اقتصادی

گسترش همکاری تجاری روسیه و چین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، فاش کرد که همکاری تجاری و اقتصادی روسیه و چین در حال گسترش است و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از تسویه حساب‌ها بین دو کشور به روبل و یوان انجام می‌شود.

به گزارش مجله ایرانی به نقل از بیزنس، رهبر روسیه از طریق لینک ویدیویی از مسکو در نشست مجازی سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کرد؛ بیست و سومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به ریاست نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برگزار می‌شود.

این سازمان در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان یک بلوک اقتصادی و امنیتی توسط روسای جمهور روسیه، چین، جمهوری قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم درآمدند.

به گفته پوتین، حجم تجارت بین روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۲۶۳ میلیارد دلار رسید. این رقم در چهار ماه اول سال جاری ۳۵ درصد افزایش داشته است.

پوتین گفت: سهم روبل در تسویه حساب‌های روسیه با کشورهای سازمان همکاری شانگهای از ۴۰ درصد گذشته است.

تجارت بین روسیه و چین پس از رسیدن به بالاترین رقم تاریخی ۱۹۰.۳ میلیارد دلاری سالانه در سال ۲۰۲۲، به شتاب خود ادامه داده است.

صادرات و واردات از ابتدای سال با سرعتی دو رقمی افزایش یافته است. بر اساس داده‌های گمرک، تجارت دوجانبه در ماه ژانویه تا ماه مه به ۹۳.۸ میلیارد دلار افزایش یافت که نسبت به سال گذشته ۴۰.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به تازگی آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه گفت که تجارت دوجانبه در مسیر فراتر رفتن از هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری در سال، زودتر از پیش‌بینی قرار دارد.

روابط اقتصادی با تصمیم متقابل برای انجام اکثر معاملات با ارزهای ملی به جای دلار آمریکا تقویت شده است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا