عمومیمجله کسب و کار

نحوه اتصال هارد اکسترنال به مک بوک

هارد اکسترنال مناسب برای مک بوک

اگر از ریکاوری هارد اکسترنال wd my passport خود ناامید شده اید، حتما به دنبال خرید هارد هستید. خرید هارد اکسترنال برای مک بوک با کامپیوترهای شخصی یا PC تفاوت چندانی ندارد. در واقع تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید رابط اتصالی است که لپ‌تاپ یا کامپیوتر مک شما پشتیبانی می‌کند. برای مثال مک بوک‌های 2021 فقط از پورت‌های تاندربولت 3 بهره می‌برند و بنابراین یا باید از کابل تبدیل استفاده کنید که ممکن است بر روی سرعت هارد تاثیر منفی بگذارد و یا از هاردهای اکسترنال با رابط اتصال تاندربولت 3 استفاده کنید.

در حال حاضر مدل‌های درایو اکسترنال مخصوص مک برای کاربران حرفه‌ای و ادیتورهای عکس و ویدیو ساخته شده‌اند. این کاربران به ظرفیت ذخیره‌سازی بالا و سرعت دسترسی بسیار سریع به اطلاعات پروژه‌ نیاز دارند. بنابراین اکثر این مدل‌ها اس‌اس‌دی‌های اکسترنالی هستند که از رابط تاندربولت پشتیبانی می‌کنند. متاسفانه این درایوها قیمت بالایی دارند و برای کاربران عادی گزینه معقولی به نظر نمی‌رسند. در این مقاله قصد داریم نکاتی که نیاز است برای انتخاب بهترین هارد اکسترنال برای مک بوک یا مک بدانید را به شما ارائه کنیم. در انتهای مقاله نیز بازیابی اطلاعات هارد ضربه خورده را آورده ایم. ما را تا انتها همراهی کنید.

 

 

تفاوت اتصال در مک او اس و ویندوز

قبل از اینکه به تفاوت رابط اتصال پشتیبانی شده توسط مک او اس و ویندوز بپردازیم، بهتر است به خصوصیت مهم‌تری به نام فایل سیستم توجه کنیم. فایل سیستم از مدت‌ها پیش مهم بوده و احتمالا در آینده نیز حائز اهمیت خواهد بود.

فایل سیستم یک هارد اکسترنال مشخص می‌کند که کاربر مک بوک یا مک امکان استفاده از آن را در سیستم عامل مک او اس دارد یا خیر. اپل با معرفی نسخه High Sierra سیستم عامل مک او اس سرانجام فایل سیستم +HFS را کنار گذاشت و یک فایل سیستم انحصاری تحت عنوان APFS را معرفی کرد.

این فایل سیستم به صورت مشترک در تمامی دستگاه‌های مک و آی او اس پشتیبانی می‌شود. تغییر فایل سیستم از +HFS به APFS مزایای زیادی را برای کاربران به دنبال دارد. از جمله می‌توان به امنیت بهتر با رمزنگاری نیتیو اشاره کرد. اما خبر خوب اینکه هاردهای اکسترنالی که با فایل سیستم HFS+ فرمت شده‌اند نیز با نسخه‌های High Sierra و جدیدتر از مک او اس سازگاری دارند.

هیچ کدام از فایل‌ سیستم‌های HFS+ و توسط سیستم عامل ویندوز پشتیبانی نمی‌شوند. بنابراین اگر قصد برای مک بوک و پی سی خود را دارید، بهتر است درایوی را تهیه کنید که از فایل سیستم exFAT پشتیبانی کند.

طبیعتا این درایوها امنیت و کارایی درایوهایی با فایل سیستم APFS را به شما ارائه نمی‌دهند. اما با این انتخاب امکان جابه‌جایی فایل‌ها بین مک بوک و پی سی به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

البته خوشبختانه اکثر هاردهای اکسترنال امکان فرمت کردن با فایل سیستم دلخواه را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. برای مثال اگر هارد اکسترنالی با فایل سیستم NTFS (فایل سیستم پیش فرض ویندوز) خریده‌اید، به راحتی می‌توانید با استفاده از ابزار Disk Utility در مک او اس فایل سیستم آن را تغییر دهید.

مشکلات رایج اتصال هارد اکسترنال به مک بوک

اگرچه در اکثر مواقع با اتصال هارد اکسترنال به مک بوک با مشکل خاصی روبه‌رو نمی‌شوید اما گاهی اوقات ممکن است کاربران مشکل نشناختن هارد اکسترنال در مک، مشکل کپی نشدن فایل در هارد اکسترنال در مک و یا مشکل در انتقال فایل از مک به هارد اکسترنال را تجربه کنند.

همیشه این شانس وجود دارد که هارد اکسترنال مناسب برای مک به دلایل بسیار ساده شناسایی نشود و یا به درستی کار نکند.

در این بخش به راهکارهایی که می‌توانند مشکل را برطرف کنند اشاره می‌کنیم. با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته‌اید می‌توانید از این راهکارها بهره ببرید.

  • کابل اتصال و نحوه اتصال مناسب کابل را بررسی کنید.
  • از سلامت پورت USB لپ تاپ یا مک مطمئن شوید.
  • مک خود را ریبوت کنید.
  • در صورت عدم استفاده از هارد اکسترنال مخصوص مک، فایل سیستم هارد اکسترنال را چک کنید.
  • از بخش Preferences > General گزینه External Drives را تیک بزنید تا پس از اتصال هارد اکسترنال، آن را در صفحه دسکتاپ مشاهده کنید.
  • NVRAM را ریست کنید؛ بدین منظور چهار دکمه Option، Command، P و R را برای حداقل 20 ثانیه نگه داشته باشید.
  • از طریق ابزار Disk Utility ببینید آیا مک هارد اکسترنال شما را شناسایی کرده است یا خیر. اگر هارد شناسایی شده بود، بر روی گزینه Mount کلیک کنید تا هارد از طریق صفحه دسکتاپ و بخش External Drives در پنجره فایندر، در دسترس قرار بگیرد.
  • از منوی Finder menu > Preferences و در بخش General، گزینه External disks را تیک بزنید. بدین ترتیب اگر هارد اکسترنال شناسایی شود در دسکتاپ نمایش داده می‌شود.
  • اگر هارد اکسترنال توسط مک بوک شناسایی می‌شود اما امکان دسترسی به فایل‌های آن را ندارید احتمالا مشکل از فایل سیستم ناسازگار است. با استفاده از ابزار First Aid مک او اس می‌توانید به فایل‌هایتان دسترسی پیدا کنید.

این ابزار با اسکن خودکار، خطاها و مشکلاتی که باعث ناسازگاری و عملکرد نامناسب درایو اکسترنال HDD یا SSD شده است را برطرف می‌کند. ابزار Disk Utility را اجرا کنید. درایو اکسترنال شناسایی شده را انتخاب و به تب First Aid بروید. بر روی دکمه Run کلیک کنید تا عملیات عیب‌یابی آغاز شود.

  • اگر نیاز به ریکاوری اطلاعات درایو اکسترنالتان دارید، Disk Drill یک نرم‌افزار ریکاوری درایو اکسترنال مک بسیار عالی است که می‌توانید از آن کمک بگیرید.
  • در صورت روبه‌رو شدن با مشکل Read Only شدن هارد اکسترنال در مک، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن iBoysoft NTFS، قابلیت read/write کامل را برای درایو فعال کنید. بدین ترتیب هارد اکسترنالی که از فایل سیستم NTFS بهره می‌برد نیز بدون هیچ مشکلی در محیط مک او اس در دسترس قرار خواهد گرفت.

بهترین هارد اکسترنال برای مک بوک

همان طور که گفته شد بهترین فرمت هارد اکسترنال برای مک فایل سیستم جدید APFS است که بالاترین امنیت و کارایی را ارائه می‌دهد. در صورتی که مک بوک شما از پورت USB Type-C با پشتیبانی از استاندارد ثاندربولت 3 بهره می‌برد می‌توانید به بالاترین سرعت دسترسی پیدا کنید.

درایو اکسترنال SSD برای مک بوک

اکثر اس‌اس‌دی‌های اکسترنال از پورتی که پیشتر گفته شده است(پورت USB Type-C) پشتیبانی می‌کنند و حداکثر پهنای باند 40 گیگابیتی ثاندربولت 3، عملکرد فوق‌العاده‌ سریعی را برای شما فراهم می‌کند. اگر به دنبال خرید درایو SSD اکسترنال مخصوص اپل هستید و لپ‌تاپ یا مک فعلی شما از این پورت بهره نمی‌برد می‌توانید از کابل‌های تبدیل استفاده کنید.

طبیعتا با استفاده از این کابل‌ها سرعت جابه‌جایی اطلاعات به نوع پورتی که دستگاه ارائه می‌دهد محدود خواهد شد.

اگر به دنبال سرعت بالا و امنیت بیشتر اطلاعات هستید، اس‌اس‌دی‌های اکسترنال انتخاب‌های بهتری هستند. اکثر اس‌اس‌دی‌های اکسترنال سرعتی معادل 600 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهند. اما اگر بودجه بالاتری دارید، مدل‌های جدید مبتنی بر اینترفیس PCI Express که از پروتکل NVMe پشتیبانی می‌کنند سرعتی معادل 1000 تا 3500 مگابایت بر ثانیه‌ای را میسر کرده‌اند.

اتصال هارد اکسترنال به گوشی آیفون

برای اتصال هارد اکسترنال به آیفون و یا گوشی‌های اندرویدی، کار سختی در پیش ندارید. اگر از آیفونی استفاده می‌کنید که از پورت لایتنینگ بهره می‌برد می‌توانید با استفاده از یک کابل تبدیل لایتنینگ به یو اس بی، هارد اکسترنال را به آیفون متصل کنید.

اگر قصد اتصال هارد اکسترنال به یک گوشی اندرویدی را دارید، کافیست هارد را مستقیما به پورت USB Type-C گوشی متصل کنید. اگر گوشی یا هارد از این پورت پشتیبانی نمی‌کرد می‌توانید از یک کابل تبدیل به microUSB کمک بگیرید.

اگر قصد دارید فقط در خانه هارد اکسترنال را به آیفون یا گوشی اندرویدی خود متصل کنید، نیازی نیست حساسیت خاصی به خرج دهید و تقریبا اکثر هاردهای اکسترنال موجود در بازار مناسب هستند.

اما اگر قصد جابه‌جایی هارد اکسترنال با خودتان را دارید، بهترین هارد اکسترنال برای گوشی آیفون و اندروید گزینه‌ای است که ابعاد کوچک و وزن سبکی داشته باشد. این هارد اکسترنال ترجیحا باید قابلیت اتصال به گوشی بدون نیاز به کابل تبدیل را داشته باشد.

سخن پایانی

در این مطلب به مهم‌ترین تفاوت بین هارد اکسترنال برای مک بوک و هاردهای اکسترنال معمولی اشاره کردیم. همچنین مشکلات رایجی که معمولا هنگام اتصال هارد اکسترنال به مک ممکن است پیش بیاید را بررسی کردیم.

همان طور که گفته شد، فایل سیستم و رابط‌های اتصال از مهم‌ترین نکاتی هستند که قبل از خرید هارد اکسترنال مخصوص مک باید به آنها توجه کنید. خوشبختانه بسیاری از هاردهای اکسترنال جدید امکان تغییر فایل سیستم را میسر کرده‌اند. بنابراین، می‌توانید ویژگی‌های دیگری مانند ابعاد، سرعت و حتی استانداردهای محافظتی را ملاک انتخاب خود قرار دهید.

حل مشکل بازنشدن هارد اکسترنال در کامپیوترهای اپل

هارد اکسترنال امروزه به یکی از وسایل ضروری برای ذخیره‌سازی تبدیل شده است. در دنیای صفر و یک، نیز از دست دادن اطلاعات به‌نوعی فاجعه محسوب می شود. ما در ادامه روش تعمیر نرم افزاری هارد بدسکتور و مشکل باز نشدن هارد اکسترنال را در کامپیوترهای بررسی کرده‌ایم.

افراد هرازگاهی از و درایوهای فلش یو اس بی یا همان هارد اکسترنال خودمان استفاده می کنند. از طرف دیگر گزینه جایگزین برای وابستگی کمتر به درایوهای اکسترنال (خارجی) استفاده از یا خرید بزرگتر است، اما در عین حال استفاده از هارد اکسترنال امری اجتناب ناپذیر است.

تجربه وحشتناکی است اگر آیکون هارد اکسترنال روی مانیتور نشان داده نشود (بالا نیاید). خوشبختانه روش های بی‌شماری برای حل این مشکل وجود دارد که با کمک آن‌ها می توانید مشکل بازنشدن هارد اکسترنال را به سرعت برطرف کنید.در برخی موارد، شاید فکر کنید که دیگر درایوتان سوخته و ریکاور نمی‌شود. به‌ همین دلیل است که قانون بک آپ 3-2-1 اهمیت زیادی دارد.

مرحله مقدماتی: دیسک های فقط خواندنی (Read-Only) و NTFS (سیستم فایل فناوری جدید)

اگر آیکون هارد درایو اکسترنال نشان داده می شود اما امکان رایت کردن ندارد، احتمالا از سیستم فایلی استفاده می‌کند که مک بوک نمی‌تواند روی آن بنویسد. بیشتر درایوهای اکسترنال بصورت پیش فرض با فرمت NTFS هستند، و سیستم عامل مکینتاش (macOS) درایور NTFS را شامل نمی‌شود. برای نوشتن روی درایو، باید درایوری را نصب کنید که این سیستم فایلی را پشتیبانی کند.

مشکلات read-only با راه حل منبع باز یا فعال کردن پشتیبان NTFS آزمایشی macOS بدون پرداخت هزینه و رایگان حل می شوند. یا اینکه گزینه‌های پولی مانند (برای هر مکینتاش 20 دلار )یا TuxeraNTFS ( با هزینه 31دلار برای تمام کامپیوترهای خانگی) به سرعت دسترسی به درایوهای NTFS را به حالت اول بازمی گردانند.

1- درایو را وصل و گزینه /Volumes/ را چک کنید

تمام درایوهای وصل شده و نصب شده در فولدر /Volumes/ نشان داده می شوند. Finder را باز کرده و از نوار منو روی Go > Go to Folder کلیک کنید. سپس /Volumes/را تایپ کرده و کلید Enter بزنید. وارد فولدری می شوید که تمام درایوهای نصب شده و تصاویر دیسک را نشان می دهد.

اگر درایو در این فولدر بود آن را بازکنید. همچنین اگر عادت دارید که آیکن درایو روی دسک تاپ باشد، Finder را باز کرده و سپس از نوار منو Finder > Preferences > General را انتخاب کنید. هر درایوی که می‌خواهید روی دسک تاپ نشان داده شود علامت تیک کنارش را فعال کنید.

2- Disk Utility (ابزار دیسک) را بررسی کنید

مسیر Applications > Utilities > Disk Utility را اجرا کنید. بدین ترتیب تمام لیستی از تمام درایوهای وصل شده به سیستم مشاهده می کنید، همراه با لیست دیگری از افرازهای نصب شده یا نصب نشده در قسمت پایین. اگر درایو را نشان داد اما پارتیشن آن نصب نشده باشد (به رنگ خاکستری می شود)، روی افراز راست کلیک کرده و Mount را انتخاب کنید.

اگر همچنان به درایو دسترسی ندارید، درایو یا پارتیشن نصب آن را انتخاب کرده و سپس روی First Aid کلیک کنید. Disk Utility درایو را از نظر وجود مشکل بررسی می کند، و اگر مشکلی داشته باشد گزینه Repair Disk می آید. اگر درایو قابل نوشتن نباشد یا سیستم عامل مکینتاش آن را پشتیبانی نکند، First Aid فایده ای نخواهد داشت.

اگر درایو در Disk Utility نشان داده شد اما امکان نصب هیچ کدام از افرازهایش را ندارید، هنوز هم امکان بازیابی داده‌های درایو است. مکینتاش ابزارهای خوب زیادی برای بازیابی دارد که بهترین شان TestDisk و PhotoRec هستند.

اگر داده های هارد مهم نبوده و فقط بازگرداندن درایو مهم باشد، با خیال راحت از ابزار Erase در Disk Utility استفاده کنید تا افراز جدیدی ایجاد شود.

3- بازسازی پایگاه داده اجرای سرویس ها

برخی از کاربران گفته اند که با بازسازی پایگاه داده اجرای سرویس های macOS اطلاعات حذف شده هاردشان را بخوبی برگردانده اند. اپل این راه را «API» می داند که «اجازه داده یک اپلیکیشن در حال اجرا اپلیکیشن های دیگر یا فایل های متنی را شبیه Finder یا Dock باز کند».

با دانلود و نصب اپلیکیشن تعمیر و نگهداری OnyX پایگاه داده را از نو بازسازی کنید. آن را اجرا کرده و رمز عبور ادمینستور را به آن بدهید تا OnyX امکان اعمال تغییرات داشته باشد. اپلیکیشن درخواست بررسی ساختار دسک تاپ را می دهد؛ روی Continue کلیک کرده و منتظر شوید تا مراحل کارش را انجام دهد. بعد از اتمام کار، OnyX ثابت می شود.

وقتی دوباره OnyX برگشت، روی تب Maintenance و سپس روی Rebuilding کلیک کنید. حتما تیک (علامت) LaunchServices را بزنید (می توانید تیک بقیه گزینه ها را بردارید) و روی Run Tasks در پایین پنجره کلیک کنید. با این کار، Finder از کار می افتد.

بعد از اینکه تمام مراحل را انجام دادید، سیستم را ری استارت کنید. بعد از ریبوت شدن یکبار دیگر درایوی که پیش از این نشان داده نمی شود را به سیستم وصل کنید.

4- کابل و پورت های یو اس بی (USB) را بصورت گرد بپیچید

پورت ها و کابل ها اتصالات فیزیکی هستند که ممکن است خراب شوند و از کار بیفتند. اگر هارد درایو اکسترنال نشان داده نمی شود (بالا نمی آید)، پورت USB دیگری را امتحان کنید. اگر درایو بالا آمد پس مشکل از پورت USB است (در بخش 7 راه حل این مشکل را آورده ایم).

اگر با تعویض پورت هم درایو هارد اکسترنال کار نکرد، سراغ کابل بروید. اگر مدت زمان زیادی است که درایوتان استفاده نشده، مطمئن شوید که کابل خود هارد باشد. بعضی از درایوهای قدیمی تر USB هایی با رابط های برق جداگانه می خواستند. حتی درایوهای قدیمی تر هم آداپتورهای برق DC اختصاصی لازم دارند پس مراقب باشید که گم نشوند.

می توانید کابل را عوض کنید تا ببینید که تغییری ایجاد می شود یا خیر. حین اشکال یابی درایو فلش یو اس بی، رابط را هم بررسی کنید که سالم باشد.

5- کامپیوتر دیگری را امتحان کنید

هارد اکسترنال را روی کامپیوتر دیگری امتحان کنید تا مطمئن شوید که هارد مشکل دارد یا خیر. بهترین حالت این است که درایو روی سیستم مکینتاش دیگری امتحان شود اما اگر میسر نبود همان کامپیوتر شخصی ویندوز را امتحان کنید. اگر به هردو سیستم دسترسی دارید و درایو روی هیچ کدام از سخت افزارهای اپل باز نمی شود، احتمالا با سیستم اپل سازگار نیست.

هرچند که این مشکل چندان در سخت افزارهای مدرن دیده نمی شود، بعضی دستگاه های یو اس بی باید پیش از شروع در برخی سیستم عامل ها درایور را نصب کنند. این مسئله بخصوص برای بسیاری از درایوهای یو اس بی «امن» مصداق دارد که از نوعی رمزنگاری نرم افزاری برای جلوگیری از دسترسی بدون اجازه استفاده می کنند.

یک راه حل این است که مدل و برند مشخص را در اینترنت جستجو کنید. احتمالا سازنده ها درایورهای مکینتاش را در لینک های دانلود جداگانه گذاشته اند.

6- آپدیت سیستم عامل (macOS)

راه حل ساده و اولیه ای است اما گاهی وقتی هارد درایو اکسترنال بالا نمی آید کمک می کند. آپدیت های معوق را انجام دهید و دوباره درایو را امتحان کنید. بخصوص که بعضی آپدیت های سفت افزار (firmware) مشخصا برای دستگاه های جانبی و دستگاه هایی است که از طریق یو اس بی وصل می شوند. اپلیکیشن  Mac App Store را باز کرده و مستقیم به تب Updates بروید.

همیشه پیش از نصب آپدیت های اصلی یا آپ گرید به نسخه بالاتر macOS با Time Machine بک آپ بگیرید.

7- SMC و PRAM را ریست کنید

اگر تمام علایم و نشانه ها حاکی از این بوده که مشکل از دستگاه مکینتاش است، می توانید کنترل کننده مدیریت سیستم (SMC) و حافظه دسترسی تصادفی پارامتر (PRAM) را ریست کنید.

ریست کردن SMC برای مشکلات یو اس بی، بهترین گزینه حل مشکل است. اگر این روش هم فایده ای نداشت در هر صورت PRAM را ریست کنید.

دستورالعمل ها بسته به مدل مکینتاش تان فرق می کنند، بهمین منظور جهت کسب جزئیات مربوط به سیستم تان به بروید.

8- برای تشخیص مشکلات سخت افزاری Mac Diagnostics را اجرا کنید

متقاعد شدید که مشکل از کامپیوتر مکینتاش است و می خواهید بدانید چکار باید انجام دهید؟ می توانید را بصورت آنلاین اجرا کنید اما احتمالا اطلاعات زیادی بدست نخواهید آورد. اگر واقعا می خواهید که به عمق مسئله بروید، باید Apple Service Diagnostic را پیدا کرده و بررسی کنید.

Apple Service Diagnostic مجموعه ای از ابزار عیب یابی است که تکنسین ها برای عیب یابی استفاده می‌کنند. رسیدن به تصاویر دیسک مربوطه با ایجاد درایو قابل بوت Apple Service Diagnostic برای آزمایش کار سختی نیست.

قرار نیست که این سرویس کامپیوترتان را تعمیر کند اما با این روش مطمئن می‌شوید که عیب از دستگاه شماست یا سالم است. اگر یکی از پورت های یو اس بی مشکل دارند، می‌توانید از بقیه پورت های اتصال استفاده کنید. یا اینکه شاید وقتش رسیده که کامپیوتر تازه ای بخرید، چون شاید این مشکل نشانه مشکلات بزرگتر باشد.

Safely Eject کردن درایوها را بخاطر بسپارید

معمولا اکثریت حین کشیدن درایوها بخصوص درایوهای فلش یو اس بی کوچک Safely eject را رعایت نمی کنند. هارد درایوهای اکسترنال بزرگتر که داده های ارزشمند زیادی دارند ارزش صبر کردن دارند. به روش های زیر می توانید درایو را بکشید:

  • راست کلیک کرده و روی Eject را انتخاب کنید.
  • از آیکن Eject زیر بخش Devices نوار کناری Fidner استفاده کنید.
  • روی درایو کلیک کرده و آن را از روی دسک تاپ یا Finder به Trash در Dock بکشید (dragg کنید).
  • از اپلیکیشن نوار منو رایگانی مانند Ejector استفاده کنید.

کمی صبر کردن برای اطمینان از تمام شدن رایت روی درایو هارد اکسترنال و safely eject کردن درایو، احتمالا دیگر نیاز به خواندن و مشاوره گرفتن از چنین مقاله ای ندارید.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا