دانش و سلامت

حل مشکلات جامعه یک اصل در وزارت بهداشت است

مجله ایرانی/مازندران معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه، ما از تحقیقات و پژوهش، فناوری را می‌خواهیم و این بسیار مهم است، گفت: از سال ۱۴۰۰ یک برنامه تحولی هشت ماده‌ای را مصوب کردیم و اولین نکته آن بود که پژوهش در راستای حل مشکلات و مسائل فعلی و آینده کشور باشد و این را یک اصل قرار دادیم.

دکتر یونس پناهی امروز ۲۳ آذر در مراسم دوازهمین جشنواره تحقیقاتی طبری که در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: گزارشی که مسئولان دانشگاه در زمینه تحقیقات و فناوری حوزه سلامت ارائه دادند یک گزارش غرورآفرین است و می‌دانم که چقدر برای رسیدن به این درجه، تلاش شده است و چه زحماتی را برای دست یافتن به این جایگاه متحمل شده‌اند؛ جای قدردانی دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، افزود: اگر تاریخچه حوزه سلامت مرور شود، ببینیم وضعیت ما در ابتدای انقلاب به چه صورت بوده و در طول این ۴۰ سال چه مشکلاتی را پشت سر گذاشتیم و اکنون جایگاه ما در حوزه تولید علم، فناوری، آموزش و درمان کجاست همه این‌ها حاصل تلاش‌های شما همکاران در سراسر کشور است.

دکتر پناهی اعلام کرد: ما از سال ۱۴۰۰ یک برنامه تحولی هشت ماده‌ای را مصوب کردیم و اولین نکته آن بود که پژوهش در راستای حل مشکلات و مسائل فعلی و آینده کشور باشد و این را یک اصل قرار دادیم.

وی افزود: بر این اساس، تمامی نظام مسائل و مشکلات را به طور مکتوب از تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اخذ کردیم و موارد را متناسب با زیرساخت‌های دانشگاه‌ها تحت عنوان ماموریت ویژه واگذار کردیم و ما هم اکنون در کشور دانشگاهی نداریم که در کنار تحقیقات جاری خودشان، ماموریت ویژه از ما نگرفته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: تا آنجا هم که مقدور بوده ما به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بودجه دادیم و می‌توانیم ادعا کنیم در برخی از دانشگاه‌ها این امر برای نخستین‌بار صورت گرفته بود.

این مسئول با اشاره به اینکه، بحث توسعه عدالت در تحقیقات را به معنای واقعی کلمه آغاز کردیم و برای طرح‌های یک درصد از محل ماده ۵۶ ابلاغیه، عدد قابل قبولی تنها برای پژوهش اختصاص یافت، اظهار کرد: با فشاری که به برنامه و بودجه آوردیم این رقم را به طور مستقیم پرداخت می‌کنند و حتی در برخی از دانشگاه‌ها این رقم بیشتر از یک درصد هم است.

دکتر پناهی گفت: کاری که دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال انجام آن است از جمله ساخت واحدفناوری دارویی که امروز کلنگ آغاز عملیات احداث آن بر زمین زده شد و یک اقدام بسیار بزرگ و ارزشمند است.

معاون وزیر بهداشت افزود: ما در گام نخست تلاش کردیم تا عدالت را در توسعه جاری کنیم و در گام دوم باید تحقیقات‌مان انجام شود و ورود به عرصه پژوهشی و فناوری داشته باشیم و راهی جز این نداریم.

حل مشکلات جامعه یک اصل در وزارت بهداشت است

این مسئول مطرح کرد: در همین راستا کمیته‌های متعددی در حوزه‌های فناوری، تحقیقات و علم سنجی شکل گرفت تا تعداد دانشجویان، محققان و پژوهشگران را ارتقاء ببخشیم و تا همین جا شاهد رشد قابل توجهی داشته است اما این کافی نیست.

دکتر پناهی ادامه داد: هر داده‌ای که منتج به مقاله شد باید آنقدر دقتش بالا باشد تا با خیال راحت برای تشخیص و درمان مورد استفاده قرار گیرد و این جزو اهداف ما است.

وی یادآور شد: ما بدنبال آن نیستیم تا حجمی از مقالات و تحقیقات را داشته باشیم و آمار ارائه دهیم، بلکه ما باید کیفیت تحقیقات، مقالات و حتی فناوری را بالا ببریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام اینکه اولین الزامات مرجع شدن دانشگاه‌ها نیروی انسانی است، تصریح کرد: باید مراقبت کنیم تا این نیروهای ارزشمند از کشور خارج نشوند و البته که گردش نخبگی یک الزام است.

این مسئول با ذکر اینکه دومین نکته در این مسئله، زیرساخت‌ها است باید مراکز رشد، فناوری و آزمایشگاه‌ها توسعه یابد و این مسیر باید استمرار داشته باشد، خاطرنشان کرد: همانگونه که دانشمند یک درصد تولید علم هستید می‌توانید شما به دانشمند یک درصد تولید فناوری نیز برسید.

دکتر پناهی اعلام کرد: ما از تحقیقات و پژوهش، آخرش یعنی فناوری را می‌خواهیم و این بسیار مهم است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا