نماد سایت مجله ایرانی

با راحت ترین و امن ترین درگاه پرداخت بانکی بیشتر آشنا شوید

استفاده از درگاه پرداخت واسط

10 مفهوم درگاه پرداخت در زمان دریافت آن

در همین اول مطلب به شمایی که دنبال ثبت و ایجاد درگاه پرداخت هستید، تبریک می‌گوییم. مسلماً کسی که برای کسب‌وکار اینترنتی یا حتی انجام تراکنش‌های مربوط به امور شخصی خودش به دنبال روش‌های نوین باشد و کلاً بخواهد در مورد این روش‌ها تحقیق کند اگر همین‌طور پیش برود، حتماً در رسیدن به هدف اصلی‌اش هم موفق خواهد بود.

با این اوصاف احتمالاً می‌دانید که درگاه پرداخت یک سیستم مالی در بستر اینترنت است که از طریق آن انتقال وجوه به‌سرعت انجام می‌شود. اما حالا این‌که در راه‌اندازی درگاه پرداخت اینترنتی چقدر باید هزینه کنید، بهترین درگاه کدام است، از کجا باید درگاه بگیرید و موارد مهم دیگر‌، در واقع سؤالاتی هستند که در ادامه می‌خواهیم به پاسخ آن‌ها بپردازیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید که دست ر‌وی مطلب کاربردی و مفیدی گذاشته‌‌اید.

سؤال اول: چرا راه‌اندازی درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب‌وکارها ضروری است؟

راستش قضیه این است که صاحبان فروشندگان آنلاین یک روزی به خودشان آمدند و دیدند از دست دغدغه‌های دریافت پول از مشتری با هر روشی مثل کارت‌به‌کارت، گرفتن پول نقد یا پرداخت در محل به یک مشکلی بر می‌خورند. یعنی در جذب مشتری به سمت محصول یا خدمات خود موفق بودند، اما بحث به پرداخت پول که می‌رسید اوضاع پیچیده می‌شد.

به طور مثال یا مشتری وقت و حوصله نداشت تا پای دستگاه خودپرداز برود یا دستگاه پوز در محل پرداخت بازی‌اش می‌گرفت و قطع و وصل می‌شد یا از همه بدتر مشتری آن‌قدری تنبل بود که وارد کردن مشخصات کارت فروشنده را مثل کندن کوه می‌دید.

خب همین‌ها هم باعث می‌شد سبدهای خرید بیشتر و بیشتر رها شوند و کلاً آمار فروش پایین بیاید. حالا چاره چه بود؟

درست است. استفاده از یک درگاه پرداخت مناسب برای سایت یا پلتفرم‌های مختلف که آقا یا خانم‌های صاحب فروشگاه تا تنور داغ است نان را بچسبانند. در واقع قلاب را سر وقت بیاندازند تا مشتری بلافاصله بعد از انتخاب کالا از طریق درگاه پرداخت وارد صفحه پرداخت شده و مبلغ را واریز کند. تازه فروشنده کلی هم از مزایای مختلف درگاه از جمله گزارش‌گیری از تراکنش‌ها، کیف پول آنلاین، تسهیم وجوه، امنیت بالاتر و اعتماد بیشتر مخاطب به فروشگاه بهره ببرد. می‌بینید که همه‌ی این‌ها نشان دهنده‌ی اهمیت ایجاد درگاه پرداخت است. البته این وسط این‌که پشت این رد و بدل شدن پول چه می‌گذرد و چطوری پول به دست آقا یا خانم فروشنده می‌رسد، همگی مربوط به انتخاب نوع درگاه است که در ادامه می‌رویم سراغ این مطلب.‌

سؤال دوم: کدام درگاه پرداخت را انتخاب کنم؟

بی مقدمه باید بگوییم که درگاه‌ها به طور کلی دو نوع هستند، درگاه‌ پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط. درگاه‌های مستقیم به آن دسته از درگاه‌ها گفته می‌شود که شما می‌توانید به شکل مستقیم و در صورت داشتن اینماد و یک سری مجوزهای کسب‌وکار از شرکت‌هایی با نام psp برای سایت‌تان دریافت کنید. حالا اگر می‌گویید اینماد و مجوز ندارید یا اصلاً مثل خیلی‌های دیگر چند وقت بیشتر نیست که کار و بارتان را راه انداخته‌اید هیچ مشکلی نیست، بروید سراغ شرکت‌های پرداخت‌یار که واسط بین شما و شرکت‌های  psp  هستند و شرایطی را ایجاد می‌کنند که دیگر نگران ضرورت شرایط و مدارک نباشید.

اما نکته این‌ است که اگر شما درگاه مستقیم بگیرید پول واریزی مستقیم و بدون کسر کارمزد به حساب شما واریز می‌شود، اما اگر درگاه واسط بگیرید، پول واریزی ابتدا به حساب شرکت‌ واسط و بعد با کسر کارمزد کمی به حساب بانکی شما واریز می‌شود.

سؤال سوم:  از کجا درگاه پرداخت بانکی تهیه کنیم؟

یادتان باشد در حال حاضر کلاً در ایران دوازده شرکت به نام psp  وجود دارند که مجوز لازم را از بانک مرکزی برای ارائه‌ی خدمات مالی و درگاه پرداخت دریافت کرده‌اند و تحت نظارت شرکت الکترونیکی شاپرک هستند.

اگر شما بخواهید از خود این شرکت‌ها سیستم خدمات پرداخت اینترنتی بگیرید در واقع درگاه پرداخت مستقیم را دریافت خواهید کرد و از مزایای این درگاه برخوردار خواهید شد‌. لیست اسامی این شرکت‌ها به شرح زیر است:

  1. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)
  2. شرکت کارت اعتباری ایران کیش
  3. شرکت الکترونیک کارت دماوند
  4. شرکت به پرداخت ملت
  5. شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ)
  6. شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد
  7. شرکت پرداخت الکترونیک سامان
  8. شرکت پرداخت نوین آرین
  9. شرکت فن آوا کارت
  10. شرکت پرداخت الکترونیک سپهر
  11. شرکت پرداخت الکترونیک سداد
  12. شرکت سایان کارت

بعضی از این شرکت‌ها به شکل مجازی فرایند ثبت و گرفتن مدارک لازم را انجام می‌دهند و بعضی دیگر مدارک را به شکل حضوری از متقاضی می‌خواهند که در ادامه به این شرایط‌ها هم خواهیم پرداخت‌.

حالا اگر تصمیم به گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی بصورت واسط را دارید، شرکت‌های واسط به میان صاحبان کسب‌وکارها و شرکت‌های psp می‌‌آیند و با ایجاد بستر و سیستم‌های مناسب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شرایط و الزامات لازمی را که در گرفتن درگاه مستقیم وجود دارد، عقب می‌زنند و شما به راحتی با مراجعه به سایت پرداخت‌یار معتبر و شناخته‌شده‌ای مثل رایان پی می‌توانید در کمترین زمان درگاه خود را ثبت و ایجاد کنید.

سؤال چهارم: شرایط و هزینه راه‌اندازی انواع درگاه پرداخت چقدر است؟

به طور کلی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی هیچ هزینه‌‌ی اولیه‌ای ندارد و رایگان است. همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم کارمزد تمام تراکنش‌ها در استفاده از درگاه‌های مستقیم برابر با صفر است اما نکته‌ی اساسی این‌جاست که برای گرفتن درگاه پرداخت مستقیم و بهره‌مندی از مزایای آن از جمله واریز مستقیم وجوه به حساب بانکی خودتان چاره‌ای به جز ارائه‌ی یک سری الزامات ندارید که شامل موارد زیر است:

لازم به ذکر است اشخاص حقوقی به غیر از این موارد باید موارد زیر را هم ارائه بدهند:

خب احتمالاً الان دارید با خودتان می‌گویید، تهیه‌ی این مدارک که پیچیده و سخت است؟ اصلاً  جمع و جور کردن این همه مدارک کلی هم زمان می‌خواهد. صبر کنید و نگران نباشید، اگر کسب‌‌‌وکاری با تعداد تراکنش مالی متوسط دارید، پیشنهاد می‌کنیم از فکر درگاه مستقیم بیرون بیایید ‌و به فکر درگاه واسط باشید.

در ارتباط با درگاه‌های غیر مستقیم یا واسط باید بدانید که پرداخت‌یارها به خاطر آسانی راهی که در ارائه‌ی درگاه ایجاد می‌کنند برای انجام تراکنش‌ها معمولاً نیم تا دو درصد کارمزد دریافت می‌کنند‌. در این نوع درگاه‌ها که با احراز هویت، در بعضی موارد ارائه‌ی کد مالیاتی دریافت می‌شود، امکان تسویه حساب روزانه و به دو صورت پایا و ساتنا وجود دارد که در روش پایا پرداخت به ساعات اداری بانک وابسته است و کارمزدی هم وجود نخواهد داشت.

سؤال پنجم: بهترین و ارزان‌ترین درگاه پرداخت کدام است؟

اجازه بدهید این مطلب را این طور شروع کنیم که انتخاب کننده‌ی نوع درگاه برای کسب‌وکارتان شما هستید. اگر مدارک لازم را دارید، چه بهتر که از طریق یکی از شرکت‌های psp درگاه مستقیم برای سایت‌تان بگیرید. این نوع درگاه‌ها که کارمزد از آن‌ها حذف می‌شود، اعتبار بیشتری به کسب‌وکار شما می‌دهند اما حواس‌تان باشد نسبت به درگاه‌های واسط افزونه‌های کمی دارد و دریافت آن‌ها سخت‌تر است و سه الی هفت روز کاری شاید هم بیشتر طول می‌کشد.

در مورد درگاه واسط باید بگوییم که بهترین آن‌ها در واقع سیستمی است که کارامدترین خدمات را ارائه بدهد. این خدمات شامل پشتیبانی ۲۴ ساعته،  افزونه و اسکریپت‌های آماده، سرعت بالا در تحویل و ساخت درگاه پرداخت، گزارش‌گیری، مدیریت پنل اختصاصی و موارد دیگر است. اگر به بررسی دقیقتر شرکت‌های ارائه دهنده درگاه پرداخت علاقمند هستید، خواندن مقاله ” بهترین درگاه پرداخت اینترنتی ” از سایت رایان پی خالی از لطف نخواهد بود.

راستش فرق بین ارائه دهندگان درگاه‌های پرداخت واسط که در تفاوت درصد کارمزد دریافتی آن‌ها و عدم انتقال مستقیم مبلغ بلافاصله بعد از تراکنش به حساب فروشنده است، باعث شده شرکت‌های پرداخت‌یار روال‌های متفاوتی برای تسویه حساب به کاربران خود ایجاد کنند. بعضی از شرکت‌های پرداخت‌یار مثل رایان پی تسویه حساب‌ها را به صورت اتومامیک، روزانه و در بازه زمانی ۲۴ ساعته و تجمیعی انجام می‌دهند، بعضی هم به شکل هفتگی، ماهانه و … شما با توجه به این ویژگی‌ها می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید.

سؤال ششم: مراحل دریافت و ساخت درگاه‌‌ پرداخت واسط به چه صورت است؟

ثبت و ارسال درخواست: وارد سایت پرداخت‌یار مد نظرتان بشوید و درگاه مورد نیاز خود را که می‌تواند درگاه پرداخت اینستاگرام، درگاه پرداخت تلگرام، افزونه پرداخت ووکامرس یا همان درگاه پرداخت برای فروش کالاهای دیجیتالی و فیزیکی و … باشد از طریق تکمیل و ارسال فرم ثبت نام بکنید.

احراز هویت:  این مرحله مربوط می‌شود به بارگزاری اطلاعات مکان، تصاویر کارت ملی، شناسنامه و موارد دیگر.

نصب درگاه و فعال سازی: نصب و راه‌اندازی درگاه واسط نهایت در طی ۲۴ ساعت انجام می‌شود و اگر مشکلی بود پشتیبانی این درگاه‌ها پاسخ‌گو خواهند بود.

سؤال هفتم : راه‌اندازی و هزینه درگاه پرداخت بدون سایت چگونه است؟

قطعاً می‌دانید که خیلی از آقا و خانم‌های دارنده‌ی کسب‌وکارها اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلف مثل اینستاگرام، توییتر، تلگرام یا … فعالیت دارند و دارای وب‌سایت نیستند. حالا برای این‌که مجهز به درگاه بشوند، پرداخت‌یارها با ارائه‌ی خدمات‌ پرداختی با نام لینک پرداخت این چالش را بر طرف می‌کنند. لینک پرداخت یک نوشته‌ی گرافیکی است که فروشنده آن را از کانال‌های ارتباطی مثل پیامک، ایمیل و … به مشتری ارسال می‌کند‌ و مشتری برای تکمیل خرید و واریز مبلغ از طریق آن وارد صفحه پرداخت می‌شود.

گرفتن لینک پرداخت هم هزینه اولیه ندارد و مثل درگاه‌های واسط هزینه‌ی استفاده از خدمات آن به شکل کارمزد با انجام تراکنش‌ها کم می‌شود. مبلغ کارمزد خدمات لینک پرداخت در شرکت‌های پرداخت‌یار  با هم فرق دارد. این کارمزد یا به صورت مبلغ ثابت یا به صورت درصدی در ازای هر تراکنش کسر می‌شود. مراحل دریافت لینک پرداخت هم مثل مراحل گرفتن درگاه واسط است که در مطلب قبل به آن پرداختیم.

سؤال هشتم: آیا می‌توانم درگاه بانکی خودم را ایجاد کنم؟

چرا نتوانید؟ حدس می‌زنیم شاید برای انجام تراکنش‌های مرتبط با امور شخصی خود بخواهید روش‌های بهتر و سریعتری را انتخاب‌ کنید. روشی که طرف مقابل شما و در کل واریز‌کننده با استفاده از آن بتواند روش کارت‌به‌کارت را دور بزند و با دغدغه‌ی رفتن به دستگاه خودپرداز یا چالش محدودیت سقف قرارداد رو‌به‌رو نشود.

برای این مورد شرکت‌های پرداخت‌یار با ارائه درگاه پرداخت شخصی که در واقع همان لینک پرداخت است، به کمک شما می‌‌آیند. شما با ثبت‌نام و تکمیل فرم مربوط به لینک پرداخت در سایت یکی از شرکت‌های واسط و اطلاع از شرایط کارمزد که به شکل ثابت است یا درصدی می‌توانید لینک خود را داشته باشید‌ و هر زمان که لازم شد برای طرف مقابل ارسال کنید. این درگاه‌ها معمولاً مربوط به دریافت مبالغ امور خیریه، فروش کالاهای دست دوم در اپلیکیشن‌ها، دریافت مبالغ در وام‌های خانگی، دریافت شارژ ساختمان توسط مدیر ساختمان و موارد مشابه است.

سؤال نهم: کسب و کارهای غیرمجازی که درگاه به ‌آن‌ها ارائه نمی‌شود، کدامند؟

به طور کلی کسب‌وکار‌ها و معامله‌‌‌ی کالاهایی که در کشور غیر قانونی هستند، نمی‌توانند از خدمات مالی درگاه پرداخت استفاده کنند. در ادامه به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم.

سؤال دهم: آیا بدون کد مالیاتی می‌توان درخواست درگاه پرداخت کرد؟

برای تهیه‌ی درگاه مستقیم گرفتن کد مالیاتی از شروط اصلی است. در مورد درگاه‌های واسط هم بهتر است بدانید بعضی از شرکت‌های پرداخت‌یار در حال حاضر مجوز لازم را دارند و درگاه بدون مالیات ارائه می‌دهند.

در یک جمع بندی می‌توان گفت امروزه همه‌ی دارندگان کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند برای تسریع و تسهیل همه‌ی تراکنش‌های مالی خود از سیستم‌ درگاه پرداخت استفاده کنند. چه آن‌هایی که سایت دارند و چه آن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کاری دارند یا فایل‌های دیجیتالی عرضه می‌کنند و … با در نظر گرفتن هزینه‌ها و شرایط‌های مختلف، امکان ایجاد درگاه بانکی را دارند. ولی در این راه ممکن است با سؤالاتی رو‌به‌رو بشوند که اگر مقاله را مطالعه کنید متوجه خواهید شد ما به طور کامل این سؤالات را مطرح کردیم و به پاسخ آن‌ها پرداختیم.

منبع اصلی : سایت پلازا مقاله ” ۱۰ سؤال مهم برای فهمیدن سیر تا پیاز ایجاد درگاه پرداخت اینترنتی ” می‌باشد.

خروج از نسخه موبایل