نماد سایت مجله ایرانی

نحوه نوشتن رزومه کاری مهندس برق

نحوه نوشتن رزومه مهندس برق به همراه نمونه رزومه تکمیل شده

در این صفحه، می خواهیم به طور تخصصی و متمرکز درباره رزومه کاری رشته مهندسی برق و نحوه نوشتن رزومه در این حوزه کاری با شما صحبت کنیم.

آنچه در این صفحه خواهید خواند شامل: معرفی بخش های اصلی یک رزومه کاری، نحوه نوشتن هر یک از این بخش برای رشته برق به علاوه نمونه رزومه کاری تکمیل شده ای است که توسط رزومه ساز رایگان آماده شده است.

در ضمن می توانید هم گام با مطالعه آموزش های این مقاله، در صفحه ای دیگر فرم رزومه ساز ما را باز کنید و رزومه خود را ساخته و فایل PDF آن را به رایگان در قالب های متنوع گرافیکی دانلود نمایید.

نحوه نوشتن رزومه کاری مهندس برق

در نوشتن رزومه برای هر شغل و حرفه ای همواره چند نکته اصلی را باید رعایت نمایید:

بخش های اصلی رزومه کاری

در ادامه بخش های مختلف یک رزومه را معرفی می کنیم و نحوه نوشتن هر قسمت از روزمه را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

اطلاعات شخصی

اطلاعات فردی همواره باید در بالاترین قسمت رزومه نوشته شود. این اطلاعات فردی شامل عنوان رزومه، تصویر شخصی، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد،جنسیت، وضعیت خدمت سربازی آقایان، وضعیت تاهل است.

عنوان رزومه همان عنوان شغلی است که برای رسیدن به آن اپلای کرده اید. به هیچ وجه از کلمات رزومه، رزومه کاری، کاری، CV و غیره در این بخش استفاده نکنید!

درباره تاریخ تولد اگر سن شما مزیت به حساب می آید آن را بنویسید، اما اگر در دوران میانسالی قرار دارید و ممکن است سن تان باعث رد شدن رزومه تان شود، پس از نوشتن آن صرف نظر کنید.

نکته پایانی برای این بخش اینکه حتماً از یک عکس رسمی و با کیفیت استفاده کنید و از عکس کارت ملی خود استفاده نکنید و یک عکس پرسنلی یا آتلیه ای رسمی با کیفیت و اسکن شده را در رزومه تان قرار دهید.

اطلاعات تماس

در فرم رزومه ساز بعد از اطلاعات پایه شروع به نوشتن بخش اطلاعات تماس می رسد. این قسمت شامل ایمیل، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت، وبسایت و آدرس محل سکونت است.

ایمیلی که در رزومه می نویسید باید معرف شما باشد. پس از ایمیل های نامتعارف و مبهم استفاده نکنید. آدرس ایمیل باید شامل نام کامل یا مخفف نام و نام خانوادگی و ترکیب آن با یک عدد معنادار (مانند تاریخ تولد یا سن) باشد.

حتماً علاوه بر شماره همراه، یک شماره تلفن ثابت نیز در رزومه بنویسید تا خیالتان راحت باشد که اگر رزومه تان انتخاب شد، مسئول استخدام شرکت به راحتی بتواند به شما خبر دهد.

دررابطه با آدرس برای شرکت ها مهم است که فاصله محل زندگی شما تا شرکت چقدر است، پس توصیه می شود که آدرس تان را در رزومه کاری تان بنویسید.

    ✘ آدرس ایمیل غیر حرفه ای

        engineer86@gmail.com

        electric120@gmail.com

        powerengineer@gmail.com

        queen.007@gmail.com

    ✔ آدرس ایمیل حرفه ای

        m.lashkari@gmail.com

        mona.L.1991@gmail.com

        M.L@gmail.com

        Mona.Lashkari@gmail.com

توصیف خلاصه

توصیف خلاصه، خلاصه رزومه، درباره من این ها نام مختلف بخش معرفی خلاصه رزومه کاری است. شاید مهم ترین بخش رزومه برای استخدام مهندس برق همین بخش باشد. بخش توصیف خلاصه همواره باید در نیمه بالایی رزومه باشد و در آن باید درباره مهم ترین و ارزشمندترین مهارتها و اطلاعات شغلی خود، در یک پاراگراف کوتاه صحبت کنید. البته می توانید این بخش را بصورت لیست نشانه دار بنویسید.

این قسمت از رزومه نقش سکوی پرتاب شما را دارد، پس حتماً یک توصیف خلاصه خوب و حرفه ای بنویسید. در قسمت زیر چند نمونه توصیف خلاصه برای شما آماده کرده ایم:

سوابق تحصیلی

سوابق تحصیلی رزومه مهندس برق نکته خاصی ندارد. فقط اینکه از بالاترین مدرک تحصیلی شروع به نوشتن این بخش کنید و مدارج تحصیلی بالاتر، باید زودتر نوشته شوند. اگر مدرک دانشگاهی دارید، دیگر سوابق دوران دبیرستان را در رزومه تان ننویسید.

سوابق کاری

دربخش سوابق شغلی باید ترتیب زمانی وارونه را رعایت کنید. یعنی 3 تا 5 مورد از سوابق شغلی مرتبط با شغل آینده تان را انتخاب کنید و از جدیدترین آن ها شروع به نوشتن کرده و آخرین ردیف شغلی تان در زومه باید قدیمی ترین این سوابق کاری گلچین شده، باشد. می توانید در نمونه رزومه کاری این مقاله، این روش را مشاهده نمایید.

مهارت ها

مهم ترین بخش رزومه کاری، بخش مهارت ها است. چرا که بیشترین میزان بررسی کارفرمایان مربوط به این قسمت از رزومه است.

بخش مهارت ها به دسته تقسیم کنید:

    ✔ مهارت های سخت

    ✔ مهارت های نرم

گواهینامه ها

یکی از بخش های مهم برای دانشجویان و مهندسین تازه کار برق این قسمت است. به کمک گواهینامه ها می توانید بخش مهارت خود را تقویت کنید و به نحوی به کارفرما تضمین دهید که آن مهارت را به خوبی فرا گرفته اید. زمانی که سابقه کار دارید، شرکت هایی که در ان ها کارکرده اید، نشان دهنده مهارت و توانایی شما هستند، اما زمانی که تازه می خواهید وارد بازار کار شوید، باید از این گواهینامه ها برای اعتبار بخشیدن به مهارت های خود استفاده نمایید.

پروژه ها و تحقیقات

اگر پروژه ای انجام داده اید، حتما درباره وسعت پروژه، میزان بودجه پروژه و همین طور نقش خود در آن پروژه و دستاوردهایتان توضیح دهید. اگر لینک مرتبطی هم برای اطلاعات مشروح پروژه دارید، میتوانید در فرم رزومه ساز آن لینک را قرار دهید.

در بخش تحقیقات نیز می توانید ترجمه ها، تالیفات و مقالات منتشر شده خود را در رزومه تان نوشته و درباره آن توضیح مختصری بنویسید. در این بخش نیز می توانید لینک مرتبط به هر اثر را در پایین آن قرار دهید.

نحوه نوشتن رزومه مهندس برق

رشته مهندسی برق جزو رشته‌های پرطرفدار به خصوص در میان آقایان است. بسیاری از مهندسان برق تمرکز خود را بر تولید برق و ارتباطات از راه دور منعطف کرده‌اند. اما امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، لازم است مهارت‌های خود را در بخش‌های مختلف ارتقا دهند.

برای استخدام در یک شرکت، سازمان، کارخانه، پالایشگاه و یا هر محلی که به مهندس برق احتیاج است، به چیزی بیشتر از تخصص نیاز دارید و آن همگام شدن با تغییرات بازار کار و روند استخدام نیروی جدید است. اولین گام در این راه نوشتن و تنظیم یک رزومه مهندسی برق است که در این مقاله سعی داریم گام به گام شما را در مسیر نوشتن یک رزومه خوب و حرفه‌ای برای مهندسی برق همراهی کنیم.

چطور یک رزومه مهندسی برق بنویسیم؟

برای اینکه بدانید برای ساخت رزومه مهندس برق از کجا شروع کنید و چطور ادامه دهید، بهتر از قبل از هر چیز یک نمونه رزومه مهندس برق را بررسی کنید. این کار به شما ایده می‌دهد که در هر بخش چه مواردی را باید ذکر کنید. حال این موارد را با توجه به تجربیات و سوابق کاری و آکادمیک خود تنظیم کنید. بطور کلی قوانین رزومه نویسی برای تمام مشاغل و رشته‌ها یکسان است و تنها در محتوا و متن تفاوت وجود دارد. نکته مهم این است که کل متن و محتوا باید با مهندسی برق مرتبط باشد و تا حد امکان خلاصه و مختصر باشد.

بازار کار مهندسی برق

با پیشرفت تکنولوژی تمرکز مهندسان برق از دو صنعت تولد برق و ارتباط از راه دور برداشته شد و به شاخه‌های دیگر برق سوق پیدا کرد. امروزه مهندسان برق در زمینه زیر فعالیت می‌کنند:

همچنین بخشی از بازار کار رشته مهندسی برق در زمینه رایانه‌ها و اینترنت و تلفن هوشمند و همینطور وسیله‌های جدیدی که از طریق اینترنت کار می‌کنند که خوشبختانه در حال تکثیر هستند نیز استفاده می‌شود. برق در همه صنایع در سنسورها، محرک‌ها و کنترل‌کننده‌ها مورد نیاز است بنابراین می‌توان گفت بازار کار برای این رشته مهندسی خوب و وسیع است. اما همانطور که بیان شد لازم است برای استخدام در یک شرکت و سازمان معتبر، یک رزومه خوب تنظیم و ارائه کنید.

متن و محتوای رزومه مهندس برق

1.      خلاصه رزومه یا درباره من

توصیف شخصی یک پاراگراف دو تا پنج جمله‌ای است که به شما امکان می‌دهد تا شخصیت حرفه‌ای خود را توصیف کنید و از بزرگترین موفقیت‌ها و دستاوردهای خود برای کارفرما و تیم استخدام بگویید. همچنین در این بخش می‌توانید از آن جنبه شخصیتی خود که به ارتقاء کاری شما و محلی که در آن مشغول به کار بوده‌اید صحبت کنید.

یک راه خوب برای نوشتن یک تصیف شخصی حرفه‌ای این است که ابتدا دیگر بخش‌های روزمه را بنویسید و سپس از مطالب نوشته شده برای این بخش الهام و کمک بگیرید. راه دیگر استفاده از نمونه رزومه مهندس برق است که ما در سایت CVresume.ir در اخیتار شما می‌گذاریم. در آخر این نکته را در نظر داشته باشید که در بخش توصیف شخصی باید از کلمات کلیدی و رایج در رشته مهندسی برق استفاده کنید.

    نمونه توصیف شخصی رزومه مهندس برق:

مهندس برق نوآور و خلاق با 4 سال سابقه اثبات شده در ارزیابی سیستم‌های الکتریکی و استفاده سودمند از دانش برق. دارای تخصص و مهارت در تشخیص دقیق و ارزیابی مسائل و ارائه راه حل‌های مناسب در زمینه برق و الکترونیک. توانمند در طراحی، نمونه سازی و آزمایش سیستم‌ها و قطعات الکترونیکی. متعهد به کار به عنوان عضوی از یک تیم مشترک و پرتلاش برای استفاده از دانش و تخصص و تجارب برای دستیابی به نتایج مطلوب مهندسی…

2.      بخش مهارت‌ها در رزومه مهندس برق

مهارت اندازه گیری توسط مهندس برقبخش مهارت‌ها باید توانایی پررنگ کردن رزومه شما در چشم یک کارفرما را داشته باشد؛ از طریق یک راه میانبر که بتواند آنچه در چنته دارید و مورد نیاز کارفرما است را نمایش دهد. بخش‌ مهارت‌ها یک لیست آگاهانه نه از مهارت‌هایی که برای انجام کار لازم است، بلکه از مهارت‌هایی که شما را از سایر کاندیدا و متقاضیان کار متمایز کند و رزومه مهندسی برق شما را از سایر کاندیدا جدا کند. لیستی از تمام مهارت‌ها، پروژه‌ها و دستاوردهای خود تهیه کنید و در آخر آن‌هایی که مرتبط با زمینه‌های کاری رشته مهندسی برق هستند را دستچین کنید.

لیست مهارت‌ها را به دسته‌های زیر تقسیم بندی کنید:

هرچه تخصص شما در سطح بالاتری باشد، احتیاج به ذکر مهارت‌های ابتدایی کمتر می‌شود. در یک دسته بندی دیگر می‌توانید مهارت‌های سخت و نرم را نام ببرید. مهارت‌های سخت شامل توانایی‌های عملیاتی یک مهندس برق و مهارت‌های نرم شامل آندسته از توانایی‌های اجتماعی و سازمانی است که به شما امکان شکوفایی در محل کار را می‌دهد.

    مهارت‌های سخت مهندس برق:

    مهارت‌های نرم مهندسی برق:

3.      سوابق کاری رزومه مهندس برق

در این بخش از رزومه مهندس برق شما این فرصت را دارید که جزئیات پروژه‌هایی که انجام داده‌اید، چالش‌هایی که در مسیر این پروژه‌ها بر آن‌ها غلبه کرده‌اید و دستاوردهای خود را شرح دهید. نحوه رویارویی شما با مشکلات و حل مسئله برای کارفرماها حائز اهمیت است. همچنین ابزارهایی که استفاده کرده‌اید چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری را ذکر کنید و تا جایی که می‌توانید از اعداد و ارقام برای نشان دادن نتایج و موفقیتتان استفاده کنید.

    بطور کلی در بخش سوابق کاری به این اطلاعات اشاره کنید:

4.      سوابق تحصیلی

سوابق تحصیلی رزومهبیشتر مهندسان برق به دلیل تخصصی بودن دانش برق و الکترونیک، حداقل مدرک لیسانس را دارند. اما ممکن است افرادی کار خود را به عنوان تکنسین فنی آغاز کرده باشند که در این صورت لازم است گواهینامه‌های لازم را کسب کرده و در رزومه مهندسی برق این گواهی‌ها را لیست کنند. در نوشتن سوابق به تحصیلی به مدرک و درجه، محل اخذ مدرک، مدت زمان گذران دوره تحصیلی و دستاوردها را ذکر کنید.

    قالب و فرمت رزومه مهندسی برق

برای اینکه یک رزومه خوب مهندسی برق تنظیم کنید، علاوه بر واژه‌ها و متن باید به ظاهر رزومه هم توجه کنید. یک راه استفاده از قالب‌های آماده و استاندارد رزومه ساز آنلاین CVresume.ir است. بطور کلی از اساسی‌ترین نکات قالب رزومه این است که تا حد امکان ساده و مرتب و منظم طراحی شود.

    برای تنظیم قالب و فرمت رزومه مهندس برق از این قوانین پیروی کنید:

سوالات متداول

رزومه مهندسی برق باید در چند صفحه نوشته شود؟

در صورتیکه بیش از 10 سال سابقه کار در زمینه مهندسی برق دارید، می‌توانید رزومه خود را دو صفحه‌ای تنظیم کنید اما بطور کلی بهتر است رزومه خلاصه و کوتاه و نهایتاً در یک صفحه جمع شود.

آیا رزومه مهندس برق قالب خاصی دارد؟

یک قالب اختصاصی و ویژه برای رزومه مهندسی برق وجود ندارد و قالب رزومه مهندسی برق هم از قوانین کلی دیگر رزومه‌ها تبعیت می‌کند. اما با توجه به اصول استاندارد رزومه نویسی جهانی، رزومه‌سازهای آنلاین یکسری قالب‌های آماده برای مشاغل مختلف طراحی و در دسترس متقاضیان کار قرار داده‌اند.

آیا برای استخدام در مشاغل مرتبط با مهندسی برق باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشیم؟

در بیشتر موارد و به خصوص برای شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر لازم است حداقل مدرک لیسانی مهندسی برق در گرایش‌های مختلف را در رزومه ذکر کنید اما بعضی مشاغل تکنسین‌هایی که به طور آکادمیک در دوره‌های خارج از دانشگاه شرکت کرده و مدرک معتبر دارند را استخدام می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل