دانش و سلامت

موارد پراکنده «آنفلوآنزا A» در کشور / خطر «فلورونا» جدی نیست

عضو کمیته علمی کشوری متخصصان کرونا و بیماری‌های عفونی درباره وضعیت آنفولانزا در کشور گفت: مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند. اگرچه کرونا اکنون فروکش کرده است، اما بسیاری از موارد ویروس آنفولانزا، به ویژه آنفولانزای A، به صورت پراکنده دیده می شود.

دکتر مسعود مردانی در گفت وگو با مجله ایرانی وی در خصوص ترکیب آنفولانزا و کرونا که گفته می شود تا کنون یک مورد فوتی در دنیا دیده شده است، گفت: این مورد که ترکیبی از آنفولانزا و کرونا بوده، فلورونا نامگذاری شده است. تاکنون گزارشی از این ترکیب دریافت نکرده‌ایم و نکته قابل توجه و نگران‌کننده‌ای در این باره گزارش نشده است.

وی در خصوص میزان بروز و شیوع آنفلوآنزا در کشور گفت: باید توجه داشت که مردم کشورمان در دو سال اخیر که با همه‌گیری کرونا مواجه شده‌ایم، به خوبی واکسینه نشده‌اند. همچنین طی دو سال گذشته به دلیل رعایت نکات بهداشتی هیچ گونه شیوع ویروس آنفولانزا در کشور مشاهده نشده است. در حالی که سال ها پیش شیوع ویروس آنفولانزا باعث شد تعداد زیادی از مردم به آنفولانزا مبتلا شده و ایمن شوند، اما دیگر اینطور نیست.

این مردان ادامه دادند: بر این اساس، به نظر می رسد همه افراد در معرض خطر در برابر آنفولانزا آسیب پذیر هستند، اگرچه کرونا اکنون فروکش کرده است، اما موارد زیادی از ویروس آنفولانزا به ویژه آنفولانزای A در سطح شهر و کشور منتشر شده است.

وی تاکید کرد: افراد در معرض خطر حتی اگر از قبل واکسن آنفولانزا در دسترس داشته باشند، بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا واکسن آنفولانزا تزریق کنند. ما همیشه توصیه کرده‌ایم که افراد بالای 60 سال، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و سایر گروه‌های پرخطر قبل از سرماخوردگی واکسن آنفولانزا بزنند. ما اکنون تاکید می کنیم که افراد در معرض خطر اگر بتوانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند و اگر بتوانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند، همچنان موثر هستند.

وی گفت: کاهش پروتکل های بهداشتی می تواند خطر ابتلا به بیماری های عروق ویروس کرونا قلب و آنفولانزا را نیز افزایش دهد. در حالی که پروتکل های بهداشتی کوتاه هستند، خطر ابتلا به بیماری های تنفسی فوقانی ویروسی افزایش می یابد. در این شرایط، کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی نیز می تواند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد. بر این اساس پروتکل های بهداشتی از جمله رعایت فاصله، استفاده از ماسک و غیره باید جدی گرفته شود.

وی همچنین درباره احتمال ترکیب آنفولانزا و بیماری عروق ویروس کرونا گفت: خطر ترکیب آن جدی نیست و عوارض همزمان این دو بیماری که تاکنون مشاهده شده نگران کننده نیست. علائم آن با علائم بیماری عروق ویروس کرونا قلب یا آنفولانزا تفاوتی ندارد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا