دانش و سلامت

خارجی‌ها بیشتر برای عمل زیبایی به ایران سفر می‌کنند

شورای گردشگری سلامت کشور دبیر گفت: بیشتر بیماران خارجی ایران از کشورهای عراق، افغانستان، عمان، آذربایجان و بحرین هستند که قبل از کرونا بیش از یک میلیارد دلار درآمد برای کشور به همراه داشته است. اغلب این بیماران برای جراحی های زیبایی، پیوند اعضا، جراحی چشم و درمان ناباروری ارجاع داده می شوند.

بر اساس این گزارش، دیاکو عباسی با اشاره به برنامه ایران برای رسیدن به درآمد سالانه 3.5 میلیارد دلاری در حوزه گردشگری سلامت در یک افق چهار ساله، گفت: گردشگران این منطقه با دو هدف سلامت و تندرستی. کشورهای عراق، افغانستان، عمان، آذربایجان، قطر و بحرین برای جراحی های زیبایی، پیوند اعضا، کبد، جراحی چشم، درمان ناباروری با IVF، قلب و عروق، تناسب اندام و آب درمانی به ایران سفر می کنند.

وزارت امور خارجه بدون تعیین بازه زمانی مشخص، تعداد ویزای پزشکی صادر شده را 350 هزار روادید اعلام کرد و با این احتمال که آمار رسمی کمتر از تعداد واقعی بیماران خارجی مراجعه کننده به ایران باشد، رقم اولیه را بین 800 و 1000. 900 هزار نفر هستند و در ادامه گفت: این افراد (معمولا) برای درمان با ویزا به کشور نمی آیند و بدون مجوز و زیر سن قانونی به مراکز و کلینیک ها مراجعه می کنند.

بر اساس اعلام شورای سلامت گردشگری کشور دبیر، تعداد بیمارستان‌های دارای مجوز IPD که بیماران خارجی را می‌پذیرند، ۲۱۰ واحد و ۴۰۰ مرکز آب درمانی در سراسر کشور و ۶۰۰ دفتر گردشگری نیز دارای مجوز فعالیت سلامت گردشگری هستند.

عباسی افزود: شیراز، مشهد، ایزد، تبریز، آرومه، اهواز، رامسر، اردبیل، کرمانشاه، تهران، اصفهان و سنندج بیشترین پتانسیل را در حوزه گردشگری دارند.

وی همچنین گفت: بخش گردشگری پزشکی قبل از همه گیری حدود یک تا یک میلیارد و 200 میلیون دلار درآمد داشته است.

شورای گردشگری دبیر برای کشوری سالم معتقد است گردشگران در حوزه پزشکی حدود چهار برابر سایر گردشگران هزینه می کنند و میانگین هزینه بین 8 تا 13 هزار دلار برای گردشگرانی است که برای درمان وارد ایران می شوند.

وی در عین حال گفت: ایران هنوز به مقصد گردشگری تبدیل نشده است و طی چند سال اخیر نتوانسته ایم بازارهای بین المللی ایجاد کنیم و زیرساخت های لازم برای فعالیت در این حوزه را ایجاد کنیم.

عباسی با بیان اینکه در راستای ساخت برند ملی سلامت گردشگری قدم های خوبی برداشته نشده است، گفت: برند سلامت گردشگری ایران در بازار هدف چندان شناخته شده نیست. ما در مورد حضور خود در پلتفرم های بین المللی از طریق برندسازی و تبلیغات برای معرفی کسب و کار، شرکت ها و مراکز درمانی خود و شناخته شدن برند سلامت گردشگری در سطح بین المللی جدی هستیم.

پیام پایانی

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا