اقتصادیمجله کسب و کار

بهترین منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ کدام است؟

فهرست منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ

یکی از چالش‌ها بزرگ برای کسانی که می‌خواهند دیجیتال مارکتر بشوند این است که از همان ابتدا منابع خوبی در دسترس آن‌ها نیست. باتوجه‌به وجود این خلا تصمیم گرفتم منابع فارسی و انگلیسی را برای یادگیری و مطالعۀ بیشتر دربارۀ دیجیتال مارکتینگ یکجا جمع‌آوری کنم تا بقیۀ دوستانی که می‌خواهند تازه شروع به یادگیری کنند یا مطالعۀ بیشتری داشته باشند، از این فهرست استفاده کنند.

از طرفی فعالان این حوزه معمولاً به‌طور روزانه زمان زیادی را صرف مطالعه در سایت‌ها و بلاگ‌های مختلف در حوزۀ دیجیتال مارکتینگ و موضوعات مرتبط می‌کنند. از برخی از آن‌ها خواستم فهرست منابعی را که در این حوزه دنبال می‌کنند، به من معرفی کنند تا با فهرستی که خودم می‌شناختم یکی کنم. این فهرست نهایی را می‌توانید در ادامه بخوانید.

اگر شما هم سایتی فارسی یا انگلیسی را می‌شناسید که در حوزۀ دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، لطفاً به من اطلاع بدهید.

قبل از معرفی فهرست‌ها این نکته را بگویم که یکی از منابع بهتر و جامع‌تر برای یادگیری و مطالعه در هر زمینه‌ای که در دسترس همه هست، صفحۀ جست‌وجوی گوگل است. شاید این حرف من در نگاه اول خیلی ساده باشد؛ اما طبق تجربه‌ام می‌توانم بگویم که خود جست‌وجوکردن نوعی حرفه است و درست جست‌وجوکردن نوعی هنر! چون قطعاً خیلی‌ها از شما هم پرسیده‌اند: «دیجیتال مارکتینگ چیست؟»

این مقاله را همیشه باتوجه‌به اتفاقات و قابلیت‌های جدید به‌روز نگه می‌دارم. (تاریخ آخرین به‌روزرسانی: ۳۰مهر۱۳۹۹)

در ادامه می‌توانید فهرست منابع فارسی که برای آموزش دیجیتال مارکتینگ و یادگیری دیجیتال مارکتینگ می‌شود از مطالب آن‌ها استفاده کرد را ببینید. منابع زیر سعی دارند به‌روزترین اخبار، تجربیات کاربردی افراد، آشنایی مفاهیم جدید و… را پوشش دهند. در ادامه به معضلات موجود برای منابع فارسی در حوزۀ دیجیتال مارکتینگ می‌پردازم. شاید فهرست منابع یادگیری بازاریابی محتوایی و گنجینۀ PDFهای کاربردی حوزۀ دیجیتال مارکتینگ و کانتنت مارکتینگ برای شما هم جالب باشد.

  • نیماتودی (روایتی ساده از مفاهیم شبکه‌های اجتماعی)؛
  • متمم (محل توسعۀ مهارت‌های من)؛
  • ادنگاه (تبلیغات اینترنتی و بازاریابی دیجیتال)؛
  • وبسیما (ما شما را شگفت‌زده خواهیم کرد)؛
  • نوین (آموزش اصول درست بازاریابی و تبلیغات و فروش)؛
  • کالج تپسل (پازل مهارت‌های دیجیتال‌ مارکتینگ)؛
  • دی‌ام برد (رسانه تخصصی دیجیتال مارکتینگ)؛
  • دیجیتالینگ (کمک حال شما در مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ)؛
  • وبمستر خاکستری (آموزش بازاریابی اینترنتی، به روزترین و کاربردی‌ترین مطالب بازاریابی اینترنتی)؛
  • اوکس تیم (به‌روزترین مطالب در حوزۀ دیجیتال مارکتینگ، سئو و شبکه‌های اجتماعی)؛
  • آکادمی دیجیتال مارکتینگ پلت (آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ)؛
  • بلدشو (ارائه دوره‌های آموزشی با زیرنویسی فارسی و دوبله شده)؛
  • آکادمی دیجیتال مارکتینگ (دوره‌های آموزشی برای صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و مدیران بازاریابی)؛
  • مدیر تی‌وی (تألیف و گردآوری مطالب آموزشی و به‌اشتراک‌گذاری تجربۀ متخصصان)؛
  • کروشه (ارائه دهندۀ خدمات تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال)؛
  • وب برندینگ (کاوشی در بازاریابی و برندسازی دیجیتال)؛
  • کاپی فای (بهترین محتوا از بهترین نویسنده‌ها)؛
  • دارت (با مطالعۀ مقالات، کسب‌وکار دیجیتال خود را متحول کنید)؛
  • آیمارکتور (دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی، تبلیغات و برندینگ)؛
  • کافه بازاریابی (پایگاه مستقل جامعه بازاریابی تبلیغات)؛
  • وب۲۴ (طراح موفقیت کسب‌وکار)؛
  • گرشا (دوره‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ)؛
  • پلت (پرورش دیجیتال مارکتر به شیوه‌ای اصولی، به‌روز و ساختاریافته)؛
  • جذب مارکتینگ (آموزش صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ)؛
  • یوکن (دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ)؛
  • جی‌ادز (اشتراک‌گذاری تجربیات و تخصص شخصی)؛
  • لاوان (بازاریابی، تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ و بیشتر)؛
  • دورۀ آنلاین بازاریابی دیجیتال (دوره دیجیتال مارکتینگ).

فهرست کتاب‌هایی که دید بازاریابی شما را به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم تکمیل می‌کند، به همراه نام انتشارات آن‌ها:

تاثیر مستقیم:

  • طراحی کمپین تبلیغاتی (انتشارات سیته)؛ خرید
  • مبانی خلاقیت در تبلیغات (انتشارات سیته)؛ خرید
  • ۱۰۰۱ راهکار تبلیغاتی (انتشارات سیته)؛ خرید
  • تبلیغات خلاق (انتشارات سیته)؛ خرید
  • کمپین تبلیغاتی (انتشارات مبلغان)؛ خرید
  • جعبه ابزار تبلیغات ایران (انتشارات آگاه). خرید

تاثیر غیرمستقیم:

  • مدیریت بازاریابی (انتشارات نص)؛ خرید
  • گاو بنفش (انتشارات کتیبه پارسی)؛ خرید
  • جعبه ابزار بازاریابی (انتشارات سیته)؛ خرید
  • برنامه بازاریابی (انتشارات سیته)؛ خرید
  • کتاب عصر چهارم بازاریابی از سنتی تا دیجیتال (انتشارات سمت)؛ خرید
  • بازاریابی اثربخش (انتشارات نگاه دانش). خرید

طبیعتاً به‌خاطر وجود محدودیت‌هایی ازجمله تحریم برخی ابزارها و سرویس‌های خارجی برای ایران، فیلتر بودن برخی ابزارها و سرویس‌ها در ایران، جدید بودن عنوان دیجیتال مارکتینگ و… منابع خیلی کامل و جامعی در خصوص دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای مرتبط با آن به زبان فارسی در دسترس نیست و سایت‌هایی که معرفی کردم سعی دارند کاربران فارسی‌زبان را با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ و ابزارها و تجربیات شخصی افراد آشناتر کنند.

چند ایراد بزرگ که می‌شود به منابع فارسی گرفت، به شرح زیر است:

  • خیلی به‌روز نیستند؛
  • جامع و کامل نیستند و با نقص‌هایی رو‌به‌رو هستند؛
  • غلط‌های ترجمه‌ای دارند و گاهی مخاطب را گمراه می‌کند؛
  • در مباحث فنی قضیه مانند گوگل آنالیتیکس خیلی دقیق نیستند؛
  • اکثراً در حوزۀ مفاهیم کلی دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند؛

این ایراداتی که گفتم در یک نگاه ایراد است و در نگاهی زیرکانه فرصتی است برای ورود به خلأهای این حوزه.

در ادامه می‌توانید فهرست منابع انگلیسی که برای یادگیری و مطالعۀ دیجیتال مارکتینگ می‌شود از مطالب آن‌ها استفاده کرد را ببینید. منابع زیر به‌روز‌ترین اخبار، تجربیات کاربردی افراد و… را پوشش می‌دهند.

  • Webmasters Stack Exchange
  • HubSpot
  • Moz
  • Instagram Business
  • Google Primer
  • Google Inside AdWords
  • Google Analytics
  • Academy for Ads
  • eMarketing Institute
  • Marketo
  • Help Scout
  • Lynda
  • Ahrefs
  • Search Engine Land
  • Social Media Examiner
  • Neil Patel
  • CoSchedule
  • Kissmetrics
  • The Backlinko SEO
  • Unbounce
  • AdEspresso
  • DigitalMarketer
  • Buffer
  • Business 2 Community
  • Hongkiat
  • Groove HQ
  • Social Media Today
  • Small Business Trends
  • Marketing Land
  • Sumo
  • Gary Vaynerchuk
  • eMarketing Institute
  • MarketingProfs
  • Digital Marketing Strategy Advice
  • ConversionXL
  • Jon Loomer Digital
  • Optimize Smart
  • Duct Tape Marketing
  • Social Triggers
  • GroupHigh
  • Monetate
  • Online Metrics
  • Top Content
  • Six Pixels of Separation

کتاب‌های زبان اصلی:

  • Digital Marketing For Dummies
  • Digital Marketing in 2017
  • The Art of Digital Marketing
  • Digital Marketing Strategy

بهترین منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ کدام است؟ مخصوص ایرانیان!

هم مهارت پولسازی است و هم شغلی باپرستیژ! دیجیتال مارکتینگ را می‌گویم، راستش به عنوان کسی که چند سالی است در این حوزه فعالیت می‌کند، می‌توانم به جرئت از آن به عنوان یکی از بهترین شغل‌های فعلی جهان یا حداقل ایران نام ببرم. چه از لحاظ درآمدی، چه موقعیت.

هم مهارت پولسازی است و هم شغلی باپرستیژ! دیجیتال مارکتینگ را می‌گویم، راستش به عنوان کسی که چند سالی است در این حوزه فعالیت می‌کند، می‌توانم به جرئت از آن به عنوان یکی از بهترین شغل‌های فعلی جهان یا حداقل ایران نام ببرم. چه از لحاظ درآمدی، چه موقعیت و چه شرایط دیگر.

احتمالاً شما هم با تحقیقات قبلی که در مورد بازاریابی دیجیتال داشته‌اید، الان علاقه‌مندید شده‌اید که آن را یاد بگیرید و خب به دنبال منابع معتبرش هستید! اگر چنین است، این مقاله با معرفی بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ، شما را در این مسیر به شکل تجربی راهنمایی می‌کند:

بررسی منابع دیجیتال مارکتینگ مناسب در ایران

ببینید، من در این چند سال از منابع مختلفی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ استفاده کردم (و میکنم). از دوره‌های رایگان سایت انگلیسی زبان udemy، تا دوره‌های گران قیمت فارسی، منابع متنی، پادکست‌ها و…

این یعنی اگر بخواهم همه منابع دیجیتال مارکتینگی که می‌شناسم را به شما معرفی کنم، عملاً تا فردا صبح باید بنویسم! اما در نوشتن این مقاله، 3 رویکرد مهم را دنبال می‌کنم که باعث کاهش تعداد پیشنهاداتم می‌شود:

  1. منابعی را معرفی کنم که برای کاربران تازه وارد و صفر هم کاملاً جذاب و کاربردی باشند
  2. نیاز به صرف هزینه زیادی نداشته باشند
  3. به زبان ساده آموزش بدهند

با این توضیحات، با خیال راحت در این مقاله همراه من باشید. به سراغ منبع اول برویم:

1_ کتاب آموزش دیجیتال مارکتینگ سایت نوین

به نظرم در حال حاضر کتاب مجموعه نوین در مورد دیجیتال مارکتینگ که به شکل آنلاین و در قالب PDF منتشر شده، یکی از بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ است. البته به عنوان یکی از مخاطبان و مطالعه کنندگان این کتاب باید این نکته مهم را بگویم که قرار نیست با خواندن آن، تبدیل به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای شوید!

بلکه شما بعد از خواندن این کتاب، از یک فرد تازه وارد در دنیای بازاریابی دیجیتال، به فردی تبدیل می‌شوید که با اغلب اصطلاحات این دنیا آشناست، بیشتر تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را شناخته و خلاء‌های ذهنی‌اش پر شده.

قبلا هم یک کتاب جذاب از این مجموعه خوانده بودم با نام اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ. به نظرم این کتاب هم که به رایگان در نوین آکادمی منتشر شده، بعد از خواندن کتاب گفته شده در بالا، منبع خوبی است.

2_ کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر

کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر در زمینه بازاریابی دیجیتال نیست! اما به نظر من خواندن آن برای هرکسی که قرار است در دنیای کسب و کار، بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و فروش فعالیت کند، واجب است.

با توجه به این، این کتاب را به عنوان منبعی در نظر بگیرید که قرار است ذهن شما را در مورد خود علم بازاریابی باز کرده و ایده‌ها و اصول جدیدی را به آن وارد کند. اگر قصد خرید این کتاب را دارید، پیشنهاد می‌کنم خواندنش را به بعد از خواندن کتاب معرفی شده از سایت نوین محول کنید.

3_ کتاب ماشین محتوا از دن نوریس

زمانی که کمی در دنیای بازاریابی دیجیتال مطالعه کردید و اصول و اجزای آن را شناختید، متوجه می‌شوید که در دیجیتال مارکتینگ همه چیز پیرامون محتواست! یعنی چه؟

در واقع بازاریابی در انتهای قرن 20 و قرن 21، عملاً دچار یک انقلاب بزرگ شد. زمانی که بازاریابی محتوایی وارد دنیای بازاریابی شد، همه چیز را عوض کرد و شما به عنوان یک کارشناس بازاریابی دیجیتال، به خوبی باید جزئیات این انقلاب محتوایی را بشناسید.

برای آشنایی بهتر با دنیای محتوا و بازاریابی محتوا، منابع مختلفی وجود دارد. از کتاب بازاریابی محتوایی اثر جو پولیتزی با آن ترجمه نه چندان جذابش گرفته تا کتاب بازاریابی محتوایی شرکت و… .

اما در این بین، کتاب ماشین محتوا اثر دن نوریس، البته به نظر من، یکی از بهترین منابع است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم بعد از آشنایی با اصول دیجیتال مارکتینگ و همینطور اصول بازاریابی به کمک چند کتاب معرفی شده تا اینجا، به سراغ کتاب ماشین محتوا بروید.

4_ پیشنهادی: شرکت در یک دوره دیجیتال مارکتینگ

به عنوان چهارمین منبع یادگیری دیجیتال مارکتینگ، پیشنهاد می‌کنم در یک دوره بازاریابی دیجیتال ثبت نام کرده یا در یک دوره کارآموزی شرکت کنید! البته دقت کنید که به هیچ عنوان شرکت در یک دوره آموزشی یا دوره کارآموزی، الزامی نیست.

این یعنی اگر در چنین دوره‌هایی شرکت نکنید هم می‌توانید به کمک منابع بعدی که به شما معرفی می‌کنم، به خوبی با علم و مهارت دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

اما در هر حال شرکت در دوره، مثل یک کاتالیزور عمل کرده و می‌تواند سرعتِ رسیدن شما به تخصص در این دنیا را تسریع کند. دقت کنید که دوره‌های جامع دیجیتال مارکتینگ حداقل باید شامل 50 ساعت محتوا باشند و احتمالاً قیمت‌های پایینی هم ندارند.

در مورد کارآموزی هم دقت کنید که حتماً قبل از شرکت در این دوره‌ها، در مورد مجموعه مورد نظر اطلاعات کسب کرده و مطمئن شوید که قرار است در این دوره‌ها همه چیز را یاد بگیرید نه اینکه صرفاً از شما کار مفتی بکشند!

5_ یک منبع همیشگی پیدا کنید

خب، بعد از خواندن 3 کتابی که تا اینجای مقاله معرفی کردم، شما تبدیل به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ با مهارت متوسط شده‌اید. اما با توجه به اینکه این مهارت همیشه در حال بروزرسانی است و عملا یادگیری در آن تمامی ندارد، الان نیاز به یک منبع دائمی دارید. یعنی چه؟

در واقع شما به منبعی نیاز دارید که بتواند به شکل دائمی و در زمان مناسب، محتواهای مناسب و جدید در دنیای بازاریابی دیجیتال را در اختیارتان قرار بدهد. در حال حاضر بهترین منابعی که این ویژگی را داشته باشند، به نظر من این دو سایت هستند:

  • وبلاگ سایت HUBSPOT
  • آکادمی دیجیتال مارکتینگ سایت نوین

آکادمی و وبلاگ نوینبه جرات بزرگترین سایت در زمینه آموزش بازاریابی دیجیتال در وب فارسی است که مطالب لازم را در قالب محتواهای رایگان و با زبانی کاملاً ساده و جذاب به شما ارائه می‌کند. برای مشاوره رایگان می‌توانید تماس بگیرید و یا از طریق سایت درخواست خود برای مشاوره را ثبت نموده و به صورت رایگان از مشاوره سایت نوین برخوردار شوید.

وبلاگ سایت انگلیسی زبان هاب اسپات هم در حال حاضر بزرگترین منبع آموزش دیجیتال مارکتینگ در جهان است! البته اگر با زبان انگلیسی آشنایی ندارید و نمی‌توانید مقالات این منبع را مطالعه کنید، نگران نباشید. اغلب مقالات این سایت به زبان فارسی و با زبان ساده در وبلاگ نوین منتشر شده است.

نکته: اگر به سراغ وبلاگ نوین می‌روید، پیشنهاد می‌کنم حتماً از دسته بندی‌های مقالات این سایت استفاده کرده و سعی کنید مطالعات هدفمندی داشته باشید. یعنی به شکل شانسی مقالات را نخوانید و به کمک دسته بندی‌ها، از ابتدا تا انتهای یک مطلب را آموزش ببینید.

کلام آخر

خب، بالاخره به انتهای مقاله بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ رسیدیم. در این مقاله طبق تجربه‌ای که تا الان کسب کرده‌ام، 5 تا از بهترین منابع برای یادگیری بازاریابی دیجیتال را به شما معرفی کردم.

به عنوان کلام آخر، می‌خواهم این نکته مهم را به شما یادآوری کنم که: دنیای دیجیتال مارکتینگ ته ندارد! من همین الان استادانی دارم که نزدیک به 15 سال سابقه فعالیت قوی در بازاریابی دیجیتال دارند ولی باز هم دائماً در این زمینه کتاب خوانده و در دوره‌ها شرکت می‌کنند. بنابراین هیچ موقع تصور نکنید که قرار است به انتهای این مهارت و علم رسیده و در آن به درجه استادی اعظم برسید، بلکه همیشه باید در مسیر یادگیری‌ آن باشید.

اگر نظری در مورد این مطلب دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.

منبع: سایت رپورتاژ آگهی تسمینو

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا