نماد سایت مجله ایرانی

سالگرد ازدواج مرد کادو میگیره یا زن؟

هدیه سالگرد ازدواج ، یادبودی برای سال های باهم بودن

سالگرد ازدواج رمانتیک­ ترین روز سال، برای همسران است. یک سال دیگر هم از روزی که سرنوشت‌تان به هم گره خورد، گذشت. سالی پر از شادی و غم، همدلی و همراهی و حتی قهر و آشتی. چه یک سال یا هفتاد سال همراهی، ابراز عشق هنوز هم می­تواند قلب­های شما را مثل روز اول به هم نزدیک نگاه دارد.

مهم نیست که شما چند سال است که با هم هستید، سالگرد ازدواج بهانه­ای برای جشن گرفتن و یادآوری عشق برای شماست. هر زوج سبک متفاوتی در ابراز عشق دارد. کادو سالگرد ازدواج، جشنی کوچک با یک شام دو نفره یا یک مراسم بزرگ، همه راه­هایی هستند که می­توانید کاری کنید تا همسرتان بداند هنوز هم مهم­ترین فرد زندگی­تان است و با آن عشق خود را به همسرتان ابراز کنید.

ایده ­هایی برای یک سالگرد ازدواج به یاد ماندنی

مهم نیست که چند سال گذشته، هر سال قبل از سالگرد دو فکر مهم در ذهن داریم. برای جشن سالگرد ازدواج چه کاری می­توانیم انجام دهیم و انتخاب هدیه برای سالگرد ازدواج.

همه چیز به سلیقه شما دو نفر بستگی دارد. بعضی زوج­ها به خصوص در اولین سالگرد ازدواج دوست دارند مراسم بزرگی برای دوستان و آشنایان برگزار کنند و همراه آنها اوقات خود را بگذرانند. اما سالگرد ازدواج یک اتفاق رمانتیک است و اغلب زوج­ها یک مراسم کوچک با دوستان و آشنایان نزدیک یا یک جشن دونفره را ترجیح می­دهند. درباره کارهایی که می­خواهید انجام دهید هم برنامه ریزی کنید. اگر زندگی شلوغ و پر دغدغه­ای دارید شاید یک شام دونفره رمانتیک در یک مکان آرام از همه بهتر باشد. اگر فکر می­کنید زندگی آرام و یکنواخت شده شاید یک برنامه ریزی هیجان انگیز  و سورپرایز همسر مناسب­تر باشد.

ایده­هایی هست که می­توانید با توجه به سلیقه خود و همسرتان برای خاطره انگیز شدن جشن و هدیه سالگرد ازدواج دونفره پیاده کنید.

۱. مرور مکان ­های خاطره ­انگیز

اولین­ها همیشه خاطره انگیزاند. اولین قرار، اولین شام دونفره یا «اولین دوستت دارم». برای سالگرد ازدواج می­توانید دوباره به آن مکان­ها برگردید تا خاطرات را زنده­تر به یاد بیاورید.

گشت زدن در پارکی که برای اولین بار در آن با هم قدم زدید، ناهار یا شام خوردن در رستوران اولین قرار یا بازدید مجدد از مکان ازدواج خود را از یاد نبرید. به عنوان هدیه برای سالگرد ازدواج یک شام رمانتیک در رستوران اولین قرار رزرو کنید. این یک راه شیرین و دلچسب برای جشن سالگرد همراه با تمام خاطرات به یادماندنی است.

۲. شام رمانتیک خانگی

یک مهمانی دونفره در خانه ترتیب بدهید. شام و دسر و کیک مورد علاقه همسرتان را درست کنید. مطمئن باشید هیچ غذایی به خوشمزگی غذایی که با چاشنی عشق پخته شده است، وجود ندارد. حتی می­توانید دونفره آشپزی کنید و از اوقاتتان بیشتر لذت ببرید. این خاطره­انگیزترین کادو سالگرد ازدواج شما خواهد بود.

۳. کارت تبریک و قدردانی

شگفت انگیز است که یک کارت کوچک اما با معنایی بزرگ می­تواند قلب همسر شما را به این خوبی از آن شما کند. معجزه متن عاشقانه و قدردانی را دست کم نگیرید. اگر پیام کارت هدیه سالگرد ازدواج را خودتان بنویسید زیباتر وخاص­تر هم خواهد بود.

۴. مرور خاطرات

هیچ چیز عاشقانه­ تر از مرور خاطرات در روز سالگرد عروسی شما نیست. به خاطر آوردن پیمانی که باهم بسته­اید و عزیزانی که خاطرات و شادی­هایتان را با آنها در میان گذاشته­اید به شما کمک می­کند تا با جنبه عاشقانه در زندگی مشترک خود بیشتر در ارتباط باشید. دیدن عکس و فیلم­های عروسی را نیز در نظر داشته باشید.

۵. رفتن به آتلیه

در این روز به عنوان کادو برای سالگرد ازدواج برای عکاسی عاشقانه یک وقت آتلیه رزرو کنید. سالگرد شما روزی عالی برای ایجاد خاطرات و عکس­های جدید برای به یاد آوردن روز خاص است.

 ۶. چاپ عکس­ های قدیمی

حتماً شما عکس­های زیبا و با کیفیتی از مراسم ازدواجتان دارید اما مرور عکس­های دونفره که با هم گرفته­اید، کار زیبایی است. سلفی­هایی که در پارک یا رستوران یا سفر گرفته و شاید فراموشش کرده­اید، شما را به حال و هوای آن روزها می­برد. درست کردن یک آلبوم یا کتاب عکس و یا تابلو فرش ایده خوبی است. می­توانید آن را به عنوان هدیه برای سالگرد ازدواج به همسرتان بدهید.

۷. کمک در کارهای روزمره

می خواهید به همسرتان نشان دهید که واقعاً چقدر او را دوست دارید؟ یکی دو وظیفه را بر عهده بگیرید که آنها معمولاً هر روز انجام می­دهند. آشپزی یا نگهداری بچه­ها، خرید یا هر کار روزمره تکراری دیگر. همسرتان از تلاش شما برای تبدیل سالگرد شما به یک روز خاص لذت می­برد و از انجام آن قدردانی می­کند. کادو برای سالگرد ازدواج فقط مادی نیست و همدلی شاید بهتر جواب دهد.

۸. سفر یا پیک­نیک دو نفره

یک سفر دو نفره یا حتی یک پیک­نیک زن و شوهری فرصتی به شما می­دهد تا درباره خودتان و علاقه­ها و آرزوها و خاطره­ها بیشتر گفتگو کنید. حتی می­توانید  دوچرخه اجاره کنید یا قرض بگیرید و یک روز را به ماجراجویی و جستجوی مسیرهای زیبا در منطقه خود اختصاص دهید. همراهی و یک فرصت طولانی با هم بودن می­تواند بهترین کادو سالگرد ازدواج باشد.

۹. دلایل عشق

لیستی از تمام خوبی­ها و دلایلی که باعث شده عاشق همسرتان شوید و همچنان عاشقش بمانید تهیه کنید و با یک تزیین زیبا به او هدیه کنید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس و علاقه همسر شما خواهد شد.

۱۰.  از همه مهم ­تر، کادو برای سالگرد ازدواج

هدیه سالگرد ازدواج ریشه در قرون وسطی دارد. در امپراتوری روم، آقایان به همسر خود یک تاج نقره­ای به مناسبت ۲۵ سالگی ازدواج و یک تاج طلایی به هنگام رسیدن به ۵۰ سالگی ازدواج هدیه می­دادند.

پیدا کردن هدیه برای سالگرد ازدواج در سال­های اول نسبتاً ساده است – زیرا هنوز به بسیاری از موارد ضروری زندگی احتیاج دارند – اما در سال­های بعد، فکر کردن در مورد ایده هدیه­ای مناسب و با ارزش که باعث شگفتی و خوشحالی همسرتان شود دشوارتر است .سالگرد ازدواج یک اتفاق رمانتیک است پس هدیه هم هر چه رومانتیک­تر بهتر.

انتخاب یک هدیه مناسب برای سالکرد ازدواج گاهی بسیار مشکل می شود، به ویژه هنگامی که می­خواهید با آن انتخاب، عشق و علاقه­تان را بهترین شکل ابراز کنید. ایده­های منحصربه فرد و جالب در هدیه دادن، حتما عزیزانمان را فوق­العاده خوشحال خواهد کرد. گل، عطر، گردنبند طلا، شکلات یا یک موزیک عاشقانه همه رمانتیک و عاشقانه هستند. اما کدام مناسب­تر است؟

شاید همه آنها. یک هدیه جالب و به یاد ماندنی می­تواند ترکیبی از رایحه­ ها و گل و موزیک و شکلات در یک بسته­بندی یکپارچه باشد. انتخاب یک هدیه جالب خلاقانه، رمانتیک و عاشقانه که هم از دیدن زیبایی­اش، هم از شنیدن ملودی عاشقانه­اش و هم از بوی عطرش لذت ببریم فوق العاده خواهد بود. برای هدیه سالگرد ازدواج این پکیج با ترکیب لذت بصری، شنوایی و بویایی تأثیر ماندگاری بر انسان دارد. این یک هدیه رمانتیک و خاص است که دغدغه های شما برای انتخاب هدیه‌ای زیبا و چشمگیر را از بین خواهد برد.

این بسته شامل یک رز جاودان قرمز با ماندگاری بیش از 3 سال، موزیک ‌باکس با ملودی Love Story و دو عطر ۳۰ میلی‌لیتری است که از بین برترین رایحه‌های دنیاست.

اگر می­خواهید همسرتان را شیرین کام کنید، یک پیشنهاد دیگر خرید رومنس باکس حاوی ترافل است. پکیج دوم از کالکشن رومنس‌باکس شامل باکس چوب لوکس، یک شاخه رز جاودان، موزیک‌باکس با ملودی Love Story، ترافل دست‌ساز ۴ تایی و یک قلب سرامیکی می‌باشد. در این لینک می­توانید مدل­ها و انواع دیگر هدیه های دورا گیفت را هم ببینید و خرید اینترنتی کادو سالگرد ازدواج برای همسرتان را با رومنس باکس خاطره­انگیز کنید.

رومانتیک­ تر از هدیه دادن گل رز به کسی که عاشقانه دوستش داریم هم هست؟ پیام گل­ها برای کسی که هدیه می­گیرد یکی است: «دوستت دارم و برای همه سالهایی که با هم گذراندیم قدردانم». گل رز نیازی به معرفی ندارد. رنگ قرمز نماد عشق رمانتیک، زیبایی، احترام و اشتیاق است. اما شاید ندانید که رنگ سفید نشان دهنده پاکی و جوانی است.

بهترین کادو سالگرد ازدواج

هدیه دادن گل به کسی که عاشقش هستیم، نشانه این است که بیان احساسات شما با ارزش­تر از خود هدیه است. این ابراز احساسات شماست که بیش از خود هدیه اهمیت دارد.  یک دسته گل این احساسات را به کادو سالگرد ازدواج شما اضافه می­کند، کاری که هیچ هدیه دیگری قادر به انجام آن نیست. می­توانید یک باکس یا دسته گل رز قرمز با یک معنی عاشقانه سفارش بدهید. مثلا به تعداد سن همسرتان یا سال­هایی که با عشق با هم سپری کرده­اید. در این لینک می­توانید مدل­ها و انواع باکس گل را هم ببینید و خرید اینترنتی کادو سالگرد ازدواج برای همسرتان را با گل­ها خاطره­انگیز کنید.

خاطره ­­سازی با هدیه­ های خاص

شما حتماً از روز ازدواجتان خاطره­ای به‌یادماندنی دارید. شما این شانس را دارید تا هر سال خاطره به‌یادماندنی جدیدی برای همسرتان خلق کنید. عشق نیاز به رسیدگی همیشگی دارد. وقتی برای همسرمان کادو سالگرد ازدواجی به‌یادماندنی می­خریم به آن معنی است که به خاطر یک سال دیگر زندگی در کنار هم ارزش زیادی قائلیم. فلسفه خرید کادو برای سالگرد ازدواج همین است. فراموش نکنید سالگرد ازدواج مخصوص شما و همسرتان است پس علایق و خواسته­های  شما و همسرتان باید اولویت­ شما باشد. به سلیقه ­ها و خواسته­های همسرتان دقت کنید و بدانید خاطرات این روز تا ابد در ذهن شریک زندگی­تان جاودانه خواهد ماند.

۹ نکته مهم که در سالگرد ازدواج نباید از آن غافل شوید

تاریخ‌ها و مناسبت‌های مختلف در زندگی بسیاری از ما حسابی پررنگ می‌شوند آنقدر که ممکن است رمز کامپیوتر یا کارت بانک‌مان شوند و بخواهیم از این طریق مهم بودن آن تاریخ‌ها را برای خودمان و حتی همسرمان نشان دهیم. در میان تاریخ‌هایی که روزانه در تقویم از کنار ما گذر می‌کنند شاید «سالگرد ازدواج» یکی از مهم‌ترین مناسبت‌ها برای یک زوج باشد. معمولا بیشتر زوجین هرسال دوست دارند در این روز یادبود آغاز زندگی مشترک‌شان را جشن بگیرند و شاید از چند روز قبل ذهن‌شان درگیر است که چطور چنین روز مهمی را برگزار کنند؟

برخی ترجیح می‌دهند به باشکوه‌ترین شکل ممکن این مراسم را جشن بگیرند و دوباره جشن عروسی کوچکی راه بیندازند. برخی هم ترجیح می‌دهند آن را ساده‌تر و صمیمانه‌تر برگزار کنند. اما کدام یک درست است؟ آیا برگزاری جشن سالگرد ازدواج به همراه عده‌ای از فامیل و دوست و آشنا آن هم به صورت مفصل درست است و نشانه علاقه بیشتر یا یک جشن ساده دو نفره هم می‌تواند نشانه علاقه و محبت زوجین به یکدیگر باشد؟

 اصلا آیا اهمیت دادن به این تاریخ و مهم دانستن سالگرد ازدواج اثری بر روابط عاطفی زن و شوهرها دارد؟ و سوال بعدی این است که چطور می‌شود مراسمی برای این روز مهم در زندگی مشترک برگزار کرد که تاثیرات عمیق‌تری بر رابطه عاطفی زن و شوهر داشته باشد؟ «سجاد کریمان مجد» مشاور خانواده در این مورد به ما پاسخ می‌دهد.

بزرگی «سالگرد ازدواج» را با برگزاری ماهگردهای مختلف تقلیل ندهید

به تناسب اتفاقاتی که در اطراف ما می‌افتد کلماتی مانند «سالگرد» و یا «ماهگرد» را در لابلای ادبیات عاطفی آدم‌ها می‌شنویم. در سالهای اولیه زندگی مشترک و یا دوران نامزدی و یا سالهای ابتدایی بچه‌دار شدن می‌بینیم که زوجین و یا پدر و مادر تلاش می‌کنند که مراسم باشکوهی بگیرند.

اما بعضی از اتفاقات خوب در فضای زندگی مشترک وجود دارد که می‌تواند لوث شود و آن قشنگی و طراوتش را از دست بدهد. درست مثل گرامیداشت مناسبتی مثل سالگرد ازدواج که می‌تواند بهانه‌ای برای مرور آن مساله و فرصتی برای تعالی دو نفر باشد، وقتی تبدیل به چیزی مثل «ماهگرد» می‌شود باعث می‌شود از یک موقعیت متعالی به یک موقعیت ظاهرسازانه و دم دستی تبدیل شود.

چرا سالگرد ازدواج می‌گیریم؟

وقتی ما سالگرد ازدواج می‌گیریم یعنی می‌خواهیم ارزشمند بودن یکسال باهم بودن‌مان کنار هم را گرامی بداریم و بگوییم من در کنار تو یکسال زندگی کردم و این موضوع را ارزشمند می‌دانم. پس باید فلسفه این گرامیداشت را بدانیم.

آقایان یک مقداری در به یاد آوردن تاریخ‌ها ضعیف هستند. یعنی موقعیت‌های خاص و به یادماندنی را که برای خانم‌ها دقیق به خاطر می‌ماند شاید به دلایل مختلف دقیق به خاطر نیاورند. این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد. اینکه یک مرد به سالگرد ازدواج با همسرش اشاره کند،‌ بسیار اتفاق خوبی است.

·         چند پیشنهاد همراه با یک شاخه گل

در روز سالگرد ازدواج‌مان حداقل یک شاخه گل به عنوان یک سمبل به هم تقدیم کنیم. هدیه‌ای که نه هزینه خاصی دارد و نه حواشی کنارش دارد. اما در کنار این شاخه گل که خوب است در همه سالها به همین سادگی حضور داشته باشد می‌توان پیشنهاداتی را برای برگزاری یک برنامه عمیق‌تر و مفهومی تر ارائه داد:

·         باهم یک قرار و یا قول معنوی بگذارید

هرسال می‌توانیم در روز سالگرد ازدواج‌مان یک قرار معنوی با همسرمان بگذاریم. طبق سیره‌ای که معمولا عرفا دارند اگر شما کاری را به مدت یکسال تمرین کنید، تبدیل به عادت و ملکه ذهن‌تان می‌شود. مثلا می‌خواهید نماز صبح‌خوان اول وقت شوید یا نماز شب خوان شوید. اگر یکسال این کار را انجام دهید این کار در وجودتان ملکه می‌شود.

در روانشناسی ما وقتی می‌خواهیم موضوعی را از ذهن مخاطب‌مان به دلایل و مسائل مختلف تثبیت و یا پاک کنیم می‌گوییم از 6 ماه تا 9 ماه باید به او زمان بدهیم. می‌توان هرسال در سالگرد ازدواج قول داد تا سال آینده یک کاری در جهت تقویت روابط زوجی انجام دهیم مثلا در موقعیت‌های ورود و یا خروج از خانه یکدیگر را ببوسیم یا یک پیام عاشقانه به هم منتقل کنیم. این قول و قرار را به عنوان هدیه به هم بدهیم.

·         دیدن عکس کافی نیست، در گذشته قدم بزنید

خانم‌ها عموما خاطره‌باز هستند. سالگرد ازدواج می‌تواند بهانه‌ای باشد برای اینکه برویم به مکان‌هایی که روزهای اول زندگی آنجا زندگی می‌کردیم. به تالاری که در آن عروسی گرفته‌ایم. محله‌ای که در آن جا بودیم. یک شب به جای اینکه فقط عکس‌های روز عروسی‌مان را ببینیم فعال‌تر باشیم و به صورت حضوری خاطرات‌مان را مرور کنیم.

عده‌ای می‌گویند ممکن است به خاطر شرایط اقتصادی که آن دوران داشتیم و به تبع آن روزگار سختی که گذراندیم با این کار اذیت شویم. اما اینطور نیست. این خاطره‌بازی با گذشته یعنی ما رشد کرده‌ایم. ما زمانی در جایی زندگی می‌‌کردیم که در آن‌جا سختی داشته‌ایم، به طور مثال خانه کوچکی داشتیم اما حال وسعت پیدا کرده‌ است و ما این مراحل سخت را باهم پشت سر گذاشته‌ایم. دیدن روند این پیشرفت و مرور آن بسیار لذت‌بخش است.

·         حال خوب‌تان را به اشتراک بگذارید

به اشتراک گذاشتن حال خوب، خودش حال خوب را تقویت می‌کند. به طور مثال می‌توانیم سالگرد ازدواجمان را با یک پیام در یک گروه خانوادگی به اشتراک بگذاریم. مثلا برای همسرمان پیام تبریک ساده و کوتاهی بنویسیم و حال خوب‌مان را با فامیل و آشنایان حاضر در گروه های شبکه های اجتماعی ای که در آن هستیم، به اشتراک بگذاریم.

اشتراک‌گذاری نامه عاشقانه با به اشتراک گذاشتن حال خوب متفاوت است و حد و مرز متفاوتی دارد. یک پیام قدردانی و محبت آمیز که حریم‌ها در آن حفظ شده با یک نامه عاشقانه و حرف زدن از مسائل خصوصی متفاوت است که این روزها برخی این دو را اشتباه می‌کنند و حرفهای خصوصی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذازند.

·         همسرتان را روی صندلی پادشاهی بنشانید

آخرین پیشنهاد من یک تکنیک روانشناسی به نام «صندلی پادشاهی» است. یعنی اینکه ویژگی‌های مثبت همسرتان را در کنار توانمندیهایش ببینید و آن‌ها را یا به صورت شفاهی و یا در یک قالب نامه محبت آمیز برای او بفرستید. ما گاهی اوقات از ویژگی‌های خوب هم غافل هستیم و در طول زندگی مشترک معمولا فقط از هم انتقاد می‌کنیم. اما باید این خوبی‌ها را به همسرمان بگوییم و چه زمانی بهتر از سالگرد ازدواج برای بروز این حرف‌های مهم و محبت‌آمیز.

حرف زدن درباره ویژگی‌های خوب و مثبت همسرتان، عزت نفسش را تقویت می‌کند و متوجه می شود او را می‌بینید و درک می‌کنید. اگر به طور مثال مردی آشپزی خوب همسرش را توصیف کند و یا زنی به سخت کوش بودنِ همسرش برای تأمین هزینه‌های زندگی اشاره کند؛ موجب می‌شود احساس بدحالیِ حاصل از انتقادهایی که معمولا زن و شوهر در طول زندگی از هم می کنند، کمرنگ شود.

·         سالگرد ازدواج را دو نفره بگذرانید

زندگی هر انسانی سه وجه دارد:

ارتباط فرد با خودش که ارتباط با خدا نیز در آن تعریف می‌شود. یعنی ما یک سری کارها باید انجام بدهیم که مرتبط با خودمان است. فارغ از هر شخصیتی که داریم.

وجه دیگر رابطه ما مربوط به رابطه با همسرمان است که در قبال همسرمان باید چه کاری انجام دهم.

یک وجه دیگر ما به جایگاه پدر یا مادر بودن‌مان بر می‌گردد.

اما نکته مهم این است که من زمانی می‌توانم به عنوان یک پدر یا مادر رابطه عاطفی خوبی با فرزندم داشته باشم که پیش از آن رابطه عاطفی خوبی با همسرم داشته باشم و قبل تر از آن باید رابطه خوبی با خودم داشته باشم.

من فکر می‌کنم بهترین ایام برای دو نفره بودن در زندگی یک زوج، روز سالگرد ازدواج است. خوب است زوجی که فرزند دارند سالی یکباربه بهانه سالگرد ازدواج اگر می‌توانند فرزندشان را برای چند ساعت به دست پدر و مادر یا یک فرد امن بسپارند.

برای همین پیشنهاد می‌کنم حتی برای خوب شدن حال رابطه با فرزندانمان هم که شده، سالگرد ازدواج را دو نفره جشن بگیریم و باقی مناسبت‌ها مثل تولد و اعیادهای ایرانی و دینی را در کنار فرزندان‌مان باشیم.

·         شلوغش نکنید!

حرف آخر اینکه برای گرامیداشت سالگرد ازدواج عملکرد خودمان و طرف مقابل را با سال گذشته مقایسه نکنیم. مهم نیست سال گذشته چه خریده‌اید که امسال نگران این باشید که حتما باید چیزی بهتر از سال قبل بخرید. مهم این است که به فکر قدردانی از هم در چنین روزی باشید و کاری انجام دهید. پس بهتر است به جای درگیری‌های ذهنی بی‌مورد برای خرید هدیه‌های گران‌قیمت یا برگزاری یک مراسم بزرگ، ساده تر باشید. از نظر من سالگرد ازدواج هرچه خلوت‌تر و دونفره‌تر، آرام بخش‌تر و مفیدتر خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل