دانش و سلامت

نابود شدن شهرت جنگنده اف ۱۵ آمریکایی توسط عربستان

به گزارش مجله ایرانی، سقوط جنگنده اف ۱۵ عربستانی در هفتم دسامبر و کشته شدن خدمه آن دومین حادثه از این نوع در سال جاری بود. بر اساس جزئیات منتشر شده، هواپیما در هنگام وقوع فاجعه در حال انجام ماموریت آموزشی بوده است.

بیشتر بخوانید:

جنگنده F-۱۵SA که در این حادثه ساقط شد یک نوع دو صندلی از جت جنگنده مک دانل داگلاس F-۱۵ است که ستون فقرات ناوگان جنگنده پادشاهی را تشکیل می دهد.

F-۱۵SA از F-۱۵E Strike Eagle دو سرنشینه گرفته شده است. گفته می شود که این پیچیده ترین نسخه F-۱۵ است که عناصری از F-۱۵SG سنگاپور و F-۱۵K Slam Eagle کره جنوبی را ترکیب می کند.

نابود شدن شهرت جنگنده اف ۱۵ آمریکایی توسط عربستان

این دومین سقوط F-۱۵ پادشاهی در سال جاری است. یک فروند جنگنده سعودی F-۱۵SA در ماه ژوئیه سال جاری در حین تمرین آموزشی سقوط کرد و همه خدمه آن کشته شدند.

پیش از این نیز، یک جنگنده F-۱۵S نیروی هوایی عربستان سعودی (RSAF) به دلیل نقص فنی در جریان یک تمرین معمول شبانه در نوامبر ۲۰۲۲ در پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز سقوط کرد.

سقوط‌های پی‌ در پی F-۱۵ در عربستان شهرت این جنگنده آمریکا را خدشه‌دار کرده است.

جنگنده برتری هوایی اف ۱۵

نقش اصلی جت جنگنده F-۱۵ ایجاد تسلط هوایی است، با این حال عملکرد یک بمب افکن را نیز انجام می دهد. جنگنده F-۱۵ Eagle یک هواپیمای جنگنده تاکتیکی دو موتوره آمریکایی است که قابلیت مانور بالایی دارد و برای ایجاد برتری هوایی توسعه یافته است.

توسعه جنگنده اف-۱۵ با تولید هواپیماهای جدید روسی در سال ۱۹۶۷ هم‌زمان گردید و این در حالی بود که در همان زمان جنگنده‌های اف-۴ در ویتنام در گیر بودند؛ در واقع تحت این شرایط، نیروی هوایی ایالات متحده به‌طور جدی ساخت جنگنده اف-۱۵ را آغاز کرد.

جنگنده F-۱۵A اولین خود را در ۲۷ ژوئیه ۱۹۷۲ انجام داد، و F-۱۵B دو سرنشینه در ژوئیه ۱۹۷۳ معرفی شد.

برای این جنگنده که لقب یکی از برترین‌های جهان در داگ‌فایت را یدک می‌کشد و بر اساس ادعای کاربرانش تا کنون شکست هوایی در نبرد نداشته، سقوط‌های مکرر در سعودی خبر خوشایندی نیست.

بیشتر بخوانید:

منبع: اوراسین‌تایمز

۵۸۵۸

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا