دانش و سلامتمجله کسب و کار

میزان نرمال و محدوده خطر mchc در آزمایش خون

دلایلی که ممکن است پزشک را مایل به بررسی هدفمند MCHC در آزمایش خون کند، می‌تواند هر یک از موارد زیر باشد: هنگامی‌که هر یک از علائم آنمی مثل خستگی، پوست رنگ‌پریده و سرگیجه در فرد دیده‌ شود. هنگامی‌که پزشک به دنبال دلایل مختلف آنمی باشد. حواست به سلامتیت هست؟ با یه چکاپ و آزمایش خون، سلامتیت رو بررسی کن پس همین حالا مشاوره بگیر نحوه‌ی انجام آزمایش MCHC خون شاید شنیدن نام آزمایش به ما استرس بدهد. یکی از راه حل‌های مقابله با این استرس، افزایش آگاهی و شناخت روند انجام آزمایش است .

مراقبت‌های بعد از انجام آزمایش بعد از انجام آزمایش، نیازی به اقدام خاصی ندارید. بعد از خون‌گیری می‌توانید به منزل می‌روید و فعالیت‌های روزانه‌ی خود را از سر می‌گیرید. عوارض جانبی احتمالی عبارت‌اند از: در صورتی که رگ به سختی پیدا شده‌باشد و اپراتور آزمایشگاه سوزن را در دست شما جابجا کرده‌باشد، احساس درد در محل ورود سوزن خواهید کرد. در کسانی‌که اختلالات انعقادی دارند و یا خون آن‌ها رقیق‌تر است، خونریزی از محل زخم برای مدتی ادامه پیدا می‌کند.

آزمایش خون

یکی از مهم‌ترین راه‌های کمک‌ به تشخیص است که پزشکان برای بررسی علت بیماری آن را تجویز دهد. نه‌تنها در شرایط بیماری، بسیاری از ما برای که سالانه و یا شش ماه یک‌بار انجام می‌شود، آزمایش خون داده‌ایم و با تفسیر نتایج آن پی به سلامتی و بیماری‌های نهفته برده‌ایم. در یک آزمایش خون کامل، فاکتورهای متفاوتی سنجیده می‌شوند که برخی از آن‌ها برای ما آشنا و برخی دیگر کاملا ناآشنا هستند. MCHC یکی از این فاکتورهای کم‌تر آشناست.

البته این فاکتور به‌تنهایی کاربرد دقیقی ندارد و معمولا از آن در کنار دیگر فاکتورهای خونی مانند MCV و RDW استفاده می‌شود. بالا یا پایین بودن mchc در آزمایش خون نشان‌دهنده‌ی مشکلی است که در سلامت فرد به وجود‌آمده‌است و یا در حال به ‌وجود‌آمدن است. با استفاده از این آزمایش می‌‌توان از ایجاد برخی مشکلات پیشگیری کرد و یا مسائل به‌وجود‌آمده را تشخیص داد و درمان کرد. MCHC با ضرب‌کردن مقدار هموگلوبین در صد و تقسیم‌کردن آن بر مقدار هماتوکریت به دست می‌آید.چه زمانی باید آزمایش MCHC خون داد؟ از سؤالات مهمی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، این است که هدف از انجام آزمایش MCHC چیست و چه زمانی پزشک این آزمایش را تقاضا می‌کند؟

. اقدامات پیش از انجام آزمایش پیش از انجام آزمایش MCHC که بخشی از آزمایش شمارش گلبول‌های قرمز خون است، نیازی به رعایت رژیم خاص و یا محدودیت در انجام فعالیت نیست. همه‌ی بیمه‌ها این آزمایش را پوشش می‌دهند و همه‌ی پزشک‌ها می‌توانند آن را درخواست بدهند. به یاد داشته‌باشید که تمامی آزمایش‌های خون قبلی خود را هنگام مراجعه به پزشک، به همراه داشته باشید. برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست و در هر ساعتی از روز می‌توان آن را انجام داد. فرایند انجام آزمایش آزمایش MCHC را می‌توان در همه‌ی آزمایشگاه‌ها انجام داد. پیش از خون‌گیری از بیمار، ابتدا محل ورود سوزن سرنگ از آلودگی‌ها پاک می‌شود. سپس تورنیکت در بالای یک سیاهرگ بسته می‌شود و سرنگ خون‌گیری وارد رگ می‌شود.

بعد از گرفتن مقدار مورد نیاز خون سرنگ خارج می‌شود و از شما خواسته می‌شود که محل خروج سوزن را با یک پد الکلی فشار دهید. خون گرفته‌شده وارد لوله‌ی آزمایش می‌شود تا بدون لخته‌شدن به آزمایشگاه‌ فرستاده شود و بررسی‌های لازم بر روی آن انجام شود. در آزمایشگاه نمونه با استفاده از دستگاه خاصی بررسی می‌شود و نتیجه برای بررسی و تفسیر برای پزشک ارسال می‌شود. برخی از افراد ممکن است با دیدن خون و یا احساس سوزن در رگ، از حال بروند و یا احساس سرگیجگی کنند. در صورتی که سرگیجه داشتید، به اپراتور اطلاع دهید

. مراقبت‌های بعد از انجام آزمایش بعد از انجام آزمایش، نیازی به اقدام خاصی ندارید. بعد از خون‌گیری می‌توانید به منزل می‌روید و فعالیت‌های روزانه‌ی خود را از سر می‌گیرید. عوارض جانبی احتمالی عبارت‌اند از: در صورتی که رگ به سختی پیدا شده‌باشد و اپراتور آزمایشگاه سوزن را در دست شما جابجا کرده‌باشد، احساس درد در محل ورود سوزن خواهید کرد. در کسانی‌که اختلالات انعقادی دارند و یا خون آن‌ها رقیق‌تر است، خونریزی از محل زخم برای مدتی ادامه پیدا می‌کند.

ممکن است در محل خون‌گیری کبودی وسیع و یا هماتوم ایجاد شود. در صورتی‌که هنگام انجام نمونه‌گیری نکات بهداشتی به‌خوبی رعایت‌ نشود، ممکن است مراجعه‌کننده دچار عفونت شود. خطرات و عوارض آزمایش خطرات و عوارض انجام آزمایش CBC نادر است و انجام این آزمایش معمولا عارضه‌ای به جای نمی‌گذارد. برخی از مواردی که بعد از انجام آزمایش ممکن است برای شخص پیش بیاید، عبارت‌اند از: برای انجام آزمایش MCHC نیازی به ناشتایی نیست.تفسیر آزمایش MCHC خون بعد از انجام آزمایش و گرفتن نتیجه‌ها، بهتر است علت و علائم هر یک از انواع نتایج این آزمایش آشنا شوید. محدوده‌ی نرمال MCHC در آزمایش خون MCHC با ضرب مقدار هموگلوبین در صد و تقسیم آن بر عدد هماتوکریت به دست می‌آید.

درصورتی‌که عدد MCHC به‌دست‌آمده از ۳۳.۴ کم‌تر باشد، MCHC خون شما پایین‌تر از محدوده نرمال و درصورتی‌که این عدد از ۳۵.۵ بیشتر باشد، MCHC خون شما بالا در نظر گرفته می‌شود. کم یا زیادبودن این فاکتور می‌‌تواند هشدار‌دهنده‌ی موارد بسیاری باشد. MCHC نرمال کاذب در بسیاری از انواع یا کم‌خونی، ممکن است مقدار MCHC نرمال باقی بماند. برخی از انواع آنمی با مقدار میانگین غلظت هموگلوبین نرمال عبارت‌اند از: آنمی ناشی از از‌دست‌دادن خون آنمی ناشی از بیماری‌های کلیوی کم‌خونی‌های ترکیبی اختلال در مغز استخوان آنمی‌های همولتیک. mchc پایینmchc بالاکمبود آهنآنمی همولتیک خودایمنیبیماری‌هایی همچون سلیاک، کرون و یا جراحی‌های معده که باعث اختلال و کاهش جذب آهن می‌شوند.

اسفروسیتوز ارثیاز دست‌دادن مزمن خون؛ مثلا کسی‌که خونریزی‌های شدید در دوره‌های قاعدگی دارد و یا کسی‌که در طول زمان از طریق زخم معده خون از دست می‌دهد.سوختگی‌های شدیدهمولیزبیماری‌های کبدیسرطانهایپرتیروئیدیعلت‌های مقادیر مشخص mchcMCHC پایین در آزمایش خون گاهی ممکن است به دلایلی مقدارMCHC خون شما کاهش پیدا کند. این حالت سبب بروز علائمی در بدن می‌شود که به تشخیص بیماری کمک می‌کند. علائم MCHC پایین در آزمایش خون نشانه‌هایی که در شخص با MCHC پایین بروز می‌کند، بسیار شبیه به علائم کم‌خونی است.

این علائم شامل موارد زیر هستند: خستگی مفرط و مزمن تنگی‌نفس پوست رنگ‌پریده پوست به‌سادگی کبود می‌شود. سرگیجه ضعف. کسانی‌که به‌تازگی MCHC خون آنها کاهش یافته‌است و یا کاهش‌ کمی در مقدار MCHC دارند، این علائم را خفیف تجربه می‌کنند. حتی برخی از بیماران ممکن است متوجه این نشانه‌ها نشوند. علل کاهش MCHC در آزمایش خون شایع‌ترین علت‌ کاهش این شاخص خونی در آزمایش خون، کم خونی است. آنمی هیپوکرومیک میکروسیت از شایع‌ترین انواع کم خونی با MCHC کاهش یافته است. کسی‌که به آنمی هیپوکرومیک میکروسیت مبتلاست، گلبول‌های قرمز کوچک با هموگلوبین کم دارد. علل ایجاد این حالت می‌‌توانند هر یک موارد زیر باشند: کمبود آهن بیماری‌هایی همچون سلیاک، کرون و یا جراحی‌های معده که باعث اختلال و کاهش جذب آهن می‌شوند

آزمایش CBC: در صورتی که پزشک شما شک کند که مقدار MCHC خون شما کاهش‌ پیدا کرده‌است، درخواست CBC می‌کند و به آیتم MCV هم توجه می‌کند. MCV نشان‌دهنده‌ی حجم گلبول‌های قرمز خون است. پس از تشخیص کاهش این شاخص خونی، باید علت کم‌خونی پیدا شود تا درمان آن تسهیل شود. مقدار آهن: گاهی پزشک مقدار آهن و ظرفیت اتصال آهن را در بدن شما بررسی می‌کند که نشان‌دهنده‌ی جذب آهن در بدن است. از دست‌دادن خون: هنگامی‌که شخصی مقدار زیادی خون از دست‌ بدهد، احتمال دارد که مقدار MCHC او کاهش‌ یابد؛ بنابراین پزشک به‌دنبال منبع خون‌ریزی می‌گردد که معمولا در بانوان خونریزی‌های شدید و طولانی در دوره‌ی قاعدگی است.

بنابراین میزان این شاخص خونی پایین می‌تواند در انجام فعالیت‌های شما ایجاد محدودیت کند. اگر این حالت شدید باشد، ممکن است بیمار در تنفس خود دچار مشکل شود و اکسیژن‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن دچار مشکل می‌شود. در این حالت ریه‌ها برای تنفس دچار زجر می‌شوند و آنمی هیپوکسیک (کمبود اکسیژن) رخ می‌دهد که از حالت‌های خطرناک است. مثلا اگر به مغز اکسیژن کافی نرسد، می‌‌تواند برای حیات فرد تهدید‌کننده باشد. درمان MCHC پایین خون هنگامی که پزشک متوجه کاهش MCHC در خون می‌شود، برای درمان آن تجویز‌های مختلفی می‌کند: افزایش دریافت آهن در غذا  مکمل آهن  مصرف بیشتر ویتامین B6 اضافه‌کردن فیبر به رژیم غذایی افزایش کلسیم در خون می‌تواند جذب آهن را مختل کند.

با مصرف مواد غذایی غنی از آهن می توان MCHC پایین خون را درمان کرد.MCHC بالا در آزمایش خون در صورتی که مقدار این آزمایش از ۲۵.۵ بالاتر رود، فرد دچار علائمی می‌شود که ناشی از علل خاصی است. با ما همراه باشید تا این علل و نشانه‌ها را بهتر بشناسید. علائم MCHC بالا در آزمایش خون بالا بودن مقدار متوسط هموگلوبین در گلبول‌های قرمز با بروز علائمی همراه است. برخی از این علائم عبارت‌اند از: ضربان قلب تند می‌شود. البته این حالت در کاهش MCHC هم اتفاق می‌افتد. احساس سرما؛ در صورتی که علت افزایش این شاخص خونی در خون کم خونی باشد، فرد احساس سرما می‌کند.

سردرد  عدم تمرکز  درد قفسه‌ی سینه  از حال رفتن. می‌خوای چکاپ کامل انجام بدی و وضعیت جسمانیت رو بررسی کنی؟ همین الان مشاوره بگیر علل بالارفتن MCHC در آزمایش خون بالا رفتن MCHC در خون به معنی افزایش غلظت هموگلوبین در گلبول‌های قرمز است. این اتفاق معمولا در کسانی می‌افتد که سیگار می‌کشند. در برخی از بیماری‌های ممکن است افزایش کاذب این آزمایش را شاهد باشیم. دلایل احتمال افزایش غلظت هموگلوبین عبارت‌‌اند از: آنمی همولتیک خودایمنی  اسفروسیتوز ارثی  سوختگی‌های شدید  بیماری‌های کبدی  هایپرتیروئیدی  آنمی سیکل سل (کم خونی داسی شکل) بیماری هموگلوبین C. عوارض MCHC بالای خون  ضعف  سرگیجه  احساس خستگی در بیشتر مواقع  زردی  ادرار تیره  پوست رنگ‌پریده  تپش قلب  تنگی‌نفس بعد از انجام فعالیت.

مشاهده مطالب بیشتر

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا