نماد سایت مجله ایرانی

طرز تهیه عرق نعنا و موارد مصرف آن

نعنا چه خواصی برای بدن دارد ؟

همانطور که در سایر مقالات مجله ایده آل مگ گفتیم، نعنا خواص بسیار زیادی برای بدن انسان دارد و می توان با استفاده صحیح از آن، بسیاری از مشکلات و بیماری ها را برطرف کرد که این خواص به شرح زیر می باشند :

برای درمان آسم : نعنا داروی گیاهی بسیار مفیدی برای درمان آسم می باشد و به نوعی آرامبخش و تسکین دهنده سرفه محسوب می شود؛ این گیاه معجزه آسا موجب انسداد در لوله های بینی انسان می شود و از این رو باید در مقدار مصرف خود دقت بسیار زیادی به خرج دهید و آن را کنترل کنید؛ در صورتی که بیش از اندازه عرق نعنا مصرف شود، موجب احساس سوزش در بینی و معده فرد می شود.

کمک به هضم غذا :نعنا گیاهی می باشد که می توان به پاک کردن و سم زدایی بدن کمک بزرگی کند؛ با مصرف نعنا می توان از بروز التهاب در معده جلوگیری کرد؛ نعنا موجب پاک شدن کام انسان و تقویت فرآیند هضم می شود؛ هنگامی که فردی نعنا مصرف می کند، غدد بزاقی فعال می شوند و در نهایت آنزیم های گوارشی به مرور تولید می شوند و در نهایت هضم آسان می شود.

درمان کردن اختلالات تنفسی : در صورتی که شما نعنا را به صورت جویدنی یا چای استفاده کنید می تواند کمک بزرگی به شما برای رفع گلو درد و بروشیت و حساسیت در ریه ها و بینی کند؛ مصرف نعنا به این صورت می توان در درمان آسم و سرماخوردگی و علائم ناشی از آن کمک شایانی کند؛ از این رو برای این گونه موارد از نعنا استفاده می شود و در برخی موارد در پماد ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهش وزن : در صورتی که شما انرژی اضافی در بدن خود داشته باشید می توانید از طریق مصرف نعنا آن را برطرف کنید و نعنا می تواند آنزیم های گوارشی که بدن را مجبور به مصرف چربی می کند را آزاد کند؛ برای کاهش یافتن وزن خود می توانید از نعنا همراه غذا نیز استفاده کنید و آن را با لیمو و نعنا ترکیب کنید و از آن لذت ببرید؛ به این طریق می توانید برنامه غذای سالمی داشته باشید.

جلوگیری از بروز آلرژی : در صورتی که شما نعنا را به صورت خام و بدون ترکیب با روغن های دیگر مصرف کنید می توانید از بروز هر گونه آلرژی فصلی جلوگیری کنید و از بدن خود در برابر این گونه بیماری ها محافظت کنید؛ این امر موجب شده تا نعنا به درمان سرفه های ناشی از برونشیت کمک بزرگی کند.

تقویت کبد : از گیاه نعنا می توان برای تقویت کبد استفاده کرد زیرا نعنا موجب بهتر کارکردن کبد می شود و به دلیل داشتن مواد بسیار مفید موجب می شود تا قدرت کبد به مرور افزایش یابد.

بهداشت دهان : نعنا به دلیل عطر و بویی که دارد، در بین مردم به عنوان خوشبو کننده دهان مورد استفاده قرار می گیرد؛ با مصرف نعنا می توان از رشد هر گونه باکتری در دهان جلوگیری کرد؛ از این رو در بسیاری از کارخانجات تولید کننده دهان شویه و خمیر دندان، از نعنا استفاده می کنند.

جلوگیری از افسردگی و سردرد : در صورتی که از نعنا به صورت مرتب و صحیح استفاده کنید می توانید از بروز افسردگی جلوگیری کنید؛ وجود عطر خاص در نعنا موجب افزایش یافتن تولید انرژی در بدن فرد شود و در نهایت از افسردگی جلوگیری کند، در این حالت می توان نعنا را به یکی از چند حالت بخور یا تنفسی یا روغن استفاده کرد؛ نعنا موجب نیرو بخشیدن به ذهن و فرد می شود و موجب شادابی می شود.

کاهش نفخ و گاز معده : اکثر افراد به دلیل مصرف برخی غذاها و خوراکی ها از نفخ شکم و گاز معده رنج می برند و همین مواد غذایی موجب خارج شدن ناگهانی و غیرقابل کنترل این گونه گازها می شود که برای هر کسی ممکن است ناخوشایند باشد؛ نعنا کمک کننده بسیار خوبی برای دفع این گاز ها می باشد و از تولید گاز متان در معده جلوگیری می کند؛ اگر یک شاخه نعناع مصرف کنید به احتمال زیاد کمک بزرگی به کاهش گاز و نفخ مفید می کند؛ یک بخش سالم از گیاه را بردارید و آن را گاز بزنید و قورت بدهید.

درمان یبوست : در نعنا نوعی ماده به نام منتول وجود دارد که موحب آرامش معده در زمان مدفوع و حرکت آن به سمت روده‌ها می‌شود؛ نوشیدن یک فنجان چای نعناع یا مقداری عرق نعناع بعد از هر وعده غذایی ممکن است می تواند کمک بزرگی برای کسانی که به یبوست و ناراحتی معده دچار هستند باشد.

از نعنا در طب سنتی و آرایشی بهداشتی چه استفاده ای می شود ؟

همان گونه که ذکر شد از نعنا برای موارد مختلف بسیاری استفاده می شود و شهرت بسیار زیاد نعنا مربوط به درمان بیماری های معده و درد در قفسه سینه می باشد؛ از این گیاه در طب سنتی بسیار استفاده می شود و می تواند کمک بزرگی به درمان بیماری سندرم روده تحریک پذیر کند. نعنا خود جوهری دارد که در روغن اسانس نعنا وجود دارد و در موارد بسیاری از جمله مواد آرایشی و بسیاری از عطرها استفاده می شود؛ در ضمن از این جوهر و اسانس موجود در آن برای رایحه درمانی در درمان حالت تهوع هایی که پس از عمل جراحی به وجود می آیند استفاده می‌شود.

درست است که اسانس نعنا در بسیاری از محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد اما این امکان وجود دارد که در بعضی از افراد واکنش‌های آلرژیک به وجود آورد و موجب بروز علائمی مانند گرفتگی شکم، اسهال، سردرد، سوزش قلب، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی اطراف دهان، آنافیلاکسی یا درماتیت تماسی شود.

عرق نعنا چه عوارضی در بر دارد ؟

هنگامی که شما این مقاله را تحت عنوان چگونه عرق نعنا درست کنیم را می خوانید باید از مضرات استفاده بیش از اندازه عرق نعنا یا عوارض کلی آن اطلاع داشته باشید؛ عوارضی که ممکن است عرق نعنا برای بدن انسان داشته باشد شامل موارد زیر می باشد :

عرق نعناع و فشار خون : در کشور هند نعنا را به عنوان یکی از قدیمی ترین محصولات می شناسند که برخی از متخصصان مربوط به این عرصه می گویند که این گیاه از ایجاد پلاک در شریان‌ها که از جریان خون ممانعت می‌کنند، جلوگیری می‌کند؛ این خاصیت باعث بهبود یافتن جریان و فشار خون می شود؛ از این رو بسیاری از افراد حاذق در این زمینه می گویند بیمارانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند باید از مصرف عصاره نعناع با غلظت بسیار بالا خودداری کنند؛ زیرا در صورت استفاده از نعنا به مقدار بسیار زیاد، منتول موجود در آن می‌تواند اثر منفی بر فشار خون فرد بگذارد و ضربان قلب را بسیار افزایش دهد.

عرق نعناع و رفلاکس معده : همان گونه که ذکر شد نعنا و عرق آن نیز  مانند دیگر گیاهان و داروها می تواند تاثیر منفی بر روی بدن فرد بگذارد؛ این موضوع گفته شده که نعنا می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی درمان گوارش و رفلاکس معده بگذارد اما در سال 2019 این گفته ثابت شد که عرق نعنا ممکن است بر روی رفلاکس معده تاثیر بگذارد و آن را تشدید کند؛ مصرف کردن عصاره نعناع در مقادیر سنگین، می‌تواند سمی باشد و باید به نکات بهداشتی در هنگام مصرف بسیار توجه کرد؛ شایان ذکر است که منتول خالص، سمی می باشد و نباید مستقیما مورد استفاده قرار بگیرد؛ در صورتی که مشکل رفلاکس معده دارید می توانید برای مصرف نعنا با پزشک خود مشورت کنید.

عرق نعناع و اسهال : هنگامی که فردی به اسهال مبتلا باشد، مصرف عرق نعناع ممکن است موجب سوزش در مقعد فرد شود؛ سایر عوارض جانبی احتمالی عرق نعناع به قرار زیر است: اگر بیش از حد عرق نعناع استفاده کنید ممکن است موجب بروز برخی عوارض جانبی از جمله سوزش سر دل، خشکی دهان، حالت تهوع و استفراغ شود.

عرق نعناع و بارداری و شیردهی :در صورتی که در طول دوره بارداری و شیردهی به اندازه‌ از عرق نعنا استفاده کنید به احتمال بسیار زیاد ایمن می باشد؛ با این وجود در رابطه با اثراتی که عرق نعنا دارد و مقداری که باید مصرف شود حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید؛ به طور کلی در صورت بارداری یا شیردهی باید در مصرف عرق نعنا بسیار توجه کنید؛ نکته بسیار مهم این است که تحقیقات پزشکی انجام شده نشان داده است که عرق نعناع از ترک خوردن نوک سینه‌ مادران شیرده جلوگیری می کند و برای این امر می توانید پنبه را به عرق نعناع آغشته کنید و آن را بسیار آرام بر روی سینه خود بمالید و بعد از گذشت مدتی سینه خود را با آب بشورید و نوزاد خود را تغذیه کنید.

عرق نعناع برای کودکان و نوزادان : باید کودکان و نوزادان مقدار بسیار کمی از عرق نعنا را به صورت رقیق شده استفاده کنند تا مشکلی برای آن ها به وجود نیاید اما کودکانی که سنشان بالاتر از ۸ سال است می‌توانند از عرق نعنا بدون هر گونه نگرانی و بدون نیاز به ترکیب آن با آب استفاده کنند؛ مصرف عرق نعناع در کودکان می‌تواند به درمان دل‌درد، اسهال و گرما‌زدگی کمک شایانی کند و در صورتی که کودک به مشکلات گوارشی زمینه‌ای مبتلا باشد، باید با آب زیاد مصرف شود.

چگونه می توان نعنا را خشک کرد ؟

در واقع برای خشک کردن نعنا روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام از روش ها به گونه ای باید صورت گیرد تا نعنا ها به خوبی خشک شوند؛ خشک کردن نعنا به روش های زیر می باشد :

خشک کردن نعنا با پنکه: در صورتی که می خواهید نعنا را خشک کنید باید نعنا با ساقه استفاده شود زیرا باد پنکه موجب پخش شدن برگ های نعنا به تنهایی می شود؛ برای انجام این کار باید ریشه و برگ های خراب و سیاه نعناها را جدا کرد و پس از آن، نعنا ها را داخل ظرف جداگانه ای بریزید و روی نعنا ها آب سرد بریزید و اجازه دهید تا مدت زمانی در آب بمانند و گل و لای بین آن ها به طور کامل ته نشین شوند و از بین بروند، پس از آ«، آن ها را آبکشی ؛ هنگامی که آب آن ها کامل خارج شد، دستمال کتان تمیزی را در محیطی که آفتاب نیست پهن کنید و نعناها را روی آن به پخش کنید. دقت کنید روی هم انباشته نشوند زیرا باد پنکه به نعناهای زیری نمی رسد و باعث خراب شدن و یا دیر خشک شدن آن ها می شود.

خشک کردن نعنا به روش آویزان کردن: این روش خشک کردن نعنا یکی از روش های سنتی و قدیمی برای خشک کردن محسوب می شود که برای خشک کردن نعناع به این روش، باید در ابتدا ریشه های نعنا را برش بزنید، پس از آن برگ های خراب شده نعنا را جدا کنید؛ نعناها را با ساقه داخل آب سرد بشویید و پس از اینکه گل و لای آن از بین رفت آن ها را آبکشی کنید.

آن ها را به صورت دسته ای بردارید، باید انتها و ابتدای ساقه های نعنا همه به یک سمت باشند. سپس انتهای ساقه های نعنا جایی که ریشه ها را برش زده اید را با کش محکم ببندید و با همان کش یا نخی، در محلی که به صورت سایه و خنک باشد قرار بدهید. هوا در این مکان باید جریان داشته باشد.

هنگام درست کردن عرق نعنا باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

برای تهیه عرق نعنا در خانه باید به توصیه و نکاتی توجه کنید تا بتوانید عرق نعنا بسیار مرغوب و خالصی تهیه کنید؛ این نکات به شرح زیر می باشند :

برخی از خواص شفابحش عرق نعنا برای سلامتی بدن

عرق نعنا و یبوست

عرق و روغن معطر نعناع با فعال کردن غدد بزاقی دهان و تحریک آنزیم‌های گوارشی به گوارش بهتر و هضم غذا کمک می‌کند. نعناع توانایی افزایش ترشح صفرا و گردش آن را دارد که این فرآیند به گوارش آسان‌تر کمک خواهد کرد. نعنا درون شکم را گرم کرده و این مسئله خروج گاز از بدن را که طی فرآیند گوارش ایجاد می‌شود، آسان‌تر می‌کند.

عرق نعنا می‌تواند اسهال را رفع نماید و افرادی که یبوست دارند، باید این عرق گیاهی را با احتیاط مصرف کنند. باید توجه داشت که کیفیت عرق نعناع اهمیت زیادی دارد. نوع مرغوب آن باید شفاف باشد و بوی آن از شیشه دربسته تا حدودی استشمام شود

فواید عرق نعناع برای ریه

عرق نعنا برای دفع رطوبت‌های ریه و مجاری تنفسی مفید است و می‌تواند به رفع گرفتگی بینی، گلو، نایژه‌ها و ریه کمک داشته باشد. رایحه قوی نعناع می‌تواند بینی، گلو و ریه‌هایتان را زمانی که تنگی نفس دارید پاکیزه کرده و به تنفس شما کمک ‌کند. بوی آرام‌بخش نعناع برای پاکسازی گلو، بینی و سایر راه‌های تنفسی فوق‌العاده است و به درمان سرفه‌‌های شدید کمک ‌می‌کند. همچنین نعناع دارای ویژگی‌های آنتی باکتریال و ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب در مجرای تنفسی یاری رساند. چای نعناع، خلط آوری بسیار مفید است.

آیا عرق نعنا برای درد معده مفید است؟

اگر دچار معده درد هستید، نوشیدن یک فنجان عرق نعناع با متعادل کردن فرآیند گوارش و تسکین التهاب احتمالی، گوارش را بهبود بخشیده و معده را آرام می‌کند. همچنین عرق نعناع به دلیل گیاهی بودن، فیبر بالایی دارد که معده درد ناشی از سوهاضمه را درمان می‌کند.

به دلیل اینکه زخم معده در محیط اسیدی ایجاد می‌شود و افزایش ترشح اسید باعث باز ماندن دهانه معده می‌شود، کسانی که زخم معده دارند، باید در مصرف عرق نعناع احتیاط کنند. لازم به ذکر است که عرق نعنا و یبوست رابطه مستقیم دارند. به این معنی که هرچه بیش‌تر از این گیاه استفاده شود، احتمال بروز یبوست بیش‌تر می‌شود که این یکی از مشکلات استفاده بیش از حد از این گیاه دارویی است.

طریقه مصرف عرق نعناع

برای مصرف عرقیات گیاهی حجم کاملا مشخصی وجود ندارد و مقدار مصرف در گروه‌های سنی و جنسی مختلف است.

مقدار و طریقه مصرف عرق نعنا برای بزرگسالان نصف فنجان تا یک فنجان کامل و وابسته به غلظت عرق نعناع همراه با آب است و باید بعد از غذا انجام شود.

مقدار و طریقه مصرف عرق نعنا برای کودکان، یک تا دو قاشق غذاخوری همراه با آب و بعد از غذا است.

اگر احساس نفخ و دل‌درد دارید، یک استکان عرق نعناع در هر وعده غذایی، مصرف‌کنید. اگر غلظت و بوی عرق نعناع زیاد باشد، نصف استکان مصرف کنید.

خاصیت بارهنگ و عرق نعناع

بارهنگ و عرق نعناع دارای خواص زیادی هستند. مخلوط کردن و جوشاندن بارهنگ و عرق نعناع یک نوشیدنی دلچسب و بسیار مقوی را ایجاد‌ می‌کند.

بارهنگ و عرق نعناع سرشار از ویتامین‌هایی مثل ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A و ویتامین‌های گروه B است. ترکیب بارهنگ و عرق نعناع دارای کلسیم، کربوهیدرات، پتاسیم، آهن، منیزیوم، منتول، کولین، کومارین، آنتی اکسیدان، فلاونوئیدها، نوراپی‌نفرین، سروتونین و اسید‌های چرب امگا ۳ و ۶ است.

بارهنگ و عرق نعناع ملین است و می‌تواند روده را نرم و یبوست را رفع کند. از دیگر خواص آن می‌توان به برطرف کردن نفخ معده، درمان کبد چرب، از بین بردن تب، ناراحتی‌های کلیه و مثانه، رفع گاز روده، رفع درد‌های روماتیسم، درمان زخم معده و رفع سرماخوردگی اشاره کرد.

این نوشیدنی به‌علت داشتن ویتامین ب۶ نقش مفیدی در تولید انتقال دهنده‌های عصبی دارد. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث ترمیم و بهبود زخم‌های بدن می‌شود. خاصیت ضدمیکروبی شربت بارهنگ و عرق نعناع، عفونت‌های بدن را از بین می‌برد.

طریقه مصرف آن به این صورت است که یک لیوان عرق نعنا به همراه یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ را داخل ظرفی ریخته و پس ‌از رسیدن به نقطه جوش‌، مجددا پنج الی 10 دقیقه آرام بجوشانید و بدون ‌اینکه صاف کنید، شب‌ها موقع خواب میل کنید.

خواص عرق نعناع با عسل

ترکیب عرق نعناع و عسل طبیعی هشیاری را در ایام امتحانات افزایش می‌دهد که اثر دائمی‌ بر سلول‌های مغزی دارد و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد. ترکیب عسل و نعناع شربت بسیار خوشمزه‌ای را ایجاد می‌کند که خواص دارویی بسیاری دارد و می‌تواند به سرماخوردگی کمک بسیار زیادی کند. عسل در کنار نعنا بیش‌تر خاصیت طعم‌دهی طبیعی دارد.

همان‌طور که می‌دانید عرق نعنا و یبوست رابطه خوبی باهم نداشته و برای رفع مشکل یبوست بعد از خوردن عرق نعنا بهتر است که به آن کمی عسل اضافه کنید.البته اگر طبع بسیار گرمی دارید میتوانید از نبات استفاده کنید.

مضرات عرق نعناع

طبع عرق نعناع گرم و خشک است و خاصیت‌های بسیار زیادی دارد که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره شد. اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیش ‌از ‌حد آن می‌تواند مشکل ایجاد کند که از جمله آن می‌توان به یبوست اشاره کرد. پس بهتر به مقدار و نحوه مصرف آن دقت شوچگونه می توانیم در منزل عرق نعنا درست کنیم ؟

برای درست کردن عرق نعنا در منزل باید مراحلی را طی کرد تا بتوان عرق نعنای بسیار خالص تهیه کرد؛ ممکن است مدت زمان لازم برای تهیه عرق نعنا در منزل تا حدود چند هفته زمان ببرد اما روشی به صرفه می باشد و عرق نعنا حاصل شده کاملا طبیعی و مفید می باشد؛ در ادامه پاسخ سوال چگونه عرق نعنا درست کنیم را برای شما ذکر خواهیم کرد پس با ما همراه باشید :

خروج از نسخه موبایل