دانش و سلامت

عکس | ناسا قمر آتش‌فشانی مشتری را شکار کرد!

آخرین تصویر از ماموریت جونو ناسا، آیو، قمر سیاره مشتری، لکه های قرمز مایل به قرمز روی آیو را نشان می دهد که سطح آن را مانند فلفل روشن می کند و به قطب های درخشان مشتری سوخت می دهد.

اینها فعال ترین آتشفشان های جهان هستند، آنها توسط ابر خورشید پوشیده شده اند و پوسته آنها سیلیسی شده است که از گوگرد ساخته شده است که صدها آتشفشان را می سازد. برخی از این آتشفشان ها می توانند دود خود را تا ارتفاع حدود 15 کیلومتری از سطح خارج کنند.

در تصویر جدیدی که به تازگی منتشر شده و در ادامه مشاهده می کنید، فضانوردان ناسا از این طیف برای ترسیم تصویر خود جویان قرمز روشن (JIRAM) استفاده کرده اند و با تمام تردیدها خود را شکار کرده است. در تصویر، مناطق با دمای بالاتر روشن تر به نظر می رسند.

عکس |  ناسا آتشفشان قمر مشتری را شکار کرد!

چگونه قطب نما مشتری را با کمک ماه شکل دهیم؟

لکه های آتشفشانی از این جهت قابل توجه هستند که گفته می شود شکل درخشش های قطبی سیاره مشتری را دارند. «جاناتان نیکولز» و «استان کاولی» از دانشگاه لوستر که در مقاله خود به این موضوع اشاره کرده اند، سپس پس از تحلیل و بررسی آن، آتشفشانی بودن این دستگاه ها را مطرح کرده و پس از برهم کنش با میدان مغناطیسی مشتری، همراه با آن، آنها به سمت قطب های سیاره حرکت می کنند و در آنجا درخشش قطب را ایجاد می کنند.

اسکات بولتون، محقق ارشد ناسا، در بیانیه‌ای گفت: «تیم ما واقعاً هیجان‌زده است که مأموریت ما شامل مطالعه قمرهای مشتری نیز می‌شود. با نزدیک‌تر شدن هر پرواز، می‌توانستیم انبوهی از اطلاعات جدید را به دست آوریم. حسگرهای ما برای مطالعه مشتری طراحی شده اند، اما ما هیجان زده هستیم که آنها می توانند وظایف بیشتری را با رصد قمرهای مشتری انجام دهند.»

فضاپیمای جونو ناسا در سال 2011 به فضا پرتاب شد و پس از پنج سال به مشتری رسید. در ماموریت اولیه خود، 35 بار دور سیاره چرخید که هر کدام تقریباً 53 روز طول کشید تا 375 گیگابایت داده از مشتری و داخل آن جمع آوری کند. ناسا این ماموریت را در سال 2018 و مجدداً در سال 2021 تمدید کرد و زمان تکمیل این ماموریت برای سپتامبر 2025 برنامه ریزی شده است.

227227

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا