دانش و سلامتمجله کسب و کار

میوه های مضر برای کم کاری تیروئید کدامند؟

کم کاری تیروئید، یک بیماری تقریباً شایع است که منجر به کاهش تولید هورمون تیروئید می‌شود. در این بیماری، هورمون تیروئید به اندازه کافی وارد جریان خون نخواهد شد. در نتیجه سوخت و ساز و متابولیسم بدن شخص کاهش پیدا می‌کند. کم کاری تیروئید با اسامی دیگری مانند تیروئید کم کار شناخته می‌شود. برخی از رایج‌ترین علائم این بیماری، شامل خستگی، اضافه وزن و مواردی مانند این هستند.

روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. رایج‌ترین روش شامل مصرف داروها یا تغییر رژیم غذایی است. متاسفانه برخی میوه‌ها و مواد غذایی، علائم بیماری را افزایش می‌دهند. بنابراین اگر به این بیماری مبتلا هستید، باید توجه زیادی به رژیم غذایی خود داشته باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم میوه های مضر برای کم کاری تیروئید را معرفی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کم کاری تیروئید چیست؟

قبل از هر چیزی، بهتر است بدانید کم کاری تیروئید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در این بیماری، میزان تولید هورمون تیروئید کاهش پیدا می‌کند. اختلال در عملکرد غده تیروئید، باعث کاهش ترشح این هورمون می‌شود. به مرور زمان، متابولیسم بدن شخص کند خواهد شد و عملکرد اندام‌های داخلی بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این بیماری تقریباً شایع است و در برخی از بانوان و آقایان مشاهده می‌شود. بیماری کم کاری تیروئید در شدت‌های خفیف و شدید مشاهده می‌شود. برخی از علائم و خطرات تیروئید کم کار شامل موارد زیر هستند:

دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم برای همه افراد مهم است. این مسئله صرفاً به بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید مربوط نمی‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، رژیم‌های غذایی سالم علائم بیماری کم کاری تیروئید را کاهش می‌دهند. همانطور که می‌دانید، مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی بر سوخت و ساز و متابولیسم بدن شما دارند.  بنابراین می‌توانید با افزایش مصرف برخی مواد غذایی خاص، متابولیسم بدن خود را افزایش دهید و از بروز علائم بیماری کم کاری تیروئید جلوگیری کنید. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم باعث بهبود عملکرد غده تیروئید، بهبود وزن بدن و کاهش علائم کم کاری تیروئید می‌شود.

رژیم های مناسب برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید رژیم‌های غذایی بدون گلوتن، رژیم‌های ضد التهابی و مواردی مانند این، برخی از برنامه‌های غذایی پرطرفدار هستند که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. رژیم‌های غذایی که حاوی سبزیجات و میوه‌ها باشند، تاثیر بهتری بر درمان بیماری خواهند داشت.  ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات، از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. کمبود برخی مواد مغذی، باعث افزایش علائم بیماری کم کاری تیروئید مانند خستگی، اضطراب و تغییرات خلق و خو می‌شود.

نگاهی به ارتباط بین میوه ها و سلامت غدد تیروئید شما

اجداد ما از انواع غذاهای موجود در دل طبیعت استفاده می‌کردند. میوه‌ها، از جمله میوه‌ درختانی مانند سیب و پرتقال و همچنین گیاهان بوته ای مانند توت فرنگی، همیشه مورد علاقه بودند. میوه به عنوان یک منبع انرژی پر از ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامتی ضروری هستند، شناخته می‌شود. با این حال، با افزایش توجه به اهمیت تغذیه و حجم اطلاعاتی در مورد اینکه چه چیزی “سالم” تلقی می‌شود، باورهای غلطی در مورد اینکه میوه دارای شکر و قند مضر است وجود دارد. در ادامه، به بررسی مزایای میوه و چگونگی انتخاب بهترین و دوری از میوه مضر برای کم کاری تیروئید می‌پردازیم.

هیچ شکی نیست که میوه‌های تازه، سالم هستند. مصرف میوه به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، سرطان و دیابت کمک می‌کند و سلامت دستگاه گوارش و چشم را بهبود می‌بخشد. مصرف به اندازه میوه همچنین می‌تواند در مدیریت وزن مفید باشد. طبق راهنمای رژیم غذایی برای افراد آمریکایی در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۵، برای یک رژیم غذایی متعادل، تقریباً نیمی از هر بشقاب باید شامل میوه‌های تازه و سبزیجات متنوع باشد. متاسفانه، تقریباً ۸۰٪ از جمعیت آمریکا این هدف روزانه را نمی‌توانند برآورده کنند و رژیم غذایی آن‌ها کمبود مواد مغذی ضروری از جمله پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها را دارد.

میوه حاوی مقادیر کافی از مواد معدنی پتاسیم است که برای عملکرد صحیح کلیه‌ها و قلب، انقباض عضلات و انتقال عصبی لازم است. پتاسیم به راحتی در موز، آووکادو و میوه‌های خشک مانند زردآلو، آلو و کشمش یافت می‌شود. میوه‌ها مجموعه‌ای از مواد مغذی مفید از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها، پری بیوتیک‌ها، فیتواستروژن‌ها، الکترولیت‌ها، فیتوشیمیایی‌ها و عوامل ضد التهاب را برای سلامتی انسان فراهم می‌کنند. همه این مواد مغذی برای بدن‌ ما به ویژه افرادی که بیماری‌های پیش‌زمینه ای مانند بیماری تیروئید دارند، مفید هستند. همه ما می‌دانیم که میوه می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی دارای مواد مغذی باشد، اما سوال بزرگ این است: در مورد مقدار قند موجود در میوه چه می‌توان گفت؟ آیا قند موجود در میوه برای شما ضرر دارد؟ قند یک نوع کربوهیدرات است و به معنای این است که به بدن ما انرژی حیاتی می‌دهد.

قندهای موجود در میوه شامل فروکتوز، ساکاروز و گالاکتوز هستند، که به عنوان مونوساکاریدها دسته‌بندی می‌شوند. قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها در بدن به همین ترتیب متابولیزه می‌شوند. تفاوت در نحوه متابولیسم آن‌هاست. به عنوان مثال، فروکتوز قند اصلی موجود در میوه است و میزان قند خون و انسولین را به طور قابل توجهی افزایش نمی‌دهد. همچنین میوه حاوی فیبر است که  سرعت هضم و آزادسازی قند را کند می‌کند. موادغذایی که شامل قندهای تصفیه شده، مانند کوکی‌ها، آب‌نبات یا نوشیدنی‌های گازدار شیرین هستند، معمولا حاوی مقدار فیبر کمی هستند و یا اصلا فیبر ندارند. منبع قند به سرعت وارد جریان خون می‌شود و سطح قند خون را افزایش می‌دهد و «قند بالا» را ایجاد می‌کند.

غده تیروئید کم کار، هورمون تیروئید کمتری تولید می کند و متابولیسم را کند می کند. سپس بدن مقدار کمتری کالری می سوزاند و خطر چاقی، افزایش سطح کلسترول بد و خستگی را افزایش می دهد. یک رژیم غذایی متعادل که شامل بهترین میوه ها برای کم کاری تیروئید باشد می تواند به کنترل علائم و نشانه های این بیماری کمک کند. غده تیروئید شما وقتی کم کار است، هورمون کافی برای فرآیندهای بدن شما تولید نمی کند. اگر غده تیروئید شما نتواند به اندازه کافی هورمون تولید کند، می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله افزایش وزن شود. در اینجا پنج مورد از بهترین میوه ها برای کم کاری تیروئید که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید، آورده شده است.

بهترین میوه ها برای کم کاری تیروئید

یک آناناس حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و منگنز است که می تواند به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک کند. آناناس همچنین حاوی تیامین، ویتامین B است که می تواند باعث افزایش سطح انرژی بدن شود. علاوه بر این، یک بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید گفت که آناناس به او کمک کرده است تا سرطان نهایی را شکست دهد. کندیس ماری فاکس، ۳۱ ساله، برنامه رژیم غذایی کم کاری تیروئید خود را با خوردن حداکثر سه آناناس کامل در روز اصلاح کرد. فاکس که سرطان تیروئید درجه چهار داشت، پس از شش ماه خوردن این میوه فوق العاده، تومور را از بین برد. او معتقد است که اگر زودتر میوه های مبارزه کننده با بیماری را می خورد، از ابتدا سرطان در بدنش رشد نمی کرد. بهترین راه برای خوردن آن: برای متعادل کردن اسیدیته، مقداری دارچین آسیاب شده و کاملا طبیعی به آناناس اضافه کنید.

مشاهده مطالب بیشتر

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا