کرد. 25 قطره مولتی ویتامین یا A بدهید. +D به نوزادان

تهرانی گفت: علاوه بر این ، شیر مادران مادرانی که قبلا رژیم غذایی گیاهی داشته اند و مدت هاست دچار کمبود ویتامین B12 هستند و باید در تامین این ویتامین در این نوزادان دقت شود.

وی افزود: توجه به این نکته ضروری است که شیر مادر و شیر گاو ترکیبات متفاوتی دارند ، بنابراین مصرف شیر گاو برای نوزادان تا حداقل یک سالگی توصیه نمی شود. اگرچه شیر مادر و شیر گاو کالری مشابهی دارند ، اما منبع انرژی متفاوتی دارند. میزان و نوع هر پروتئین متفاوت است ، بنابراین مصرف شیر گاو در نوزادان به دلیل داشتن پروتئین زیاد ، بار بیشتری را بر روی کلیه این نوزادان تحمیل می کند.

یکی از اعضای هیئت علمی گروه تحقیقاتی آموزش بهداشت جهاد دانشگاهی خوزستان ، گفت: علاوه بر این ، پروتئین اصلی شیر مادر پروتئین آب پنیر است ، در حالی که پروتئین اصلی شیر گاو کازئین است. برخلاف پروتئین آب پنیر ، کازئین باعث هضم کند غذا در معده نوزاد می شود.

وی گفت: “اگرچه میزان آهن در شیر مادر و شیر گاو تقریباً یکسان است ، اما جذب آهن در شیر مادر بسیار بیشتر از آهن موجود در شیر گاو است.”

تهرانی گفت: تفاوت دیگر شیر مادر با شیر گاو محتوای ویتامین E موجود در شیر مادر است که بسیار بیشتر از شیر گاو است.

وی گفت: باید توجه داشت که اگرچه تغذیه تکمیلی نوزادان از شش ماهگی شروع می شود ، اما شیر مادر هنوز غذای اصلی نوزاد در اولین سال زندگی است. در سال دوم زندگی ، اگرچه غذای سفره ای در اولویت قرار دارد ، اما شیر مادر یک سوم نیازهای تغذیه ای نوزاد را تأمین می کند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا