اقتصادی

افزایش متوسط تولید بنزین در دولت سیزدهم

مجله ایرانی/خراسان رضوی وزیر نفت از افزایش متوسط تولید بنزین از ۹۱ میلیون لیتر به ۱۱۴ میلیون لیتر در دولت مردمی خبر داد.

جواد اوجی شامگاه پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه در بازدید از رویداد ملی روایت پیشرفت که در محل دائمی نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی مشهد مقدس در حال برگزاری است، ضمن تبریک ایام ماه رجب، اظهار کرد: به برکت خون شهدای انقلاب و امام راحل از انقلاب تا امروز دستاوردهای خوبی نصیب کشور شده است. امروز شهادت می‌دهم که در دولت مردمی کارها و پروژه‌ها شتاب گرفته است‌.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی صنعت نفت و گاز صنعتی وابسته و اکثریت آن در دست مستشاران و کارشناسان خارجی بود، ادامه داد: ما قبل از انقلاب تنها یک پتروشیمی و یک پالایشگاه گاز داشتیم. سقف تولید در قبل از انقلاب از میادین به عدد ۵ میلیون بشکه هم نمی‌رسید. به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی و به همت متخصصین و کارشناسان صنعت نفت امروز شاهد تولید بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز در روز  با ۲۳ پالایشگاه گازی، ۱۰ پالایشگاه نفت و بیش از ۷۰ مجتمع پتروشیمی هستیم. سال گذشته تتها ۱۴ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی ما بوده که ارز آن در سامانه نیما عرضه شد. امروز در حوزه نفت حدود ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت در کشور تولید می‌شود.

وزیر نفت در خصوص توانمندی‌های صنعت نفت عنوان کرد: ما امروز هیچ مستشار خارجی در هیچ کجای صنعت‌مان نداریم. ما صنعتی خودکفا در بحث احداث مجتمع‌های پتروشیمی، احداث پالایشگاه‌ها، توسعه میادین نفتی و گازی، دانش فنی، ساخت، نصب و راه‌اندازی و بهره‌برداری هستیم که این اقدامات توسط کارشناسان و متخصصین همین مملکت انجام می‌شود.

اوجی با اشاره به سرمایه گذاری بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار در عسلویه، گفت: عسلویه قطب انرژی کشور شده و با دیدن آن احساس غرور می‌کنیم. بخش اعظمی از تولید گاز ما از میدان مشترک با کشور قطر بوده و سقف تولید ما از همسایه قطری بیشتر است.

وی با یادآوری اینکه عمده بخش گاز در صنعت و نیروگاه‌ها ومجتمع‌های پتروشیمی تبدیل به ارزش افزوده می‌شود، تصریح کرد: تمام محصولات پتروشیمی امروز در کشور تولید می‌شود. یکی از محل‌های پیشرفته ما بخش صنعت پتروشیمی است که علاوه بر خودکفایی، از ۹۵ کاتالیست موجود در جهان، ۹۲ کاتالیست در داخل کشور تولید می‌شود.

وزیر نفت اضافه کرد: جدای از بحث خودکفایی در احداث پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و توسعه میادین نفتی و گازی، صدور خدمات فنی و مهندسی را داریم که در این دولت اتفاقات خوبی افتاد. ما در بحث پالایشگاه‌ها و بازسازی و توسعه و راه‌اندازی میادین کشور ونزوئلا ورود کردیم.

اوجی با اشاره به تحریم شدن کشور ونزوئلا افزود: عمده مستشاران و کارشناسان این کشور امریکایی بودند. با توجه به اینکه ونزوئلا رتبه اول ذخایر نفت را به خود اختصاص داده است، پس از تحریم ونزوئلا و خروج مستشاران امریکایی عمده فعالیت‌های نفتی این کشور کاهش پیدا کرد. با ورود کارشناسان و متخصصین ما در حوزه‌های مختلف این کشور، امروز فقط در یک پالایشگاه ظرفیت از ۵۰۰۰ بشکه به حدود ۱۱۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

وی در تشریح اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم یادآور شد: در شهریور ۱۴۰۰ در حوزه صنعت نفت و گاز، تولید ما ۲ میلیون و ۳۰۰ و صادرات بیش از ۴۰۰- ۵۰۰ هزار بشکه بود. همچنین بیش از ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون متر مکعب در روز ناترازی گاز داشتیم. بنابراین علاوه بر چالش ناترازی با مشکل صادرات گاز نیز روبرو بودیم. در ۱۰ ماهه اخیر ۳۰ میلیارد دلار فروش نفت و گاز و میعانات ما بوده که خداروشکر در تامین نیازهای ارزی کشور هیچ مشکلی نداریم. تمام نیازهای ارزی کشور با ارزآوری این صنعت تامین شد.

وزیر نفت در خصوص تامین امنیت انرژی، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار به دلیل ناترازی گاز و کمبود ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها، خاموشی گاز در زمستان به وجود آمد. به لطف پروردگار و با تلاشی که اتفاق افتاد شاهد هستیم در سال ۱۴۰۱ دمای بیش از ۲۰ استان ما به دمای منفی ۲۰ درجه رسیدند که در هیچ جای کشور به جز یک شهرستان قطعی گاز نداشتیم که خطوط گازی این شهرستان نیز در سال جاری تقویت شد. این اتفاق به واسطه تدبیر افزایش تولید گاز رخ داده است. امروز نسبت به شروع دولت بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز اضافه شده است.

اوجی با یاداوری اینکه ما در شروع دولت به دنبال پروژه‌هایی رفتیم که نیمه‌تمام بود، خاطرنشان کرد: در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مجموعا ۱۳۲ پروژه مهم در راستای رشد تولید، به ارزش ۲۸ میلیارد دلار به بار نشسته است‌. همچنین ۵۰ پروژه جدید نیز از ابتدای دولت به ارزش ۴۸ میلیارد دلار نیز آغاز کردیم که بخشی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است‌.

وزیر نفت با بیان اینکه هیچ میدان مشترک بلاتکلیفی نداریم، گفت: در حوزه نفت از میادین مشترک ۴۸ درصد با ۴۶۰ هزار بشکه و از میادین مشترک گازی نیز با افزایش ۱۷ درصدی به ۷۰۴ میلیون متر مکعب افزایش رسیده‌ایم.

اوجی در بخش تکمیل پروژه‌های پالایشگاهی کشور، تشریح کرد: ظرفیت پالایش نفت کشور  از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه رسیده است. توسعه پالایشگاه‌ها از موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. محصولات فراورده‌های نفتی در دنیا تحریم‌ناپذیر است و ارزش افزوده بالایی دارد. در دولت مردمی شاهد رشد ۱۳ درصدی نفت در پالایشگاهی مانند فاز ۲ پالایشگاه آبادان را شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: متوسط تولید بنزین ما از ۹۱ میلیون لیتر به ۱۱۴ میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است. در گازوییل و محصولات پتروشیمی نیز از ۶۸ میلیون تن به ۷۶ میلیون تن رسیده‌ایم.

وزیر نفت با تاکید بر رشد بی نظیر اقتصادی گروه نفت و گاز در دولت مردمی، عنوان کرد: ما در سه ماهه دوم ۱۴۰۲ رشد ۲۵.۷ درصد داشته‌ایم. این ثمره سرمایه‌گذاری و شناسایی پروژه‌های کلیدی در راستای افزایش تولید، افزایش درآمدهای ارزی برای کشور داشت. رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۰.۵ درصد (بالاترین رشد در بین همه بخش‌ها) بوده است.

اوجی درمورد طرح‌های کلان اماده افتتاح در دهه فجر ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: در همین ایام دهه فجر ما نزدیک به ۱۵ پروژه به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی بهره‌برداری کردیم.

عقد قرارداد ۸ میدان نفتی و گازی با شرکت‌های سرمایه‌گذار تا پایان سال

وی با اشاره به برنامه‌ عقد قراردادهای جدید تا پایان سال ۱۴۰۲ افزود: در دولت قبل فرایند مناقصات برگزاری قراردادهای توسعه میادین نفتی و گازی، ۵۰ ماه طول می‌کشید که ما در این دولت این عدد را به ۲۸ ماه رساندیم. تا قبل از پایان سال قرارداد ۸ میدان نفتی و گازی با ارزش ۱۴ میلیارد دلار با هدف افزایش تولید منعقد می‌شود.

وزیر نفت اضافه کرد:  امروز ۹۸ درصد خانوار شهری و ۷۶ درصد خانوار روستایی از نعمت گاز بهره‌مند هستند. ما امسال ۹۳ درصد از سبد سوخت نیروگاه را تامین گاز کردیم که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۰ میلیون متر مکعب در روز سوخت بیشتری به نیروگاه‌ها دادیم. همچنین علاوه بر تامین سوخت هواپیماهای کشور بیش از ۵۰ هزار واحد صنعتی در کشور برای تامین انرژی از این طریق صورت می‌گیرد. هیچگونه توقفی در صادرات گاز اتفاق نیفتاد. در خصوص بنزین نیز ۴۴۰۰ جایگاه بنزین را در کشور تامین کردیم. دو مرتبه دچار حمله سایبری شدیم که در عرض چند ساعت این قضایا رفع شد.

تعریف پروژه‌های عام‌المنفعه به ارزش ۳۲ همت در دولت

اوجی با بیان اینکه ما جدای از موضوع تامین منابع ارزی و تامین امنیت انرژی، مسئولیت‌های اجتماعی را داریم، تصریح کرد: دولت قبل ۲ همت صرف پروژه‌های عام‌المنفعه در استان‌های نفت‌خیز کرد اما در همین دوسال و نیم این دولت ما نزدیک ۳۲ همت پروژه‌های عام‌المنفعه تعریف کردیم که شامل بخش‌های مختلفی بوده است. مسئولیت‌های اجتماعی ما اصلا قابل قیاس با قبل از این دولت و قبل انقلاب نیست.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا