نماد سایت مجله ایرانی

آیا کیف پول سخت افزاری قابل هک است؟

کیف پول سختافزاری چیست؟

به نقل از walletcenter.co ابتدا یک تعریف کوتاه از کیف پول سخت‌افزاری ارائه می‌کنیم و سپس سراغ هک کیف پول سخت‌افزاری می‌رویم. کیف پول سخت یک دستگاه ذخیره سازی فیزیکی است که کلیدهای خصوصی، توکن‌ها یا ارزهای دیجیتال را ذخیره می‌کند. این دستگاه‌ها ممکن است درایوهای فلش یا هارد دیسک باشند. کیف پول‌های سخت‌افزاری معمولاً به دلیل ماهیت فیزیکی آفلاین و قابل حمل بودن از کیف پول‌های نرم‌افزاری امن‌تر هستند.

برتری کیف پولهای سختافزاری 

اگر کلیدهای خصوصی شما گم شوند یا به سرقت بروند، دارایی‌های شما دیگر امن نیستند و هکر می‌تواند به راحتی به هر مقصدی که در نظر دارد، آنها را ارسال کند. این یک مشکل بسیار بزرگ در کیف پول‌های نرم‌افزاری و آنلاین است. تقریباً تمامی کیف پول‌های نرم‌افزاری از طریق تلفن همراه، رایانه‌های شخصی یا افزونه مرورگر کار می‌کنند. بنابراین نسبت به نوع استفاده از این کیف پول‌ها، همواره خطر سرقت دارایی شما وجود دارد. حتی در یک بین دو کاربر نیز خطر سرقت دارایی وجود دارد.

از سوی دیگر، کیف پول‌های سخت‌افزاری، دستگاه‌های هدفمندی هستند که در برابر بدافزار مصون هستند. کیف پول‌های سخت‌افزاری هرگونه پیچیدگی غیر ضروری خارج از ذخیره سازی کلیدها و امضای تراکنش‌ها را حذف می‌کنند، بنابراین هک کیف پول سخت‌افزاری از طریق نرم‌افزار یا بد‌افزار تقریباً غیر ممکن است. این یک مزیت بسیار بزرگ نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری است.

آیا کیف پولهای سختافزاری غیرقابل هک هستند؟

 

کیف پول‌های سخت‌افزاری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دارایی‌های شما را به صورت آفلاین و سرد ذخیره کنند. این نوع ذخیره سازی، خطر هک و سرقت را تقریباً از بین می‌برد اما همچنان خطر هک کردن کیف پول سخت‌افزاری وجود دارد. پس می‌توان قویا امکان هک کیف پول سخت‌افزاری را رد کرد؟

کلاهبرداری های فیشینگ 

کلاهبرداران زیادی وجود دارند که سعی می‌کنند کاربران را فریب دهند تا کلیدهای خصوصی کیف پول خود را به آنها بدهند. ممکن است کاربری از شما درخواست کلید خصوصی شما را بکند یا وب‌سایتی از طریق تبلیغات زرد قصد فریب شما را برای دریافت کلید خصوصی داشته باشد. مثال بارز این نوع از فیشینگ، ارائه نرم‌افزار تقلبی Ledger Live Mobile روی گوگل پلی بود. در سال ۲۰۱۹ این اپلیکیشن روی بازار گوگل ارائه شد. پس از نصب آن، نرم‌افزار از شما درخواست می‌کرد سید بازیابی و کلید خصوصی خود را وارد کنید و به همین راحتی به تمام دارایی‌های شما دسترسی پیدا می‌کرد.

دستگاههای تغییر یافته و تقلبی

گزارش‌های بسیاری در خصوص خرید و فروش دستگاه‌های تقلبی یا تغییر یافته در بازار وجود دارند. ممکن است در حمل و نقل یا خرید و فروش یک کیف پول سخت‌افزاری، هکرها تغییراتی روی دستگاه اعمال کرده باشند. مطمئن شوید دستگاه خود را از جایی امن خریداری کرده‌اید.

 

بیشتر بدانید :

 

 

اگر کیف پول سختافزاری را گم کنید چه اتفاقی میافتد؟

خوشبختانه گم کردن یک کیف پول سخت‌افزاری به بدی آنچه که فکر می‌کنید نیست. حتی اگر کیف پول خود را گم کنید، تا زمانی که کلید خصوصی شما در محلی امن نگهداری شود، امکان سرقت دارایی شما وجود ندارد. مطمئن شوید که کلید خصوصی و رمز بازیابی کیف پول خود را در مکانی جداگانه ذخیره کرده باشید. در صورت گم شدن کیف پول، شما می‌توانید کیف پول جدیدی تهیه کنید و با استفاده از کلید خصوصی و رمز بازیابی، مجدداً به دارایی خود دسترسی پیدا خواهید کرد.

افزایش امنیت کیف پول سختافزاری

 

امنیت کیف پول سخت‌افزاری بسیار بالا است اما با استفاده از چند نکته کلیدی زیر، می‌توانید امنیت آن را چندین برابر کنید.

استفاده از یک کیف پول چند امضایی (Multi Signing Wallet)

همان‌طور که از نام آن پیداست، کیف پول‌های چند امضایی برای امضای تراکنش به بیش از یک مجموعه کلید خصوصی نیاز دارند. کیف پول چند امضایی یک لایه امنیتی دیگر را به دارایی شما اضافه می‌کند و در صورتی که یک مجموعه از کلیدهای خصوصی به خطر بیفتد دارایی شما به سرقت نخواهد رفت.

از یک عبارت عبور ۲۵  کلمهای استفاده کنید

هنگام راه‌اندازی یک  کیف پول سخت‌افزاری از شما سید () عبور درخواست می‌کند که معمولاً ۲۴ کلمه‌ای است. شما می‌توانید با افزودن یک کلمه دیگر به این ۲۴ کلمه، ضریب امنیتی دستگاه خود را بالا ببرید.

از کیف پول دست دوم استفاده نکنید

کیف پول‌های دست دوم ممکن است قیمت ارزان‌تری نسبت به مدل نو دستگاه داشته باشند، اما این مدل کیف پول‌ها ممکن است دستکاری شده باشند. در صورتی که کیف پول دست دوم خریداری کرده‌اید، حتما قبل از شروع به کار دستگاه را ریست کنید.

مراقب کلمات بازیابی خود باشید

کلمه بازیابی کیف پول شما، تنها راه دسترسی به دارایی‌های شما است. مراقب باشید که این کلمات را تنها در دستگاه کیف پول خود استفاده کنید و به هیچ وجه در اختیار اشخاص یا وب‌سایت‌ها قرار ندهید. مطمئن شوید که حداقل یک کپی از کلمات بازیابی را داشته باشید. به هیچ عنوان از کلمه بازیابی خود عکس یا اسکرین شات نگیرید و آن را به صورت آنلاین ذخیره نکنید. سعی کنید از رمزهای آسان و قابل پیش بینی برای دستگاه خود استفاده نکنید و حداقل هر ۶ ماه یکبار رمز خود را تغییر دهید.

کیف پول سختافزاری، امنترین مکان برای ذخیره دارایی دیجیتال 

همان‌طور که در این مقاله بررسی کردیم، هک کیف پول سخت‌افزاری تقریباً غیر ممکن است. حتی اگر کاربری چندین هزار دلار دارایی دیجیتال داشته باشد، هک و دستیابی به این دارایی‌ها برای هکرها غیر ممکن است. اما در هر حال همواره باید نکات امنیتی مطرح شده در این مقاله را مد نظر قرار دهید و مراقب سایت‌ها و حملات فیشینگ باشید.

 سوالات متداول

آیا امکان هک شدن کیف پول سختافزاری وجود دارد؟ 

هک کیف پول سخت‌افزاری عملی تقریاً غیرممکن است. تنها در صورتی دارایی شما به سرقت می‌رود که کلید خصوصی خود را در اختیار اشخاص یا وب‌سایت‌های مشکوک قرار دهید.

امنترین کیف پول سختافزاری کدام است؟

کیف پول لجر (Ledger) امن‌ترین کیف پول سخت‌افزاری شناخته شده در دنیای کریپتوکارنسی است.

کیف پول سختافزاری بهتر است یا نرمافزاری؟ 

در این مقاله اشاره‌ای کوتاه به برتری کیف پول سخت‌افزاری نسبت به سایر کیف پول‌ها کرده‌ایم. در مجموع می‌توان گفت کیف پول سخت‌افزاری گزینه‌ای بهتر برای ذخیره کردن دارایی دیجیتال به شمار می‌رود

 

خروج از نسخه موبایل