نماد سایت مجله ایرانی

هشدارِ بروز پیک ششم کرونا در کشور / اُمیکرون خفیف نیست

هشدارِ بروز پیک ششم کرونا در کشور / اُمیکرون خفیف نیست

دبیر کمیته علمی ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه چرا کشورهای اروپایی در پیک جدید اومیکرون گیر کرده‌اند و خطر واکسن‌ها کشور را به ششمین پیک تبدیل کرده است، گفت: در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوید و بمیرید.

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت وگو با مجله ایرانی وی درباره جمعیت واکسینه شده در کشور در معرض خطر ششمین پیک ویروس کرونا که تخمین زده می‌شود هشت میلیون نفر باشد، گفت: احتمال ابتلای افرادی که واکسینه نشده‌اند و همچنین خانواده‌هایشان بیشتر است. ، همچنین این احتمال وجود دارد که اگر این افراد گرفتار شوند چرخه ویروسی را در جامعه ایجاد کنند و احتمال انتشار ویروس در جامعه توسط آنها بسیار زیاد است. بر همین اساس توصیه می کنیم این افراد واکسینه شوند. به خصوص که ایمن سازی بالا چرخه ویروس را در جامعه کند می کند و کنترل اپیدمی را تا حد زیادی کند می کند.

عدم واکسیناسیون و خطر ادامه اپیدمی با سویه جدید

وی ادامه داد: در حال حاضر در تمام دنیا یا در مجامع بین المللی در کنترل اپیدمی کرونا مشکل داریم که یکی از دلایل آن این است که بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای ضعیف تر از نظر اقتصادی مانند کشورهای آفریقایی و غیره به میزان کمتری آنها واکسینه شده اند مثلاً در کشورهایی که واکسیناسیون بسیار کم انجام می شود مثلاً 1 درصد یا 10 درصد. جالب اینجاست که چرخه ویروس در این کشورها در سراسر جامعه جهانی یک بیماری همه گیر است مثلاً سویه های دلتا یا آمیکرون آمدند. از کشورهایی با نرخ واکسیناسیون پایین که باعث افزایش چرخه ویروس در آن کشورها شد و وقتی تکثیر شد و ویروس در جامعه باقی ماند این جهش تبدیل به ویروس می شود.در برخی موارد جهش ویروس برای وحشی شدن ویروس اتفاق می افتد. و این باعث می شود ویروس جهش یافته که قدرت بیشتری دارد از جامعه ای به جامعه دیگر سرایت کند و اپیدمی ها یا پیک ها را در کشورهای مختلف تسریع کند.حالا می تواند برای یک جامعه و افرادی که در آن جامعه زندگی می کنند خطرناک باشد. آنها هم برای خودشان و هم برای جامعه ای که در آن زندگی می کنند و هم برای جامعه بین المللی واکسینه نمی شوند. بر این اساس تاکید ما بر واکسیناسیون بسیار زیاد است.

او گفت: البته تعداد افراد غیر مبتلا در کشور ما بیشتر از کل جامعه نیست، اما همین تعداد اندک هم می تواند منشأ انتشار ویروس باشد و سایر افراد جامعه را مبتلا کند و جامعه را بسازد. قله های بعدی در عین حال اعمال محدودیت‌های اجتماعی برای کسانی که واکسینه نشده‌اند یک رویه است، اما ما در کمیته علمی اعلام می‌کنیم کسانی که واکسینه نشده‌اند برای خود، خانواده‌شان و جامعه‌شان خطرناک هستند.

واکسیناسیون همزمان و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی

جماعتی تاکید کرد: در عین حال باید توجه داشت که تزریق دو دوز واکسن نیازی به رعایت پروتکل ندارد، ساده‌سازی محسوب می‌شود، اما باید پروتکل بهداشتی رعایت شود. در کشورهایی مانند اروپا و آمریکا که باز هم شاهد اوج گیری بیماری امیکرون هستیم، موضوع عدم رعایت پروتکل های بهداشتی یکی از عواملی بود که منجر به اوج مجدد آن شد. موضوع دوم در آن کشورها این بود که فاصله بین دوز دوم و تشکیل Omicron بسیار زیاد بود و بیش از شش تا هشت ماه بود که منجر به کاهش سطح آنتی بادی و منجر به عفونت شد. افزایش عفونت ویروسی دلیل سوم عدم محدودیت های اجتماعی بود. به طوری که در استادیوم ها، سینماها و غیره شاهد بودیم که مردم نیز ماسک نداشتند و به تعداد زیاد در کنار هم نشسته بودند. این نشان می دهد که انجام این اقدامات برای کنترل بیماری بسیار مهم است و در صورت عدم رعایت این عامل می تواند پیک های جدید، سویه های جدید و پیک های ناشی از آن را ایجاد کند. موضوع دیگری که به خصوص در کشورهای اروپایی مطرح شد این بود که واکسیناسیون در سنین 12 تا 13 سالگی به هیچ وجه مطرح نشد، به دلیل اینکه افراد در این سن منبع بزرگی از پیک‌ها بودند. کشور..

آیا Omicron سبک است؟

وی در خصوص این باور رایج در جامعه مبنی بر خفیف بودن اومیکرون گفت: فکر کردن به خفیف بودن اومیکرون ساده است و به همین دلیل همه چیز را کنار گذاشتیم. بسیار مسری است و تعداد زیادی از مردم را درگیر می کند، به همان تعداد افراد، حتی اگر میزان بستری شدن آنها در بیمارستان از بله دلتا کمتر است، اما چون سرایت بسیار زیاد است و تعداد زیادی از افراد آلوده هستند، همینطور باشد. دلیل بستری شدن در بیمارستان می تواند بسیار زیاد باشد و تعداد مرگ و میر افزایش یابد.

Omicron می تواند باعث بستری شدن در بیمارستان و مرگ شود

جماعتی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل Omicron در ایران بیمارستان داریم. بسیاری از بیمارانی که اکنون در بیمارستان بستری شده اند و تحت آزمایش هستند و حتی در ICU هستند، آمیکرون دارند. بنابراین ما نباید به سادگی فکر کنیم که آمیکرون تنها منجر به یک بیماری خفیف می شود. شاید یکی از دلایل این ابهام این باشد که تعداد افراد مبتلا که برخی از آنها در دهه 20 تا 40 سالگی هستند، به خوبی واکسینه و واکسینه شده اند و ممکن است علائم زیادی نداشته باشند. با این حال، ما می دانیم که omicron می تواند سایر سنین را تحت تاثیر قرار دهد و حتی ممکن است منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ غیرمنطقی در ICU شود.

جماعتی درباره رشد روزافزون آمیکرون ها در کشور گفت: بر اساس گزارش ها، حدود 27 درصد از کل آزمایش های انجام شده در هفته گذشته مربوط به آمیکرون بوده است. این افزایش زیاد نشان می دهد که موضوع بسیار مهم است، با توجه به اینکه ویروس Omicron ماهیت مسری دارد و سه برابر بیشتر به دلتا سرایت می کند و هر فرد با Omicron می تواند 10 نفر را مبتلا کند. زمانی که در یک هفته این مقدار افزایش یابد، طی چند هفته می تواند به اوج خود برسد. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در چند هفته آینده احتمالاً با پیک Omicron مواجه خواهیم شد، کمیته علمی توصیه می‌کند که مدارس، دانشگاه‌ها و سالن‌های کنسرت و غیره برای بازگشایی سریع‌تر حداقل تا چند هفته آینده انجام نشوند و سپس ارزیابی شود. این چند هفته و این اقدامات و همچنین با رعایت پروتکل و تکمیل واکسیناسیون و تزریق نوبت سوم واکسن از بروز پیک امیکرون در کشور به میزان قابل توجهی جلوگیری شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل