دانش و سلامت

رایزنان‌ سلامت ایران در راه آمریکای جنوبی و آفریقا/ استقرار اولین رایزن سلامت ایران در عراق

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تعیین رایزنان سلامت در سفارتخانه های ایران در کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا و کشورهایی که ارتباط گردشگری سلامت با ایران دارند، خبر داد.

به گزارش مجله ایرانی، دکتر بهرام عین اللهی گفت: با وزیر امور خارجه گفت وگوهایی مبنی بر تعیین و انتصاب رایزن سلامت در سفارتخانه های برخی از کشورهایی که با آنها در زمینه های دارو، تجهیزات پزشکی، علم و فناوری و تبادل استاد و دانشجو همکاری داریم، داشته ایم.

وی با بیان این که کشورهایی که در حوزه دیپلماسی سلامت ارتباطات گسترده ای با ما دارند، در اولویت های انتخاب رایزن سلامت خواهند بود، خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح یک نفر در سفارتخانه های ایران در این کشورها به عنوان رایزن سلامت از طرف ما مستقر می شود؛ زیرا در بحث گردشگری سلامت نیاز داریم برنامه ریزی ها از کشور مبداء انجام شود و این کار نیاز به حضور رایزن سلامت در این کشورها دارد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: بر اساس توافق با دکتر امیرعبداللهیان، اولین رایزن سلامت در کشور عراق نیز طی دو هفته آینده مستقر می شود. گردشگری سلامت ما در عراق بسیار فعال است و تعیین رایزن سلامت این کار را هدفمند می کند و بدین ترتیب دست برخی واسطه های غیرعلمی که صرفا به دنبال منافع شخصی خود هستند، نیز کوتاه می‌شود.

عین اللهی اضافه کرد: کسانی که به واسطه گردشگری سلامت وارد ایران شده و تحت عمل جراحی قرار می گیرند، اگر دچار عارضه‌ای شوند باید فردی وجود داشته باشد که پاسخگوی آنان باشد و رایزن سلامت می تواند این کار را انجام دهد. همچنین این رایزن می تواند ورود شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی را به کشورهای مقصد تسهیل کند.

وزیر بهداشت گفت: در چند ماه آینده انتصاب رایزن سلامت در کشورهای دیگر نیز عملیاتی خواهد شد. فعلا در ۶ کشور در مرحله اول رایزن سلامت منصوب می شود که شامل کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی است. همچنین در کشورهای همسایه نیز استقرار رایزن سلامت را پیگیری می کنیم.

عین اللهی در پایان این بخش از سخنانش گفت: مذاکرات با کشورهای اوراسیا و پیمان شانگهای نیز در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم دبیرخانه سلامت این کشورها را در ایران فعال کنیم.

گزارش سفر به کشورهای آفریقایی

وزیر بهداشت عنوان کرد: در سفر به آفریقا به به همراه ریاست جمهوری مذاکرات مهمی در حوزه سلامت با مقامات کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمباوه انجام شد.

وی افزود: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت مورد استقبال این کشورها و همکاری در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی مورد مذاکره قرار گرفت.

عین اللهی یادآور شد: اکثر این کشورها تولید دارو و تجهیزات پزشکی ندارند ولی در ایران 98 درصد تولید داروها داخلی است و در تجهیزات پزشکی نیز 40 درصد محصولات در داخل کشور تامین می شود.

وی ادامه داد: نمایشگاهی در دفتر علم و فناوری ایران در کشور کنیا برگزار شد که بخشی از آن نمایشگاه به دستاوردهای دارو و تجهیزات اختصاص داشت. با این که این نمایشگاه ظرفیت ارائه تمام دستاوردهای ایران را نداشت، ولی مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

وزیر بهداشت اظهار داشت: همچنین موافقتنامه ای در کنیا بین مقامات امضا شد که داد و ستد دارو وتجهیزات نیز در آن قرار دارد. همچنین‌مقامات اوگاندا برای کمک گرفتن از نیروی انسانی پزشکی ایران نیز اظهار علاقمندی کردند.

عین اللهی همچنین با بیان این که ایران از سال 1377 دو درمانگاه در کنیا دارد و بحث گسترش این درمانگاه به بیمارستان در سفر اخیر مورد تبادل نظر قرار گرفته است، گفت: در زیمباوه هم این علاقمندی بسیار بود و در ارتباط با اهمیت حوزه سلامت و امکانات ایران با مقامات این کشور مذاکره شد. رییس جمهور ایران نیز تمام استعدادها و امکانات ایران را در حوزه سلامت تشریح کردند و بنده نیز گزارشی ارائه دادم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از افتخارات ایران این است که آموزش پزشکی در وزارت بهداشت است و این وزارتخانه می تواند برای آموزش علوم پزشکی برنامه ریزی کند. ما تقریبا در تمام رشته های پزشکی دانشجو ودستیار داریم و نیازهای درمانی مردم خود را در همه قسمت های پزشکی از اعمال جراحی ساده تا پیشرفته و انواع پیوندها تأمین می کنیم و این توانمندی ها از مواردی بود که با کشورهای آفریقایی مورد مذاکره قرار گرفت.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، عین اللهی در پایان خاطرنشان کرد: 220 بیمارستان کشور در زمینه گردشگری سلامت مجوز دریافت کرده اند که می تواند زمینه های زیادی برای توسعه گردشگری سلامت در کشور و ارزآوری ایجاد کند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا