متخصص سئو یا سئوکار کیست؟
متخصص سئو فردی با دانش بالا در زمینه بهینه سازی وب سایت است که به خوبی می تواند وب سایت را از لحاظ فنی، کاربری، محتوا و غیره بررسی کند و آن را برای حضور در صفحات برتر نتایج جستجو و به حداکثر رساندن بازدید سایت بهبود دهد. پس اگر میخواین در رتبه های بالاتر گوگل حضور داشته باشید به یک متخصص سئو سایت فروشگاهی نیاز دارید. به دست آوردن ترافیک ارگانیک علاوه بر اجرای تکنیک های سئو، به اجرای برخی کمپین ها بازاریابی، حل مسائل فنی، داشتن روحیه تحقیق برای به دست آوردن بهترین و مرتبط ترین کلمات و همچنین مهارت در بهینه سازی محتوای وب سایت بر اساس سئو نیاز دارد.
کار متخصص سئو چیست؟
متخصصان سئو به کسب و کارها و همچنین کارفرمایان کمک می کنند تا بتوانند صفحه محصول و خدمات خود در وب سایت را در نتایج جستجو در بهترین رتبه قرار دهند. بنابراین، یک متخصص سئو، درباره بهترین روش ها برای رسیدن به این هدف تحقیق و تجزیه و تحلیل می کند تا به استراتژی برسد که با کمک آن بتواند وب سایت شما را به صفحه نخست نتایج جستجو برساند.
هدف کلی متخصص سئو افزایش میزان بازدید وب سایت با استفاده از کلمات کلیدی مناسب هر صنعت، بهبود تجربه ی کاربر و در نهایت تطبیق وب سایت با آخرین الگوریتم های موتورهای جستجو برای رتبه گرفتن است. با این وجود موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر هستند و متخصصان سئو باید مدام این تغییرات را پیگیر باشند.
متخصصان سئو نیز مانند هر فرد دیگری در بازار کار باید مهارت ها و تخصص هایی داشته باشند. البته که این شغل هیچ رشته دانشگاهی ندارد و هر فردی که به سئو علاقه دارد، می تواند با حضور در کلاس های آنلاین و حضوری، مطالعه مداوم و همچنین کمک گرفتن از بهترین و بزرگترین افراد در این حوزه، خود را در سئو قوی کنند و به کار در این حیطه مشغول شوند. بعد از یادگیری، کارهایی که هر سئوکار باید انجام دهد شامل موارد زیر می شود:
- تهیه استراتژی برای بهینه سازی وب سایت
- تحقیق درباره کلمات کلیدی و استفاده از آن در بازاریابی و رتبه گرفتن وب سایت شرکت ها و سازمان ها.
- تعیین اهداف قابل اندازه گیری که به تیم مارکتینگ کمک می کند تا روند رشد فعالیت های سئو را پیگیری کند.
- ارتباط با سایر متخصصان در تیم بازاریابی برای پیشبرد اهداف در تیم.
- همکاری با دیگر افراد بخش بازاریابی برای مدیریت استراتژی سئو.
- همکاری نزدیک با تیم محتوا برای تدوین برنامه ای برای تولید محتوای جذاب و با کیفیت در وب سایت.
- همکاری نزدیک با تیم فنی و سایت برای پیاده سازی موارد فنی در سایت.
- داشتن استراتژی برای لینک سازی و بک لینک برای گرفتن نتیجه بهتر در نتایج جستجو.
چگونه می توان سئوکار شد؟
برخی از متخصصان سئو از ابتدا با هدف سئوکار شدن کار خود را آغاز نکردند. برخی کاملاً تصادفی شروع به کار در این حوزه کردند و بعدها یادگیری خود را در این زمینه روز به روز افزایش دادند. همان طور که گفتیم برای تحصیل در دانشگاه رشته ای برای سئو وجود ندارد و یادگیری آن تماما به خود شما و علاقه ی شما به این حیطه بستگی دارد. اما با این حال بیایید تا نگاهی به متخصص سئو بیندازیم و ببینیم برای متخصص سئو شدن چه مراحلی را باید طی کنید.
گام اول: آیا سئوکار شدن برای من مناسب است؟
اولین قدم برای انتخاب شغل این است که مطمئن شوید واقعاً به این حوزه علاقمند هستید. مطمئنا قصد ندارید تا زمان خود را برای شغلی هدر بدهید که هیچ علاقه و استعدادی در آن ندارید. اگر به خوبی درباره این شغل تحقیق کنید، می توانید متوجه شوید که برای این شغل مناسب هستید و حتی روحیه شما با این مدل کار سازگاری دارد یا خیر. ممکن است برای شغل دیگری در مارکتینگ مناسب باشید و مسیر شغلی سئو را به اشتباه برای انتخاب کرده باشید!
گام دوم: اصول سئو و کار با موتورهای جستجو را درک کنید
به عنوان یک سئوکار باید بدانید که سرنوشت کار شما تماما به نحوه کار موتورهای جستجو بستگی دارد. به همین دلیل شما باید در مورد کرالرها یا همان ربات های موتورهای جستجو بدانید. این ربات ها هستند در مورد کیفیت و مرتبط بودن محتوای شما تصمیم می گیرند و چندین عامل کلیدی باعث این تصمیم آنها می شوند.
موتورهای جستجو مانند جعبه سیاه هستند و معمولا اطلاعات و اسرار خود را فاش نمی کنند. اما می توانید از عوامل شناخته شده برای بهینه سازی سایت خود استفاده کنید و آن را در میان دیگر رقبا برجسته تر کنید. برای اینکه متخصص شوید با اصول اولیه شروع کنید. در ابتدا باید درک کنید که کاربران و موتورهای جستجو چگونه با هم تعامل دارند و برای بهینه سازی محتوا چه کاری می توانید انجام دهید.
یادگیری اصول اولیه سئو در سه مولفه خلاصه می شود:
- انواع محتوایی که کاربران می خواهند، انتظار دارند یا نیاز دارند. همه چیز در مورد تولید محتوا و سئو به قصد کاربر بستگی دارد.
- درک دقیق از نحوه عملکرد موتورهای جستجو.
- یادگیری کار با ابزارها و تکنیک های مورد نیاز برای بهینه سازی وب سایت ها.
وقتی از زیربنای سئو باخبر باشید و تمام بایدها و نبایدهای آن را بدانید، به خوبی می توانید تمام تکنیک ها را بر روی وب سایت ها اعمال کنید.
گام سوم: وب سایت خود را بسازید
هنگامی که اصول سئو را درک کردید، زمان استفاده از آنها فرا رسیده است. بیشتر افراد حرفه ای این توصیه را به شما خواهند کرد که سراغ ساخت و امتحان سئو روی وب سایت خود بروید. یعنی باید آزمون و خطا را روی وب سایت خود انجام دهید. HTML را بیاموزید. تمامی تگ ها را یاد بگیرید و آنها را آزمایش کنید. موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. این امر تولید محتوا را برای شما آسان تر می کند.
گام چهارم: وردپرس را یاد بگیرید
یک سوم وب سایت ها با ساخته شده اند. بنابراین اگر می خواهید متخصص سئو شوید، باید آن را به خوبی بشناسید. اینکه همه از وردپرس استفاده می کنند، تنها دلیل برای انتخاب آن برای یادگیری نیست، بلکه این سایت ساز از بهترین CMS های موجود برای سئو است. وردپرس به دلیل تاثیری که مستقیماً و به طور غیرمستقیم بر عملکرد سئو می گذارند، بسیار مهم است و یادگیری آن نیز باید در برنامه شما باشد.
گام پنجم: کار با Google Analytics و Google Search Console را بیاموزید
طرفداران سئو از ابزارهای متنوعی برای بهینه سازی محتوا و تجزیه و تحلیل کارایی آنها استفاده می کنند. پایه و اساس سئو همیشه یادگیری کار با و است و در واقع این دو برای انجام کارهای سئو بسیار مهم هستند. به طور خلاصه این دو ابزار اطالاعات مفیدی به شما می دهند که می توانید از آنها برای بهبود وب سایت ها استفاده کنید. میشه گفت تخصص در سئو با تسلط بر این دو ابزار گره خورده است.
گام ششم: درباره سئو هر روز مطالعه داشته باشید
موتورهای جستجو هر روز در حال تغییر هستند و هر روز به روز رسانی های بسیار در آنها دیده می شود. به همین خاطر شما باید هر روز درباره تغییرات بخوانید تا بتوانید عوامل رتبه گرفتن وب سایت را بدانید. آگاهی داشتن از این امکان را به شما می دهد تا بتوانید بهترین تصمیمات را برای وب سایت ها و بهینه سازی آنها بگیرید و همچنین در میان رقبای خود، حرف بیشتری برای گفتن داشته باشید.
گام هفتم: به نتایج جستجو نگاه کنید
دقیقا همین مرحله است که باید بیشترین دقت خود را بگذارید. نتایج جستجو را با دقت بررسی کنید.
- ساختار آنها به چه گونه است؟
- آنها معمولا چه محتوایی را به کاربر نمایش می دهند؟
- چه وب سایتی در ارائه محتوا بهتر عمل کرده است؟
به این نکته توجه کنید که هنگام جستجو کلمات مختلف، نتایج چگونه تغییر می کنند. گوگل همیشه به دنبال این است که بهترین را به کاربر خود نشان دهد. بنابراین نتایج جستجو را مدام پیگیری کنید و زود به زود برای بررسی به آن سر بزنید.
گام هشتم: درباره سئو تکنیکال اطلاعات کسب کنید
سئو تکنیکال یا همان سئوی فنی تمام آن کاری است که شما با همکاری تیم فنی باید انجام دهید تا گوگل و سایر موتورهای جستجو، بتوانند سایت شما را راحت تر کرال و ایندکس کنند. سئو تکنیکال شامل بهینه سازی سایت برای نمایش در نسخه موبایل، سرعت سایت، داده های ساختار یافته، جاوا اسکریپت و کلیه مکانیزم هایی است که بر عملکرد وب سایت تاثیر می گذارند. این عوامل در رتبه بندی یک سایت در نتایج جستجو نقش دارند. شما می توانید محتوای شگفت انگیزی داشته باشید، اما سایت کند یا دارای اشکالات زیادی باشد که در نهایت به عملکرد وب سایت شما در نتایج جستجو لطمه می زند.
گام نهم: درباره استراتژی، تولید، بهینه سازی و ارتقا محتوا اطلاعات کسب کنید
در حالی که سئو تکنیکال به ربات موتورهای جستجو کمک می کند تا بهتر و سریع تر وب سایت شما را کرال و ایندکس کنند، اما دانستن تمام اطلاعات از نحوه نوشتن و بهینه سازی محتوا نیز به شما کمک می کند تا تجربه کاربری بهتری رقم بزنید و میزان حضور کاربر در سایت را افزایش دهید. این محتوا همچنین باید توسط یک استراتژی تبلیغاتی پشتیبانی شود. سئو به تنهایی کافی نیست – سایر کانال های بازاریابی (به عنوان مثال، شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ) به موفقیت یا عدم موفقیت محتوای شما کمک می کنند.
گام دهم: سراغ یادگیری تکنیک های لینک سازی بروید
لینک سازی یکی از فاکتور های مهم در سئو میباشد. همچنین، یکی از مباحثی است که برخی افراد روش های سیاه و اشتباه آن را به شما ممکن است یاد دهند. برای اینکه از لینک سازی نهایت بهره را ببرید، به لینک های با کیفیت نیاز دارید.
گام یازدهم: در کنفرانس ها و همایش های سئو و دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید
راه دیگر برای بالا بردن مهارت های شما در سئو و مارکتینگ، حضور در رویدادها است. کنفرانس ها و وبینارها منابع بسیار خوبی برای یادگیری بیشتر در مورد جنبه های خاص بازاریابی محتوا و سئو هستند.در برخی از این رویدادها و همایش ها نکاتی گفته می شود که ممکن شما را در این حوزه قوی تر از قبل کند و از آنها در پیشبرد کارها و فعالیت های سئوی خود استفاده کنید. حضور در رویدادها فرصتی را برای شما فراهم می کند تا مستقیماً از زبان متخصصان این صنعت نکاتی را بشنوید، فرصتی که ممکن است در آینده به دست نیاورید.
گام دوازدهم: صبور باشید
همان طور که ممکن است بدانید، متخصص سئو شدن کار زمان بری است و نیاز به سال ها تجربه و تلاش دارد. در مورد تغییرات در الگوریتم های سئو هوشیار باشید و مدام خود را به روز کنید. هیچ یک از این موارد با عجله و یک روزه امکان پذیر نیست. اگر برای متخصص سئو شدن اشتیاق داشته باشید، می تواند صبر را نیز در کار خود به کار گیرید و فردی حرفه ای در این زمینه شوید.
مهارت های لازم برای متخصص سئو
سئو و کار در این زمینه به قابلیت های تحلیلی قوی و درک فناوری نیاز دارد. اگر فکر می کنید برای این کار مناسب هستید باید مهارت ها و توانایی ها زیر را نیز داشته باشید:
- شکیبا باشید!
- از کار در زمینه فناوری و با ابزارهای تجزیه و تحلیل لذت ببرید.
- در زمینه طراحی و مدیریت وب دانش بالایی داشته باشید.
- در زمینه تحلیل، مهارت بالایی داشته باشید.
- در مورد بررسی داده ها و رسیدن به نتیجه از آنها ماهر باشید.
- برای موفق کردن کسب و کارها اشتیاق داشته باشید تا در پی آن بتوانید از تلاش خود نتیجه بگیرید.
برای کار در حوزه سئو می توانید مدرک بازاریابی داشته باشید، اما مهم ترین عامل در موفقیت در سئو و داشتن تجربه ی کاری موفق و رزومه درخشان است.
منابع و ابزارهای معتبر برای یادگیری سئو
آیا می خواهید سئو را به شکل حرفه ای و اصولی یاد بگیرید و خود را در این حرفه به عنوان مدعی معرفی کنید؟ این منابعی که در ادامه نام می بریم از بهترین منابع یادگیری سئو هستند که برای یادگیری استراتژی های سئو، تاکتیک ها، نکات، بایدها و نبایدهای آن نیاز دارید تا به این منابع مراجعه کنید.
چشم انداز شغلی سئو
متخصص سئو شغل نسبتاً جدیدی است، زیرا تقاضا برای بهینه سازی و رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجو در دهه گذشته افزایش یافته است. می توان سئو را در میان شغل های پر تقاضا حساب کرد، زیرا حضور آنلاین برای موفقیت و رشد شرکت های امروزی امری حیاتی است. از آنجایی که این رشته شغلی برای شرکت های امروزی بسیار مهم است، می توان انتظار داشت که حقوق این افراد نیز نسبتا خوب باشد. اگر علاقه مند به فناوری هستید و مهارت بالایی در تحلیل و بررسی دارید، این زمینه شغلی می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.
بازاریابی آنلاین و روی آوردن تمام کسب و کارها به دنیای آنلاین، این امکان را برای شما فراهم کرده است که سراغ مشاغل این حوزه بروید و خود را در این زمینه متخصص کنید. اگر به بهینه سازی وب سایت و کار با ابزارهای سئو علاقه دارید و خود را در این زمینه با استعداد می بینید، راه درستی را انتخاب کردید. می توانید از همین امروز کار یادگیری را آغاز کنید و در بازار کار خود را مطرح کنید.
اگر متخصص سئو هستید و حس می کنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختم، خوشحال می شم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید