دانش و سلامت

دانشگاه‌های ما مقاله بدون کاربرد زیاد تولید می‌کنند

مجله ایرانی/خراسان رضوی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: رتبه ۱۵ ما در تولید علم در حالی است که‌ در حوزه فناوری رتبه ۶۲ دنیا را داریم، یعنی مقاله زیاد تولید می‌کنیم، اما تنها تعداد نسبتا کمی از مقالات به کاربرد می‌رسد.

یونس پناهی صبح امروز ۳۰ آذر، در جشنواره پژوهش و فناوری که در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، با تاکید بر اهمیت کسب مرجعیت علمی و ورود به جمع سرآمدان علم، اظهار کرد: حتما باید تحقیقات را به سوی حل مشکلات فعلی و آتی سلامت کشور ببریم و این مرجعیت را برای دانشمندان ایرانی ایجاد کنیم. 

وی با بیان اینکه ما در حوزه تولید علم در منطقه اول و در دنیا ۱۵ هستیم، افزود: البته باید شتاب خود را افزایش دهیم، زیرا ترکیه و عربستان اکنون شتاب بسیار بالایی گرفته‌اند. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی ما می‌توانند فناور باشند، لذا نباید تنها به چاپ مقاله دلخوش باشیم و باید تولید علم را تا رسیدن به مرحله تولید فناوری ادامه دهیم. ما باید به دانشگاه‌های فناور و ثروت‌آفرین تبدیل شویم و در سفره‌های مردم آورده داشته باشیم، وگرنه اینکه از سفره مردم بگیریم و با هزینه‌کرد از بودجه کشور، مقاله چاپ کنیم، ما را به دانشگاه نسل سوم تبدیل نمی‌کند. 

پناهی با بیان اینکه باید تحقیقات ما هزینه سلامت مردم را کاهش دهد، اضافه کرد: در دانشگاه‌های بزرگ کمتر به تعداد مقالات اهمیت داده می‌شود و تمرکز بر ارائه راهکارهای جدید برای کنترل و درمان بیماری‌هایی نظیر فشار خون و دیابت قرار دارد که مردم بسیاری را درگیر خود کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه باید در راستای نیازهای جامعه دانشمند تربیت کنیم، افزود: دانشگاه‌ها باید خود را مکلف به انجام تحقیقات بومی‌سازی‌شده و متناسب با نیازهای کشور و استان‌ها بدانند. ما در حالی افتخار می‌کنیم فلان تعداد دانشمند یک درصد برتر در دانشگاه‌ها داریم که هنوز آمار مرگ‌ومیر برخی بیماری‌ها در کشور ما بالاست. 

همچنین محمود محمدزاده شبستری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه این مراسم با اشاره به رتبه هشتم این دانشگاه در ارزشیابی فعالیت‌های تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: تا ۱۰ سال قبل شور پژوهشی بالایی در دانشگاه ما وجود داشت، اما اکنون فضای سمینارها و برنامه‌ها عمدتا به سمت بازآموزی با رنگ و بوی بیزینس رفته است. باید در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری جدی انجام شود. رویکرد ما مدیران دانشگاه باید تغییر کند، چراکه در غیر این صورت دانشگاه علوم پزشکی مشهد شرایط بسیار بدتری را در رتبه‌بندی خواهد داشت. 

وی افزود: ما در شاخص‌ها سیر نزولی داریم که ظلم در حق این شهر و دانشگاه است. ماموریت ما حفاظت از سلامت مردم و رشد علم است، نه ساختمان‌سازی در دانشگاه. وقتی با ۱۴۰۰ میلیارد کسری بودجه، منابع دانشگاه را صرف کارهایی نظیر ساختمان‌سازی می‌کنیم، وضعیت پژوهش ما همین می‌شود. اگر ما تغییر مسیر داده  و در راه ماموریت‌های خود حرکت کنیم، حتی می‌توانیم به یک دانشگاه شاخص در منطقه تبدیل شویم. 

انتهای پیام 

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا