اقتصادی

چرا نمی‌توانیم برای تولیداتمان مشتری خارجی پیدا کنیم؟/در حوزه صنایع پایین‌دستی ضعیف هستیم

مجله ایرانی/خوزستان مشاور اقتصادی، بازرگانی خارجی و بین الملل استانداری خوزستان گفت: تولیدات بسیار خوبی در استان داریم اما برای تولیداتی که در استان انجام می‌شود، نمی‌توانیم مشتری خارجی پیدا کنیم زیرا این تولیدات بر مبنای نیاز مشتری خارجی انجام نشده است.

مهدی عرفانی فر در نشست خبری که امروز، ۳۰ مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هدفگذاری ما در استان خوزستان بر آن است تا خوزستان در دو سال آینده به هاب تجاری منطقه تبدیل شود.

به گزارش مجله ایرانی، وی افزود: یکی دیگر از اهداف مهم مورد نظر در حوزه اقتصادی در خوزستان، جذب سرمایه‌گذار به ویژه سرمایه‌گذار خارجی است زیرا حضور سرمایه‌گذار خارجی در حوزه دیپلماسی خارجی برای کشور امنیت‌زا است و می‌تواند به این مساله کمک خوبی کند.

در حوزه صنایع پایین دستی بسیار ضعیف هستیم

مشاور اقتصادی، بازرگانی خارجی و بین الملل استانداری خوزستان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه اشتغال و کارآفرینی یکی دیگر از اهداف موردنظر به منظور بهبود وضعیت اقتصادی استان است، گفت: برای حل مشکلات استان در حوزه اقتصادی برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدتی را در دو سال در حوزه تجارت خارجی و بازرگانی بین المللی تدوین کرده‌ایم.

عرفانی فر ادامه داد: در بخش‌های مختلف به ویژه صنایع بالادستی ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم اما در بحث صنایع پایین دستی بسیار ضعیف هستیم و از این رو باید اقداماتی در خوزستان انجام شود تا شاهد توسعه صنایع پایین دستی در خوزستان باشیم.

هیچ بانک اطلاعاتی از تولیدکنندگان استان نداریم

وی با بیان اینکه هیچ بانک اطلاعاتی از تولیدکنندگان در استان وجود ندارد، افزود: در این زمینه تلاش‌هایی انجام ‌شده است تا بانک اطلاعاتی تولیدکنندگان استان جمع‌آوری و به صورت واحد در مدت زمان ۶ ماه آینده تکمیل شود. همچنین در حال تهیه اطلس تجاری استان هستیم تا یک منبع جامع از محصولات تجاری تولیدی در استان داشته باشیم.

مشاور اقتصادی، بازرگانی خارجی و بین الملل استانداری خوزستان با اشاره به تولید انواع محصولات در حوزه‌های مختلف در خوزستان گفت: تولیدات بسیار خوبی در استان داریم اما برای تولیداتی که در استان انجام می‌شود، نمی‌توانیم مشتری خارجی پیدا کنیم زیرا این تولیدات بر مبنای نیاز مشتری خارجی انجام نشده است.

عرفانی فر با بیان اینکه IMC ها (نظام ارتباطات یکپارچه بازاریابی) در دنیا به منظور بازاریابی فعال هستند تا تولیدات را بتوان بدون مشکل به فروش رساند، ادامه داد: در استان بر تشکیل IMC ها که به منظور ارتباط یکپارچه بازاریابی هستند تمرکز کرده‌ایم تا مجوزاتی در این زمینه صادر شود و این مجموعه‌ها فعال شوند و بتوانیم برای صادرات محصولاتمان رویه‌هایی را ایجاد کنیم که صادرات به بهترین شکل در استان رقم بخورد.

انتقاد از مغفول ماندن بازارچه‌های مرزی خوزستان

وی با انتقاد از مغفول ماندن بازارچه‌های مرزی خوزستان افزود: بازارچه‌های مرزی استان فعال نیستند در حالی که به اقتصاد محلی بسیار کمک کننده هستند. در این زمینه باید تلاش‌هایی انجام شود تا شاهد فعالیت مجدد این بازارچه‌ها در خوزستان باشیم.

مشاور اقتصادی، بازرگانی خارجی و بین الملل استانداری خوزستان گفت: تمرکز ما بر احداث دفاتر تجاری خارجی در کشورهای همجوار است تا بتوانیم با کمک اتاق‌های بازرگانی استان این دفاتر را به منظور توسعه تجارت خارجی و افزایش صادرات محصولات در کشورهای همجوار ایجاد کنیم.

عرفانی فر با انتقاد از میزان مجوزات لازم برای سرمایه‌گذاری در خوزستان گفت: در کشور برای سرمایه‌گذاری ۱۴ تا ۱۵ مجوز لازم است اما در خوزستان بالای ۲۵ مجوز لازم است تا سرمایه‌گذار بتواند نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کند. باید این رویه‌ها اصلاح شوند و سرمایه‌گذار بتواند با آرامش خاطر نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کند.

۵۹ فرصت سرمایه‌گذاری در استان آماده شده است

وی افزود: در این راستا تاکنون ۵۹ فرصت سرمایه‌گذاری در استان در حوزه‌های مختلف آماده شده است و این فرصت‌ها تا چند ماه آینده به ۱۰۰ فرصت خواهند رسید. همه مجوزات و زیرساخت‌های لازم برای این فرصت‌ها مهیا شده است تا سرمایه‌گذار بدون دغدغه بتواند با استفاده از این فرصت‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در خوزستان اقدام کند.

مشاور اقتصادی، بازرگانی خارجی و بین الملل استانداری خوزستان گفت: همچنین در این راستا قرار است در آذرماه همایشی تحت عنوان همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خوزستان با حضور ۱۰ کشور خارجی برگزار و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این همایش به سرمایه‌گذاران عرضه شود تا شاهد سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران این کشورها در خوزستان باشیم.

مدرسه کسب و کار و کارآفرینی در استان راه‌اندازی شود

عرفانی فر در خصوص مساله اشتغال و نرخ بیکاری در استان افزود: در بحث اشتغال نگاه در خوزستان این است که دولت و بخش خصوصی بزرگ و توانمند شغل ایجاد کند و عده‌ای مشغول به کار شوند اما بخش عمده اشتغال در خوزستان باید در حوزه استارتاپ‌ها و کارآفرینی ایجاد شود. در این زمینه صحبت‌هایی با اتاق بازرگانی شده است تا مدرسه کسب و کار و کارآفرینی در استان راه‌اندازی شود تا افراد بتوانند در این حوزه مهارت‌آموزی کرده و به شکلی پرورش داده شوند و در نهایت خودشان کارآفرین شوند و به ایجاد اشتغال بپردازند.

تنزل جایگاه خوزستان در صادرات غیر نفتی

وی در خصوص تنزل جایگاه خوزستان در کشور در زمینه صادرات محصولات غیر نفتی در ۵ ماهه نخست امسال گفت: عوامل متعددی در تنزل این جایگاه موثر هستند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در استان راکد شده‌اند و همچنین همزمان که ما در خوزستان درجا می‌زنیم دیگر استان‌های کشور فعال هستند و تولید دارند و از این رو باعث شده تا جایگاه استان در بحث تجارت خارجی تنزل پیدا کند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا