دانش و سلامت

تاثیر واکسن آنفلوآنزا بر بیماران مبتلا به نارسایی قلبی

واکسن تزریقی آنفلوانزا می تواند بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را از مرگ محافظت کند.

بر اساس گزارش ها، مطالعات نشان داده است که واکسن آنفولانزا می تواند با کاهش بیماری قلبی و همچنین جلوگیری از عفونت، جان افراد مبتلا به آنفولانزا را نجات دهد.

نتایج یک مطالعه بین المللی به رهبری محققان دانشگاه مک مستر نشان داد که واکسن آنفولانزا به طور قابل توجهی خطر ابتلا به ذات الریه و عوارض مربوط به قلبی عروقی را در افراد مبتلا به نارسایی قلبی کاهش می دهد.

یکی از محققان این مطالعه گفت: در صورت حمله قلبی تزریق واکسن آنفولانزا ضروری است زیرا می تواند جان بیمار را نجات دهد. نادیده گرفته شد که این واکسن می تواند بیمار را از مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی نجات دهد.

نتایج این مطالعه نشان داد: تزریق واکسن آنفولانزا در مدت یک سال خطر ابتلا به ذات الریه را تا 40 درصد و بستری شدن در بیمارستان را تا 15 درصد در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی کاهش داد. همچنین در فصل طولانی شیوع آنفلوانزا، یعنی در فصول پاییز و زمستان، تزریق این واکسن خطر مرگ و میر و مرگ را در این بیماران تا 20 درصد کاهش داد.

همچنین، داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول شیوع آنفلوانزای فصلی نشان داده‌اند که این واکسن ممکن است به محافظت از بیمار در برابر عوارض قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته کمک کند.

این مطالعه که بر روی بیش از 5000 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی در 10 کشور در سراسر آفریقا، آسیا و خاورمیانه انجام شد، نشان داد که افراد کمتری در این مناطق به طور معمول واکسن آنفولانزا را دریافت می کنند. آنها واکسن یا داروی سالانه آنفولانزا را بین ژوئن 2015 تا نوامبر 2021 دریافت کردند.

در حالی که قبلاً مشخص شده بود که آنفولانزا با افزایش خطر عوارض قلبی عروقی مرتبط است، افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب نیز نسبت به عواقب آن آسیب پذیرتر هستند. بیمارانی که از این عارضه رنج می برند، 50 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ طی 5 سال قرار دارند و 20 درصد از آنها سالانه به دلیل عوارض قلبی عروقی در بیمارستان بستری می شوند.

محققین این تحقیق بیان کردند: از همه مهمتر در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​مورد بررسی، 80 درصد بیماری های قلبی عروقی در این مناطق رخ می دهد و میزان واکسیناسیون آنفلوانزا در آنها پایین است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان تاکید کردند: واکسن آنفولانزا باید جزو برنامه استاندارد افراد مبتلا به نارسایی قلبی باشد. اثربخشی آن در پیشگیری از یک ششم مرگ‌ها و مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان، این واکسن را بسیار مقرون‌به‌صرفه کرده است که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت عمومی و نتایج بالینی داشته باشد.

پیام پایانی

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا