نماد سایت مجله ایرانی

چگونه می توان ظروف مسی را سفید کرد؟

ظروف مسی و روش های کاربردی سفید کردن آنها

ظروف مسی به سه دسته ماشینی، نیمه ماشینی یا نیمه چکش‌کاری شده و چکش‌کاری شده تقسیم می‌شوند. امروزه به دلیل استفاده بیشتر مردم از مس، نیز راهی بازار شده‌اند. شناسایی این ظروف تقلبی با کمی آگاهی امکان‌پذیر است. قبل از شروع لازم به ذکر است که تمامی وسایل و شوینده‌های مورداستفاده در این روش‌ها، تقریباً در تمام آشپزخانه‌ها موجود هستند. بنابراین شما می‌توانید با مطالعه این مقاله در بهترین روش را برای خود انتخاب کنید و با کمترین امکانات آن را اجرا کنید.

قبل از شروع مس را بشویید!

شما باید قبل از شروع یکی از روش‌های سفید کردن ظروف مسی از جمله سینی مسی، ظروف را با آب و مایع ظرف‌شویی به‌آرامی بشویید. ظرف مسی را با استفاده از آب گرم، مایع ظرف‌شویی و یک اسفنج نرم به‌آرامی شستشو دهید. این شستشوی اولیه باعث می‌شود غبار و کثیفی‌های اضافی ظرف از بین بروند. اکسید لایه‌ای است که به‌صورت طبیعی بعد از مدتی روی فلزات ازجمله مس، نقره و برنج ایجاد می‌شود. این‌یک واکنش کاملاً طبیعی است که به‌مرورزمان به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از اکسید و لکه‌دار شدن ظروف مسی، ما به شما توصیه می‌کنیم ظروف مسی را هر شش ماه با تمیزکننده مخصوص مس تمیز کنید.

سفید کردن ظروف مسی با ترکیب سرکه، نمک و آرد

خمیر تهیه‌شده از ترکیب سرکه، نمک و آرد یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز و سفید کردن ظروف مسی محسوب می‌شود. نمک موجود در این ترکیب به خاصیت اسیدی سرکه کمک می‌کند تا از سطح زنگ‌زده ظرف عبور کند. نمک هم به‌عنوان عامل ساینده عمل می‌کند؛ اما عنصر جادویی این ترکیب آرد است. آرد تأثیر سایندگی را ایجاد می‌کند و درنتیجه، درخشش را به ظروف مسی برمی‌گرداند.شما برای استفاده از این روش به نمک، آرد، سرکه، حوله و دستمال آشپزخانه نیاز دارید.

در مرحله اول شما باید آرد را در یک ظرف بریزید و به همان اندازه نمک اضافه کنید. بعدازآن سرکه را به‌اندازه‌ای اضافه کنید که ترکیب حالت خمیری به خود بگیرد. دقت داشته باشید که مواد به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.

در مرحله بعد شما باید سطح ظرف مسی را با این ترکیب آغشته کنید. بعد از طی کردن تمامی این مراحل اجازه دهید تا ظرف به مدت 30 دقیقه در همان حالت باقی بماند.

سپس با استفاده از یک حوله یا دستمال آشپزخانه، خمیر را از روی ظرف پاک‌کنید؛ تا تمامی لکه‌ها پاک شوند و درخشش اولیه به ظرف برگردد.

روش لیمو و نمک

روش بعدی برای سفید کردن ظروف مسی، استفاده از لیمو و نمک است. لیمو یکی از موادی است که تقریباً در تمامی روش‌های لکه بری کاربرد دارد. می‌توان گفت ترکیب لیمو و نمک می‌تواند هر لکه تیره و کدری را از سطح ظرف پاک کند. ماهیت اسیدی لیمو در ترکیب با نمک می‌تواند از خوردگی سطح عبور کند و لکه‌های ظرف را از بین ببرد. شما برای استفاده از این روش به نمک، لیمو و دستمال پارچه‌ای نیاز دارید.

در مرحله اول شما باید لیمو را نصف کنید و آن را در ظرف نمک فروببرید. به‌طوری‌که سطح آن کاملاً بانمک پوشیده شود. لیموی آغشته به نمک را روی سطح مسی بکشید تا رنگ درخشان زیر ظرف، ظاهر شود.

توجه داشته باشید که لیمو حتماً باید آغشته به نمک باشد؛ بنابراین بار دیگر تکه لیمو را در ظرف نمک بغلتانید. بعدازآن دوباره آن را روی سطح ظرف بکشید.

این کار را آن‌قدر تکرار کنید که تمامی سطح طرف مسی شما از سیاهی پاک شود. پس از پاک شدن لکه‌ها، سطح ظرف مسی را با حوله پاک‌کنید.

در آخرین مرحله بار دیگر سطح ظرف را با یک دستمال پارچه خشک تمیز کنید. این کار باعث می‌شود تا شما به‌خوبی شاهد سفید شدن ظروف مسی خود باشید.

استفاده از سرکه و جوش‌شیرین

شما می‌توانید تنها با استفاده از سرکه و جوش‌شیرین به سفید کردن ظروف مسی خود بپردازید. تنها کاری که باید بکنید این است که مخلوطی از سرکه و جوش‌شیرین درست کنید. سپس آن را روی ظروف مسی خود بکشید. شما برای استفاده از این روش به جوش‌شیرین، سرکه و دستمال پارچه‌ای نیاز دارید. اگر جوش‌شیرین در دسترس شما نبود، می‌توانید به‌جای آن از نمک استفاده کنید.

در ابتدا کمی جوش شیرین در ظرف بریزید و به همان اندازه سرکه اضافه کنید. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید؛ ترکیب آماده‌شده را روی ظرف بزنید تا سطح آن کاملاً پوشیده شود. اجازه دهید این خمیر به مدت 30 دقیقه روی ظرف باقی بماند. در آخر با پارچه‌ای تمیز خمیر خشک‌شده را از روی ظرف پاک‌کنید. با همان پارچه، تمامی سطح مس را تمیز کنید تا درخشش ظرف نمایان شود.

استفاده از سس گوجه‌فرنگی

نمک و سرکه موجود در سس گوجه‌فرنگی، به سفید کردن ظروف مسی کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از موم عسل و روغن‌زیتون پولیش طبیعی تهیه کنید تا درخشش ظروف مسی شما حفظ شود. شما برای استفاده از این روش به سس گوجه، روغن‌زیتون، موم عسل و پارچه نیاز دارید. در ابتدا ظرف مسی را با سس گوجه به‌خوبی بپوشانید. اجازه دهید تا سس گوجه به مدت یک ساعت روی ظرف بماند تا تأثیر خود را اعمال کند. بعدازآن با یک پارچه تمیز سس گوجه را از سطح ظرف پاک کنید.

در مرحله بعدی شما باید یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون را با یک قاشق غذاخوری موم زنبورعسل ترکیب کنید. این ترکیب را به‌خوبی هم بزنید. شما می‌توانید موم را در مایکروفر یا روی اجاق قرار دهید تا نرم شود. توجه داشته باشید که موم به‌سرعت سفت می‌شود؛ بنابراین هرچه سریع‌تر روغن‌زیتون را به موم اضافه کنید. پس‌ازآن سطح ظرف را کاملاً با این ترکیب بپوشانید. می‌توانید این کار را با قلم‌مو یا پارچه کتان انجام دهید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا درخشش به ظروف مسی شما بازگردد.

استفاده از جوش‌شیرین و لیمو

ترکیب لیمو و جوش‌شیرین هم در سفید کردن ظروف مسی بسیار مؤثر است. جوش‌شیرین به‌عنوان یک عامل ساینده عمل می‌کند. همچنین جوش‌شیرین به خاصیت اسیدی لیمو کمک می‌کند تا به سطح ظرف مسی نفوذ کند. شما برای استفاده از این روش سفید کردن ظروف مسی به لیمو، جوش‌شیرین و پارچه نیاز دارید.

در ابتدا کمی جوش‌شیرین را در یک ظرف بریزید. در مرحله بعد آب لیمو را بگیرید و به آن اضافه کنید تا حالت خمیری روان به خود بگیرد. این دو ماده را به‌خوبی باهم ترکیب کنید تا حباب‌ها از بین بروند. سپس خمیر را روی سطح ظرف مسی خود بکشید. اجازه دهید که این خمیر به مدت 30 دقیقه روی ظرف باقی بماند. برای اینکه تأثیر بیشتری بگیرد می‌توانید پس از چند دقیقه خمیر بیشتری را روی ظرف بزنید. در آخر با استفاده از پارچه‌ای تمیز خمیر خشک‌شده را از روی ظرف پاک‌کنید.

ترکیب سرکه و نمک

در این روش ابتدا شما باید تمام قسمت‌های داخلی و خارجی ظرف را به سرکه آغشته کنید. بعد از انجام این مرحله روی ظرف نمک بپاشید.

پس‌ازآن با استفاده از یک دستمال تمیز ظرف را کاملاً پاک‌کنید. این مراحل را تا جایی که هیچ لکه و سیاهی روی بدنه ظرف باقی نماند ادامه دهید.

در آخر می‌توانید ظرف مسی را آبکشی کنید. درصورتی‌که از درخشش ظرف مسی رضایت داشتید، با استفاده از یک حوله نرم و تمیز آن را خشک‌کنید.

شما برای به‌کارگیری و استفاده از این روش به سرکه (ترجیحاً سرکه سفید)، نمک و پارچه نیاز دارید.

جوشاندن در محلول سرکه و نمک

در این روش شما باید در ابتدا قابلمه‌ای که ظرف مسی در آن جای می‌گیرد را روی شعله قرار دهید. بعدازاین مرحله یک فنجان سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری نمک و مقداری کافی آب داخل قابلمه بریزید. زمانی که این محلول به جوش رسید ظرف مسی را داخل قابلمه قرار دهید. صبر کنید تا تمامی جرم و تیرگی‌های روی ظرف مسی از بین بروند.

اگر در طول جوشیدن سطح آب پایین آمد، می‌توانید بازهم به محلول آب اضافه کنید. در پایان شما باید اجازه دهید ظرف مسی سرد شود. سپس ظرف را با مایع ظرف‌شویی بشویید و آبکشی کنید. بعدازآن برای درخشش بیشتر ظرف و از بین بردن لکه‌های آب با کمک حوله نرم سطح ظرف را خشک‌کنید. شما برای استفاده از این روش سفید کردن ظروف مسی به یک قابلمه، سرکه سفید، نمک، آب و حوله یا دستمال پارچه‌ای نرم احتیاج دارید.

استفاده از لیموترش

لیموترش دارای خاصیت اسیدی است؛ بنابراین زمانی که با جرم و کثیفی در ارتباط باشد مانند یک شوینده طبیعی عمل می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. به همین دلیل بسیاری از مردم برای تمیز کردن اشیا و جواهرات فلزی خود از لیموترش استفاده می‌کنند. تابه، قابلمه، کتری، قوری و سایر وسایل مسی با استفاده از لیموترش به‌راحتی تمیز می‌شوند. این ظروف بعد از پاک‌سازی با لیموترش، به‌راحتی تمیز می‌شوند و دوباره درخشش خود را به دست می‌آورند.

برای استفاده از این روش شما باید در ابتدا دو عدد لیموترش را از وسط نصف کنید و آن‌ها را روی ظرف مسی بکشید. در ادامه زمانی که جرم و تیرگی از روی سطح ظرف پاک شد، شما می‌توانید ظرف را بشویید و آبکشی کنید. در آخر برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های آب می‌توانید ظرف را با یک دستمال پارچه‌ای خشک‌کنید.

استفاده از اسیدسولفوریک

استفاده از اسیدسولفوریک یکی از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن اکسیداسیون و سفید کردن ظروف مسی است. توجه داشته باشید که این اسید در تماس با سایر فلزات، ممکن است آن‌ها را با آسیب‌های جدی همچون لکه و سوراخ مواجه کند. به همین دلیل به‌کارگیری این روش نیازمند دقت و احتیاط بسیار بالایی است. استفاده از این روش برای ظروف مسی که دارای روکش داخلی از جنس فلزات دیگر هستند، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. قبل از اینکه کار با اسیدسولفوریک را آغاز کنید، ابتدا باید دستکش‌های لاستیکی را به دست کنید. پس‌ازآن با مراجعه به دستورات درج‌شده روی ظرف اسیدسولفوریک مقدار کافی از آن را با آب ترکیب کنید.

استفاده از اسید سولفوریک

در مرحله بعد ظرف مسی را به صورتی که قسمت داخلی آن با اسید در تماس نباشد داخل محلول قرار دهید. زمانی که جوشیدن محلول در اثر تماس با مس به پایان رسید، می‌توانید ظرف مسی را با آب بشویید. بعد از شستن ظرف آن را در هوای خشک و خنک قرار دهید تا دوباره درخشش و جلای روز اول خود را به دست آورد.

نکات برجسته

راهکارهایی برای نگهداری از ظروف مسی

برای اینکه ظروف مسی شما بادوام‌تر باشند و عمر طولانی‌تری داشته باشند، توصیه‌های زیر را رعایت کنید.

تاریخچه مس

تاریخچه کشف مس به حدود هجده هزار سال قبل از میلاد مسیح و تاریخ استفاده از آن به حداقل ده هزار سال پیش برمی‌گردد. مس بعد از طلا اولین عنصری است که توسط بشر کشف شد.

فواید ظروف مسی

همان‌طور که گفته شد ظروف مسی فواید بسیاری برای بدن ما دارند. ظروف مسی از سالم‌ترین ظروف برای آشپزی هستند. البته این ظروف متفاوتی دارند. ما در این قسمت به تعدادی از فواید ظروف مسی اشاره داریم.

چرا از سینی مسی استفاده کنیم؟

آشپزها در سراسر دنیا ارزش زیادی برای ظروف مسی قائل هستند. به دلیل اینکه این ظروف، بالاترین میزان انتقال حرارت را در میان دیگر ظروف دارند. گرمای یکنواخت ظروف مسی به بهتر و یکدست شدن غذا کمک می‌کند. مطالعات جدید نشان داده است که مس دارای مواد ضد میکروبی است و در برخورد با میکروب‌ها، آن‌ها را از بین می‌برد.

خروج از نسخه موبایل