اقتصادی

الزام دستگاه‌های دولتی به استفاده از خدمات مراکز داده دارای تاییدیه

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران دستگاه‌های دولتی موظف هستند از خدمات مراکز داده مورد تایید وزارت ICT استفاده کنند و در صوت خرید خدمت از مراکز داده غیر دولتی به تاییدیه‌های آنها توجه کنند.

به گزارش مجله ایرانی، اخیرا  آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در خصوص «زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری» تشریح شد. این رویداد که در مرکز همایش‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور رییس و مدیران ارشد سازمان فناوری اطلاعات ایران، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و فعالان مراکز داده و خدمات ابری برگزار شد، گواهی‌نامه‌های شرکت‌ها و فعالان ارایه دهنده خدمات مراکز داده در بخش خصوصی و دولتی اعطا شد.

 محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این مطلب که ارایه دهندگان خدمات ابری، موظف به رعایت الزاماتی هستند که در این حوزه ابلاغ شده است، اظهار کرد: تعرفه منصفانه، رعایت استانداردهای فنی، حفظ حریم خصوصی، افزایش کیفی و کمی خدمات و اصول پدافند غیرعامل از ضرورت‌های ساماندهی و اعتباربخشی زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری کشور است.

وی در خصوص چگونگی توسعه نظام ارزیابی مراکز داده و خدمات ابری در کشور گفت: در سال گذشته، رتبه‌بندی زیرساخت مراکز داده خصوصی انجام شد. در سال جاری، شناسنامه دار شدن مراکز داده دولتی و شرکت‌های خصوصی ابری با جدیت دنبال شد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: در آینده نزدیک نیز شناسنامه دار کردن قطب‌ها و پارک‌های فناوری اطلاعات در دستور کاری سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار دارد.

وی در خاتمه به نقش سازمان نصر در توسعه و گستردگی زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری تاکید کرد و گفت: سازمان نصر، به عنوان یکی از همکاران اصلی، فعالیت‌های اعتباربخشی در زنجیره ارزش صنعت مراکز داده را به عهده دارد. لذا راهبری و هدایت اعتباربخشی حوزه خدمات میزبانی و ابری با مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر است.

همچنین در ادامه حامد منکرسی معاون اعتباربخشی و سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات ایران در این رویداد، ضمن قدردانی از ذینفعانی که با تلاش‌های خود از گذشته تا کنون، باعث توسعه نظام زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری کشور شده‌اند، اظهار کرد: سیاستگذاری، راهبری، صدور گواهینامه، تصویب طرح واره ها، توسعه اکو سیستم و اجرا و پیاده سازی قوانین و مقررات از اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان مجری ارزیابی و رتبه‌بندی خدمات مراکز داده است.

منکرسی با اشاره به این که مراکز داده و خدمات ابری زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات هستند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان نظام صنفی رایانه ای، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی را دستگاه‌هایی عنوان کرد که در توسعه زیست بوم و صنعت مراکز داده و خدمات ابری به ایفای نقش پرداخته‌اند.

وی هم چنین، تداوم ارزیابی شرکت‌های خصوصی ابری و در نهایت رتبه بندی، شناسنامه دار کردن تمام مراکز داده دولتی، استاندارد سازی فرآیند ساخت و بهره برداری مراکز داده، فعال کردن آزمایشگاه های ارزیابی مراکز داده و خدمات ابری ذیل آزمایشگاه‌های مرجع و تدوین و ثبت کتاب مرجع استاندارد ملی ساخت و بهره برداری مراکز داده در کشور را از جمله برنامه‌های اجرایی سال آینده سازمان فناوری اطلاعات ایران عنوان کرد. 

وی جنبه‌های مورد توجه در حوزه مراکز داده را چنین تشریح کرد: مکان یابی، طراحی، ساخت، راه اندازی، بهره برداری، بهینه سازی، مدرن سازی و مهاجرت و بازنشستگی از جنبه‌های مورد توجه مراکز داده هستند که هر یک در مرحله‌ای خاص مورد کاربرد قرار می‌گیرند.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص تاثیر اعطای گواهینامه و شناسنامه های به بازیگران زیست بوم مراکز داده گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران با انجام ارزیابی ‌های لازم به شرکت های ارائه کننده خدمات ابری، مراکز داده دولتی، ممیزان، مدرسان مراکز آموزشی احراز صلاحیت شده و آزمایشگاه های مرجع ارزیابی خدمات مراکز داده گواهینامه و شناسنامه اعطا می‌کند و این اقدام در بلوغ زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری نقش بسزایی دارد. 

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا