نماد سایت مجله ایرانی

آیا پرده شید برای اتاق کودک بهتر است یا پرده زبرا؟

تفاوت پرده زبرا، شید و دبل، کدام مدل بهتر است؟

امروزه افراد زیادی مایل هستند که دکوراسیون مدرن و رویایی خود را داشته باشند. برای رسیدن به دکوراسیون مدرن باید تمام وسایل جانبی و اکسسوری های منزل شما هم مدرن باشند و پرده پذیرایی و پرده اتاق خواب نیز باید نوین و جدید باشند. پرده زبرا، شید و دبل، سه نوع پرده مدرن هستند که هرکدام از آنها مزایا و معایب خود را دارند. اگر قصد خرید یک مدل پرده مدرن را دارید، باید با ویژگی های هر کدام از این مدل ها آشنا شوید تا بهترین پرده را برای خانه خود انتخاب کنید. این مطلب از دکوپیک تقدیم شما میگردد و در آن به بررسی شباهت ها و تفاوت های پرده زبرا، شید و دبل و قیمت پرده شید پرداخته شده است. امیدواریم که پس از مطالعه این مقاله، بتوانید پرده مناسب منزل خود را انتخاب کنید.

پرده زبرا چیست؟

پرده زبرا مدلی است که از لایه های افقی و موازی تور و پارچه یا چوب تشکیل شده است. لایه شفاف که معمولا توری است، نور را به داخل فضا هدایت کرده و لایه پارچه ای یا چوبی نور طبیعی خورشید را مسدود میکند. پرده زبرا حتی در حالتی که به طور کامل بسته است هم نور را کنترل میکند زیرا ساختار ظاهری آن باعث ایجاد فضای سایه و روشن در اتاق می شود. مدل پرده زبرا برای پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و پرده اداری بسیار مناسب است و از آنجایی که این پرده تنوع الگو و رنگ بسیار زیادی دارد، به راحتی می توان آن را با سایر وسایل جانبی پذیرایی و اتاق خواب ست کرد.

مزایای پرده زبرا

پرده شید چیست؟

پرده شید درواقع یک مدل پرده کرکره ای است و از یک پارچه نرم که معمولا از پلی استر، کتان و پنبه است، ساخته می شود. پرده شید از بالا به میله پرده یا قاب متصل می شود. شید برخلاف سایر مدل ها که طول و عرض آنها از پنجره بیشتر است و معمولا مماس با زمین هستند، درست به اندازه قاب پنجره ساخته می شود.

شید عملکردی مشابه سایر کرکره ها دارد، یعنی باید توسط نواری که در کنار پرده وجود دارد و به غلطک متصل است، آن را بالا و پایین کرد. غلطک با چرخش بر روی مدار خود، باعث جا به جایی شید شده و پرده را تنظیم میکند. پرده شید تنوع طرح بسیار زیادی دارد. مقدار نوری که از پرده شید عبور میکند، به جنس آن نیز بستگی دارد. هر چقدر جنس پارچه ضخیم تر باشد، طبیعی است که نور کمتری وارد فضا شود اما پارچه های نازک و شفاف نور خیلی بیشتری را وارد اتاق میکنند.

پرده شید هم مشابه پرده زبرا و پوستر دیواری تنوع طرح و رنگ زیادی دارد و شما می توانید مدل پرده شید ساده و طرح دار با رنگ های متنوع و نیز مدل پوستر دیواری سه بعدی را در بازار پیدا کنید. پرده شید رول، رومن (رومی)، بالونی، کرواتی (شالگردن) و مدل های دیگر جزء مدل های پرده شید به حساب می آیند. امروزه محبوبیت کرکره شید آنقدر زیاد شده که از آن نه تنها برای پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه بلکه در هتل ها، مغازه ها و محیط های کاری هم استفاده می شود.

مزایای پرده شید

پرده دبل یا پرده شب و روز چیست؟

پرده دبل یکی از جدیدترین مدل پرده های مدرن است که به آن پرده دو مکانیزم یا شب و روز نیز می گویند. این مدل از دو لایه پرده زیر و رو تشکیل شده که در طول روز می توانید لایه زیرین را جمع کنید تا نور بیشتری وارد فضا شود و در طول شب نیز می توانید لایه زیرین و رویی را بکشید تا نهایت حریم خصوصی را داشته باشید. عملکرد پرده دبل، مشابه پرده زبرا و شید میباشد، یعنی هم به صورت دستی و موتوری می توان لایه های پرده را بالا و پایین کشید.

شباهت های پرده زبرا و شید و دبل

عملکرد پرده: پرده زبرا، شید و دبل هر سه عملکرد مشابهی دارند، یعنی هر سه به صورت دستی یا موتوری تنظیم می شوند. در مدل دستی، یک ریسه یا طناب در سمت چپ یا راست پرده وجود دارد که به یک غلطک متصل است و توسط آن می توان کرکره ها را بالا و پایین کشید. در مدل موتوری، همین کار توسط کنترل از راه دور یا تلفن همراه انجام می شود.

ماهیت پرده: مدل پرده زبرا، شید و دبل هر سه جزء پرده های کرکره ای هستند و با بالا و پایین کشیدن آنها میتوان به مقدار نیاز نور را وارد اتاق کرد.

حفاظت از حریم خصوصی: هر سه مدل پرده از پارچه های ضخیمی ساخته می شوند که به هیچ وجه حریم خصوصی را به خطر نمی اندازند. مکانیزم عملکرد پرده زبرا، شید و دبل به صورتی است که شما می توانید بیرون را مشاهده کنید اما کسی نمی تواند داخل خانه شما را ببیند.

تنوع الگوها و طرح ها: یکی دیگر از شباهت های پرده زبرا، شید و دبل، تنوع گسترده در طرح و رنگ آنهاست. هیچ مدل پرده ای آنقدر متنوع نیست. وجود طیف گسترده ای از مدل پرده های زبرا، شید و دبل باعث می شود که شما انتخاب های بسیار زیادی داشته باشید و به راحتی بتوانید رنگ و مدل پرده خود را با سایر وسایل جانبی ست کنید.

محل نصب: مدل های زبرا، شید و دبل برای تمام فضاهای خانگی و اداری کاربرد دارند. شما می توانید از این مدل های پرده برای پرده پذیرایی، پرده اتاق خواب، آشپزخانه، راهرو و پرده اداری استفاده نمایید.

قابل شستشو بودن: هر سه مدل پرده زبرا، شید و دبل، جنس های قابل شستشو و غیرقابل شستشو دارند که به طور مستقیم وابسته به جنس و کیفیت پارچه پرده میباشد. پارچه های باکیفیت قابل شستشو هستند و قیمت بالاتری نیز دارند.

تفاوت پرده زبرا، شید و دبل

کنترل و تنظیم نور: اصلی ترین تفاوت پرده زبرا با پرده شید و دبل در نحوه کنترل و تنظیم نور است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، پرده زبرا از نوارهای افقی تور و پارچه ساخته شده که تعادل بین سایه و آفتاب را برقرار میکند. با مدل پرده زبرا می توانید بدون حرکت دادن زنجیر کناری، حداکثر نور را وارد فضا کنید، اما مدل پرده شید و دبل، این توانایی را ندارند که حتی در زمان جمع شدن، نور خورشید را وارد فضا بکنند. در مدل پرده دبل و شید رول، باید پرده را به میزان دلخواه خود تنظیم کنید تا آفتاب وارد فضا شود.

جنس و ساختار پرده: پرده زبرا و دبل از دو لایه مختلف تشکیل شده اند در حالی که پرده شید فقط از یک لایه پارچه ساده یا طرح دار ساخته می شود.

پرده زبرا، شید یا دبل، کدام بهتر است؟

در انتهای مقاله پس از بررسی شباهت ها و تفاوت مدل پرده های زبرا، شید و دبل، می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کدام یک از این سه مدل پرده بهتر است؟ قیمت پرده زبرا 1401 چقدر است؟ و سوالاتی از این قبیل. واقعیت این است که شباهت های این سه مدل بسیار بیشتر از تفاوت های آنهاست. همه چی به سلیقه شخصی و میزان بودجه شما بستگی دارد، با این حال به نظر میرسد که مدل پرده زبرا قابلیت های بیشتری نسبت به دو مدل دیگر دارد. اگر میخواهید که پرده زبرا برای پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب یا محل کار خود خریداری کنید، پیشنهاد میکنیم که به مدل های پرده زبرا سایت مراجعه نمایید.

راهنمای انتخاب پرده اتاق کودک

پرده اتاق کودک تنها یک عنصر دکوراتیو نیست بلکه در کاهش نور و تلاف انرژی هم بسیار موثر است این پرده‌های طرح دار و رنگی نوعی حس مالکیت به کودک می‌دهند. و در واقع قلمرو او را مشخص می‌کنند. والدینی که به تازگی دارای فرزند شده‌اند، با شوق و علاقه انواع پرده‌های زیبا و طرح دار را برای اتاق انتخاب می‌کنند. در عرف رایج پرده‌های آبی رنگ برای اتاق پسر بچه‌ها و پرده‌های صورتی هم برای اتاق دختر بچه‌ها انتخاب می‌شوند. به نظرتان تنها توجه به طرح و رنگ برای خرید پرده اتاق کودک کافی است؟ در این مقاله به راهنمای انتخاب پرده اتاق کودک و مهم ترین نکاتی که در انتخاب پرده باید دقت کنید می پردازیم.

مسدود کردن نور اتاق خواب

انتخاب جنس پرده اتاق یک چالش جدی برای والدین است. پرده‌های نازک مثل تور و حریر نمی‌توانند فضای خواب را محیا کنند. برای اینکه کودکان بازیگوش را به خوابیدن تشویق کنید چراغ را خاموش می‌کنید اما هنوز از پنجره‌ها نورهای مزاحم به داخل اتاق می‌تابد. پرده اتاق خواب کودکان باید بتواند تاریکی قابل قبولی را موقع خواب ایجاد کند. بهتر است از متریال‌های ضخیم‌تر برای مسدود کردن نور استفاده شود. برای پوشاندن پنجره‌ها از پرده‌هایی که پارچه ضخیم‌تر دارند، کمک بگیرید.

انواع پرده رومن با پارچه‌هایی که بافت ضخیم‌تری دارند نه تنها مانع ورود نورهای مزاحم به اتاق خواب می‌شوند بلکه عایق حرارتی عالی برای اتاق بچه‌ها هستند. پرده‌ شید رول و غلطکی با پارچه‌های سنگین و متوسط هم همین ویژگی را دارند و انتخاب مناسبی هستند.

پرده اتاق کودک و کاهش سر و صدا

بدون تردید پرده‌ها نمی‌توانند آلودگی صوتی را به طور کامل حذف کنند ولی در کاهش نویز و صدای مزاحم نقش مهمی دارند. آیا تا به حال یک ساختمان خالی از اثاثیه را دیده‌اید؟ همه صداها در اتاق‌های فاقد لوازم و پرده، خیلی بلندتر شنیده می‌شود. هرچه پرده اتاق ضخیم تر، سنگین تر و دارای لایه‌های بیشتری باشد، قدرت کاهش صدای بیشتری دارد. در این مورد هم پرده‌های رومی با پارچه‌های ضخیم‌تر انتخاب خوبی هستند. این پرده‌ها طوری دوخته شده‌اند که لایه‌های مختلف پارچه روی هم قرار می‌گیرد.

انتخاب پرده بر اساس سن و جنسیت

یکی از مهم ترین مواردی که والدین موقع خرید پرده اتاق کودک روی آن تاکید دارند، دختر یا پسر بودن فرزندان است. توجه به جنسیت و یا حتی سن کودکان در انتخاب طرح و رنگ پرده موثر است اما در این مورد یک نکته ظریفی وجود دارد. اغلب پرده‌ مدرن نظیر پرده‌های زبرا دو مکانیزه یا کرکره‎‌ای و … طول عمر بالایی دارند. در واقع این پرده سال‌های زیادی بدون از دست داد کیفیت باقی می‌ماند. تصور کنید طرح کارتن موردعلاقه کودک ۲ ساله را روی پرده اتاق خواب چاپ کرده‌اید، به نظرتان این پرده تا چند سال برای فرزندتان جذاب است؟ احتمالا ابر قهرمان کودکتان تا سال آینده تغییر خواهد کرد. در عوض با انتخاب رنگ‌های روشن و طرح‌های جسورانه قدرت مانور بیشتری دارید.

یک اشتباه رایج در انتخاب پرده‌ها این است که کل پنجره‌ها ی منزل را با یک طرح و رنگ پرده پوشش دهید. بدون تردید پرده لوکس اتاق پذیرایی مناسب اتاق خواب بچه‌ها نیست. اگر فرزندتان ۲ سال به بالا باشد می‌توانید در خرید پرده اتاق خواب بچه‌ها به سلیقه کودکان توجه کنید به هر حال فرزندتان ساعت زیادی در این اتاق سپری خواهد کرد. اما برای فرزندان کوچکتر چه راهکارهایی دارید؟ برخی از ویژگی‌های پرده برای اتاق کودکان این‌ها هستند :

نظافت و نگهداری پرده اتاق کودک

محصولی را انتخاب کنید که تمیز کردن آن آسان باشد پرده‌ها در معرض گرد و خاک و کثیفی هستند. پارچه‌های ظریف و متریال بی‌کیفیت اصلا مناسب اتاق بچه‌ها نیست. برای این اتاق به چیزی نیاز دارید که بتوانید به راحتی گرد و غبار آن را پاک کنید. پرده‌های رومی، پرده‌ زبرا و انواع پرده کرکره ای فلزی و چوبی قابلیت نظافت و شستشو را دارند. برای تمیز کردن پرده‌های کرکره‌ای می‌توانید یک دستکش را در دست کرده و به آرامی لا به لای نوارهای افقی حرکت دهید. به این ترتیب هم گرد و خاک پرده کامل پاک خواهد شد. در صورت لزوم امکان شستشو با آب و شوینده هم است. پرده‌های پارچه‌ای نظیر پرده زبرا نیز قابلیت شستشو با آب و مواد شوینده را دارند. طرح و رنگ این پارچه‌ها در اثر نظافت، ثاب می‌ماند. پرده‌هایی که گرد و غبار را در خود نگه می‌دارند اصلا مناسب اتاق کودکان نیستند. بسیاری از کودکان خردسال نسبت به گرد و غبار آلرژی دارند.

ایمنی پرده اتاق کودک

پرده زبرا، کرکره‌ای، شیدرول و رومن همگی با زنجیرهای کناری حرکت می‌کنند. مراقب باشید زنجیر پرده‌ها از دسترس کودکان خارج باشد. زنجیرهای بسیار بلند را نباید برای پرده اتاق کودکان در نظر بگیرید. این زنجیرها به سادگی توسط بچه‌های کوچکتر کشیده شده و گاهی خطرساز می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل