نماد سایت مجله ایرانی

آشنایی با کانال‌ سازی هوا و بخش های کانال هوا

یکی از مهمترین و پرکاربردی ترین صنایع امروزی را صنعت کانال سازی هوا شکل داده است که حوزه های فعالیت این صنعت را گردش هوا و تهویه مطبوع در ساختمان های صنعتی و مسکونی شامل می شود. اصلی ترین وظیفه این صنعت، انتقال هوا از منبعی به قسمت های مختلف ساختمان می باشد که مشکلات بسیار مختلفی اعم از اختلاف دما یا غیره به حداقل ترین حد خود برسد.

کانالسازی در نگاه اول ممکن است امری بسیار ساده ای به نظر برسد که در حقیقت چنین نبوده و اگر به استانداردها و نکات مورد توجه در کانالسازی توجه لازم را نداشته باشند، ممکن است مشکلات بسیار جدی تری را برای اهالی ساختمان های مسکونی و صنعتی به وجود آورند. در صنعت کانال سازی ، یک سری از دریچه ها هوا و کانال ها بایستی طبق نقشه ی طراحی شده، مورد اجرا قرار گیرد. طی این مقاله به بررسی کانال سازی هوا پرداخته شده و جهت آشنایی با کانال سازی هوا تا انتهای این مطلب با سایت تهویه نظری همراه باشید.

کاربرد کانال سازی برای مجموعه های مختلف

توجه داشته باشید که با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، شاهد طراحی و ساخت بهترین امکانات رفاهی برای زندگی روزمرگی بشر در سراسر جهان هستیم که بی شک صنعت کانال سازی نیز تجلی همین تکنولوژی مدرن امروزی می باشد. برای اینکه افراد یک ساختمان در آسایش و رفاه زندگی کنند، نیاز به دمای متعادل دارند و همین امر نیز سبب شده است که امروزه افراد در ساختمان های مسکونی و حتی صنعتی خود، به دنبال اجرای بهترین و بی نظیرترین کانالسازی باشند تا بتوانند دما و رطوبت موجود در محیط مورد نظر خود را کنترل کرده و از بهترین سیستم هوارسانی استفاده کنند.

کانال سازی نیز به فرایندی گفته می شود که در آن یک سری از لوله ها، کانال ها مورد استفاده قرار گرفته و بهترین سیستم تهویه مطبوع را طراحی می کند. در واقع کانالسازی می تواند هوای موجود در یک ساختمان را یکدست کرده و از این طریق تمام ساکنان آن نیز احساس رضایتمندی داشته باشند. از مهمترین و اصلی ترین مجموعه هایی که امروزه به دنبال استفاده از کانالسازی هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع کانال سازی ساختمان از نظر شکل

کانال سازی ساختمانی اشکال هندسی متفاوتی دارند که در زیر به هر یک اشاره خواهد شد:

کانال سازی های چهار گوش

طراحی این نوع کانال سابقه دیرینه ای دارد اززمان های قدیم تا کنون وجود داشته است و هشکل هندسی آن همانگونه که مشخص است بصورت چهار گوش میباشد که خود این کانال چهار گوش در دو مدل یافت میشود یکی مدل بند کشویی یا آمریکایی و مدل فلنچی یا انگلیسی که از جنس های متفاوت و مختلفی شکل گرفته مانند جنس گالوانیزه، عایقی و غیره البته این کانال چهار گوش محاسن و معایب خاص خود را دارد که به مختصر به ان اشاره میکنیم.

کانال سازی دایره ای

شکل ظاهری این کانال به صورت دایره است. کارایی این نوع مدل کانال ها نسبت به کانال های چهارگوش بیشتر است. مزایای زیادی نسبت به کانال چهار گوش دارد و همین امر باعث شده این در بازار رئنق بیشتری بگیرد. از مشخصه هاو کاربرد کانال گرد این است میتوان آن را در مکان هایی که داری فضای زیاد هستند مانند کارخانه ها یا سوله های ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد. البته این کانال هم مانند سایر چیز هایی دیگر هم معایبی دارد و هم محاسنی که باید دید محاسن کدام بیشتر است با توچه به محاسن و معایب موجود آن را انتخاب نمایید.

بخش های مختلف کانال هوا

سیستم کانال کشی تهویه مطبوع (کانال سازی) از اجزای زیر تشکیل شده از 8 قسمت : واحد ترمینال، پایانه های هوا، مخزن؛ چکمه و سران، ضربه گیر، دمپر کنترل، نگاهی آفت و دمپر دود که در ادامه این مطلب هر یک را بصورت مجزا شرح خواهیم داد.

واحدهای ترمینال

در حالی که تنها منطقه سیستم حجم ثابت هوا به طور معمول آنها را را نداشته باشند ، انواع دیگر سیستم های توزیع هوا اغلب ترمینال در واحدهای کانالهای شعبه. معمولا یک ترمینال واحد گرمایی در هر منطقه وجود دارد. برخی از انواع واحد های ترمینال هستند جعبه واو ‘هر کدام از مجرای یک یا دوگانه ، طرفداران – شده مخلوط جعبه یا موازی و یا سری تنظیم ، و واحدهای ترمینال القاء. واحد پایانه نیز ممکن است دو ، یا هر دو ، شامل حرارت دادن و یا سرد کویل.

پایانه های هوا

پایانه های هوایی هستند که این رسانه ها تامین هوا و “بازگشت” یا “اگزوز inlets هوا”. برای عرضه، diffusers شایع ترین هستند ، اما grilles ، و بسیار کوچک از قبیل سیستم های تهویه مطبوع در خوابگاه، ثبت نیز به طور گسترده ای استفاده می شود. بازگشت یا “grilles  اگزوز” عمدتا به دلایل ظهور استفاده می شود، اما برخی نیز برای ترکیب کردن فیلتر هوا هستند.

مخازن ، چکمه ، و سران

مجراهای ، به خصوص در خانه ، معمولا باید هوا را به سفر در داخل دیواره های عمودی نسبتا نازک را داده باشد. این کانالهای عمودی نامیده می شود. دودکش میشوند ، و با هم بسیار گسترده و نسبتا نازک مقاطع مستطیل و یا بخش های بیضی شکل گرفت. در انتهای پشته، پشته بوت فراهم می کند انتقال از دور عادی بزرگ یا مجرای مستطیل شکل به دیوار نصب شده مجرای نازک. در بالا، پشته سر می تواند انتقال به ducting عادی را فراهم سر ثبت نام در حالی که اجازه می دهد تا انتقال به دیواری ثبت نام هوا می باشد.

لرزش گیر

سیستم مجرای اغلب در رسیدگی کننده هوا آغاز می شود. blowers در handlers هوا می تواند لرزش اساسی و منطقه وسیعی از سیستم کانالی که این سر و صدا و ارتعاش را به ساکنان ساختمان انتقال ایجاد کند. برای جلوگیری از این ارتعاش isolators (بخش انعطاف پذیر) معمولا به مجرای بلافاصله قبل و بعد از رسیدگی کننده هوا درج می شود. بوم – rubberized مانند مواد از این بخشها امکان شناسائی هوا به انتقال بدون لرزش زیادی به مجراهای متصل ارتعاش.

پلنوم

پلنوم هستند توزیع و واحد مرکزی برای جمع آوری یک سیستم تهویه مطبوع. بازگشت plenum حمل هوا از چندین کوره بازگشت بزرگ (منافذ) به هوا نگاه دارنده مرکزی. plenum مدیر مسئول تامین هوا از واحد مرکزی به این اتاق که در سیستم طراحی شده است و گرما و یا خنک.

دوره دامپر کنترل

Ducting سیستم معمولا باید با روش تنظیم حجم جریان هوا را به بخش های مختلف سیستم ارائه می کنند. VCD ‘s(جلد دامپر کنترل است — برای اشتباه با دود دامپر / آتش سوزی شد) فراهم کردن این تابع. علاوه بر این مقررات را در ثبت و یا diffusers که هوا را در اتاق گسترش فردی ، دامپر تواند در داخل مجراهای خودشان نصب شده باشد. دامپر این ممکن است کاربر یا اتوماتیک. دامپر منطقه را فراهم کنترل اتوماتیک در سیستمهای ساده VAVs اجازه می دهد در حالی که در سیستم های کنترل پیچیده.

نگاهی آف

پایین دست نگاه دارنده هوا، تامین مجرای هوایی تنه معمولا ، چنگال ارائه هوا به هوا فردی بسیاری از این رسانه ها مانندdiffusers ، grilles و ثبت. هنگامی که سیستم را با مجرای اصلی وارد مجراهای فرعی منشعب از شاخه طراحی شده است ، و اتصالات را به نام آف اجازه می دهد بخش کوچکی از این جریان در مجرای اصلی را به داخل مجرای هر شعبه منحرف خواهد شد.

نگاهی آف ممکن است به دور زدن و یا با دهانه مستطیل شکل را برش دیواری از مجرای اصلی نصب شده باشد. را آف کرده است که معمولا بسیاری از زبانه فلزی کوچک هستند که برای حفظ و سپس خم را آف در مجرای اصلی ؛ نسخه های دور نامیده می شود. اسپین در اتصالات. دیگر را دور طرح استفاده از ضربه محکم و ناگهانی در روش دلبستگی ، گاهی با لایی چسب فوم توأم فراهم بهبود آب بندی. خروجی را قطع و سپس به هم متصل مستطیل ، بیضی شکل ، مجرای مدور یا شعبه است.

دود / دامپر آتش

دود و آتش سوزی در دامپر ductwork ، یافت می شوند که در آن مجرای عبور را از طریق یک فایروال و یا firecurtain  دامپر دود با استفاده از یک موتور مکانیکی خودکار اغلب به عنوان انواع خشاب خوانده می شود. پروب های متصل به موتور در اجرا از مجرای نصب شده است، و تشخیص درون مجرای سیستم است که از یک اتاق، استخراج شده است که یا از AHU (هواساز) و یا در جای دیگر در حال اجرا عرضه شده در داخل دود. هنگامی که دود درون مجرای تشخیص داده شده است، باعث انتشار انواع خشاب موتور و دود خفه کننده به طور خودکار تا دستی دوباره از نزدیک افتتاح شد.

شما همچنین می خواهد دامپر آتش سوزی در اماکن همان دامپر دود پیدا کنید، بسته به نوع استفاده از این منطقه پس از فایروال. بر خلاف دامپر دود، آنها توسط هر سیستم الکتریکی ، که در صورت شکست برق از کجا می دود دامپر موفق به نزدیکی کامل است نه تسخیر. خفه کننده آتش است برگزار شد باز یک بار عبور از روی صفحه نمایش corrigated ، که را خواهد شکست و خفه کننده اجازه می دهد وقتی که برای بستن مجرای هوا در درجه حرارت بالا است خاص. این دوباره باز خواهد کرد باید دستی دوباره باز کرد.

مزایای کانال سازی هوا چیست؟

بی شک یکی از مهمترین و اصلی ترین آیتم هایی که سبب شده است تا امروزه بسیاری از مردم به فکر راه اندازی و استفاده از کانال سازی باشند، مزیت ها و فواید این صنعت می باشد. شما نیز می توانید قبل از اینکه با همکاران ما در تماس باشید، بهتر است در خصوص مزیت های استفاده از کانالسازی یک سری از اطلاعات را به دست آورید. از مهمترین مزیت های مربوط به راه اندازی کانال کشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استعلام قیمت و خرید کانال سازی هوا از تهویه نظری

تهویه نظری، تولید کننده انواع کانال سازی و دریچه هوا شامل تولید انواع دریچه بازدید کولر، دریچه توزیع هوا، دریچه های کنترل و هدایت هوا، کانال سازی (کانال سازی)، دریچه زیر فن کویل، دریچه خورشیدی، دمپر کانال موتوری، جت نازل، دمپر ضد آتش فیوزی، دریچه ضد انفجار، دمپر کانالی صنعتی، دریچه سقفی گرد تخت آلومینیومی، دریچه هوای رفت اتاق عمل، دریچه کولری، دریچه تایل آرمسترانگ، لوور پادری، دریچه هوای تازه (باران گیر), دریچه خطی، کلاهک دودکش، هود صنعتی، کانال سازی صنعتی , دريچه بازديد تاسیسات، دریچه سقفی چهارگوش كلاف دور باز آلومینیومی است. با برقراری ارتباط امکان بهره مندی از مشاوره رایگان و تهیه کانال سازی هوا را خواهید داشت.

سوالات متداول

در این بخش به سوالات احتمالی شما در خصوص کانال سازی هوا پاسخ خواهیم داد.

کانال سازی هوا رو از کی بخرم؟

شرکت تهویه نظری با ارائه بهترین کانال سازی هوا جهت ارائه مشاوره خرید و استعلام قیمت در اختیار شما عزیزان است.

اگر کانال سازی به درستی انجام نشود چه می شود؟

 اگر این کار اصولی انجام نشود ممکن است در کارایی کانال خللی ایجاد شود و موجب از دست رفتن هوای تهویه شده شود. این کار باعث افزایش مصرف برق و آب به دلیل راندمان پایین دریچه ها و کانال ها می باشد. همچنین ایجاد هزینه های اضافی نیز یکی دیگر از ضررهای وارده می باشد.

قیمت کانال سازی چطور محاسبه میشه؟

عواملی مانند حجم کار، متراژ، نوع کاربری ساختمان، هزینه ایاب و ذهاب، تجربه و مهارت سرویس کار از جمله عواملی هستند که در تعیین قیمت کانال ساختمان تاثیر دارند و باعث افزایش یا کاهش قیمت خواهند شد.

خروج از نسخه موبایل