نماد سایت مجله ایرانی

بعد از کاشت ابرو چه اتفاقی می افتد؟

محتوای این مطلب پنهان

چه چیزی در روند کاشت ابرو طبیعی و چه چیزی غیرطبیعی است؟

این که مراحل بعد از کاشت ابرو چیست و یا این که باید بعد از کاشت ابرو انتظار چه وقایعی را داشته باشیم از این لحاظ مورد سوال بسیاری از مراجعین کاشت ابرو است که این افراد می‌خواهند بدانند چه چیزی در روند کاشت ابرو طبیعی و چه چیزی غیرطبیعی است؟

به نقل از سایت دکتر گویا همیشه این دست از سوالات از شایع‌ترین سوالات مراجعین می‌باشد. لذا در این مقاله بر آن شدیم تا به‌صورت کلی مراحل بعد از کاشت ابرو یا زمانبندی ظهور نتایج کاشت ابرو به همراه وقایعی که در یک سال منتهی به رویت نتایج نهایی کاشت ابرو طبیعی است را بررسی نماییم.

در این راستا وقایع و رویدادهای بعد از کاشت ابرو را در بازه‌های زمانی چند روز اول بعد از کاشت ابرو، چند هفته اول بعد از کاشت ابرو و چند ماه اول بعد از کاشت ابرو و نهایتا یک سال بعد از کاشت ابرو تقسیم‌بندی و بررسی می‌کنیم. برای کاشت ابرو بهترین کار این است تا این عمل را پیش بهترین پزشک کاشت ابرو در تهران انجام دهید.

بررسی وقایع و رویدادهای بعد از کاشت ابرو

روند حین عمل کاشت ابرو

با توجه به لزوم تزریق مواد بی‌حسی و سرم در ناحیه کاشت ابرو تورم فوری ناحیه امری قطعی بوده لذا طراحی قبل از کاشت ابرو پس از تزریق این مواد دچار تغییر سایز شده و اکثر مراجعین از پهنای زیاد ایجاد شده نگران می‌باشند، باید گفت: با رفع ورم و انقباض پوست ناحیه مجددا سایز ابروها به سایز طراحی اولیه برمی‌گردد و جای نگرانی نیست.

همچنین به دلیل ایجاد لخته در اطراف موهای کاشت شده و تیره شدن ناحیه به‌واسطه تیره بودن خون خشک‌شده ممکن است در نگاه اول چندان خوشایند نبوده و نگرانی‌هایی بابت پر بودن بیش از حد ابروها ایجاد نماید که این مورد نیز به‌مرور زمان و در روزهای آتی با شستشوی ناحیه رفع خواهد گردید.

روز اول بعد از کاشت ابرو

با توجه به این که کاشت ابرو در مجاورت ناحیه پلک انجام می‌شود و این که پوست پلک نرم‌ترین پوست نواحی بدن را دارد انتظار نزول مایعات طبق نیروی جاذبه و ایجاد ورم در اطراف چشم و پلک‌ها امری بدیهی است اما با توجه به منظره‌ای که در بعضی از افراد (مخصوصا افراد با پوست شل یا کشسان در ناحیه پلک‌ها) ایجاد می‌شود.

اکثر مراجعین نگرانی مضاعفی از طبیعی بودن این حالت و رفع شدن کامل این تورم بعد از گذشت چند روز دارند که باید گفت: این ورم و حتی کبودی هر چقدر هم که زیاد باشد موقتی بوده و جای نگرانی ندارد و در عرض سه چهار روز تا یک هفته کاملا رفع می‌گردد.

اگرچه در صورت ایجاد کبودی ممکن است رفع کامل کبودی مدت بیشتری زمان بگیرد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر این مقاله الو پزشک را تا انتها مطالعه نمایید.

دو هفته بعد از کاشت ابرو

در طول دو هفته ابتدایی پس از کاشت ابرو ورم و کبودی، کامل رفع گردیده و با شستشوی مکرر در طول این دو هفته حالت تیرگی داخل ابروها که ناشی از لخته‌های خون بوده و همچنین دلمه‌ها رفع گردیده و حالت طبیعی به ناحیه ابروها باز می‌گردد.

یک ماه اول بعد از کاشت ابرو

از دو هفته تا یک ماه پس از کاشت ابرو به‌مرور موهای کاشت شده جدید به حالت نهفته یا خواب فرو رفته و ساقه این موها دچار ریزش می‌شود. این ریزش در افراد مختلف با درجات متفاوتی دیده می‌شود حتی در اندکی از افراد ممکن است اصلا ریزش ابروها رویت نشود و برعکس در برخی از افراد تمام ابروهای کاشت شده دچار ریزش می‌شوند.

از ماه دوم تا ماه پنجم بعد از کاشت ابرو

این بازه زمانی شاید سخت‌ترین بازه زمانی بعد از کاشت ابرو از نظر شرایط ظاهری فرد می‌باشد و این امر مخصوصا در شهرهای با آب و هوای خشک مانند شهر اصفهان این حالات بیشتر رؤیت می‌شود. با توجه به رشد ابتدایی و سپس ریزش ابروها بعد از یک ماه اول به این بازه زمانی تا رشد مجدد ابروها بازه زمانی ناامیدی نیز اطلاق می‌گردد در این بازه که حدود سه تا چهار ماه به طول می‌انجامد.

با توجه به این که روی سطح پوست هیچ رشد ابرویی مشاهده نمی‌گردد اکثر مراجعین نگران عدم موفقیت کاشت ابروی خود می‌شوند اما باید گفت: در واقع این بازه زمانی جهت آماده‌سازی ریشه موها به رشد مجدد در ناحیه کاشت ابرو نیاز است.

همچنین در این بازه زمانی عوارضی همچون قرمزی و التهاب ناحیه کاشت ابرو نیز به چشم می‌خورد که با توجه به ریزش موها و خالی بودن ناحیه بیش از پیش آزاردهنده است، این حالت نیز به مرور زمان و با التیام پوست ناحیه رفع می‌گردد، همچنین در صورت بروز جوش‌های پوستی بعد از کاشت ابرو می‌توانید به مقاله مراجعه نمایید.

از دیگر حالات ظاهری بعد از کاشت ابرو ایجاد برجستگی‌های اپیدرم در اطراف ساقه موهای کاشت شده مخصوصا در ناحیه تاج ابرو که پوست ضخیم‌تری دارد می‌باشد که این حالت نیز به‌مرور و با رشد لایه‌های زیرین پوست و جایگزینی لایه‌های جدید پوستی مرتفع می‌گردد.

ماه پنجم تا ماه نهم بعد از کاشت ابرو

بعد از گذر از بازه زمانی ناامیدی با رشد مجدد موهای کاشت شده و بیرون آمدن ساقه ابروها از زیر پوست بارقه‌های امید رؤیت شده و به‌مرور در عرض این سه تا چهار ماه موها به‌مرور بیشتر و بیشتر رشد کرده و از زیر پوست خارج می‌شوند.

می‌توان گفت: تقریبا بعد از ۹ تا ۱۰ ماه از کاشت ابرو تقریبا تمام موهای کاشت شده رشد کرده و در سطح پوست ناحیه ابرو مشاهده می‌گردند اما هنوز ظاهر چندان دلچسبی نداشته و ممکن است برخی از نواحی کاشت نیز رشد نکرده باشند.

از ماه نهم تا یک سال پس از کاشت ابرو

در طول این بازه زمانی موهای کاشت شده به‌مرور به حالت طبیعی ابروها شبیه‌تر شده و از لحاظ خواب و جهت ابرو جلوه بهتری پیدا می‌کنند برای تسریع این حالت می‌توان از مواد حالت‌دهنده موهای ابرو مانند ژل ابرو، ریمل ابرو یا صابون ابرو به‌صورت مکرر استفاده نمایید.

در صورت تمایل جهت مطالعه بیشتر راجع به مقوله خواب ابروهای کاشت شده و جلوگیری از سیخ شدن ابروها بعد از کاشت به مقاله مراجعه نمایید.

همچنین در این بازه زمانی تمامی موهایی که باید پس از کاشت ابرو رشد می‌کردند رشد کرده‌اند و اگر نواحی از کاشت ابرو رشد نکرده باشد نیاز به انجام جلسه ترمیم کاشت ابرو برای این نواحی بعد از گذشت یک سال و آمادگی پوست این ناحیه برای انجام پیوند مجدد است.

مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو کدامند؟

انجام موفقیت‌آمیز کاشت ابرو برای رسیدن به ظاهری زیبا کافی نیست. فرد باید بعد از عمل به بهترین شکل از ابروهای کاشته شده مراقبت کند. چرا که فولیکول‌های کاشته شده هنوز با محل جدید خود سازگار نشده‌اند و بسیار آسیب‌پذیرند. مراقبت‌های لازم بعد از کاشت ابرو عبارتند از:

لباس مناسب بپوشید

حداقل تا ۵ روز بعد از پیوند ابرو لباس‌های دکمه‌دار و زیپ‌دار بپوشید. لباس‌های جلوبسته مانند تی‌شرت که برای پوشیدن باید آن‌ها را از سر عبور دهید، باعث جابجایی و کنده شدن موهای کاشته شده می‌شوند.

 در معرض نور آفتاب قرار نگیرید

نور مستقیم اشعه‌های مضری دارد. به همین دلیل تابش مستقیم نور خورشید روی ابروهای کاشته شده باعث آسیب‌های جدی به فولیکول‌ها می‌شود. برای محافظت از آن‌ها در مقابل نور خورشید می‌توانید از عینک‌های آفتابی بزرگ یا کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنید.

نحوه خوابیدن صحیح

تورم، سنگینی صورت، سردرد و حتی بدخواب شدن از عوارض جانبی هر عمل جراحی است. نحوه خوابیدن شما در جلوگیری یا کاهش بعضی از این عوارض موثر است. ۳ تا ۴ روز بعد از عمل هنگام خواب، سر خود را بالاتر از حالت معمول قرار دهید و به صورت نیمه نشسته بخوابید.

بدین منظور می‌توانید از چند بالش استفاده کنید. دقت کنید که زاویه کمرتان باید ۴۵ درجه باشد. به هیچ عنوان روی شکم نخوابید و از برخورد ابروهایتان با بالش یا هر چیز دیگری جلوگیری کنید.

به ابروهای خود فشار وارد نکنید

فولیکول‌های مو در ناحیه ابرو با زاویه خاصی در جهت ابروهای اصلی کاشته می‌شوند. در روزهای ابتدایی عمل که پیوندها هنوز محکم نیستند و احتمال ریزش یا جابجایی آن‌ها زیاد است، باید از وارد کردن فشار به آن‌ها جلوگیری کنید.

ورزش سنگین ممنوع

حداقل یک هفته بعد از کاشت ابرو از ورزش و انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. ورزش سنگین تورم، خونریزی، جابجایی یا ریزش گرفت‌ها را تشدید می‌کند. بعد از یک هفته می‌توانید به فعالیت‌ها و ورزش‌های سبک خود بپردازید ولی کماکان تا هفته دوم از ورزش‌های سنگین مانند دو، دوچرخه‌سواری، گلف و بدنسازی پرهیز کنید. شنا یا رفتن به سونا و استخر هم در دوران نقاهت کاشت ابرو اصلا توصیه نمی‌شود.

از فعالیت‌هایی که باعث عرق کردن می‌شوند، بپرهیزید

فعالیت‌های سنگین یا ورزش کردن باعث عرق کردن در ناحیه پیشانی می‌شوند. عرق‌های پیشانی به سمت ابروها سرازیر شده و تمام آلودگی‌ها را با خود به آنجا می‌برند. تجمع عرق‌ها و جذب آلودگی باعث عفونت زخم‌ها و آسیب به فولیکول‌ها می‌شود.

شستشوی صحیح صورت را بیاموزید

به صورت روزانه و اصولی تجمع آلودگی جلوگیری کرده و خطر عفونت را کاهش می‌دهد. در روزهای ابتدایی با استفاده از اسپری، محلول شامپو و آب ولرم را به ابروها بپاشید و با ضربه زدن‌های ملایم و مداوم آن‌ها را بشویید. برای این کار می‌توانید از شامپوی بچه یا هر شامپویی که پزشکتان تجویز کرده است، استفاده کنید.

از لوازم آرایش استفاده نکنید

مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی برای ابروهای کاشته شده مانند سم عمل می‌کنند؛ دوره نقاهت را طولانی کرده و حتی مانع از رشد ابروها و باعث ریزش آن‌ها می‌شوند.

بنابراین تا حداقل ۲ هفته بعد از کاشت، ابروها را آرایش نکنید. رنگ کردن ابروها از هفته چهارم بلامانع است.

از استرس دوری کنید

استرس و بیماری‌های روحی یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش ابروهاست. هورمون‌هایی که در اثر استرس ترشح می‌شوند، تاثیر مخربی روی فولیکول‌های مو گذاشته و رشد آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند. ابروهای کاشته شده در هفته‌های دوم و سوم شروع به ریزش می‌کنند. ممکن است این پدیده استرس شما را افزایش دهد. اما خوب است بدانید که ریزش ابروها یکی از مراحل رشد طبیعی آن‌هاست و از ماه سوم به بعد رشد فولیکول‌ها از سر گرفته می‌شود.

ابروهای خود را با داروهایی که پزشک داده، مرطوب نگه دارید

بعد از کاشت ابرو شاهد پوسته‌ها و زخم‌های ریزی در ناحیه ابرو خواهید بود. این پوسته‌ها بعد از حدود یک هفته شروع به ریزش خواهند کرد. اما لازم است که شما در این مدت را به صورت مرتب فراموش نکنید تا از خونریزی جلوگیری شود. یک روز بعد از عمل می‌توانید داروهایی که پزشک تجویز کرده است، را هر ۲ یا ۳ ساعت یک بار استفاده کنید.

داروهایی که پزشک تجویز کرده مصرف کنید

بعد از اتمام کاشت ابرو، پزشک یک نسخه چاپی از داروهایی که باید مصرف کنید، برایتان تجویز می‌کند. استفاده از این داروها برای جلوگیری از درد، تورم، عفونت و غیره موثر است. مشاوران کلینیک صدف تا مدت‌ها بعد از کاشت اوضاع شما را پیگیری خواهند کرد.

تغذیه مناسبی داشته باشید

دوران نقاهت کاشت ابرو نیازمند رژیم غذایی خاصی نیست. فقط کافی است تمام مواد مورد نیاز برای رشد و تقویت موها را در برنامه غذایی خود جا دهید. این مواد شامل پروتئین‌ها، انواع ویتامین‌ها، میوه‌ها و سبزیجات می‌شود.

مولتی ویتامین و مکمل مصرف کنید

ویتامین‌های E و B کمپلکس برای بهبود زخم‌ها و تقویت پوست و مو بسیار مفیدند. خوردن مواد غذایی شامل این ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند روی و آهن در دوران نقاهت به شدت توصیه می‌شود. قرص‌های تقویتی و مکمل‌های غذایی از طرف کلینیک صدف تجویز خواهد شد.

الکل و دخانیات مصرف نکنید

مصرف الکل و دخانیات روند بهبود زخم را با مشکل روبه‌رو می‌کند. مصرف الکل با بعضی داروهای تجویزی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به کما شود. محض اطمینان و برای کوتاه شدن دوران نقاهت کاشت ابرو، پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک ماه قبل از عمل و دو هفته بعد از عمل از مصرف الکل و دخانیات پرهیز کنید.

از زخم ناحیه اهداکننده مراقبت کنید تا عفونت نکند

کاشت ابرو یک عمل زیبایی است و مانند تمام عمل‌های جراحی، می‌تواند عوارضی مانند عفونت داشته باشد. انجام کاشت ابرو در یک معتبر و با رعایت استانداردها احتمال بروز عفونت را بسیار ناچیز می‌کند. با این حال برای اطمینان، زخم‌های ناحیه اهداکننده را با تا چند روز بعد از عمل با فشار مستقیم آب نشویید و در معرض نور خورشید قرار ندهید.

مراقبت از زخم در روش FUT

بهبود زخم در روش FUT ممکن است ۶ تا ۱۲ ماه به طول بیانجامد. در این مدت زخم‌ها قرمز و برجسته شده و سپس سفید و صاف می‌شوند. تا بهبودی کامل زخم‌ها باید صبور باشید و از آن‌ها مراقبت کنید. از روز دوم به بعد، بخیه‌ها و زخم‌ها را با آب گرم و به نرمی بشویید. بعد از تمیز شدن، پمادهای داده شده از طرف کلینیک را با گوش‌پاک‌کن، روزی دوبار روی زخم بمالید. بعد از کشیدن بخیه‌ها از کرم‌های ترمیم زخم به مدت ۹۰ روز تا یک سال استفاده کنید. برای جلوگیری از برخورد مستقیم نور خورشید می‌توانید از کرم‌های ضدآفتاب حاوی زینک‌اکساید استفاده کنید.

·         استفاده از رنگ و مواد شیمیایی

یکی از مواردی که سوالات زیادی برای متقضیان کاشت ابرو به وجود می آورد، امکان استفاده از رنگ و یا هر نوع مواد شیمیایی در ابروها یا موهای کاشته شده می باشد. بنابر توصیه پزشکان حداقل به مدت سه هفته از هیچ گونه رنگ و یا مواد شیمیایی در ابروهای کاشته شده و یا حتی موهای کاشته شده استفاده نشود.

3 هفته بعد از کاشت ابرو استفاده از رنگ و یا هر نوع مواد شیمیایی دیگر مشکل خاصی نخواهد داشت. البته هر چه کمتر از مواد شیمیایی استفاده شود، بهتر است.

·         از تماس دست‌ها با ابرو خود اجتناب کنید !

یکی از مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو پرهیز از دست زدن به ابروهاست. شاید در ابتدا برای شما جالب باشد که بدانید فولیکول‌های تازه چگونه هستند و بخواهید آن‌ها را لمس کنید، اما این کار به ضرر شماست؛ زیرا با این کار خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهید و دردسرهای زیادی را خواهید کشید. بهتر است بدانید که مراقبت‌های پس از کاشت ابرو به‌اندازه عمل پیوند ضروری و مهم است و باید آن‌ها را رعایت کنید.

در کاشت ابرو روی مناطق گیرنده یعنی ابروها باز می‌ماند و تنها منطقه اهداکننده یعنی بانک مو به‌مدت 2 روز پانسمان می‌شود. کبودی و تورم به‌مدت چند روز روی ابروها عادی است. در طول این مدت باید از آنتی‌بیوتیک، مسکن و استروئیدهای خوراکی که پزشک تجویز کرده است، مصرف کنید.

·         شستشوی ابروها را به‌طور اصولی انجام دهید.

در روز اول پس از کاشت قادر هستید هر 2 الی 3 ساعت از اسپری فولیکول سالین یا هر ماده دیگری که پزشکتان تجویز کرده است، برای ابروهای خود استفاده کنید. بهتر است بدانید که تمیز نگه‌داشتن محل جراحی کمک زیادی به بهبودی هر چه سریع‌تر می‌کند، اما باید این کار را مطابق با دستورات پزشک متخصص انجام دهید.

در سه روز اول مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو صورت خود را با مواد شوینده و پد آرایشی بشویید و سپس طبق تجویز پزشک ابروها را با شامپو بچه یا شوینده مخصوص دیگر شستشو دهید. دقت داشته باشید که در تمام طول این مدت از لمس و مالش ابروهای خود باید دوری کنید.

برای نباید آب خیلی سرد یا خیلی گرم باشد؛ در واقع باید درجه حرارت آب ملایم در نظر گرفته شود. همچنین نباید ابروها را با آب فشارقوی و به‌طور مستقیم بشویید. برای خشک‌کردن صورت از حوله بسیار نرم و لطیف استفاده کنید و آن را روی صورت خود مالش ندهید.

·         از کندن زخم‌ها خودداری کنید !

زخم های ایجاد شده را دستکاری نکنید. پس از کاشت ابرو امکان دارد دچار قرمزی، خارش، درد، پوسته‌پوسته شدن محل کاشت و آکنه شوید. تمامی این موارد موقتی هستند، اما پس از اولین شستشو قرمزی و التهابات تا میزان زیادی کاهش می‌یابد. در این دوران به‌دلیل ریزش فولیکول‌های جدید، زخم‌هایی در ابرو ایجاد می‌شود که نباید لمس شده و خراشیده شوند؛ زیرا با این کار باعث کنده شدن فولیکول‌ها از ریشه خواهید شد.

·         از قرار گرفتن در معرض آفتاب بپرهیزید.

یکی دیگر از نکات مهم در مورد مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ماه اول پس از کاشت است. در ماه اول ابروها در حالت التهابی قرار دارند و نسبت به تغییرات محیط واکنش نشان می‌دهند. در این دوران برای بیرون رفتن از خانه از کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنید، زیرا این کلاه‌ها ابروهای شما را از تابش مستقیم نور آفتاب محفوظ می‌دارند. همچنین از استفاده از کرم‌های ضدآفتاب غافل نشوید.

خروج از نسخه موبایل