نماد سایت مجله ایرانی

اهمیت کفسابی پاساژ و مغازه ها

از تاریخچه کفسابی در ایران چه می دانید؟

تاریخچه کفسابی در ایران به حدود ۳۵ سال پیش باز میگردد که توسط ایتالیایی ها وارد ایران شد، اما از آنجایی که نیروهای متخصص در این زمینه بسیار کم بودند، این خدمات با قیمت و دستمزد بسیار بالا و فقط در معدود ساختمان هایی صورت می گرفت، به مرور زمان این فن تا حدود زیادی بومی سازی شد؛ تا جایی که امروزه بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های آن در داخل ایران ساخته می شود، نیروهای زیادی در این زمینه آموزش دیده اند و این موضوع کمک زیادی به کاهش تعرفه های این خدمات کرده است.

علت استفاده از خدمات کفسابی و سنگسابی

·        هم تراز نبودن سنگ یا کف ساختمان

 این مشکل که اغلب در ساختمان های نوساز و به علت نشست ساختمان یا بی دقتی بناها به وجود می آید، می تواند باعث اختلال در رفت و آمد افراد و ایجاد مزاحمت در حمل و نقل وسایل شود و باید هرچه زودتر آن را برطرف کرد.

راه حل : در ابتدا کفساب با موتور سنگسابی ( ترجیحاً سه فاز )، سنگ‌ها یا موزاییک کف را به قدری می‌ساید تا کاملا هم سطح شوند، سپس با بتونه، خلل و فرج و شکاف‌های میان سنگ ها را پر می‌کند و در مرحله بعدی با استفاده از پدها و لقمه سنگ‌های مخصوص ، سنگ یا سرامیک کف را براق و درخشان می‌کند.

·        تثبیت انواع جرم روی سنگ

 کفسابی از آخرین مراحل ساختمان سازی و یا تعمیرات ساختمان به شمار می رود، چون در حین عملیات بازسازی ساختمان، معمولا بیشترین آسیب به کف ساختمان وارد می شود و انواع مصالح و رنگ ها روی آن ریخته می شود که گاهاً امکان پاکسازی آن‌ها وجود ندارد.

راه حل : کفساب درابتدا با استفاده از موتور مخصوص کفسابی و لقمه سنگ‌های مخصوص، کف مورد نظر را سابیده تا مصالح، چسب و سایر مواد ریخته شده پاک شوند، سپس با بتونه مخصوص، درزهای سنگ را می‌گیرد و در انتها نیز با استفاده از پدهای مخصوص ایتالیایی، کف را براق و شیشه‌ای می‌کند.

·        شکستگی و آسیب در کف (پریدن قسمت هایی از سنگ و کف )

 در برخی موارد به دلایل مختلف مانند افتادن اجسام تیز و سنگین روی کف ساختمان، قسمتی از متریال استفاده شده در کف شکسته و شکل ناهموار و نامناسبی به خود می‌گیرد.

راه حل : در ابتدا کفساب مقدار آسیب وارده به کف را بررسی می‌کند تا اگر آسیب یا شکستگی جزیی و سطحی بود، آن را با سایش برطرف و هموار کند و اگر آسیب جدی‌تر بود از مواد بتونه برای پر کردن شکاف استفاده کند.

فواید انجام کفسابی

مراحل کفسابی

 مراحل کفسابی بسته به نوع و جنس سنگ متفاوت است، اما در حالت کلی، در مرحله اول کفساب از لقمه سنگ‌های زبر با شماره ۳۶ یا ۴۶ استفاده می‌کند تا ناهمواری‌ها، مصالح و جرم هایی که روی کف چسبیده از بین برود.

بتونه کاری به دو روش انجام می شود :

  1. در روش اول کفساب، درزها و شکافها را با استفاده از سیمان و سنگ بتن پر میکند .
  2. در روش دوم که نسبت به روش اول متداولتر است، عملیات بتونهکاری با استفاده از رزین و شل کننده و سفت کننده مخصوص انجام میشود.

بهترین لقمه سنگهای موجود در بازار، لقمه سنگهای ایتالیایی هستند.

تعداد مراحل و مدت زمان پروژه، رابطه مستقیم با جنس کف دارد.

برای نمونه، موزاییک با سه مرحله ساب به حالت ایده آل می‌رسد، اما سنگ گرانیت برای آینه‌ای شدن به ۱۰ الی ۱۷ بار ساب خوردن احتیاج دارد.

چه دلایلی باعث شده که در سال های اخیر، طرفداران این خدمات افزایش بیابند؟

  1. در سال های اخیر با توجه به تولید بخشی از ابزارهای مورد نیاز در داخل کشور و همچنین افزایش نیروهای متخصص در این حوزه، قیمت این خدمات که در گذشته خدماتی لوکس محسوب می شد کاهش یافته و اقشار مختلف با هر میزان درآمدی می توانند از این خدمات استفاده کنند.
  2. کفسابی بهترین روش برای از بین بردن آلودگی های کف ساختمان است و تمام راه ها برای زندگی جانوران موزی در کف ساختمان، بعد از کفسابی از بین می رود.
  3. با انجام عملیات کفسابی، عمر مفید سنگ های کف ساختمان تا چندین سال افزایش می یابد و این موضوع صرفه اقتصادی زیادی را برای شما یه همراه دارد، زیرا دیگر احتیاج نیست که هر چند سال یکبار سنگ های ساختمان خود را با هزینه های بسیار بالا تعویض کنید.
  4. زیبایی و درخشندگی سنگ ها پس از کفسابی واقعا حیرت انگیز است و چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

نکات مهم

گروه کفسابی مدرن ساب آماده است تا خدمات خود را با تضمین کیفیت به شما ارائه دهد.

کفسابی بتن

کفسابی بتن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به ویژه زمانی که قصد دارید روی آن از اپوکسی یا پارکت استفاده کنید.

بتن چیست؟

بتن یک مخلوط با نسبت معینی از ماسه و سیمان است که مقاومت مناسبی دارد.

کاربردهای کفسابی بتن:

اگر می خواهید برای کف ساختمان خود از پارکت یا اپوکسی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که سطح بتن زیر آن کاملا صاف و یک دست باشد؛ در غیر اینصورت پارکت یا اپوکسی نمی تواند به خوبی روی کف بچسبد و در نتیجه شکل بدی به خود می گیرد. اپوکسی نوعی کفپوش رنگی در طرح های مختلف است که مقاومت نسبتا بالایی دارد و در کف ساختمانها استفاده می شود.

مراحل ساب بتن

  1. برای کفسابی بتن از الماس زبر و اگر ناهمواری های زیاد باشد از لقمه سنگ ۳۶ یا ۴۶ استفاده می کنیم.
  2. در مرحله بعد از لقمه سنگ ۶۰ و در نهایت از لقمه سنگ ۱۲۰ استفاده می کنیم تا سطح بتن کاملا صاف شود.

کفسابی گرانیت

کفسابی گرانیت از مشکل ترین انواع کفسابی است. گرانیت از جمله مقاوم ترین و زیباترین سنگ های ساختمانی است و در انواع و رنگ های مختلفی مانند :

گرانیت مرمریت، گرانیت سبز، گرانیت گل پنبه ای و گرانیت سیاه موجود می باشد. این سنگ به علت زیبایی و استحکام خود، در قسمت های مختلف ساختمان از جمله کف، پله ها و سایر مکان های پر رفت و آمد استفاده می شود. کفسابی گرانیت از کفسابی سایر سنگ ها به مراتب دشوارتر و حساس تر است؛ به همین دلیل باید فقط توسط تیم متخصص و با تجربه انجام شود.

مراحل کفسابی گرانیت

به علت سختی و استحکام بالای سنگ گرانیت، در مرحله نخست از ساب زبر الماس برای لایه برداری سنگ و سنگسابی استفاده می شود. در مرحله دوم از الماس ۶۰ استفاده می کنیم تا رد الماس مرحله قبل کمتر شده و سنگ، هموار و تخت شود. در مراحل بعدی نیز به ترتیب ساب را با الماس ۱۲۰، لقمه سنگ ۶۰، لقمه سنگ ۱۲۰، لقمه سنگ ۴۰۰، ۶۰۰، ۸۰۰ و سپس بوبوکس خشک و بدون آب، بوبوکس با آب و در نهایت سیناکس یا فرانکفورت انجام می دهیم. در مجموع، کفسابی گرانیت بین ۱۲ تا ۱۷ مرحله کار می برد تا به درخشندگی کامل برسد.

کفسابی موزاییک

سنگ موزاییک از جمله پر کاربردترین سنگ ها در ساختمان سازی است. این سنگ در رنگ ها و طرح های متنوعی موجود است، از ساده گرفته تا شیاردار و برجسته که هر یک کاربرد خاصی دارد؛ برای مثال موزاییک شیاردار در پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرد تا در زمستان مانع از لیز خوردن اتوموبیل ها و افراد شود.

مراحل کفسابی موزاییک

کفسابی موزاییک به نسبت گرانیت ساده تر است و فقط با لقمه سنگ های ۶۰ و ۱۲۰ انجام می شود، اما در بعضی موارد از جمله زمانی که قصد دارید روی موزاییک را پارکت کنید، باید عملیات کفسابی به طور کامل و تا لقمه سنگ سیناکس انجام شود تا پستی و بلندی ها به طور کامل از بین بروند.

کفسابی تراورتن

این سنگ در اثر حرارت و فشار بالا بر رسوب مواد معدنی در اعماق زمین تشکیل می شود. سنگ تراورتن دارای حفره های کوچکی در سطح خود می باشد که بعد از بتونه کاری و رزین زدن که از مراحل اصلی کفسابی هستند، این حفره ها پر شده و سنگ کاملا یک دست و براق می شود و عمر آن افزایش می یابد. در صورتی که سنگ تراورتن کفسابی نشود، حفره های آن می تواند محل تجمع انواع آلودگی شود.

کفسابی دهبید

سنگ دهبید از جمله پر فروش ترین و زیباترین سنگ های موجود در بازار است و به دلیل استحکام بالایی که دارد، در راه پله ها، پاگردها، ورودی ها و سایر قسمت های پر رفت و آمد مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل کفسابی دهبید

در مرحله اول از لقمه سنگ زبر ۳۶ یا ۴۶ استفاده می کنیم و یک لایه از سنگ را بر میداریم تا سنگ یک دست شود. سپس با استفاده از مواد بتونه و رزین، درزها و شکاف ها را پر می کنیم. در مراحل بعدی هم به ترتیب از لقمه سنگ های ۶۰، ۱۲۰، ۲۲۰ و ۸۰۰ استفاده می کنیم تا سنگ دهبید به نهایت درخشندگی و زیبایی خود برسد.

کفسابی مرمریت

سنگ مرمریت از دوران باستان در مجسمه سازی و ساخت زیورآلات استفاده می شده. امروزه هم از این سنگ به دلیل مقاومت بالا و تنوع رنگی زیاد آن در ساختمان سازی و ساخت پله و کف استفاده های فراوانی می شود. سنگ مرمریت انواع مختلفی دارد، از جمله : مرمریت خوی، مرمریت هرسین و غیره که تفاوتشان در کیفیت و رنگ آنهاست.

مراحل کفسابی سنگ مرمریت

  1. مرحله اول کفسابی را با لقمه سنگ ۳۶ آغاز می کنیم.
  2. سپس از لقمه سنگ ۶۰ برای هموارتر شدن سنگ استفاده می کنیم.
  3. بعد از این مرحله با استفاده از مواد بتونه و رزین، درزها و شکاف های سنگ را پر می کنیم و یک روز به مواد رزین و بتونه فرصت می دهیم تا کاملا خشک شوند.
  4. بعد از گذشت یک روز، ۹ مرحله دیگر با لقمه سنگ های مناسب، سنگ را ساب می زنیم تا کاملا آینه ای و درخشان شود.

ماندگاری کیفیت سنگ بعد از کفسابی

ماندگاری درخشانی و براقیت سنگ بستگی به کیفیت کفسابی، تخصص و تجربه کفساب ها، استفاده از ابزارهای مناسب و همینطور مراقبت های بعد از کفسابی دارد. ما تضمین می کنیم کیفیت کفسابی هایی که توسط گروه کفسابی ۲۰ انجام می شود تا مدت ها باقی خواهد ماند، البته به این شرط که بعدها برای نظافت سنگ ها از مواد شیمیایی مانند جوهرنمک و اسید استفاده نکنید، زیرا این مواد، سنگ ها را کدر و آسیب پذیر می کنند.

تفاوت سنگسابی و کفسابی

یکی از بحث های ابهام دار در کفسابی بحث اصطلاح سنگسابی در این شغل میباشد، طوری که برای اکثر افرادی که برای اولین بار با این حرفه آشنا میشوند، این سوال پیش می آید: چرا به کفسابی، سنگسابی نیز میگویند و یا تفاوت این دو اصطلاح در چیست؟

در واقع سنگسابی، زیر مجموعه ای از کفسابی است. زمانی که در ساختمانی کف آن را سنگ هایی نظیر مرمریت، تراورتن و گرانیت کار شده باشد، به صیقل کردن، لایه برداری و پرداخت سنگ، سنگسابی میگویند؛ در حالی که کفسابی برای همه‌ی موارد از جمله بتن، موزاییک، سرامیک و انواع سنگ کاربرد دارد.

کفشویی ( فرچه ساب ) چیست؟

همیشه ساختمان ها به کفسابی نیاز ندارند. در مواردی که آلوگی کف سطحی بوده و مشکل سطح جزئی میباشد، میتوان مشکل را با که هزینه بسیار کمتری دارد برطرف کرد. لازم به ذکر است که کفشویی همچون کفسابی و نماشویی، نیازمند مهارت نسبتا زیادی میباشد. کفشویی به این صورت است که چند عدد لقمه سیناکس یا نام دیگر آن فرچه سیما را به زیر دستگاه مخصوص نصب میکنند، سپس با دستگاه تمام آلودگی ها و کثیفی هایی که سبب زشتی نمای کف میشوند را از بین میبرند و به صورت براق و شفاف در می آید. گفتنی است که این عمل، کاری بسیار حساس بوده که باید توسط متخصص این کار انجام شود. هزینه کفشویی نسبت به کفسابی پایین تر است.

تفاوت کفسابی و کفشویی

کفشویی با کفسابی و سنگسابی تفاوت های زیادی دارد، به گونه ای که در کفسابی عملیات سابزنی و صیقل دادن و لایه برداری انجام میشود و سنگ به بالاترین سطح کیفیت میرسد و طول عمر آن نیز زیاد میشود، ولی در کفشویی یک پروسه کاملا متفاوت انجام میشود. چرک ها و کثیفی ها توسط چرخش فرچه روی دستگاه از بین میروند و عملیات لایه برداری انجام نمیشود.

بسیاری از افراد این تفکر اشتباه را دارند که کفسابی و کفشویی یکی هستند ولی کفسابی مهارت بسیار بیشتری لازم دارد و در آن از لقمه سنگ های مخصوص استفاده میشود، ولی در کفشویی از لقمه سنگ استفاده نمیشود. لبته باید به این نکته نیز توجه کرد که کفشویی مزایای خود را دارد و میتوان سنگفرش را به صورت دوره ای کفشویی کرد.

تفاوت ساب ارزان و کفسابی تضمینی

معمولا از اصطلاح کفسابی ارزان بجای کفشویی استفاده میکنند و میتوانند با هزینه کمتر نسبت به کفسابی تخصصی با لقمه سنگ های مخصوص این کار را انجام دهند. کفسابی تضمینی یعنی سابزنی سنگ، صیقل دادن و لایه برداری. در این حالت سنگ را به بالاترین سطح کیفیت میرسانند که توسط  افراد متخصص انجام میشود. توصیه ما به شما این است که اگر قصد دارید برای مدت کوتاهی و بدون لایه برداری فقط سنگ خود را تمیز کنید، از کفشویی استفاده کنید و اگر قصد دارید سنگ شما به کیفیت بسیار بالایی برسد و طول عمر بیشتری داشته باشد، کفسابی را انجام دهید.

خروج از نسخه موبایل