دانش و سلامت

علائم ۱۰ بیماری خاموش و مهلک

گزارش شفاف این بیماری ها در صورتی قابل پیشگیری هستند که افراد از ماهیت علائم آگاهی کافی داشته باشند. اما برخی از بیماری ها، در صورت عدم تشخیص و درمان، اغلب می توانند کشنده باشند.

بدون اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، در اینجا به برخی از علائم پنهانی که ممکن است حاکی از جدی بودن این بیماری باشد اشاره شده است:

_ کاهش وزن ناخواسته: به گفته کارشناسان انجمن سرطان آمریکا، اگر بیش از 10 پوند (4.5 کیلوگرم) وزن خود را بدون رژیم کم کنید، ممکن است به سرطان پانکراس، سرطان کلیه، سرطان معده یا سرطان کلیه مبتلا شوید.

_ ضربه به دندان: بسیاری از افرادی که از گاستروانتریت رفلاکس رنج می برند، ممکن است تصور نکنند که ممکن است خونریزی لثه داشته باشند. سایر علائم رفلاکس شامل سردرد مداوم، سردرد و خس خس سینه است که قابل توضیح نیست. رفلاکس درمان نشده البته می تواند علت خونریزی بین دندانی و شروع پوسیدگی دندان باشد، اما اگر به پیشرفت ادامه دهد، فرد را در معرض خطر سرطان و مرگ نیز قرار می دهد.

_ خارش پوست: این واکنش می تواند باعث اگزما در صورت، زانو، پوست، سر و … شود اما گاهی اوقات می تواند علامت بیماری جدی به نام سلیاک باشد. افراد مبتلا به بیماری سلیاک حتی مقادیر حداقلی از غذاهای گلوتن را تحمل نمی کنند. تا 25 درصد از افراد مبتلا به بیماری سلیاک چیزی را تجربه می کنند که به سرعت به عنوان “درماتیت هرپتی فرمیس” تشخیص داده می شود. این وضعیت نوعی التهاب مزمن پوست است که با بثورات مکرر همراه با پوسته های خارش کوچک مشخص می شود. بسیاری از بیماران نیز به دلیل عدم تحمل گلوتن هیچ علامت گوارشی ندارند. با شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن، بثورات ناشی از این بیماری به سرعت ناپدید می شوند و بدن خود را از سایر عوارض طولانی مدت بیماری مانند پوکی استخوان یا سرطان روده کوچک محافظت خواهید کرد.

_ تغییرات در روده یا مثانه: ادرار بیشتر یا کمتر از حد طبیعی می تواند نشانه سرطان مثانه باشد. یبوست یا اسهال مکرر نیز در برخی موارد می تواند از علائم سرطان تخمدان باشد. اگر هر یک از این علائم بیش از یک هفته طول بکشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید تا ببینید آیا از بیماری رنج می برید یا خیر.

_ ناخن های زبر: اگر ناخن های شما دارای ترک های کوچک، سفید و زرد و خارش دار هستند، احتمالاً از بیماری پوستی پسوریازیس رنج می برید. این برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، خارش و قرمزی پوست تنها علامت این بیماری است. بین 80 تا 90 درصد افرادی که این علائم را دارند از این بیماری رنج می برند. بیماری پسوریازیس یک بیماری خودایمنی مزمن است. این بیماری زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال های اشتباهی دریافت می کند و این سیگنال باعث افزایش سرعت رشد سلول های پوست می شود. پسوریازیس مصری نیست.

_ दर्द अशिल पा: حتی اگر پوست شفاف و بدون خارش باشد، درد در ناحیه زیر بغل یا بینی می تواند نشانه ای از بیماری آرتریت پسوریاتیک باشد. این بیماری نوعی درد در ناحیه تاندون ها است که به دلیل آن یک بیماری پوستی است. به گفته پزشکان، تورم به شکل سوسیس در انگشتان، دست ها و پاها نیز از علائم این نوع آرتروز است.

_ لرز تکرار کرد: اگر حتی در هوای گرم احساس سرما می کنید، ممکن است از بیماری غده تیروئید رنج ببرید. کم کاری تیروئید دلیل اصلی غیرعادی بودن احساس سرما و لرز است. بهتر است در این مدت انرژی کمتری مصرف کنید تا گرمای بیشتری را از دست ندهید.

_ سردرد آزاردهنده: سردرد اغلب به معنای سرطان نیست و ممکن است منجر به آلرژی، آسم یا مشکلات سینوسی شود. اما اگر صدای خشن همراه با سردرد وجود داشته باشد، می تواند نشانه سرطان کبد، گلو یا گلو باشد.

_ به खपरख्पूरشما ممکن است انسداد خواب داشته باشید. این وضعیت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. کهیر و پف کردگی نیز با ضخیم شدن شریان های گردن همراه است. همچنین می تواند با سیگار کشیدن، کلسترول بالا و اضافه وزن مرتبط باشد.

_ خونریزی غیر قابل توضیح: خونریزی واژینال غیر معمول است و ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ یا آندومتر باشد. دیدن خون در سر نیز با سرطان کلیه مرتبط است. وجود خون در مدفوع با سرطان روده بزرگ و خون در ادرار با سرطان مثانه یا کلیه مرتبط است.

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا