عمومیمجله کسب و کار

چرا یخچال سامسونگ آب می دهد

علت های اتومات نکردن یخچال فریزر چیست؟

به نقل از ای پی سرویس اصفهان چرا یخچال فریزر یکسره کار می‌کند؟ اگر این مشکل برای شما هم پیش آمده است، نیازی به نگرانی نیست؛ شاید با رعایت چند نکته ساده بتوانید مشکل یخچال فریزر خود را برطرف کنید. معمولاً مجموعه‌ای از دلایل ساده برای این موضوع وجود دارد که زمانی که آن‌ها را بشناسید به سادگی می‌توانید مشکل را برطرف کرده و از وقوع آن در دفعات بعدی پیشگیری کنید.

در ادامه این مطلب پس از ارائه توضیحی کوتاه درباره نحوه کارکرد یخچال فریزر، علت های اتومات نکردن یخچال فریزر را بررسی کرده و راهکارهایی برای برطرف کردن هر یک از علل احتمالی ارائه می‌دهیم.

فرآیند اتومات کردن یخچال چگونه انجام میشود؟

پیش از بیان علت های اتومات نکردن یخچال فریزر بهتر است با نحوه انجام این کار در یخچال آشنا شوید. ترموستات یخچال عملیات اتومات کردن را در آن انجام می‌دهد. قطعه‌ای است که دمای یخچال را تنظیم کرده و آن را ثابت نگه می‌دارد. این قطعه اتومات کردن را به صورت خودکار انجام می‌دهد و فرمان قطع یا از سر گیری کارکرد طبیعی یخچال را به کمپرسور می‌دهد.

بهتر است با ذکر مثالی نحوه اتومات کردن یخچال فریزر را شرح دهیم. فرض کنید شما ترموستات را تنظیم کرده‌اید و دمای آن را بر روی ۵ درجه سانتی گراد قرار داده‌اید. در چنین شرایطی ترموستات به کمپرسور دستور می‌دهد دما را به ۵ درجه سانتی گراد برساند و یخچال شما کارکرد طبیعی خود را تا رسیدن به این دما ادامه می‌دهد. پس از اینکه دمای یخچال فریزر به ۵ درجه سانتی گراد رسید، ترموستات فرمان قطع را به کمپرسور می‌دهد و تلاش می‌کند دما را در همین درجه ثابت نگه دارد. زمانی که به هر دلیلی یخچال فریزر شما نتواند این کار را انجام دهد و با تغییر کردن دمای داخلش روشن و خاموش نشود، به اصطلاح می‌گوییم یخچال فریزر اتومات نمی‌کند. با توجه به این توضیح، یکی از متداول ترین علت های اتومات نکردن یخچال فریزر اختلال در عملکرد ترموستات می‌باشد.

یخچال فریزر من اتومات نمیکند، آیا خراب شده است؟

لزوماً اینگونه نیست. تمامی علت های اتومات نکردن یخچال فریزر به خرابی قطعات آن مربوط نمی شود. گاهی این موضوع دلیل ساده ای دارد که با تغییر دادن شرایط محیط اطراف دستگاه می‌توانید آن را برطرف کنید. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • یخچال فریزر در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار دارد. در این صورت یا باید مسیر تابش نور آفتاب را مسدود کنید و یا یخچال فریزرتان را در محل مناسب تری قرار دهید
  • دمای محیط اطراف یخچال فریز بیش از اندازه گرم است. برای برطرف کردن این موضوع باید هوای اتاق یا محل قرار گرفتن یخچال فریزر را خنک کنید یا دستگاه را جا به جا کرده و در محل مناسب‌تری قرار دهید
  • خوراکی یا غذای گرمی به تازگی در یخچال قرار داده شده است. باید از انجام این کار خودداری کنید چون تکرار آن در درازمدت باعث کوتاه شدن عمر دستگاه شما می‌شود
  • درب یخچال بیش از اندازه باز و بسته شده است. انجام این کار باعث گرم شدن هوای داخل یخچال فریزر شده و مانع از اتومات شدن آن می‌شود. اگر کودکتان این کار را انجام می‌دهد، بهتر است از قفل کودک استفاده کنید و مانع او شوید.

باید به این نکته توجه کنید که در دمای معمول و در حالت عادی، یخچال فریزر تا ۸۵% اوقات مشغول به کار است. اگر دمای محیط گرم‌تر از حد معمول باشد، این زمان افزایش می‌یابد.

علت اتومات نکردن یخچال فریزر بلافاصله بعد از خرید

این موضوع مسأله‌ای کاملاً طبیعی و نرمال است. معمولاً پس از روشن کردن یخچال فریزر برای اولین بار، دستگاه تا ۲۴ ساعت به صورت یکسره کار می‌کند تا محیط داخلش خنک شود و به دمای مطلوب برسد. در صورتی که این وضعیت تا بیش از ۲۴ ساعت ادامه یابد، حتماً باید علت های اتومات نکردن یخچال فریزر بررسی شود.

دلایل فنی اتومات نکردن یخچال فریزر

مواردی که تا این جای مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، دلایل ساده‌ای بودند که به سادگی و بدون نیاز به دانش فنی قابل برطرف کردن بودند. در صورتی که با انجام آن‌ها مشکل دستگاهتان برطرف نشد، ممکن است خرابی یکی از قطعات باعث یکسره شدن یخچال فریزر شده باشد. در ادامه مطلب برخی از متداول‌ترین علت های اتومات نکردن یخچال فریزر را بررسی می‌کنیم.

وجود نشتی در گاز یخچال

نشت گاز می‌تواند مانع از اتومات کردن یخچال فریزر شما شود. نحوه بررسی این موضوع در یخچال‌های مختلف، متفاوت است. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم:

  • اگر از یخچال فریزرهای قدیمی استفاده می‌کنید و شاهد برفک یا یخ در بخشی از فریرز آن بودید، این موضوع حاکی از نشتی گاز می‌باشد. برای اینکه از وجود نشتی اطمینان حاصل کنید، باید یخچال را خاموش کنید و اجازه دهید برفک‌ها آب شوند. پس از روشن کردن مجدد یخچال فریزر، در صورتی که احساس کردید سرمای داخل یخچال کم است، این به معنی نشتی گاز دستگاه است. برای رفع این مشکل باید به تعمیرکار حرفه ای جهت مراجعه کنید
  • یخچال فریزرهای دیفراست جدید دارای صفحه ای به نام صفحه سرما در انتهای یخچال یا بدنه آن هستند. اگر مشاهده کردید که قسمتی از این صفحه دارای برفک است یا صفحه خیس است، علت آن نشتی گاز یخچال فریر شما است. حتی در صورت وجود این مشکل سرمای داخل یخچال شما طبیعی و نرمال است
  • در یخچال‌های نوفراست به ندرت با مشکل این چنینی مواجه می‌شوید

وجود گرد و غبار بر روی لولههای کندانسور

یکی دیگر از علت های اتومات نکردن یخچال فریزر وجود گرد و غبار بر روی لوله‌های کندانسور آن است. پس از گذشت چند سال، به مرور گرد و غبار بر روی لوله‌های کندانسور واقع در پشت یخچال می‌نشیند. این کثیفی‌های انباشته شده می‌تواند باعث اتومات نکردن یخچال فریزر شود. برای برطرف کردن این موضوع باید لوله‌های کندانسور را تمیز کنید و برای پیشگیری از وقوع آن در آینده، بهتر است این کار را به صورت مرتب انجام دهید.

وجود ایراد در هیتر دیفراست

در یخچال‌های دیفراست، کار هیتر دیفراست آب کردن برفک‌های موجود بر روی لوله اپراتور یخچال است. باقی ماندن برفک بر روی این لوله‌ها یکی از علت های اتومات نکردن یخچال فریزر است. در صورت مشاهده این مورد، باید از تعمیرکار حرفه‌ای بخواهید سالم بودن هیتر دستگاه شما را بررسی کند. در صورت خراب بودن این قطعه، با تعمیر یا تعویض آن مشکل دستگاهتان برطرف می‌شود.

خرابی تایمر دیفراست

تایمر دیفراست، زمان بندی انجام عمل دیفراست یا برفک زدایی در یخچال فریزر را تنظیم می‌کند.  در صورتی که این قطعه خراب شود، هیتر دیفراست به موقع عمل نکرده و برفک و یخ در یخچال فریزر شما باقی می‌ماند. وجود این برفک‌ها مانع از گردش هوا در یخچال می‌شود و بنابراین دستگاهتان اتومات نمی‌کند. برای بررسی سالم بودن تایمر دیفراست به دانش فنی نیاز دارید؛ بنابراین در صورت مشاهده این علائم در یخچال فریزرتان، بهتر است به تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید.

علت آب دادن فیلتر داخل یخچال | علت جمع شدن آب در کف فریزر سامسونگ | علت نشت آب از زیر فریزر

خراب بودن ترموستات یخچال فریزر

متداول‌ترین مورد از علت های اتومات نکردن یخچال فریزر خرابی ترموستات آن است. مهم‌ترین وظیفه ترموستات در یخچال، مقایسه دمای داخل با دمای تنظیم شده برای آن است. اگر دمای داخل یخچال بیش از حد سرد یا بیش از حد گرم باشد، ممکن است دلیل آن خراب شدن ترموستات باشد. بررسی سلامت ترموستات نیاز به دانش فنی دارد و بهتر است برای انجام این کار به تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید.

ضعیف شدن موتور یخچال فریزر

در زمان روشن بودن یخچال فریزر، همواره موتور آن صدای کمی دارد که به صورت صدایی یکنواخت شنیده می‌شود. اگر متوجه تغییر در این صدا و افزایش آن شُدید و همچنین شاهد اتومات نکردن دستگاه برای مدت زمانی طولانی بودید، شاید موتور یخچال فریزر شما ایراد پیدا کرده باشد. تشخیص وجود خرابی در موتور و تعمیر آن یک کار کاملاً تخصصی است. بنابراین در صورت مشاهده این موارد، باید به تعمیرکار مراجعه کنید.

خراب شدن درب جا یخی در یخچالهای قدیمی

یکی دیگر از علت های اتومات نکردن یخچال فریزر خراب شدن درب جا یخی آن است. در صورتی که این درب خراب شود، سرمای بخش فریزر دستگاه به قسمت‌های پایین آن منتقل می‌شود. در این صورت مواد غذایی قرار گرفته در پایین یخچال یخ زده و دستگاه برای مدت طولانی روشن می‌ماند تا مانع از گرم شدن بخش فریزر شود. اگر این موارد را مشاهده کردید درب جا یخی را بررسی کنید و در صورت خراب بودن، آن را تعویض کنید.

ایراد در برد اصلی دستگاه

در یخچال فریزرهای جدیدتر، سنسور دستگاه می‌تواند یکی از علت های اتومات نکردن یخچال فریزر باشد. از آن جایی که برد اصلی دستگاه گرانقیمت بوده و بررسی آن نیاز به دانش فنی دارد، در صورت بروز این مشکل باید از تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید.

سخن پایانی

در ابتدای این مطلب برخی از ساده ترین علت های اتومات نکردن یخچال فریزر پرداختیم. گاهی اوقات دلیل پیش آمدن این وضعیت موضوع ساده‌ای است که به راحتی با ایجاد تغییر در محل قرار گیری یخچال یا جا به جا کردن آن مشکل برطرف می‌شود. در صورتی که با انجام این کارها مشکل برطرف نگردید، مسائل فنی دستگاه باید بررسی شود که در این مطلب برخی از دلایل فنی به وجود آورنده این وضعیت را نیز بررسی کردیم. در صورتی که نقص فنی دلیل اتومات نکردن یخچال فریزر شما باشد، برای برطرف کردن آن نیاز به دانش فنی دارید و بهتر است به تعمیرکار حرفه‌ای از یه تعمیرگاه مانند مراجعه کنید.

منبع : youtube.com

 

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا