دانش و سلامت

خضریان: دستورالعمل تحویل آن‌لاین دارو از طریق پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی تدوین می‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت که با تصویب کمیسیون اصل نود مقرر شد دستورالعمل تحویل برخط دارو برای داروهای با نسخه و بدون نسخه از طریق پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی تدوین شده به گونه‌ای که این حق به صورت مساوی برای همه شرکت‌ها و نه به صورت انحصاری برای یک شرکت خاص فراهم شود.

به گزارش مجله ایرانی، علی خضریان در توضیح جلسه کمیسیون اصل نود با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو، معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، گفت: در این جلسه موضوع اجرای آیین نامه «حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت» و همچنین تخلف سازمان غذا و دارو در اعطای مجوز انحصاری دارورسانی در منزل به یک شرکت خاص که در کمیته فنی، عمرانی و اقتصادی کمیسیون با مسئولیت حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر صورت گرفته است، بررسی شد.

وی افزود: وزیر بهداشت در ابتدا با اشاره به آخرین اقدامات این وزارتخانه در راستای اجرای قانون و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، توضیحاتی در خصوص آیین نامه هیأت وزیران ارائه کرد. مقرر شد ایرادات پیش نویس آیین نامه موضوع ماده ۸ هیأت وزیران با تمرکز بر محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان در لایه اپراتوری و جلوگیری از ایجاد انحصار برای مجموعه‌های خاص، اصلاح شود و ظرف مدت یک ماه به تصویب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال برسد. کمیسیون اصل نود نیز بر حسن انجام این کار نظارت خواهد کرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره لزوم نظام‌مند شدن توزیع دارو توسط سکوهای اینترنتی به منظور نظارت بر چرخه تأمین و نگهداری و عرضه نیز گفت: در این جلسه تأکید شد استانداردهای بهداشتی و ضوابط خرده‌فروشی دارو از مبدأ داروخانه‌های دارای مجوز از طریق پلتفرم‌های برخط و با انتشار و ابلاغ فهرست داروهای غیرمجاز و تفکیک داروهای نسخه‌ای و بدون نسخه (OTC) و همچنین امکان دسترسی پلتفرم‌ها به سامانه رهگیری و اصالت سنجی دارو (TTAC) ظرف مدت یک ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و پس از طرح در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و اخذ نظرات اعضا، ابلاغ شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس اضافه کرد: در چارچوب رفع انحصار و ایجاد فضای رقابتی در خدمات دارویی مجوز انحصاری تحویل دارو درب منزل اعطایی به شرکت سهامی بیمه دی از حیث عدم ثبت مجوز در درگاه ملی مجوزها، مغایر تبصره ۲ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار مصوب ۱۴۰۰ و از حیث امتناع از صدور مجوز برای دیگر کسب و کارهای متقاضی همان خدمت نیز مشمول تبصره ۲ ماده ۷ اصلاحی ۱۳۹۹ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی شناخته شد. لذا مقرر شد مجوز اعطا شده مسترد یا امکان ارائه خدمات مطابق تبصره ۲ ماده ۸ آیین نامه هیأت وزیران به صورت مساوی و بدون انحصار برای همه کسب و کارهای متقاضی و دارای شرایط و مشمولیت برای تحویل دارو، به آحاد جامعه فراهم گردد.

خضریان ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات مهم، تدوین دستورالعمل تحویل برخط دارو برای داروهای با نسخه و بدون نسخه از طریق پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی بود و بنا شد این حق به صورت مساوی برای همه شرکت‌ها و نه به صورت انحصاری برای یک شرکت خاص فراهم شود. همچنین تأکید شد تا فهرست داروها و کالاهای بهداشتی ممنوعه در اختیار سکوها قرار گرفته و زمینه اتصال آن‌ها به سامانه تی تک جهت استعلام وضعیت دارو در داروخانه‌ها جهت بهبود کیفیت خدمات رسانی ارائه شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در پایان گفت: تکلیف ۲۰ ساله‌ای در مورد مواد ۶۰ و ۷۹ قانون تجارت الکترونیک در زمینه نحوه پردازش و نگهداری داده‌های سلامت مردم بر عهده وزارت بهداشت و سازمان برنامه است که در این جلسه شکل اجرایی به خود گرفت و مقرر شد این تکلیف نیز ظرف مدت دو ماه نهایی و ابلاغ شود.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا