دانش و سلامت

این مواد غذایی را مصرف کنید؛ دیابت نمی‌گیرید

آفتاب‌‌نیوز :

دیابت نوع ۲ شایع‌ترین شکل دیابت است و زمانی که لوزالمعده نمی‌تواند انسولین کافی تولید کند یا انسولینی که تولید می‌کند به درستی کار نمی‌کند، رخ می‌دهد.

عوارض شایع دیابت نوع ۲ عبارتند از بیماری قلبی، بیماری کلیوی، از دست دادن بینایی و مشکلات گردش خون که می‌تواند منجر به قطع پا شود.

دستورالعمل‌های غذایی موجود برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ خوردن غذا‌های گیاهی خاص مانند غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، حبوبات، روغن زیتون است و پزشکان معمولا توصیه می‌کند مصرف بیشتر محصولات حیوانی را محدود کنید. با این حال، همه منابع پروتئین حیوانی از نظر تغذیه‌ای یکسان نیستند.

در نتیجه تحقیقات آمده که محصولات گوشتی اعم از گوشت قرمز، گوشت سفید، گوشت فرآوری شده، ماهی، انواع لبنیات مانند پرچرب، کم چرب، شیر، پنیر، ماست و تخم مرغ ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش یا کاهش دهد. گوشت قرمز شامل گوشت گاو، بره و خوک است و گوشت سفید شامل مرغ و بوقلمون است. گوشت فرآوری شده شامل بیکن، سوسیس و گوشت اغذیه فروشی است.

با مصرف ۱۰۰ گرم گوشت قرمز در روز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش قابل توجهی داشت (۲۲ درصد). ۵۰ گرم گوشت‌های فرآوری شده در روز هم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد (۳۰ درصد). در حالی که مصرف ۵۰ گرم گوشت سفید در روز با افزایش خطر کمتر (چهار درصد) همراه بود.

دکتر جیوسو گفت: چندین دلیل بالقوه برای این نتایج وجود دارد.

به عنوان مثال، گوشت قرمز و فرآوری شده منابع مهمی از اسید‌های چرب اشباع شده، کلسترول و آهن هم هستند که همگی باعث التهاب مزمن سطح پایین و استرس اکسیداتیو می‌شوند که می‌تواند حساسیت سلول‌ها را به انسولین کاهش دهد.

گوشت‌های فرآوری شده همچنین حاوی نیتریت و سدیم هستند که در کنار سایر اثرات نامطلوب، می‌توانند به سلول‌های تولید کننده انسولین در پانکراس آسیب برسانند. در مقایسه، گوشت سفید دارای محتوای چربی کمتر، اسید‌های چرب مطلوب‌تر و مقدار کمتر آهن هم است.
 
دکتر جیوسو گفت که در مقابل، به نظر می‌رسد که غذا‌های لبنی از انسان در برابر دیابت نوع ۲ محافظت می‌کنند یا رابطه خنثایی با ایجاد این بیماری دارند.

مصرف شیر (به میزان ۲۰۰ گرم در روز) با کاهش ۱۰ درصدی خطر، همه انواع لبنیات (۲۰۰ گرم در روز) با کاهش پنج درصدی خطر و لبنیات کم چرب (۲۰۰ گرم در روز) با کاهش سه درصدی همراه بود. مصرف ماست (۱۰۰ گرم در روز) با کاهش ۶ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه بود. مصرف پنیر (۳۰ گرم در روز) و لبنیات پرچرب (۲۰۰ گرم در روز) هیچ تأثیری بر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نداشتند.

دکتر جیوسو گفت: اگرچه نتایج نشان می‌دهد که محصولات لبنی کم‌چرب مفیدتر از محصولات لبنی پرچرب هستند، اما باز هم باید آن‌ها را با احتیاط مصرف کرد و در مصرف آن‌ها زیاده روی نکرد.

وی افزود: دیابت نوع ۲ یکی از دلایل اصلی مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی در سراسر جهان است. یادگیری بیشتر در مورد اینکه چگونه اجزای مختلف رژیم غذایی باعث افزایش یا کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود، کلید پیشگیری از آن است.

بررسی گسترده از شواهد علمی نشان می‌دهد که مصرف منظم غذا‌های لبنی در مقادیر متوسط، به‌ویژه محصولات کم‌چرب، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا