دانش و سلامت

دندان خراب چه بلایی سرتان می‌آورد

آفتاب‌‌نیوز :

 این تحقیق که توسط یک تیم بین المللی از دانشمندان انجام شده، بر روی مجموعه‌ای از شواهد قبلی استوار است که سلامت ضعیف دهان و دندان را با زوال عقل و تخریب عصبی مرتبط می‌کند.

این ایده که بیماری لثه در شروع یا پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارد، فرضیه‌ای است که در حاشیه تحقیقات زوال عقل قرار دارد. اما در چند سال گذشته تعداد فزاینده‌ای از دانشمندان شروع به جدی گرفتن این ایده کرده و مطالعات به آرامی شروع به بررسی این ارتباط کرده اند.

بیشتر تحقیقات تاکنون روی باکتری مسئول بیشتر بیماری‌های لثه (Porphyromonas gingivalis) متمرکز شده که می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر مغز تأثیر بگذارد. اما این مطالعه جدید تمرکز خود را بر روی نوع دیگری از باکتری‌های دهان به نام فوزوباکتریوم نوکلئاتوم (Fusobacterium nucleatum) معطوف کرده که در حضور پریودنتیت حجم آن افزایش می‌یابد.

طی یک سری آزمایش‌ها مشخص شد که چگونه باکتری فوزوباکتریوم نوکلئاتوم می‌تواند تکثیر سلول‌های ایمنی در مغز را افزایش دهد.

سپس مشاهده شد که این پاسخ التهابی باعث تسریع پیشرفت آلزایمر در حیواناتی می‌شود که برای مدل سازی این بیماری پرورش داده شده اند.

جیک جینکون چن (Jake Jinkun Chen) از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تافتز توضیح داد: در این مطالعه، ما برای اولین بار متوجه شدیم که باکتری فوزوباکتریوم نوکلئاتوم می‌تواند التهاب سیستمیک ایجاد کند و حتی به بافت‌های سیستم عصبی نفوذ کرده و علائم و نشانه‌های بیماری آلزایمر را تشدید کند.

او در ادامه افزود: این یافته‌ها ثابت نمی‌کند که این باکتری به طور مستقیم باعث بیماری آلزایمر می‌شود. در عوض، این باکتری با تحریک پاسخ‌های التهابی در مغز، توسعه بیماری را تسریع کرده و ظاهر رفتاری و پاتولوژیک بیماری آلزایمر را تشدید می‌کند. 

این مطالعه به دو پروتئین بالقوه پیش التهابی فعال شده توسط باکتری فوزوباکتریوم نوکلئاتوم اشاره می‌کند که قبلاً با تخریب عصبی مرتبط بوده اند. این پژوهش روش قابل قبولی را ارائه می‌دهد که از طریق آن باکتری‌های دهان می‌توانند پیشرفت بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر را تسریع کنند. اما هنوز خیلی زود است که بگوییم این یافته‌ها منجر به درمان درمانی جدیدی برای آلزایمر می‌شود.

در نهایت، چن گفت که یافته‌های تیم تحقیقاتی او باید نشانه‌ای برای پزشکان باشد تا به سلامت دهان در بیماران، به ویژه آن‌هایی که با مراحل اولیه اختلال شناختی مواجه هستند، توجه کنند. او معتقد است که درمان موثر بیماری پریودنتال می‌تواند پیشرفت بیماری‌هایی مانند آلزایمر را کند کند.

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا