نماد سایت مجله ایرانی

اموزش غیر فعال سازی باتری لپ تاپ لنوو

دلایل نیاز به غیر فعال کردن باتری لپ تاپ

ممکن است شما  قصد خرید لپ تاپ مدرن با باتری داخلی داشته باشید، اما نخواهید از باتری آن استفاده کنید. درباره غیر فعال سازی باتری لپ تاپ با هدف افزایش عمر و بحث‌های زیادی وجود دارد. گروهی معتقدند استفاده همیشگی از دستگاه بدون غیرفعال کردن و یا خارج کردن آن، باعث افزایش دمای باتری و صدمه دیدن آن می‌شود.

اما عده‌ای هم هستند که می‌گویند غیر فعال کردن باتری لپ تاپ ضروری نیست، و شما می‌توانید همیشه شارژر را به دستگاه متصل و از آن استفاده کنید. دلیل آنها این است که سیستم به صورت کاملا هوشمند، باتری لپ تاپ را پس از شارژ کامل از مدار خارج می‌کند. بنابراین، نیازی به غیر فعال کردن باتری لپ تاپ نیست و به باتری آسیبی نخواهد رسید.

البته پیش از تعویض هر قطعه دیگری در لپ‌تاپ‌هایی که باتری داخلی دارند نیز، باید باتری آنها را غیر فعال کرد. در ادامه توضیح می‌دهیم چگونه باتری لپ تاپ را غیر فعال کنیم.

به نقل از سایت کالاوما برخی لپ‌تاپ‌ها به شما اجازه می‌دهند تا به‌طور نرم‌افزاری و بدون باز کردن لپ‌تاپ، غیر فعال سازی باتری لپ تاپ را انجام دهید؛ مانند لپتاپ لنوو مدل ThinkPad 25 که برای خارج کردن مدار آن در باتری کافیست طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. در کادر جستجو در نوار وظیفه، Power را تایپ کنید، و گزینه Power Options را انتخاب کنید.
  2. روی Change what the power buttons do در پنجره سمت چپ کلیک کنید.
  3. روی Change settings that are currently unavailable در بالا کلیک کنید.
  4. تیک Turn on fast startup را بردارید، و تغییرات را ذخیره کنید.

حالا برای غیرفعال کردن باتری داخلی ، موارد زیر را انجام دهید:

  1. سیستم را خاموش کنید و آداپتور و هر کابل دیگری را از آن جدا کنید.
  2. لپتاپ را روشن کنید. هنگامی که لوگو نمایش داده شد، بلافاصله F1 را فشار دهید تا وارد ThinkPad Setup شوید.
  3. گزینه Config ➙ Power را انتخاب کنید، تا زیر منوی Power به شما نمایش داده شود.
  4. غیرفعال کردن باتری داخلی را انتخاب کرده و Enter را فشار دهید.
  5. در پنجره تایید تنظیمات Yes را انتخاب کنید. باتری داخلی غیرفعال شده و سیستم به‌طور خودکار خاموش می‌شود.
  6. بین 3 تا 5 دقیقه صبر کنید تا کامپیوتر خنک شود، و بعد قطعات را تعویض کنید.

اگر لپ‌تاپ دیگری دارید، می‌توانید این مسیر را امتحان کنید و ببینید باتری غیرفعال می‌شود یا خیر.

آیا غیر فعال سازی باتری لپ تاپ همیشه ممکن است؟

در برخی لپ‌تاپ‌ها که باتری داخلی دارند، نمی‌توان باتری را مدارباز کرد. این مدل‌ها جریان DC را از باتری می‌گیرند، و امکان دریافت مستقیم جریان از آداپتور در آنها موجود نیست. این طراحی با هدف حفاظت از مدارات داخلی انجام می‌شود؛ زیرا تامین جریان پایدار از باتری بسیار راحت‌تر از آداپتور است

آیا اتصال دائمی باتری به برق باعث آسیب دیدن آن می‌شود؟

همان طور که همه ما می‌دانیم و قبلاً نیز به آن اشاره شد، باتری لپ تاپ یکی از قطعات مهم آن است که آسیب دیدن آن باعث می‌شود که ما نتوانیم در هر جایی که بخواهیم از لپ تاپ خود به نحو احسن استفاده کنیم. از طرفی معمولا قیمت باتری‌های لپ تاپ بسیار زیاد است و تعویض آن هزینه بر خواهد بود. برای شما هم این سوال شاید پیش آمده باشد که آیا اتصال دائمی باتری لپ تاپ به منبع برق باعث آسیب دیدن آن می‌شود؟ آیا زمانی که باتری لپ تاپ به صورت کامل شارژ شد باید آن را از منبع برق جدا کرد؟

نکته‌ای که وجود دارد و بعداً نیز به آن اشاره خواهیم کرد این است که ساختار باتری‌هایی که در لپ تاپ‌های امروزی از آن‌ها استفاده می‌شود با ساختار باتری‌هایی که در لپ تاپ‌های قدیمی استفاده می‌شده است کاملاً متفاوت است. این ساختار متفاوت مسلماً باعث می‌شود تا نحوه استفاده از این دو نوع باتری نیز کاملاً متفاوت باشد. به دلیل ساختاری که باتری‌های لپ تاپ‌های امروزی دارند، عملیات شارژ این باتری‌ها زمانی که به صورت کامل شارژ می‌شوند، متوقف می‌شود و در نتیجه حتی اگر لپ تاپ به صورت دائمی به منبع برق نیز متصل باشد، جریان برقی از آن‌ها عبور نمی‌کند که باعث به وجود آمدن ایرادی مثل شارژ بیش از حد شوند.

اما نکته‌ای که در غیرفعال کردن باتری داخلی باید به آن دقت کنید این است که اگرچه اتصال دائمی باتری لپ تاپ به منبع برق و شارژر باعث آسیب دیدن آن‌ها نمی‌شود، اما ممکن است تا حدودی در طول عمر مفید این باتری‌ها تأثیر گذار باشد. البته با رعایت نکاتی که در بخش بعدی این مطلب غیرفعال کردن باتری داخلی خواهیم گفت، می‌توانید طول عمر مفید باتری لپ تاپ خود تا حد قابل توجهی افزایش دهید.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، زمانی که شما باتری‌های لیتیومی را تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌کنید، عمر مفید آن به اندازه ۵۰۰ بار شارژ کاهش می‌یابد. اما اگر همین باتری‌ها را تا ۸۰ درصد شارژ کنیم، طول عمر مفید باتری به اندازه ۲۰۰۰ بار شارژ افزایش می‌یابد. بنابراین بر اساس آنچه در این بخش گفته شد، اتصال دائمی باتری لپ تاپ به برق آسیبی به آن وارد نمی‌کند. اما برای حفظ و افزایش طول عمر مفید باتری لپ تاپ حتماً باید به یکسری از نکات مهم اشاره کنیم.

از طرفی کاری که باید انجام دهیم تا به طور کلی عمر مفید لپ تاپ خود را از جمله باتری آن را افزایش دهیم این است که مانع گرم شدن بیش از آن شویم که برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های کول پد استفاده کنیم و یا اینکه هر بار فن لپ تاپ خود را چک کنیم و از سالم بودن آن مطمئن شویم. این موضوعی است که کمتر کسی نسبت به آن واقف است و از آن اطلاع دارد.

غیرفعال کردن باتری داخلی و نحوه از مدار خارج کردن باتری

در قدریم به دلیل نوع باتری که در لپ تاپ‌ها استفاده می‌شود، قابلیت جدا کردن باتری از لپ تاپ در نظر گرفته می‌شد تا کاربر بتواند در صورت نیاز باتری لپ تاپ خود را بدون نیاز به اعمال تنظیمات نرم افزاری از لپ تاپ خود جدا کند.

اما امروزه از آنجایی که ساختار باتری‌های لپ تاپ به نوعی است که در آن‌ها از یون‌های لیتیوم استفاده شده است و اتصال دائمی این باتری‌ها به برق آسیبی به باتری لپ تاپ نمی‌رساند و باعث شارژ شدن آن نمی‌شود، چنین امکانی در نظر گرفته نشده است.

اگر شما از آن دسته کاربران لپ تاپ‌های امروزی هستید که کمتر از باتری لپ تاپ خود استفاده می‌کنید و همیشه در هر جایی که از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، امکان دسترسی به منبع برق دارید، می‌توانید از یک قابلیت نرم‌افزاری در لپ تاپ خود استفاده کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا باتری لپ تاپ خود را از مدار خارج کنید.

برخی از کارشناسان بر این باورند که اگرچه اتصال دائمی باتری لپ تاپ به منبع برق آسیبی به باتری نمی‌رساند، اما استفاده هم‌زمان از باتری و برق در لپ تاپ‌ها باعث افزایش دمای لپ تاپ می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا عمر قطعات لپ تاپ کاهش یابد و به سی پی یو نیز فشار زیادی وارد شود. به همین دلیل بهتر است در زمانی که در لپ تاپ‌هایی که قابلیت جدا کردن باتری در آن‌ها وجود ندارد، نمی‌خواهید برای طولانی مدت از باتری لپ تاپ استفاده کنید، آن را از مدار خارج کنید.

در کنار گروه اول، برخی دیگر از کارشناسان نیز وجود دارند که بر این باورند که از مدار خارج کردن باتری لپ تاپ نه تنها سودی برای باتری لپ تاپ ندارد و باعث افزایش طول عمر مفید آن نمی‌شود بلکه برای دستگاه نیز سود چندانی ندارد. در واقع آن‌ها بر این باورند که ساختار فعلی لپ تاپ‌های امروزی به نحوی ساخته شده است که در صورت شارژ شدن کامل باتری لپ تاپ و اتصال آن به منبع برق، دستگاه به صورت خودکار از باتری استفاده نمی‌کند، و از منبع برق برای تأمین انرژی خود استفاده می‌کنند.

به هر حال از آنجایی که امکان از مدار خارج کردن باتری لپ تاپ در بسیاری از لپ تاپ‌های امروزی وجود دارد و بیش از نیمی از کاربران لپ تاپ‌های امروزی به دنبال یاد گرفتن این روش هستند، در این بخش از مطلب پیش رو به آموزش از مدار خارج کردن باتری لپ تاپ خواهیم پرداخت. برخی از برندهای تولیدکننده لپ تاپ از جمله برندهای لنوو، اچ پی، و برخی از برندهای دیگر امکان از مدار خارج کردن باتری لپ تاپ را به کاربر می‌دهند.

برای مثال در غیرفعال کردن باتری داخلی لپ تاپ‌های لنوو قابلیتی با عنوان Energy Manager وجود دارد و در لپ تاپ‌های اچ پی نیز قابلیتی به نام HP Peak Power Manager ارائه شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید باتری لپ تاپ خود را از مدار خارج کنید. در برخی از برندها نیز از بخش بایوس لپ تاپ می‌توانید، باتری دستگاه را از مدار خارج کنید. اما اگر لپ تاپی که از آن استفاده می‌کنید، نرم‌افزارهایی که گفته شد را نداشت، چگونه می‌توانید باتری آن را از مدار خارج کنید؟ برای اینکه در این لپ تاپ‌ها باتری را از مدار خارج کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید

ابتدا لپ تاپ خود را روشن کنید، سپس آن را به با استفاده از آداپتور به منبع برق متصل کنید. در قسمت سرچ عبارت MSC را تایپ کنید و از مویی که باز می‌شود، گزینه device manager را انتخاب کنید، از بخش control panel نیز می‌توانید وارد بخش مدیریت دستگاه یا همان device manager بشوید. زمانی که پنجره مورد نظر باز شد، در بخش batteries روی همه گزینه‌های Microsoft ACPI Complicant Control Methd Battery کلیک راست کنید و سپس آن را Disable کنید.

زمانی که مراحل بالا را به ترتیب انجام دادید، باتری لپ تاپ به صورت کامل از مدار خارج می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که در این حالت باتری دستگاه شارژ می‌شود اما برقی از آن وارد لپ تاپ نخواهد شد و در واقع پر و خالی شدن باتری لپ تاپ رخ نمی‌دهد و برق مورد نیاز لپ تاپ به صورت مستقیم از منبع برق تأمین خواهد شد.

اما نکته‌ای که در رابطه با غیرفعال کردن باتری داخلی وجود دارد این است که هر چند نگرانی کاربران در خصوص باتری لپ تاپ، آسیب دیدن آن و امکان بروز اتفاقی مثل شارژ و دشارژ شدن آن زیاد است و همیشه نگرانی در خصوص این موضوع‌ها وجود دارد اما بهترین روش استفاده از لپ تاپ و نگهداری از آن این است که مراقب دستگاه خود باشید اما در عین حال به صورت عادی از آن استفاده کنید.

اگر چه از مدارد خارج کردن باتری لپ تاپ یک روش فنی است اما استفاده مداوم از این روش باعث آسیب دیدن باتری لپ تاپ می‌شود و نه تنها کمکی به افزایش طول عمر مفید باتری نمی‌کند بلکه باعث آسیب دیدن جدی آن نیز می‌شود. باتری‌های مدرن امروزی به قدر کافی خوب هستند و به نحوی طراحی شده‌اند که حتی اگر چندین بار در حالت شارژ ۱۰۰ درصد به منبع برق متصل باشند و هم‌زمان کاربر از لپ تاپ خود استفاده کند نیز آسیب جدی به آن‌ها وارد نمی‌شو

طول عمر باطری لپ تاپ لنوو

در حالت کلی تمامی باطری‌های لپ تاپ دارای طول عمر محدودی دارند که پس از چند سال استفاده باید آن را با یک نوع جدید جایگزین کرد. در واقع باطری لپ تاپ یک قطعه مصرفی است و ویژگی چنین قطعاتی این است که دارای طول عمر محدودی و حداکثر چند ساله هستند و فرقی هم نمی‌کند که شما از کدام برند استفاده کنید. در هر صورت باید مراقب باشید که ناخواسته لپ تاپ و باطری آن را دچار مشکل نکنید.

مشکلات رایج باطری لپ تاپ لنوو

تمامی باطری لپ تاپ‌های مختلف دارای مشکلات از پیش تعریف شده‌ای هستند که کاملاً قابل پیش بینی خواهند بود. اینکه تا چه حد و چه موقع باطری لپ تاپ به این مشکلات بربخورد، بستگی به نوع کیفیت آن دارد. باطری لپ تاپ لنوو در حالت کلی ممکن است که به مشکلات زیر برخورد:

منبع : argos.co.uk

خروج از نسخه موبایل