اقتصادی

درآمد ۹۰۰ میلیون دلاری دلالان نفت روسیه

گرید نفتی صادراتی اورال روسیه همچنان پایین‌تر از شاخص‌های بازار بین‌المللی و سقف قیمت گروه هفت فروخته می‌شود اما مقادیر عظیمی پول همچنان به جیب واسطه‌های اسرارآمیز می‌رود.

به گزارش مجله ایرانی، آمار آرگوس مدیا نشان می‌دهد میانگین قیمت نفت اورال روسیه از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون در بندر پریمورسک در دریای بالتیک، به حدود ۵۲ دلار در هر بشکه رسید. گروه هفت به شرطی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد خدمات اصلی مانند بیمه و حمل را برای صادرات نفت روسیه ارائه کنند که قیمت فروش آن در ۶۰ دلار در هر بشکه یا کمتر باشد.

با این حال، اختلاف قیمت صادرات از روسیه و قیمت واردات در هند، از ابتدای ژوئن تاکنون به حدود ۱۲ دلار در هر بشکه رسیده است. میزان این اختلاف از این نظر اهمیت دارد که در حجم بالای صادرات، رقم چشمگیری می‌شود و حدود ۹۰۰ میلیون دلار در ماه به جیب شرکت‌ها، بازرگانان واسطه، کارگزاران و مالکان نفتکش می‌رود که وابستگی آنها نامعلوم است. این اختلاف قیمت با این حال، در مقایسه با ۱۳ دلار در ماه مه و ۱۵ دلار در آوریل، کاهش پیدا کرده است.

با این همه، نفت اورال همچنان با اختلاف قیمت قابل توجهی نسبت به قیمت بین‌المللی معامله می‌شود. نفت اورال از ابتدای ژوئن تاکنون، حدود ۲۳ دلار پایین‌تر از نفت برنت معامله شده که مشابه ماه مه است اما این تخفیف در مقایسه با آوریل، کمی کمتر است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا در دسامبر همزمان با اجرایی شدن مکانیزم سقف قیمت برای نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، واردات نفت این کشور را ممنوع کرد. این ممنوعیت روسیه را مجبور کرد برای جذب خریداران در آسیا، تخفیف‌های سنگینی عرضه کند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا