دانش و سلامت

اُزُن؛ دومین آلاینده مضر سلامت/ توصیه وزارت بهداشت به گروه‌های پرخطر

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، عوارض آلاینده ازن بر سلامت را تشریح کرد و گفت: توصیه می‌شود در روزهایی که غلظت ازن بالاتر از حد مجاز است، افراد ساعات حضورشان در فضای آزاد به خصوص در ساعت ۱۲ تا ۱۶ را کاهش دهند.

دکتر جعفر جندقی در گفت‌وگو با مجله ایرانی، با اشاره به اینکه آلاینده اُزن بعد از ذرات معلق، خطرناک‌ترین آلاینده برای سلامتی انسان به خصوص برای بیماران تنفسی، قلبی و عروقی، سالمندان و کودکان است، گفت: اُزن آلاینده ثانویه است و این آلاینده در اثر واکنش بین ترکیبات آلی فرار و دی اکسید نیتروژن در حضور نور خورشید تشکیل می‌شود.

وی افزود: اُزن منجر به سردرد، سوزش چشم، گلو، تحریک مخاط، تنگی نفس و سرفه می‌شود. اکسیدهای نیتروژن و اُزن همچنین باعث حملات آسمی، درد قفسه سینه و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی و ریوی می‌شود.

او با بیان اینکه طی سال ۱۴۰۰، بیست و سه روز آلاینده اُزن بالاتر از حد مجاز بوده است، اظهار کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی airnow.tehran.ir متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا و یا با نصب اپلیکیشن مربوطه در تلفن همراه، از وضعیت هوای منطقه خود مطلع شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خاتمه تاکید کرد: توصیه می‌شود گروه‌های حساس شامل سالمندان، بیماران قلبی و کودکان در روزهایی که غلظت اُزن بالاتر از حد مجاز است در فضای باز تردد نداشته باشند و سایر افراد نیز ساعات حضورشان در فضای آزاد به خصوص در ساعت ۱۲ الی ۱۶ را کاهش دهند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا