نماد سایت مجله ایرانی

استفاده از کودهای سولفات پتاسیم در کشاورزی و باغداری

پتاسیم (k)

سولفات پتاسیم (سولفات پتاسیم) – یکی از مهمترین کودهای غلیظ برای گیاهان است که برای تغذیه گیاهانی که کلر را تحمل نمی کنند استفاده می شود. برای تغذیه گیاهان در گلخانه ها و در زمین های باز استفاده می شود. کود برای هر دو مرحله آماده سازی خاک قبل از کاشت و برای پوشاندن گیاه در مرحله برگ مناسب است. امروز به شما خواهیم گفت که چه چیزی در آن است، بیایید خواص فیزیکی و شیمیایی آن، نحوه استفاده از آن در باغ و باغ و اقدامات ایمنی هنگام کار با کود را توضیح دهیم.

پتاسیم یکی از عناصر ضروری اکثر گیاهان است و بعد از نیتروژن فراوان ترین عنصر در بدن گیاه است. میانگین پتاسیم در پوسته زمین حدود 2.3 درصد است. منبع اصلی پتاسیم برای رشد گیاه در شرایط طبیعی از هوازدگی مواد معدنی پتاسیم تامین می شود.

پتاسیم به راحتی در سرتاسر گیاه حرکت می کند و به مقدار زیاد در قسمت های فعال و در حال رشد گیاه وجود دارد. مقدار پتاسیم مورد نیاز گیاهان متفاوت است. پتاسیم در فعال سازی آنزیم، تشکیل پروتئین، فتوسنتز، تنظیم فشار اسمزی، انبساط سلولی، حرکت روزنه، انتقال مواد آبکش و تعادل کاتیون-آنیون نقش دارد. همچنین در تشکیل قند و نشاسته، متابولیسم چربی، تثبیت نیتروژن و خنثی سازی اسیدهای آلی شرکت می کند. نقش پتاسیم در گیاه بیشتر کاتالیزوری است و کمبود آن باعث کاهش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری ها می شود. به دلیل اهمیت پتاسیم در کیفیت محصولات، این عنصر را عنصر با کیفیت می نامند.

کودها منبع خوبی برای تامین نیازهای غذایی گیاهان هستند و رایج ترین کودهای منیزیم مورد استفاده برای گیاهان عبارتند از: منیزیم، دی فسفات پتاسیم، نیترات پتاسیم و پتاسیم.

کلرید پتاسیم:

کلرید پتاسیم حاوی مقدار زیادی پتاسیم (60-62%) است، اما استفاده زیاد از کلرید پتاسیم زمانی که به مقادیر زیادی پتاسیم نیاز است نامطلوب است. .تاکید می کند که استفاده از آن آسان است. بله، این کود به دلیل داشتن کلر برای محصولاتی که کلر نمی پذیرند (مثلاً تنباکو، سیب زمینی و …) مناسب نیست.

سولفات دوگانه پتاسیم و منیزیم:

سولفات مضاعف پتاسیم و منیزیم که حاوی 22 درصد پتاسیم است و ماده معدنی اصلی است، لانگ بینیت نامیده می شود. این کود محلول در آب است و در صورت کمبود منیزیم به خاک و آب داده می شود. علاوه بر این، سولفات مضاعف پتاسیم و منیزیم به عنوان منبع گوگرد و منیزیم شناخته شده است.

نیترات پتاسیم:

به دلیل خاصیت انفجاری نیترات پتاسیم، در این تهیه کود معمولاً 80 درصد نیترات پتاسیم با 20 درصد کلرید پتاسیم ترکیب می شود.

 سولفات پتاسیم:

سولفات پتاسیم یکی از بهترین کودهای پتاسیم معرفی شده در بازار کشاورزی ایران با 44-41 درصد پتاسیم است و این کود از واکنش اسید سولفوریک با کلرید پتاسیم به دست می آید و یون کلر مضر است. گیاه، بهتر است از پتاسیم به صورت سولفات استفاده شود.

پتاسیم پوشش داده شده با گوگرد در محلول خاک به صورت یون سولفات وجود دارد و به دلیل بار منفی جذب ذرات خاک نمی شود. اکسیداسیون و کاهش گوگرد در خاک بیولوژیکی است و میکروارگانیسم های خاک می توانند گوگرد را به یون سولفات تبدیل کنند. برای استفاده از گیاهان

همچنین از سولفات پتاسیم می توان به عنوان منبع پتاسیم و گوگرد در گیاهان هیدروپونیک استفاده کرد و پتاسیم موجود در سولفات پتاسیم ارزان ترین روش القای مقاومت به سرما در درختان میوه و محصولات زراعی است.

علاوه بر این اندازه ذرات بسیار کوچک این کود از تشکیل رسوب در دستگاه سمپاش و سیستم آبیاری جلوگیری کرده و استفاده از آن را بدون مشکل می کند.

علائم کمبود پتاسیم

  1. شروع کمبود پتاسیم در برگهای مسن
  2. کاهش رشد کلی گیاه
  3. زرد و زرد در طرفین و لبه های سنجاق
  4. کاهش مقاومت در برابر خشکسالی
  5. کوتاه شدن و کلروز میانگره ها
  6. افزایش حساسیت به نمک، سرماخوردگی و عفونت های قارچی
  7. برگها کوچک می مانند و رگبرگها سبز هستند
  8. کشیده شدن نوک میوه و عدم رشد دم میوه

علائم مصرف بیش از حد پتاسیم:

تظاهرات مستقیم سمیت پتاسیم نادر است. مگر در شرایطی که به دلیل استفاده از دوزهای بالای کودهای پتاسیم آسیب نمک رخ می دهد. سمیت می تواند تحت شرایط خاص یا در آزمایش های گلدانی رخ دهد. لیست بالا را ببینید.

با وجود این، کمبود منیزیم یا کلسیم را می توان در بسیاری از گیاهان، به ویژه درختان میوه، هنگام استفاده از کودهای پتاسیم بیش از حد یا زمانی که خاک دارای پتاسیم زیاد است مشاهده کرد. پتاسیم بالای سیب زمینی و چغندر قند باعث کاهش نشاسته، قند و ماده خشک می شود. در کشت هیدروپونیک، تاخیر در رشد، آسیب برگ و ریزش زودرس ناشی از سمیت مستقیم پتاسیم است.

عوامل محافظت کننده از کمبود پتاسیم:

طرز تهیه محلول کود:

  1. مخزن را تا دو سوم پر از آب کنید. اگر آب قلیایی است (PH< 8) بهتر است ابتدا آن را اسیدی کنید (pH 5 تا 6) و سپس کود را حل کنید.
  2. مقدار لازم را در حد 10 کیلوگرم یا (100 گرم در لیتر) به ازای هر 100 لیتر آب به دقت وزن کرده و به تدریج به آب اضافه کنید و مدام هم بزنید تا کود کاملا حل شود. (12 کیلوگرم سولو پتاسیم به سرعت در 100 لیتر آب در دمای 24 درجه سانتیگراد حل می شود.)
  3. سپس مخزن آب را با آب بیشتری پر کنید.
  4. وقتی مطمئن شدید که تمام کود حل شده است، محلول را به سیستم آبیاری تزریق یا اسپری کنید.
  5. توصیه می شود قبل از افزودن سایر کودها به ویژه کود منیزیم، سولفات پتاسیم را در آب حل کنید.
  6. به عنوان یک قاعده، مانند اکثر کودهای جامد، برای استفاده از محلول آبیاری، سیستم آبیاری باید مجهز به فیلتر و کود آبیاری مویان پومود (صابون محلول پاشی) با غلظت 1:000 باشد.

نکته: برای تهیه محلول باید سولفات پتاسیم را به آب اضافه کرد.

محلول پاشی سولفات پتاسیم

هنگام سمپاشی درختان میوه با سولفات پتاسیم، 10-5 کیلوگرم در هکتار و 8-5 کیلوگرم در هکتار بذر به برگ ها زده شود و از پوشاندن تمام برگ ها با محلول اطمینان حاصل شود. در عین حال در زیر نور مستقیم آفتاب اسپری نکنید. زیرا پتاسیم می تواند توسط گیاهان به سه صورت استفاده شود: بی حرکت، جذب و جذب خاک، و محلول در خاک. داوطلبان سریع (یون پتاسیم محلول) و دانه های آسان برای استفاده. بنابراین بهتر است پتاسیم از خاک جذب شود، استفاده از سبزیجات توصیه نمی شود.

نکات فنی استفاده از کود سولفات پتاسیم

خروج از نسخه موبایل